1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
___________________________________________________________________________
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD - 1256/2017
611a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní
základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších
predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony vo výboroch
v druhom čítaní (tlač 611a) vo výboroch v druhom čítaní
___________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 14. júna 2017 č. 685 sa
uzniesla prerokovať vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských
zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré
zákony (tlač 611) v druhom čítaní a prideliť ho týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Ako gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a určila lehoty na jeho prerokovanie.
2
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
Iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
II.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
III.
K vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003
Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v
znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 611) zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky v uznesení č. 238 zo 14. júna 2017 odporúča návrh zákona schváliť.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet v uznesení č. 168 z 15. júna 2017 odporúča návrh zákona schváliť.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládežv uznesení č. 101 z 19. júna 2017 odporúča návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v časti IV. spoločnej správy.
IV.
Z uznesenia Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež uvedeného v III. časti tejto spoločnej správy vyplývajú tieto zmeny a doplnky:
1.V čl. I sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava vypustenia a nahradenia príslušných ustanovení sa vykoná v samostatných novelizačných bodoch.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
3
2.V čl. I bode 13 § 4a ods. 4 písm. b) sa na začiatku vkladá slovo „druhu,“.
Spresňuje sa ustanovenie § 4a ods. 4 v nadväznosti na rozšírenie obsahu žiadosti zriaďovateľa o pridelenie finančných prostriedkov na osobné náklady asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I bode 13 sa na konci dopĺňa táto veta: „Poznámka pod čiarou k odkazu 22c sa vypúšťa.“.
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na vypustenie odkazu 22c.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I bode 14 § 4aa ods. 1 sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „to neplatí, ak obec alebo vyšší územný celok zabezpečuje bezplatnú autobusovú dopravu žiaka formou zmluvy o službách vo verejnom záujme22ba) z dotácie na financovanie bezplatnej autobusovej dopravy žiakov základných škôl alebo žiakov stredných škôl poskytnutej podľa osobitného predpisu.22bb)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 22ba a 22bb znejú:
22ba) § 21 zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave.
22bb) § 8a zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
V nadväznosti na doplnenie nových poznámok pod čiarou sa upraví úvodná veta k poznámkam pod čiarou.
Ak by sa poskytovala účelová dotácia VÚC a obciam v súlade s rozpočtovými pravidlami na zabezpečenie bezplatnej dopravy žiakov základných škôl alebo stredných škôl, navrhovanou úpravou sa dopĺňa alternatívna úprava poskytovania dopravného.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
4
5.V čl. I bode 20 § 4e ods. 8 sa číslo „50“ nahrádza číslom „85“.
V súvislosti s rozšírením okruhu osôb, ktoré sa považujú za žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia zavedením prechodného obdobia v § 9f ods. 3, počas ktorého sa na účely poskytovania príspevku na skvalitnenie podmienok na výchovu a vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia považuje za žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia aj žiak, ktorý je členom domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, je potrebné upraviť aj počet žiakov, pri ktorom bude povinne v škole pôsobiť asistent učiteľa pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I bode 26 sa vypúšťa táto veta: „Poznámka pod čiarou k odkazu 24a sa vypúšťa.“.
Poznámku pod čiarou k odkazu 24a je potrebné v zákone ponechať, keďže odkaz 24a je aj v § 7 ods. 4.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I sa za bod 29 vkladá nový bod 30, ktorý znie:
„30. V § 7 odsek 4 znie:
„(4) Zriaďovatelia škôl, školy alebo školské zariadenia povinní poskytnúť do 30. septembra kalendárneho roka počty detí alebo žiakov podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka a ďalšie údaje potrebné na rozpis finančných prostriedkov z kapitoly ministerstva a ministerstva vnútra pre školy a školské zariadenia a na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane z príjmov obciam. Tieto údaje poskytujú priamym vložením do Centrálneho registra detí, žiakov a poslucháčov, Centrálneho registra škôl, školských zariadení, elokovaných pracovísk a zriaďovateľov alebo do Centrálneho registra pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení alebo synchronizáciou údajov s údajmi v týchto registroch alebo v referenčných registroch.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
5
Na účely zabezpečenia financovania podľa úplných a správnych údajov sa spresňuje, že zber údajov sa bude uskutočňovať prostredníctvom rezortného informačného systému.
