1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Banky a pobočky zahraničných bánk (počet: 28)
Platobné inštitúcie a pobočky zahraničných platobných inštitúcií (počet: 10)
Inštitúcie elektronických peňazí a pobočky zahraničných inštitúcií elektronických peňazí (počet: 1)
Agenti platobných služieb (počet: 33)
Nakoľko nedisponujeme informáciami o presnom prehľade MSP je ťažké odhadnúť ich presný podiel na dotknutých subjektoch.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Predkladateľ požiadal v súlade s bodom 5.8. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov (schválená uznesením vlády SR č. 24 zo 14. januára 2015 v znení uznesenia vlády SR uznesenia vlády SR č. 513 zo 16. septembra 2015 a uznesenia vlády SR č. 76 z 24. februára 2016) o konzultáciu legislatívneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. č. 492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ku ktorému bola zverejnená predbežná informácia pod č. PI/2016/207, v rámci doby trvania konzultácie, ktorú sme navrhli od 06. decembra 2016 do 02. januára 2017. Išlo o 44 subjektov (združenia zástupcov podnikateľského prostredia vrátane bánk a pobočiek zahraničných bánk). V rámci zverejnenia predbežnej informácie na portály právnych predpisov uplatnila možnosť vyjadriť pripomienky len Slovenská banková asociácia, ktorá upozornila na potrebu venovania zvýšenej pozornosti vybraným článkom, čo bolo následne zohľadnené v rámci prípravy legislatívy.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nie
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nie
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
§ 3a ods. 3 a 5 – V tomto prípade sa upravujú povinností poskytovateľa platobných iniciačných služieb, ktoré musí splniť aby mohol poskytovať túto službu. Nejedná sa preto ani tak o zavádzanie nových povinností, ale skôr o vytvorenie nového rámca pre poskytovanie novej a smernicou regulovanej služby.
2
§ 3b ods. 2 a 5 – V tomto prípade ide o úpravu povinností poskytovateľa služieb informovania o platobnom účte, ktoré musí splniť aby mohol poskytovať túto službu. Nejedná sa preto ani tak o zavádzanie nových povinností, ale skôr o vytvorenie nového rámca pre poskytovanie novej a smernicou regulovanej služby.
§ 11 ods. 1 – Zavádza sa povinnosť poskytovateľa platobných služieb oznámiť Národnej banke Slovenska dôvody na neuplatnenie jednodennej lehoty na vrátenie sumy neautorizovanej platobnej operácie. V tejto fáze je ťažké odhadnúť počet reklamácií, a teda aj náklady spojené s touto povinnosťou.
§ 28 ods. 6 – Poskytovateľ platobných služieb, ktorý vedie platobný účet bezodkladne informuje Národnú banku Slovensku a orgány činné v trestnom konaní o neautorizovanom alebo podvodnom konaní.
§ 28c ods. 2 – Poskytovatelia platobných služieb sú už v súčasnosti povinní zaviesť, uplatňovať a dodržiavať primerané stratégie a postupy riadenia rizík na identifikáciu rizík. Zavádza sa tak len nová povinnosť poskytnutia posúdenia prevádzkových a bezpečnostných rizík súvisiacich s poskytovaním platobných služieb Národnej banke Slovenska.
§ 28d ods. 1 – V prípade závažného prevádzkového alebo bezpečnostného incidentu poskytovateľ platobných služieb bez zbytočného odkladu informuje Národnú banku Slovenska . Poskytovateľ platobných služieb v prípade, že incident má vplyv na finančné záujmy jeho používateľov platobných služieb, bez zbytočného odkladu informuje svojich používateľov platobných služieb o incidente a o všetkých opatreniach, ktoré môžu prijať na zmiernenie nepriaznivých účinkov tohto incidentu.
V súčasnosti je ťažké predpokladať pravdepodobnosť vzniku závažného prevádzkového alebo bezpečnostného incidentu, ako aj s tým súvisiace náklady.
