1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Predložený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá vláda Slovenskej republiky ako iniciatívny materiál.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je liberalizovať trh prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly a zároveň znížiť výšku ukladaných pokút za nepodrobenie vozidla technickej kontrole a emisnej kontrole v ustanovených lehotách.
Návrh zákona odstraňuje vo vnútroštátnej právnej úprave podmienky, že sieť prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly bola limitovaná Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“), ktoré určovalo sieť (počet jednotlivých staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly pre každý okres) spôsobom ustanoveným vyhláškou Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 578/2006 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Táto liberalizácia vychádza tiež z rozsudku Súdneho dvora (druhá komora) z 15. októbra 2015 vo veci C-168/14 GRUPO ITEVELESA A I., podľa ktorého by takéto vnútroštátne opatrenia mohli byť posudzované ako zabraňujúce vykonávať slobodu usadiť sa alebo túto službu spraviť menej príťažlivou. Po prijatí tejto právnej úpravy prevádzkovať stanicu technickej kontroly a pracovisko emisnej kontroly bude môcť každý, kto splní ustanovené podmienky, pričom táto služba zo strany štátu nebude nijakým spôsobom limitovaná.
Precizujú sa aj ustanovenia o bezúhonnosti, ktorá je podmienkou pre udelenie povolení a oprávnení podľa tohto zákona.
Od 1. januára 2016 bol spustený jednotný informačný systém cestnej dopravy, prostredníctvom ktorého si všetci občania Slovenskej republiky môžu nastaviť notifikáciu, ktorá ich na blížiaci sa termín technickej a emisnej kontroly vopred upozorní. Na základe tohto opatrenia, keď štát posiela bezplatné upozornenia, sa prevádzkovatelia vozidiel nemôžu vyhovárať, že išlo o zabudnutie svojich povinností. Vzhľadom na to, že technická a emisná kontrola za cieľ, aby v cestnej premávke boli prevádzkované bezpečné a ekologické vozidlá, tak prevádzkovateľ vozidla, ktorý si nesplní svoje povinnosti, sa dopustí správneho deliktu, za čo prevádzkovateľovi vozidla byť uložená pokuta. Od 1. januára 2016 platí, že keď prevádzkovateľ vozidla uhradí pokutu do 15 dní, tak sa pokuta považuje za uhradenú, ak je uhradená vo výške 2/3. Navrhovaná právna úprava za cieľ stanoviť, že pokiaľ si prevádzkovateľ vozidla dodatočne aj splní svoju povinnosť (podrobí vozidlo technickej a emisnej kontrole, prípadne vyradí vozidlo), tak pokuta sa bude považovať za uhradenú, ak do 15 dní bude uhradená vo výške 1/3. Tento nástroj bude zároveň motivačným
2
nástrojom pre všetkých prevádzkovateľov vozidiel, aby si svoje povinnosti aj dodatočne splnili, čo najskôr a tým sa vyhli pokute v plnej výške.
Súčasťou návrhu zákona v čl. II je súvisiaca novela zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona od 1. novembra 2017 a účinnosť ustanovenia ohľadom zníženia pokút sa navrhuje od 1. apríla 2018 vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu, ako aj na potrebné úpravy informačných systémov ministerstva a Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania a bol dňa 28. júna 2017 prekovaný a schválený na rokovaní vlády Slovenskej republiky uznesením č. 323/2017.
Predložený návrh zákona bude mať pozitívny a negatívny vplyv na verejné financie, pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie, sociálne vplyvy a ani vplyv na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a na zamestnanosť. Vyhodnotenie vybraných vplyvov je uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/40/ES zo 6. mája 2009 o kontrole technického stavu motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel (prepracované znenie) v platnom znení.
3
Termín začiatku a ukončenia PPK
16. 2. 2017 - 1. 3. 2017
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
marec 2017
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
máj 2017
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Cieľom návrhu zákona je liberalizovať trh prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly a zároveň znížiť výšku ukladaných pokút za nepodrobenie vozidla technickej kontrole a emisnej kontrole v ustanovených lehotách.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
a)Liberalizácia trhu prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly
V súčasnosti sieť a počet prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly pre každý okres určuje Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Podmienky ustanovené vo vyhláške Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 578/2006 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Cieľom predkladaného návrhu bude liberalizácia trhu prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly. Po prijatí tejto právnej úpravy prevádzkovať stanicu technickej kontroly a pracovisko emisnej kontroly bude môcť každý, kto splní ustanovené podmienky, pričom táto služba zo strany štátu nebude nijakým spôsobom limitovaná.