Novovložený bod 30 nadobúda účinnosť 1. septembra 2018, čo sa premietne do ustanovenia upravujúceho účinnosť zákona.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I sa za bod 33 vkladajú nové body 34 a 35, ktoré znejú:
„34. V § 7 ods. 10 sa za slovami „až 6b“ vypúšťa čiarka a slová „§ 7 ods. 8“.
35. V § 7 ods. 11., ods. 12 písm. a) a ods. 13 sa za slovami „až 4d“ vypúšťa čiarka a slová „§ 7 ods. 8“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na vypustenie § 7 ods. 8 a úpravu príspevku na záujmové vzdelávanie v § 4ae.
Novovložené bod 34 a 35 nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2017, čo sa premietne do ustanovenia upravujúceho účinnosť zákona.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V čl. I bode 37 v § 7 ods. 19 sa vypúšťajú slová „(ďalej len „znížený normatívny príspevok“)“.
Vypúšťa sa nadbytočná legislatívna skratka, ktorá sa v ďalšom texte zákona nepoužíva.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I sa za bod 42 vkladá nový bod 43, ktorý znie:
„43. V § 8 ods. 2 písm. d) sa slová „§ 7 ods. 8“ nahrádzajú slovami „§ 4ae“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
6
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na vypustenie § 7 ods. 8 a úpravu príspevku na záujmové vzdelávanie v § 4ae.
Novovložený bod 43 nadobúda účinnosť 1. septembra 2017, čo sa premietne do ustanovenia upravujúceho účinnosť zákona.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V čl. I bode 48 sa § 9f dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Na účely poskytovania príspevku na skvalitnenie podmienok na výchovu a vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia sa od 1. septembra 2017 do 31. decembra 2018 považuje za žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia aj žiak, ktorý je členom domácnosti,5b) ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi5c) a zákonný zástupca žiaka túto skutočnosť preukáže riaditeľovi základnej školy.“.
Základná škola môže od nadobudnutia účinnosti § 107 školského zákona od 1. septembra 2016 čerpať predmetný príspevok v prípade, ak v evidenčnom stave žiakov, ktorí boli zariadeniami výchovného poradenstva a prevencie diagnostikovaní ako žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia. V dôsledku momentálnej situácie zariadení výchovného poradenstva a prevencie, ktoré nie kapacitne a odborne vybavené pre posúdenie všetkých žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, sa navrhuje prechodné obdobie, ktoré preklenúť nedostatok finančných prostriedkov škôl na realizáciu účelov príspevku, a v ktorom sa umožní poskytovanie príspevku aj na žiakov z domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi podľa zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Chudoba je aj podľa medzinárodných dokumentov jedným z najčastejších dôvodov, ktorý negatívne ovplyvňuje vzdelávanie žiakov. Preto môže byť práve poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi indikátorom, že žiak žije v prostredí, ktoré vzhľadom na sociálne, rodinné, ekonomické
7
a kultúrne podmienky nedostatočne podnecuje rozvoj mentálnych, vôľových, emocionálnych vlastností dieťaťa alebo žiaka, nepodporuje jeho socializáciu a neposkytuje mu dostatok primeraných podnetov pre rozvoj osobnosti, ktoré predpokladom nadobudnutia školskej spôsobilosti. Diagnostika špeciálnej výchovno-vzdelávacej potreby spočívajúcej v pôvode zo sociálne znevýhodneného prostredia však v budúcnosti zostať určujúcim spôsobom integrácie žiakov do hlavného prúdu vzdelávania. Do uplynutia prechodného obdobia sa vyrieši otázka vzťahu žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a žiakov z domácností, ktorých členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi podľa zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Predpokladá sa zavedenie nového osobitného príspevku pre kategóriu žiakov z domácností, ktorých členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi a novým spôsobom sa vyrieši špeciálna výchovno-vzdelávacia potreba vyplývajúca z vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V čl. II sa za bod 7 vkladá nový bod 8, ktorý znie:
