NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
________________________________________________________________
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD-351/2017
433a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Antala, Gábora Gála a Eleméra Jakaba na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení neskorších predpisov (tlač 433) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Antala, Gábora Gála a Eleméra Jakaba na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení neskorších predpisov (tlač 433) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 536 z 28. marca 2017 pridelila návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Antala, Gábora Gála a Eleméra Jakaba na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení neskorších predpisov (tlač 433) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj;
2
II.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 203 z 2. mája 2017 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 82 zo 4. mája 2017 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 94 zo 4. mája 2017 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
III.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom II. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I sa vypúšťa druhý bod.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Vypustenie nadbytočného legislatívno-technického bodu v súlade s Legislatívno-technickými pokynmi, ktoré tvoria prílohu k Legislatívnym pravidlám tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I bode 3 úvodnej vete sa slová „ods. 1 sa za písmeno c) vkladá nové písmeno“ nahrádzajú slovami „sa odsek 1 dopĺňa písmenom“.
3
Legislatívno-technická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3. V čl. I sa za bod 3 vkladajú nové body 4 a 5, ktoré znejú:
„4. V § 4a ods. 1 sa slová „verejne prístupných miestach“ nahrádzajú slovami „priestoroch prístupných verejnosti“ a slová „§ 5 ods. 1 písm. b)“ sa nahrádzajú slovami „§ 5 ods. 2 písm. b)“.
5. Nadpis pod § 5 znie:
„Voľný pohyb psa“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
V novonavrhovanom bode 4 sa vzhľadom na absenciu definície pojmu „verejne prístupné miesto“ odstraňuje neopodstatnená terminologická nejednotnosť v zákone. Uvedená úprava zabezpečuje terminologický súlad zákona, ako celku.
Ďalej sa legislatívno-technicky upravuje vnútorný odkaz v § 4a ods. 1 v súvislosti s doplnením nového odseku 1 do § 5 (bod 4 návrhu zákona).
Vloženie nového bodu 5 sa navrhuje v nadväznosti na potrebu úpravy nadpisu pod § 5 tak, aby vyjadroval vecnú problematiku upravovanú ustanovením § 5 zákona č. 282/2002 Z. z., ktorou je úprava voľného pohybu psov na priestoroch prístupných verejnosti; vydávanie všeobecne záväzného nariadenia obce upravuje aj § 3 ods. 6, § 4 ods. 5 a § 6 ods. 3 zákona č. 282/2002 Z. z.
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I sa za bod 3 vkladajú nové body 4 a 5, ktoré znejú:
„4. V § 4a ods. 1 sa slová „§ 5 ods. 1 písm. b)“ nahrádzajú slovami „§ 5 ods. 2 písm. b)“.
5.Nadpis pod § 5 znie:
„Voľný pohyb psa“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
4
Legislatívno-technická úprava vnútorného odkazu v novom bode 4 § 4a ods. 1 v súvislosti s doplnením nového odseku 1 do § 5 (bod 4 návrhu zákona). Vloženie nového bodu 5 v nadväznosti na potrebu úpravy nadpisu pod § 5 tak, aby vyjadroval vecnú problematiku upravovanú ustanovením § 5 zákona č. 282/2002 Z. z., ktorou je úprava voľného pohybu psov na priestoroch prístupných verejnosti; vydávanie všeobecne záväzného nariadenia obce upravuje aj § 3 ods. 6, § 4 ods. 5 a § 6 ods. 3 zákona č. 282/2002 Z. z.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
5.V čl. I bod 5 znie:
„5. V § 5 ods. 2 úvodnej vete sa za slovo „Obec“ vkladá čiarka a slová „v ktorej trvalý pobyt viac ako 2 000 obyvateľov,“, vypúšťa sa slovo „môže“ a slovo „vymedziť“ sa nahrádza slovom „vymedzí“.“.
Obec, v ktorej trvalý pobyt viac ako 2 000 obyvateľov, je vždy povinná vydať všeobecne záväzné nariadenie podľa § 5 ods. 2 alebo prispôsobiť tomuto zákonu všeobecne záväzné nariadenie vydané podľa § 5 ods. 1 v znení účinnom do 30. júna 2017.
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I sa za bod 7 vkladá nový bod 8, ktorý znie:
„8. § 5 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Obec, v ktorej trvalý pobyt menej ako 2 000 obyvateľov, môže všeobecne záväzným nariadením vymedziť miesta podľa odseku 2 písm. a) a b).“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Pozmeňovacím návrhom sa doplňuje splnomocňujúce ustanovenie na vydanie všeobecne záväzného nariadenia pre obce pod 2 000 obyvateľov, na základe ktorého tieto obce oprávnené upraviť miesta, na ktorých je voľný pohyb psa povolený, resp. vstup zo psom zakázaný.
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
7.V čl. I bode 8 § 8a vrátane nadpisu znie:
㤠8a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júla 2017
(1) Obec, v ktorej trvalý pobyt viac ako 2 000 obyvateľov, je do 1. novembra 2017 povinná vydať všeobecne záväzné nariadenie podľa § 5 ods. 2 v znení účinnom od 1. júla 2017 alebo uviesť do súladu s týmto zákonom všeobecne záväzné nariadenie vydané podľa § 5 ods. 1 v znení účinnom do 30. júna 2017.
(2) Obec, v ktorej trvalý pobyt menej ako 2 000 obyvateľov a má vydané všeobecne záväzné nariadenie podľa § 5 ods. 1 v znení účinnom do 30. júna 2017, je povinná toto všeobecne záväzné nariadenie zrušiť alebo uviesť toto všeobecne záväzné nariadenie do súladu s týmto zákonom do 1. novembra 2017.
(3) Obec, ktorá prekročí hranicu 2 000 obyvateľov s trvalým pobytom na svojom území, je povinná do štyroch mesiacov od prekročenia tejto hranice vydať všeobecne záväzné nariadenie podľa § 5 ods. 2 v znení účinnom od 1. júla 2017.“.
Pozmeňovacím návrhom sa upravuje povinnosť prijať všeobecne záväzne nariadenie. Obec, v ktorej trvalý pobyt viac ako 2 000 obyvateľov, je povinná vydať príslušné všeobecne záväzne nariadenie alebo vydané všeobecne záväzné nariadenie upraviť v súlade so znením zákona. Obec, v ktorej trvalý pobyt menej ako 2 000 obyvateľov, nemá povinnosť vydať všeobecne záväzne nariadenie podľa tohto zákona, ak však všeobecne záväzne nariadenie vydala do 30. júna 2017, je povinná toto nariadenie uviesť do súladu so znením zákona. Zároveň v prípade, ak obec prekročí hranicu 2 000 obyvateľov, je povinná prijať všeobecne záväzné nariadenie podľa § 5 ods. 2 zákona.
Tento pozmeňujúci návrh reaguje na nadmernú administratívnu záťaž, ktorá by sa kládla na obce s malým počtom obyvateľov pri povinnosti vydať všeobecne záväzné nariadenie, nakoľko sa jedná o obce tvorené takmer výlučne individuálnou bytovou výstavbou, kde je možné venčenie psov na priľahlých pozemkoch (záhradách), prípadne mimo zastavaného územia obce. Obce s menej ako 2 000 obyvateľmi nie povinné, avšak oprávnené, vydať všeobecne záväzne nariadenie podľa tohto zákona.
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I bode 8 § 8a sa za slová „§ 5 ods. 2“ vkladajú slová „v znení účinnom od 1. júla 2017“ a slová „prispôsobiť tomuto zákonu“ sa nahrádzajú slovami „uviesť do súladu s týmto zákonom“.
6
Formulačná precizácia na účely jednoznačnosti výkladu ustanovenia § 8a; obec je do 1. októbra 2017 povinná vydať všeobecne záväzné nariadenie podľa § 5 ods. 2 v znení účinnom od 1. júla 2017.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
9.V čl. II sa slová „1. júna“ nahrádzajú slovami „1. júla“.
Z hľadiska trvania legislatívneho procesu v Národnej rade Slovenskej republiky, ako aj 15 dňovej lehoty pre prezidenta Slovenskej republiky [čl. 87 ods. 2 4 a čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky], sa upravuje dátum nadobudnutia účinnosti zákona.
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. II sa slová „1. júna“ nahrádzajú slovami „1. júla“ a súčasne sa v čl. I, bode 8 v nadpise § 8a slová „1. júna“ nahrádzajú slovami „1. júla“ a v texte ustanovenia sa slová „31. mája“ nahrádzajú slovami „30. júna“.
Z hľadiska trvania legislatívneho procesu v Národnej rade Slovenskej republiky, ako aj 15 dňovej lehoty pre prezidenta Slovenskej republiky [čl. 87 ods. 2 4 a čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky], je potrebné upraviť dátum nadobudnutia účinnosti zákona a v dôsledku toho aj lehoty v prechodných ustanoveniach.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
V.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto:
a)hlasovať spoločne o bodoch 1, 2, 3, 5, 6, 7 a 9, s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
b)hlasovať spoločne o bodoch 4, 8 a 10, s odporúčaním gestorského výboru neschváliť.
7
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Antala, Gábora Gála a Eleméra Jakaba na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení neskorších predpisov (tlač 433) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Antala, Gábora Gála a Eleméra Jakaba na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení neskorších predpisov (tlač 433a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 97 z 9. mája 2017.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Stanislava Kmeca, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Boris K o l l á r, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre verejnú správu
a regionálny rozvoj
V Bratislave 9. mája 2017