b)Zníženie výšky ukladaných pokút za nepodrobenie vozidla technickej kontrole a emisnej kontrole v ustanovených lehotách. Od 1. januára 2016 bol spustený jednotný informačný systém cestnej dopravy, prostredníctvom ktorého si všetci občania Slovenskej republiky môžu nastaviť notifikáciu, ktorá ich na blížiaci sa termín technickej a emisnej kontroly vopred upozorní. Technická a emisná kontrola za cieľ, aby v cestnej premávke boli prevádzkované bezpečné a ekologické vozidlá, z tohto dôvodu prevádzkovateľ vozidla, ktorý si nesplní svoje povinnosti, sa dopustí správneho deliktu, za čo prevádzkovateľovi vozidla byť uložená pokuta. Od 1. januára 2016 platí, že keď prevádzkovateľ vozidla uhradí pokutu do 15 dní, tak sa pokuta považuje za uhradenú, ak je uhradená vo výške 2/3. Cieľom budúcej úpravy je stanoviť, že pokiaľ si prevádzkovateľ vozidla dodatočne aj splní svoju povinnosť (podrobí vozidlo technickej a emisnej kontrole, prípadne vyradí vozidlo), pokuta sa bude považovať za uhradenú, ak do 15 dní bude uhradená vo výške 1/3. Tento nástroj by mal byť aj motivačným nástrojom pre všetkých prevádzkovateľov vozidiel, aby si svoje povinnosti aj dodatočne splnili čo najskôr a tým sa vyhli pokute v plnej výške.
c)Súčasťou návrhu zákona v čl. II je súvisiaca novela zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. Ide o zvýšenie správnych poplatkov za podanie návrhu o povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur a za podanie návrhu o povolenie na zriadenie pracoviska emisnej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur. Zároveň sa zvyšuje správny poplatok za udelenie oprávnenia na vykonávanie technickej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur a správny poplatok na udelenie oprávnenia na vykonávanie emisnej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur.
4.Dotknuté subjekty
4
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Prevádzkovatelia staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly, držitelia motorových vozidiel.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Žiadne.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Bude potrebné novelizovať vyhlášku Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 578/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o niektorých ustanoveniach zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
V žiadnom
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
---
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
5
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko sa predpokladá, že v prípade liberalizácie dôjde k nárastu počtu staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly, čo sa prejaví zvýšením výberu správnych poplatkov a tiež zvýšením výšky správnych poplatkov. Návrh zákona bude mať aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy z dôvodu možnosti uhradenia nižšej výšky pokuty pri splnení si povinností. Tento negatívny vplyv nie je možné v súčasnosti kvantifikovať, keďže nevieme odhadnúť, ako si prevádzkovatelia vozidiel dodatočne splnia svoje povinnosti. Návrh zákona taktiež bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pretože z dôvodu nárastu počtu staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly, bude musieť Ministerstvo dopravy a výstavby SR reagovať nárastom počtu kontrolórov, ktorí budú vykonávať štátny odborný dozor a počtu pracovníkov, ktorí budú zabezpečovať skúšky technikov. V priebehu rokov 2018 - 2020 sa predpokladá navýšenie o 3 pracovníkov na štátny odborný dozor a 3 pracovníkov na zabezpečenie skúšok technikov. Po roku 2020 je predpoklad zvýšenia počtu pracovníkov na štátny dozor o ďalšie 2 osoby na celkový počet 5 osôb a pracovníkov na zabezpečenie skúšok technikov o ďalšie 1 osobu na celkový počet 4 osoby. Zároveň v nadväznosti na návrh zákona, a to najmä v súvislosti s úhradou pokuty v časom limite, bude potrebné upraviť Jednotný informačný systém v cestnej doprave, prípadne ďalšie nadväzné systémy a rozhrania. Odhadujeme kapitálové výdavky na zmeny a úpravy vo výške 73 700 EUR. Pre Ministerstvo vnútra SR z predmetného návrhu zákona vyplýva potreba úpravy informačných systémov CESDaP (Centrálna evidencia správnych deliktov a priestupkov) a SaSP (Správa a spracovanie pohľadávok), čo si vyžiada 100 000 EUR. Celkovo návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko negatívne vplyvy budú kompenzované zvýšenými správnymi poplatkami.
Podrobnosti uvedené v Analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu zákona. Návrh zákona pozitívny vplyv na informatizáciu, podrobnosti sú uvedené v analýze vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona môže mať pozitívne aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Liberalizácia staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly predpokladá, že túto službu bude môcť poskytovať viac nových prevádzkovateľov, ale pre súčasných prevádzkovateľov to môže pôsobiť negatívne, keďže budú mať zvýšenú konkurenciu. Zároveň návrh zákona obsahuje ustanovenie novej podmienky na udelenie povolenia na zriadenie pracoviska technickej (emisnej) kontroly. Ide o podmienku, aby žiadateľ bol súčasne osobou oprávnenou na vykonávanie emisnej (technickej) kontroly, alebo o také oprávnenie súčasne požiadal, alebo požiadal o povolenie na zriadenie stanice emisnej (technickej) kontroly. Táto podmienka na strane súčasných prevádzkovateľov staníc technickej a emisnej kontroly, ktorí neposkytujú jednu z týchto služieb môže vyvolať navýšenie finančných nákladov, ak budú chcieť v budúcnosti poskytovať obe služby súčasne.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Ing. Marek Hudec, Sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií, MDV SR, tel.: 02/59494343, marek.hudec@mindop.sk
12.Zdroje
6
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
-
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyv vyjadrila nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok. K doložke vybraných vplyvov boli pripomienky akceptované, materiál bol upravený. Pripomienky k analýze na rozpočet verejnej správy akceptované neboli. MDV SR predpokladá vplyv na rok 2017 vo výške 95 968 EUR, na rok 2018 vo výške 110 358 EUR, na rok 2019 vo výške 196 489 EUR a na rok 2020 vo výške 191 589 EUR. Uvedené výdavky nie rozpočtované ani v schválených limitoch výdavkov rozpočtu kapitoly MDV SR na rok 2017 a ani v rámci nezáväzných limitov výdavkov kapitoly MDV SR na roky 2018 a 2019. Na finančné zabezpečenie plnenia úloh v roku 2017, vyplývajúcich z predkladaného materiálu, požiada MDV SR formou rozpočtového opatrenia MF SR o navýšenie limitu výdavkov. Výdavky na finančné zabezpečenie plnenia úloh v roku 2018 a 2019 si bude MDV SR uplatňovať v rámci prípravy rozpočtu verejnej správy na roky 2018 – 2020. Uvedený postup sa týka aj úpravy limitu zamestnancov.