§ 34 ods. 2 – Poskytovateľ platobných iniciačných služieb je povinný poskytnúť alebo sprístupniť informácie o platobných iniciačných službách, na ktoré sa nevzťahuje rámcová zmluva.
§ 37a – Poskytovateľ platobných iniciačných služieb je povinný poskytnúť alebo sprístupniť pred začiatkom poskytovania platobnej iniciačnej služby používateľovi platobných služieb okrem iných informácií aj údaje alebo jedinečný identifikátor, ktoré musí použiť používateľ platobných služieb, aby bola platobná iniciačná služba riadne poskytnutá.
§ 44g ods. 1 a 4 – Poskytovateľ platobných služieb je povinný sprístupniť ľahko dostupným spôsobom na svojom webovom sídle alebo poskytnúť v listinnej podobe vo svojich obchodných priestoroch, u svojich agentov alebo na pobočkách alebo u iných osôb, informačný leták o právach spotrebiteľa a v prípade zdravotne postihnutých osôb ho sprístupňuje vhodným alternatívnym spôsobom a v podobe, ktorá je dostupná pre takéto osoby.
§ 66 ods. 11 – Zavádza sa povinnosť osoby, ktorá chce nadobudnúť kvalifikovanú účasť na platobnej inštitúcii oznámiť Národnej banke Slovenska veľkosť nadobúdaného podielu ako aj informácie o pôvode, dostatočnom objeme a vyhovujúcej skladbe finančných prostriedkov.
§ 73 ods. 2 – Platobná inštitúcia je povinná bez zbytočného odkladu informovať Národnú banku Slovenska o každej zmene, týkajúcej sa výkonu prevádzkových činností zverených inej osobe.
§ 79 ods. 2 a 4 – Platobná inštitúcia, ktorá chce prvýkrát poskytovať platobné služby v inom členskom štáte, písomne oznámi Národnej banke Slovenska informácie podľa § 79 ods. 2. Platobná inštitúcia má povinnosť oznámiť aj zmeny v údajoch vrátane využitia ďalšieho agenta platobných služieb alebo pobočky alebo zverenia prevádzkových činností inej osobe v hostiteľskom členskom štáte.
§ 79 ods. 9 – Platobná inštitúcia oznámi Národnej banke Slovenska dátum, od ktorého začína v hostiteľskom členskom štáte vykonávať svoje činnosti prostredníctvom agenta platobných služieb alebo prostredníctvom svojej pobočky.
§ 79 ods. 12 – Národná banka Slovenska môže vyžadovať od zahraničnej platobnej inštitúcie, pobočiek alebo agentov poskytujúcich platobné služby na území Slovenskej republiky, aby pravidelne podávala Národnej banke Slovenska na informačné alebo štatistické účely hlásenia o činnostiach vykonávaných na území Slovenskej republiky.
3
§ 79a ods. 7 – Poskytovateľ platobných služieb v obmedzenom rozsahu je pred vydaním rozhodnutia o registrácii povinný preukázať Národnej banke Slovenska technickú, organizačnú a personálnu pripravenosť a schopnosť poskytovať platobné služby riadne a bezpečne a existenciu funkčného, účinného a obozretne fungujúceho riadiaceho a kontrolného systému žiadateľa.
§ 79a ods. 9 – Osoba, ktorá chce zrušiť alebo znížiť kvalifikovanú účasť vo forme priameho podielu na tomto poskytovateľovi platobných služieb v takom rozsahu, že jej priamy podiel klesne pod 20 %, 30 % alebo 50 %, alebo tak, že by tento poskytovateľ platobných služieb prestal byť jej dcérskou spoločnosťou, je povinná túto skutočnosť vopred písomne oznámiť Národnej banke Slovenska.
§ 79a ods. 13 – Poskytovateľ platobných služieb v obmedzenom rozsahu je povinný raz mesačne podať Národnej banke Slovenska správu o sume vykonaných platobných operácií za predchádzajúci kalendárny mesiac vrátane platobných operácií vykonaných týmto poskytovateľom platobných služieb prostredníctvom agentov platobných služieb, ak Národná banka Slovenska nerozhodne o inej periodicite podávania správy.