„8. V § 14 sa odsek 6 dopĺňa písmenami p) a q), ktoré znejú:
„p) vydáva a zverejňuje výchovno-vzdelávacie programy pre školy a školské zariadenia,
q) schvaľuje učebnice, učebné texty a pracovné zošity a odporúča učebnice na používanie v školách.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhovanou úpravou sa dopĺňajú procesné pôsobnosti ministerstva do § 14 ods. 6. V spojení s § 38 ods. 4 sa tak spresňuje skutočnosť, že pri vydávaní a zverejňovaní výchovno-vzdelávacieho programu a udeľovaní schvaľovacej/odporúčacej doložky sa nepostupuje podľa Správneho poriadku. Prípadná aplikácia Správneho poriadku na tieto typy konaní vrátane všetkých inštitútov,
8
ktoré Správny poriadok upravuje, by pritom vnášala neodôvodnené administratívne komplikácie, ktoré by napríklad pri učebniciach (do udeľovania schvaľovacej/odporúčacej doložky) mohli spôsobovať zdržanie v schvaľovacom a distribučnom procese.
Novovložený bod 8 nadobúda účinnosť 1. septembra 2017, čo sa premietne do ustanovenia upravujúceho účinnosť zákona.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V čl. II sa za bod 8 vkladajú nové body 9 a 10, ktoré znejú:
„9. V § 23a odsek 9 znie:
„(9) Povinnosť podľa odsekov 6 a 8 plní zriaďovateľ priamym vložením údajov do centrálneho registra alebo synchronizáciou údajov s údajmi v Centrálnom registri detí, žiakov a poslucháčov, Centrálnom registri pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení alebo v referenčných registroch.“.
10. V § 38 ods. 4 sa za slová „písm. b)“ vkladajú slová „a f)“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k bodu 9
Na účely zabezpečenia financovania podľa úplných a správnych údajov sa spresňuje, že zber údajov sa bude uskutočňovať prostredníctvom rezortného informačného systému.
Novovložený bod 9 nadobúda účinnosť 1. septembra 2018, čo sa premietne do ustanovenia upravujúceho účinnosť zákona.
Odôvodnenie k bodu 10
Navrhovanou úpravou sa jednoznačne ustanovuje pôsobnosť Správneho poriadku na rozhodovanie ministerstva podľa § 14 ods. 6 písm. f) zákona č. 596/2003 Z. z., t.j. na rozhodovanie o experimentálnom overovaní 14 zákona č. 245/2008 Z. z.). Tým sa spresňuje doteraz nejednoznačná interpretácia ohľadom aplikácie Správneho
9
poriadku na tento typ konania.
Novovložený bod 10 nadobúda účinnosť 1. septembra 2017, čo sa premietne do ustanovenia upravujúceho účinnosť zákona.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.V čl. II bode 9 § 39hb ods. 2 sa slová „do 1. septembra“ nahrádzajú slovami „pred 1. septembrom“.
Upravuje sa rozhodné obdobie pre uplatnenie prechodného ustanovenia v súlade s navrhovanou účinnosťou v čl. IV.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
15.V čl. III bode 9 § 13 ods. 4 druhej vete sa vypúšťa slovo „školách“ a v § 13 ods. 10 tretej vete sa slová „registra učebníc, učebných textov a pracovných zošitov“ nahrádzajú slovami „registra schválených učebníc, schválených učebných textov, schválených pracovných zošitov a odporúčaných učebníc“.
Vypúšťa sa nadbytočné slovo a v záujme jednoznačnej identifikácie sa uvádza úplný názov registra schválených učebníc, schválených učebných textov, schválených pracovných zošitov a odporúčaných učebníc.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
16.V čl. III bode 13 § 94 ods. 4 sa za slovo „pedagóg“ vkladá čiarka a slová „liečebný pedagóg, školský logopéd alebo školský psychológ“.