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2017
2018
2019
2020
Príjmy verejnej správy celkom
0
166 062
107 836
128 022
v tom: MF SR
0
166 062
107 836
128 022
z toho:
- vplyv na ŠR
0
166 062
107 836
128 022
Rozpočtové prostriedky
0
166 062
107 836
128 022
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
239 462
107 836
128 022
v tom: MDV SR/ 07T
0
63 122
105 876
127 042
z toho:
- vplyv na ŠR
0
63 122
105 876
127 042
Rozpočtové prostriedky
0
63 122
105 876
127 042
v tom: MDV SR/0EK0L
0
76 340
1 960
980
z toho:
- vplyv na ŠR
0
76 340
1 960
980
Rozpočtové prostriedky
0
76 340
1 960
980
v tom: MV SR/ 0EK0B
0
100 000
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
100 000
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
100 000
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
7
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
73 400
0
0
v tom: MDV SR / 07T0101
0
0
0
0
0EK0L03
0
0
0
0
0EK0L04
0
73 400
0
0
v tom: MV SR/0EK0B
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pretože z dôvodu nárastu počtu staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly, bude musieť Ministerstvo dopravy a výstavby SR reagovať nárastom počtu kontrolórov, ktorí budú vykonávať štátny odborný dozor a počtu pracovníkov, ktorí budú zabezpečovať skúšky technikov. Zároveň v nadväznosti na návrh zákona bude potrebné upraviť Jednotný informačný systém v cestnej doprave, prípadne ďalšie nadväzné systémy a rozhrania. MDV SR predpokladá vplyv na rok 2018 vo výške 183 758 EUR, na rok 2019 vo výške 196 489 EUR a na rok 2020 vo výške 191 589 EUR. Uvedené výdavky nie rozpočtované ani v rámci limitov výdavkov kapitoly MDV SR na roky 2018 a 2020. Výdavky na finančné zabezpečenie plnenia úloh v roku 2018 a 2020 si bude MDV SR uplatňovať v rámci prípravy rozpočtu verejnej správy na roky 2018 2020. Uvedený postup sa týka aj úpravy limitu zamestnancov. Pre Ministerstvo vnútra SR z predmetného návrhu zákona vyplýva potreba úpravy informačných systémov CESDaP (Centrálna evidencia správnych deliktov a priestupkov) a SaSP (Správa a spracovanie pohľadávok), čo si vyžiada 100 000 EUR.
Návrhom zákona sa zvyšujú správne poplatky, kde sa očakávajú príjmy do štátneho rozpočtu vo výške na rok 2018 vo výške 166 062 EUR, na rok 2019 vo výške 107 836 EUR a na rok 2020 vo výške 128 022 EUR.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona odstraňuje vo vnútroštátnej právnej úprave podmienky, že sieť prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly bola limitovaná ministerstvom, ktoré určovalo sieť (počet jednotlivých staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly pre každý okres). Po prijatí tejto právnej úpravy prevádzkovať stanicu technickej kontroly a pracovisko emisnej kontroly bude môcť každý, kto splní ustanovené podmienky, pričom táto služba zo strany štátu nebude nijakým spôsobom limitovaná.
Od 1. januára 2016 bol spustený jednotný informačný systém cestnej dopravy, prostredníctvom ktorého si všetci občania Slovenskej republiky môžu nastaviť notifikáciu, ktorá ich na blížiaci sa termín technickej a emisnej kontroly vopred upozorní. Technická a emisná kontrola za cieľ, aby v cestnej premávke boli prevádzkované bezpečné a ekologické vozidlá, z tohto dôvodu prevádzkovateľ vozidla, ktorý si nesplní svoje
8
povinnosti, sa dopustí správneho deliktu, za čo prevádzkovateľovi vozidla byť uložená pokuta.
Od 1. januára 2016 platí, že keď prevádzkovateľ vozidla uhradí pokutu do 15 dní, tak sa pokuta považuje za uhradenú, ak je uhradená vo výške 2/3. Cieľom budúcej úpravy je stanoviť, že pokiaľ si prevádzkovateľ vozidla dodatočne aj splní svoju povinnosť (podrobí vozidlo technickej a emisnej kontrole, prípadne vyradí vozidlo), pokuta sa bude považovať za uhradenú, ak do 15 dní bude uhradená vo výške 1/3. Tento nástroj by mal byť aj motivačným nástrojom pre všetkých prevádzkovateľov vozidiel, aby si svoje povinnosti aj dodatočne splnili čo najskôr a tým sa vyhli pokute v plnej výške.
Súčasťou návrhu zákona v čl. II je súvisiaca novela zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. Ide o zvýšenie správnych poplatkov za podanie návrhu o povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur a za podanie návrhu o povolenie na zriadenie pracoviska emisnej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur. Zároveň sa zvyšuje správny poplatok za udelenie oprávnenia na vykonávanie technickej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur a správny poplatok na udelenie oprávnenia na vykonávanie emisnej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko sa predpokladá, v prípade liberalizácie, nárast staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly, čo sa prejaví zvýšením výberu správnych poplatkov a tiež zvýšením výšky správnych poplatkov.
Návrhom zákona sa zvyšujú správne poplatky pre podanie návrhu o povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur a pre podanie návrhu o povolenie na zriadenie pracoviska emisnej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur. Zároveň sa zvyšuje správny poplatok na udelenie oprávnenia na vykonávanie technickej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur a správny poplatok na udelenie oprávnenia na vykonávanie emisnej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur. Predpokladáme, že v rokoch 2018 2020 vznikne cca 110 staníc technickej kontroly a 110 pracovísk emisnej kontroly. Príjem do štátneho rozpočtu zo správnych poplatkov z povolení na zriadenie a z udelenia oprávnení predpokladáme vo výške cca 264 000 eur. V súvislosti so vznikom nových staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly odhadujeme potrebu nových kontrolných technikoch v počte cca 600 a iného pracovného personálu vo výške cca 200.
Podanie žiadosti o vykonanie skúšky na získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti alebo predĺženia platnosti osvedčenia o odbornej spôsobilosti pre kontrolného technika je 100 eur a technika emisnej kontroly 100 eur. Za vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti kontrolného technika je správny poplatok 10 eur a technika emisnej kontroly 10 eur. V tejto súvislosti očakávame príjem do štátneho rozpočtu vo výške cca 138 000 eur.
Návrh zákona bude mať aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy z dôvodu možnosti uhradenia nižšej výšky pokuty pri splnení si povinností. Tento negatívny vplyv nie je možné v súčasnosti kvantifikovať, keďže nevieme odhadnúť, ako si prevádzkovatelia vozidiel dodatočne splnia svoje povinnosti.
9
Návrh zákona taktiež bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pretože z dôvodu nárastu počtu staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly, bude musieť Ministerstvo dopravy a výstavby SR reagovať nárastom počtu kontrolórov, ktorí budú vykonávať štátny odborný dozor a počtu pracovníkov, ktorí budú zabezpečovať skúšky technikov. V priebehu rokov 2018 - 2020 sa predpokladá navýšenie o 3 pracovníkov na štátny odborný dozor a 3 pracovníkov na zabezpečenie skúšok technikov. Po roku 2020 je predpoklad zvýšenia počtu pracovníkov na štátny dozor o ďalšie 2 osoby na celkový počet 5 osôb a pracovníkov na zabezpečenie skúšok technikov o ďalšiu 1 osobu na celkový počet 4 osoby. Zároveň v nadväznosti na návrh zákona bude potrebné upraviť Jednotný informačný systém v cestnej doprave, prípadne ďalšie nadväzné systémy a rozhrania. Odhadujeme kapitálové výdavky na zmeny a úpravy vo výške 73 700 EUR.
v eurách
Ekonomická kategória
2017
2018
2019
2020
Počet zamestnancov
0
+3
+5
+6
610 - mzdy
0
42 876
71 460
85 752
620 - poistné
0
14 986
24 976
29 971
630 - tovary a služby
0
8 200
11 400
12 300
v tom:
631001 - cestovné náhrady tuzemské
1 500
2 500
3 000
633002 - nákup VT
2 940
1 960
980
633006 - všeobecný materiál
1 500
2 500
3 000
637014 - stravné
2 020
3 360
4 033
637016 - prídel do soc. fondu
240
1 080
1 287
710 - obstarávanie kap. aktív
73 400
0
0
SPOLU
0
139 462
107 836
128 022
v tom: 07T0101
63 122
105 876
127 042
0EK0L04
73 400
0
0
0EK0L03
2 940
1 960
980
Pre Ministerstvo vnútra SR z predmetného návrhu zákona vyplýva potreba úpravy informačných systémov CESDaP (Centrálna evidencia správnych deliktov a priestupkov) a SaSP (Správa a spracovanie pohľadávok), čo si vyžiada 100 000 EUR.
Návrhom zákona sa zvyšujú správne poplatky pre podanie návrhu o povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur a pre podanie návrhu o povolenie na zriadenie pracoviska emisnej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur. Zároveň sa zvyšuje správny poplatok na udelenie oprávnenia na vykonávanie technickej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur a správny poplatok na udelenie oprávnenia na vykonávanie emisnej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur. Predpokladáme, že v rokoch 2018 2020 vznikne cca 110 staníc technickej kontroly a 110 pracovísk emisnej kontroly. Príjem do štátneho rozpočtu zo správnych poplatkov z povolení na zriadenie a z udelenia oprávnení predpokladáme vo výške cca 264 000 eur.
V súvislosti so vznikom nových staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly odhadujeme potrebu nových kontrolných technikoch v počte cca 630 a iného pracovného personálu vo výške cca 200. Podanie žiadosti o vykonanie skúšky na získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti alebo predĺženia platnosti osvedčenia o odbornej spôsobilosti pre kontrolného technika je 100 eur a technika emisnej kontroly 100 eur. Za vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti kontrolného technika je správny poplatok 10 eur
10
a technika emisnej kontroly 10 eur. V tejto súvislosti očakávame príjem do štátneho rozpočtu vo výške cca 138 000 eur.
Príloha č. 2
11
Ministerstvo financií SRTabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Ministerstvo dopravy a výstavby SRTabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
166 062
107 836
128 022
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
166 062
107 836
128 022
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Bežné výdavky (600)
66 062
107 836
128 022
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
42 876
71 460
85 752
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
14 986
24 978
29 971
Tovary a služby (630)2
8 200
11 400
12 300
631001
1 500
2 500
3 000
633002
2 940
1 960
980
633006
1500
2 500
3 000
637014
2 020
3 360
4 033
637016
240
1 080
1 287
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
73 400
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
73 400
0
0
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
139 462
107 836
128 022
12
Ministerstvo vnútra SRTabuľka č. 5
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Cieľom návrhu zákona je liberalizovať trh prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly. Z tohto dôvodu predkladaným návrhom môžu byť ovplyvnené oprávnené osoby technickej kontroly v počte cca 130 a oprávnené osoby emisnej kontroly v počte cca 230.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Verejnosť do prípravy právneho predpisu bude zapojená formou zasielania podnetov tak, ako to bude uvedené v predbežnej informácii. Predbežná informácia je vypracovaná podľa § 9 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov a bude zverejnená na portáli Slov-Lex. Ďalšou formou zapojenia verejnosti bude medzirezortné pripomienkové konanie. Iné konzultácie vykonané neboli.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
100 000
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
100 000
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
100 000
13
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu
Nie, nedochádza k zvýšeniu resp. zníženiu priamych finančných nákladov.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nie, návrh zákona nepredpokladá dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nedochádza k zavedeniu nových informačných povinností.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Cieľom návrhu zákona je liberalizovať trh prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly. V súčasnosti sieť a počet prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly pre každý okres určuje Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky. Podmienky ustanovené vo vyhláške Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 578/2006 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Po prijatí tejto právnej úpravy prevádzkovať stanicu technickej kontroly a pracovisko emisnej kontroly bude môcť každý, kto splní ustanovené podmienky, pričom táto služba zo strany štátu nebude nijakým spôsobom limitovaná. Zároveň návrh zákona obsahuje ustanovenie novej podmienky na udelenie povolenia na zriadenie pracoviska technickej (emisnej) kontroly. Ide o podmienku, aby žiadateľ bol súčasne osobou oprávnenou na vykonávanie emisnej (technickej) kontroly, alebo o také oprávnenie súčasne požiadal, alebo požiadal o povolenie na zriadenie stanice emisnej (technickej) kontroly. Táto podmienka na strane súčasných prevádzkovateľov staníc technickej a emisnej kontroly, ktorí neposkytujú jednu z týchto služieb, môže vyvolať navýšenie finančných nákladov, ak budú chcieť v budúcnosti poskytovať obe služby súčasne.
Na základe vyššie uvedeného je možné konštatovať, že nedochádza k vytváraniu bariér pre vstup na trh, a nejde o prísnejšiu reguláciu. Zároveň návrh zákona nebude mať vplyv na obchodné bariéry ani vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií ani na cenu a dostupnosť
14
služieb. Návrh zákona nevytvára nové možnosti financovania aktivít.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Návrh zákona nemá vplyv na inovácie podnikateľov.
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
A – nová služba
B – zmena služby
Kód služby
Názov služby
Úroveň elektronizácie služby
(0 až 5)
6.1. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcich elektronických služieb verejnej správy alebo vytvorenie nových služieb?
(Ak áno, uveďte zmenu služby alebo vytvorenie novej služby, ďalej jej kód, názov a úroveň elektronizácie podľa katalógu eGovernment služieb, ktorý je vedený v centrálnom metainformačnom systéme verejnej správy.)
-
-
-
Infraštruktúra
A – nový systém
B – zmena systému
Kód systému
Názov systému
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového informačného systému verejnej správy?
(Ak áno, uveďte zmenu systému alebo vytvorenie nového systému, ďalej jeho kód a názov z centrálneho metainformačného systému verejnej správy.)
B
isvs_4867
Jednotný informačný systém v cestnej doprave
Financovanie procesu informatizácie
Rezortná úroveň
Nadrezortná úroveň
A - z prostriedkov EÚ B - z ďalších zdrojov financovania
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Uveďte príslušnú úroveň financovania a kvantifikáciu finančných výdavkov uveďte
X
-
-
15
v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.)
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Hlava II Voľný pohyb tovaru, čl. 28 37, Hlava VI Doprava, čl. 90 100 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/45/EÚ z 3. apríla 2014 o pravidelnej kontrole technického stavu motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel a o zrušení smernice 2009/40/ES (Ú. v. EÚ L 127, 29.4.2014).
2.nelegislatívne akty:-
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/40/ES zo 6. mája 2009 o kontrole technického stavu motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel (prepracované znenie) v platnom znení (Ú. v. EÚ L 141,6.6.2009).
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
Rozsudok Súdneho dvora (druhá komora) z 15. októbra 2015 vo veci C-168/14 Grupo Itevelesa SL a i. proti Oca Inspección Técnica de Vehículos SA a Generalidad de Cataluña.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia: netýka sa návrhu zákona,
b) lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu
16
smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: netýka sa návrhu zákona,
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie: v tejto veci nebolo začaté proti Slovenskej republike konanie,
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia: netýka sa návrhu zákona.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
- čiastočná zhoda.
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 [§ 12 ods. 7]
Ide o zavedenie povinnosti pre výrobcu vozidla poskytnúť poverenej technickej službe technickej kontroly údaje o referenčných brzdných silách vozidiel kategórie M, N, O a Tb s najväčšou technicky prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3,5 t, ak tieto údaje k dispozícii.
Na technickú kontrolu musia byť vozidlá kategórie M, N, O a Tb s najväčšou technicky prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3,5 t pristavené zaťažené. V prípade, že k dispozícii hodnoty referenčných brzdných síl, tak na ich základe možno kontrolu brzdného účinku pri technickej kontrole vykonať metódou, ktorá zaťaženie vozidiel nevyžaduje. Cieľom navrhovanej úpravy je, aby výrobcovia vozidiel tieto údaje poskytovali poverenej technickej službe technickej kontroly a tá ich následne poskytne kontrolným technikom. Následne prevádzkovatelia vozidiel môžu na technickú kontrolu pristaviť vozidlá aj v nezaťaženom stave, čo prevádzkovateľom vozidiel zjednoduší prevádzku samotných vozidiel.
K bodu 2 [§ 37 ods. 2, § 55 ods. 2]
Zrušuje sa sieť staníc technickej kontroly a sieť staníc emisnej kontroly, ktoré v súčasnosti určovalo ministerstvo.
K bodu 3 [§ 37 ods. 3, § 55 ods. 3]
Vo väzbe na zrušenie siete staníc technickej kontroly a siete pracovísk emisnej kontroly sa zrušujú aj splnomocňovacie ustanovenia na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o určovaní siete staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly ministerstvom.
K bodu 4 [§ 38 ods. 2 písm. e) a f)]
V § 38 upravené podmienky na udelenie povolenia na zriadenie stanice technickej kontroly.
17
V nadväznosti na zrušenie siete staníc technickej kontroly sa zrušuje podmienka na udelenie povolenia na zriadenie stanice technickej kontroly, ktorou bola voľná kapacita siete staníc technickej kontroly.
Predloženou novelou zákona sa v § 38 ods. 2 písm. e) precizuje podmienka týkajúca sa bezúhonnosti žiadateľa o udelenie povolenia na zriadenie stanice technickej kontroly, a to v súlade so zákonom č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Podmienku bezúhonnosti musia spĺňať všetky osoby vo funkciách uvedených v bodoch 1 až 3.
V § 38 ods. 2 písm. f) sa ustanovuje podmienka na udelenie povolenia na zriadenie stanice technickej kontroly, aby žiadateľ bol súčasne osobou oprávnenou na vykonávanie emisnej kontroly podľa § 57 alebo o také oprávnenie súčasne požiadal, alebo požiadal o povolenie na zriadenie pracoviska emisnej kontroly podľa § 56. Cieľom tejto novej podmienky je, aby motoristom boli poskytované komplexné služby technickej kontroly a emisnej kontroly na jednom mieste.
K bodu 5 [§ 38 ods. 4 písm. e)]
Upravuje sa spôsob preukazovania bezúhonnosti žiadateľa o udelenie povolenia na zriadenie stanice technickej kontroly vzhľadom na precíznejšiu definíciu bezúhonnosti.
K bodu 6 [§ 38 ods. 8]
Precizuje sa definícia bezúhonnosti na účely tohto zákona tak, aby sa za bezúhonných nepovažovali žiadatelia, ktorým v posledných 10 rokoch predo dňom podania žiadosti bolo zrušené oprávnenie na vykonávanie technickej kontroly podľa § 42 ods. 3 písm. b) i) a ani žiadatelia, ktorí v čase zistenia nedostatkov vedúcich k zrušeniu oprávnenia na vykonávanie technickej kontroly v posledných 10 rokoch predo dňom podania žiadosti u takejto osoby konali ako štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu, alebo iná osoba, ktorá je oprávnená menom právnickej osoby alebo za právnickú osobu konať (na základe zmluvného zastúpenia, napr. prokurista), alebo u takejto osoby boli členom orgánu vykonávajúceho dozornú alebo kontrolnú činnosť.
K bodom 7, 8 a 9 [§ 39 ods. 1 písm. h), ods. 3 písm. i) a ods. 5]
V § 39 upravené podmienky na udelenie oprávnenia na vykonávanie technickej kontroly.
Podmienka týkajúca sa bezúhonnosti žiadateľa o udelenie oprávnenia na vykonávanie technickej kontroly a spôsob jej preukazovania je rovnaký ako pri udeľovaní povolenia na zriadenie stanice technickej kontroly podľa § 38.
K bodu 10 [§ 56 ods. 1 písm. b)]
Ide o legislatívno-technickú opravu nesprávneho znenia.
K bodu 11 [§ 56 ods. 2 písm. e) a f)]
V § 56 upravené podmienky na udelenie povolenia na zriadenie pracoviska emisnej kontroly.
V nadväznosti na zrušenie siete pracovísk emisnej kontroly sa zrušuje podmienka na udelenie povolenia na zriadenie pracoviska emisnej kontroly, ktorou bola voľná kapacita siete pracovísk emisnej kontroly.
Predloženou novelou zákona sa v § 56 ods. 2 písm. e) precizuje podmienka týkajúca sa bezúhonnosti žiadateľa o udelenie povolenia na zriadenie pracoviska emisnej kontroly, a to v súlade so zákonom č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene
18
a doplnení niektorých zákonov. Podmienku bezúhonnosti musia spĺňať všetky osoby vo funkciách uvedených v bodoch 1 až 3.
V § 56 ods. 2 písm. f) sa ustanovuje podmienka na udelenie povolenia na zriadenie pracoviska emisnej kontroly, aby žiadateľ bol súčasne osobou oprávnenou na vykonávanie technickej kontroly podľa § 39 alebo o také oprávnenie súčasne požiadal, alebo požiadal o povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly podľa § 38. Cieľom tejto novej podmienky je, aby motoristom boli poskytované komplexné služby technickej kontroly a emisnej kontroly na jednom mieste.
K bodu 12 [§ 56 ods. 4 písm. e)]
Upravuje sa spôsob preukazovania bezúhonnosti žiadateľa o udelenie povolenia na zriadenie pracoviska emisnej kontroly vzhľadom na precíznejšiu definíciu bezúhonnosti.
K bodu 13 [§ 56 ods. 8]
Precizuje sa definícia bezúhonnosti na účely tohto zákona tak, aby sa za bezúhonných nepovažovali žiadatelia, ktorým v posledných 10 rokoch predo dňom podania žiadosti bolo zrušené oprávnenie na vykonávanie emisnej kontroly podľa § 60 ods. 3 písm. b) i) a ani žiadatelia, ktorí v čase zistenia nedostatkov vedúcich k zrušeniu oprávnenia na vykonávanie emisnej kontroly v posledných 10 rokoch predo dňom podania žiadosti u takejto osoby konali ako štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu, alebo iná osoba, ktorá je oprávnená menom právnickej osoby alebo za právnickú osobu konať (na základe zmluvného zastúpenia, napr. prokurista), alebo u takejto osoby boli členom orgánu vykonávajúceho dozornú alebo kontrolnú činnosť.
K bodom 14, 15 a 16 [§ 57 ods. 1 písm. h), ods. 3 písm. i) a ods. 5]
V § 57 upravené podmienky na udelenie oprávnenia na vykonávanie emisnej kontroly.
Podmienka týkajúca sa bezúhonnosti žiadateľa o udelenie oprávnenia na vykonávanie emisnej kontroly a spôsob jej preukazovania je rovnaký ako pri udeľovaní povolenia na zriadenie pracoviska emisnej kontroly podľa § 56.
K bodu 17 [§ 73 ods. 2 písm. e)]
V § 73 upravené podmienky na udelenie povolenia na zriadenie pracoviska kontroly originality.
Predloženou novelou zákona sa v § 73 ods. 2 písm. e) precizuje podmienka týkajúca sa bezúhonnosti žiadateľa o udelenie povolenia na zriadenie pracoviska kontroly originality, a to v súlade so zákonom č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Podmienku bezúhonnosti musia spĺňať všetky osoby vo funkciách uvedených v bodoch 1 až 3.
K bodu 18 [§ 73 ods. 4 písm. e)]
Upravuje sa spôsob preukazovania bezúhonnosti žiadateľa o udelenie povolenia na zriadenie pracoviska kontroly originality vzhľadom na precíznejšiu definíciu bezúhonnosti.
K bodu 19 [§ 73 ods. 8]
Precizuje sa definícia bezúhonnosti na účely tohto zákona tak, aby sa za bezúhonných nepovažovali žiadatelia, ktorým v posledných 10 rokoch predo dňom podania žiadosti bolo zrušené oprávnenie na vykonávanie kontroly originality podľa § 77 ods. 3 písm. b) f) a ani žiadatelia, ktorí v čase zistenia nedostatkov vedúcich k zrušeniu oprávnenia na vykonávanie kontroly originality v posledných 10 rokoch predo dňom podania žiadosti u takejto osoby
19
konali ako štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu, alebo iná osoba, ktorá je oprávnená menom právnickej osoby alebo za právnickú osobu konať (na základe zmluvného zastúpenia, napr. prokurista), alebo u takejto osoby boli členom orgánu vykonávajúceho dozornú alebo kontrolnú činnosť.
K bodom 20, 21 a 22 [§ 74 ods. 1 písm. h), ods. 3 písm. i) a ods. 5]
V § 74 upravené podmienky na udelenie oprávnenia na vykonávanie kontroly originality.
Podmienka týkajúca sa bezúhonnosti žiadateľa o udelenie oprávnenia na vykonávanie kontroly originality a spôsob jej preukazovania je rovnaký ako pri udeľovaní povolenia na zriadenie pracoviska kontroly originality podľa § 73.
K bodu 23 [§ 88 ods. 1 písm. g)]
V § 88 upravené podmienky na udelenie oprávnenia na montáž plynových zariadení.
Predloženou novelou zákona sa v § 88 ods. 1 písm. g) precizuje podmienka týkajúca sa bezúhonnosti žiadateľa o udelenie oprávnenia na montáž plynových zariadení, a to v súlade so zákonom č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Podmienku bezúhonnosti musia spĺňať všetky osoby vo funkciách uvedených v bodoch 1 až 3.
K bodu 24 [§ 88 ods. 3 písm. h)]
Upravuje sa spôsob preukazovania bezúhonnosti žiadateľa o udelenie oprávnenia na montáž plynových zariadení vzhľadom na precíznejšiu definíciu bezúhonnosti.
K bodu 25 [§ 88 ods. 5]
Precizuje sa definícia bezúhonnosti na účely tohto zákona tak, aby sa za bezúhonných nepovažovali žiadatelia, ktorým v posledných 10 rokoch predo dňom podania žiadosti bolo zrušené oprávnenie na montáž plynových zariadení podľa § 90 ods. 3 písm. b) e) a ani žiadatelia, ktorí v čase zistenia nedostatkov vedúcich k zrušeniu oprávnenia na montáž plynových zariadení v posledných 10 rokoch predo dňom podania žiadosti u takejto osoby konali ako štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu, alebo iná osoba, ktorá je oprávnená menom právnickej osoby alebo za právnickú osobu konať (na základe zmluvného zastúpenia, napr. prokurista), alebo u takejto osoby boli členom orgánu vykonávajúceho dozornú alebo kontrolnú činnosť.
K bodu 26 [§ 99 písm. g)]
Z pôsobnosti ministerstva sa vypúšťa kompetencia určovať siete staníc technickej kontroly a siete pracovísk emisnej kontroly.
K bodu 27 [§ 107b ods. 9 písm. a)]
Nadväzne na bod 1 sa ustanovujú správne delikty.
K bodu 28 [§ 107b ods. 5]
Od 1. januára 2016 platí, že keď prevádzkovateľ vozidla uhradí pokutu za nepodrobenie vozidla technickej kontrole alebo emisnej kontrole do 15 dní odo dňa doručenia rozkazu o uložení pokuty, tak sa pokuta považuje za uhradenú, ak je uhradená vo výške 2/3.
Navrhovaná právna úprava za cieľ stanoviť, že pokiaľ si prevádzkovateľ vozidla dodatočne aj splní svoju povinnosť (podrobí vozidlo technickej a emisnej kontrole, prípadne vyradí vozidlo), tak pokuta sa bude považovať za uhradenú, ak do 15 dní bude uhradená
20
vo výške 1/3. Tento nástroj bude zároveň motivačným nástrojom pre všetkých prevádzkovateľov vozidiel, aby si svoje povinnosti aj dodatočne splnili, čo najskôr a tým sa vyhli pokute v plnej výške.
K bodu 29 [§ 112j]
Ustanovuje sa prechodné ustanovenie vzhľadom na precizovanie definície bezúhonnosti na účely tohto zákona, pretože bezúhonnosť predstavuje podmienku, ktorá musí byť splnená počas celej doby platnosti povolenia a oprávnenia.
K bodu 30 [§ 113]
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na vypustenie splnomocňovacích ustanovení z § 37 ods. 3 a § 55 ods. 3.
K bodu 31 [Príloha č. 2]
Návrhom zákona sa upravuje text, ktorý súvisel s transpozičným opatrením článku 2 Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/40/ES zo 6. mája 2009 o kontrole technického stavu motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel (prepracované znenie) v platnom znení. Z tohto dôvodu sa do zoznamu preberaných právne záväzných aktov Európskej únie dopĺňa nový bod a zároveň sa k materiálu prikladá tabuľka zhody.
K čl. II (novela zákona NR SR č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov)
Ide o zvýšenie správnych poplatkov za podanie návrhu o povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur a za podanie návrhu o povolenie na zriadenie pracoviska emisnej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur. Zároveň sa zvyšuje správny poplatok za udelenie oprávnenia na vykonávanie technickej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur a správny poplatok na udelenie oprávnenia na vykonávanie emisnej kontroly z pôvodných 200 eur na 600 eur.
K čl. III
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona od 1. novembra 2017 a účinnosť ustanovenia ohľadom zníženia pokút sa navrhuje od 1. apríla 2018 vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu ako aj na potrebné úpravy informačných systémov ministerstva a Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Bratislava 28. júna 2017
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Arpád Érsek, v. r.
minister dopravy a výstavby
Slovenskej republiky