§ 79a ods. 14 – Poskytovateľ platobných služieb v obmedzenom rozsahu je o zmene údajov a skutočností rozhodujúcich pre vydanie rozhodnutia o registrácii povinný informovať Národnú banku Slovenska bez zbytočného odkladu.
§ 79b ods. 10 – Poskytovateľ služieb informovania o platobnom účte je povinný Národnej banke Slovenska oznámiť zmeny údajov a skutočností rozhodujúcich pre vydanie rozhodnutia o registrácii.
§ 89 ods. 6 – Poskytovateľ platobných služieb poskytne používateľovi platobných služieb odpoveď ku každému bodu jeho reklamácie, a to v listinnej podobe alebo zmluvne dohodnutým spôsobom na trvanlivom médiu. V odôvodnených prípadoch, ak lehotu 15 pracovných dní nie je možné dodržať, poskytovateľ platobných služieb je povinný poskytnúť používateľovi platobných služieb predbežnú odpoveď s jasným uvedením dôvodov oneskorenia odpovede na reklamáciu a termín konečnej odpovede. Lehota na doručenie konečnej odpovede nesmie presiahnuť 35 pracovných dní.
§ 97b ods. 1 – Poskytovateľ elektronických komunikačných sietí alebo služieb podľa je povinný poskytnúť Národnej banke Slovenska potvrdenie audítora, ktorého súčasťou je aj potvrdenie, že jeho činnosť je v súlade s limitmi podľa § 1 ods. 3 písm. l).
§ 101h ods. 2 a 7 – Ak sa platobná inštitúcia a inštitúcia elektronických peňazí rozhodla pokračovať v činnostiach podľa doterajšieho povolenia, je povinná do 13. marca 2018 predložiť Národnej banke Slovenska všetky informácie a dokumenty požadované Národnou bankou Slovenska na posúdenie zosúladenia platobnej inštitúcie a inštitúcie elektronických peňazí a ich činností s týmto zákonom.
V tejto súvislosti si dovoľujeme uviesť, že z dôvodu absencie relevantných dát je výpočet nákladov spojený s vyššie uvedenými ustanoveniami založený na odhadovaných nákladoch.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
5 700
410 400
Celkové náklady regulácie
5 700*
410 400*
* V tejto súvislosti si dovoľujeme uviesť, že ide o odhad výpočtu administratívnych nákladov, nakoľko nedisponujeme dostatočne presnými informáciami, na základe ktorých by bolo možné dosiahnuť výpočet administratívnych nákladov odzrkadľujúci skutočnú náročnosť informačných povinností.
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé
4
a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Navrhované zmeny budú mať za cieľ modernizovať existujúcu legislatívnu úpravu a zabezpečiť nediskriminačné podmienky pre poskytovateľov platobných služieb, vrátane možnosti vstupu nových poskytovateľov na trh platobných služieb a tým prispieť k vytvoreniu zdravého konkurenčného prostredia v tejto oblasti. Zmeny majú tiež smerovať k zavedeniu legislatívnych pravidiel pre poskytovanie platobných iniciačných služieb a služieb informovania o platobnom účte, čo by malo prispieť k rozvoju týchto služieb, nakoľko by harmonizácia uvedených pravidiel mala znížiť resp. zrušiť bariéry pre poskytovanie týchto služieb. Uvedené platí aj pre MSP.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Navrhovaná legislatíva dopĺňa harmonizovaný rámec pravidiel pre poskytovanie platobných služieb a zavádza novú legislatívnu úpravu poskytovania platobných iniciačných služieb a služieb informovania o platobnom účte. Vytvára sa tak predpoklad a právne podmienky pre vznik inovatívnych služieb v oblasti platobných služieb, a to aj z pohľadu MSP. Harmonizáciou podmienok pre prístup k poskytovaniu takýchto služieb sa vytvára priestor aj pre vznik technologických riešení na území SR, ktoré budú môcť byť poskytované v rámci rozsahu pôsobnosti smernice, čo by mohlo prispieť k podpore výskumu vývoja v SR.