Výberom jedného odborného zamestnanca, prípadne kombináciou viacerých odborných zamestnancov sa škole dáva možnosť reflektovať na počet a zloženie zdravotne znevýhodnených žiakov v integrácii. Okrem školského špeciálneho pedagóga, ktorý vykonáva odborné činnosti vo vzťahu k všetkým zdravotným znevýhodneniam podľa § 2 písm. k) školského zákona, môže škola
10
uprednostniť školského logopéda v prípade väčšieho počtu žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou alebo liečebného pedagóga v prípade väčšej potreby terapeuticko-výchovnej pomoci žiakom s poruchami vývinu alebo správania.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
17.V čl. III bod 16 znie:
„16. V § 114 ods. 2 sa vypúšťajú slová „riaditeľ školského klubu detí alebo“ a v odseku 4 sa slová „Riaditeľ školského klubu detí alebo riaditeľ“ nahrádzajú slovom „Riaditeľ“.“.
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na to, že v § 114 ods. 4 slová „riaditeľ školského klubu detí alebo“ na začiatku vety.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
18.V čl. III sa za bod 17 vkladajú nové body 18 a 19, ktoré znejú:
„18. V § 130 ods. 6 druhej vete sa za slovo „preskúma“ vkladajú slová „osobný spis dieťaťa vedený v poradenskom zariadení a“.
19. V 158 odsek 3 znie:
„(3) Povinnosť podľa odseku 1 plní škola a školské zariadenie priamym vložením údajov do centrálneho registra alebo synchronizáciou údajov s údajmi v Centrálnom registri škôl, školských zariadení, elokovaných pracovísk a zriaďovateľov, Centrálnom registri pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení alebo v referenčných registroch.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k bodu 18
Navrhuje sa, aby ministerstvo mohlo preskúmať aj postup poradenského zariadenia pri diagnostickom vyšetrení dieťaťa, pretože poverenej odbornej organizácii ministerstva školstva v praxi samotné preskúmanie obsahu ďalšej dokumentácie na posúdenie jej súladu s výchovno-vzdelávacími potrebami dieťaťa nepostačuje. Postup poradenského zariadenia je zrejmý z osobného spisu dieťaťa vedeného poradenským zariadením
11
podľa § 11 ods. 3 písm. d) školského zákona, v ktorom vedené záznamy z diagnostických, poradenských, terapeutických, preventívnych a rehabilitačných činností, ktoré sa s dieťaťom vykonali.
Novovložený bod 18 nadobúda účinnosť 1. septembra 2017, čo sa premietne do ustanovenia upravujúceho účinnosť zákona
Odôvodnenie k bodu 19
Na účely zabezpečenia financovania podľa úplných a správnych údajov sa spresňuje, že zber údajov sa bude uskutočňovať prostredníctvom rezortného informačného systému.
Novovložený bod 19 nadobúda účinnosť 1. septembra 2018, čo sa premietne do ustanovenia upravujúceho účinnosť zákona.
19.V čl. IV sa číslo „31“ nahrádza číslom „33“:
Upravuje sa účinnosť § 7 ods. 9 v súvislosti so zmenami § 4d a § 6c.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o uvedených zmenách a doplnkoch uvedených pod bodmi 1 19 spoločne s odporúčaním ich schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov, vyjadrených v ich uzneseniach uvedených v III. časti tejto spoločnej správy, odporúča Národnej rade
Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských
zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré
zákony (tlač 611) schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
12
Predmetná spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky
o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a
školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a
dopĺňajú niektoré zákony (tlač 611a) bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport (gestorský výbor) z 19. júna 2017 č. 102.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Ľubomíra Petráka, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov, stanovisku a návrhu gestorského výboru a predkladal návrhy podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava jún 2017
Ľubomír Petrák v.r.
predseda
Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport