Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2017
2018
2019
2020
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: MŠVVaŠ SR
0
0
0
0
v tom: MV SR
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
878 740
3 894 432
3 894 432
3 894 432
v tom: MŠVVaŠ SR/ program 0781F
70 445
494 234
494 234
494 234
v tom: MV SR/ program 0D501
808 296
3 400 198
3 400 198
3 400 198
z toho:
- vplyv na ŠR
878 740
3 894 432
3 894 432
3 894 432
Rozpočtové prostriedky
878 740
3 894 432
3 894 432
3 894 432
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
94
94
94
94
- vplyv na ŠR
94
94
94
94
v tom: MŠVVaŠ SR
13
13
13
13
v tom: MV SR
81
81
81
81
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
331 396
994 188
994 188
994 188
- vplyv na ŠR
331 396
994 188
994 188
994 188
v tom: MŠVVaŠ SR
52 104
156 312
156 312
156 312
v tom: MV SR
279 292
837 876
837 876
837 876
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
448 047
2 602 352
2 602 352
2 602 352
v tom: MŠVVaŠ SR/ program 0781F
70 445
494 234
494 234
494 234
v tom: MV SR/ program 0D 501
377 603
2 108 118
2 108 118
2 108 118
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
430 693
1 292 080
1 292 080
1 292 080
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
V rozpočtovej kapitole MŠVVaŠ SR všetky výdavky vyčíslené v tabuľke č.1 rozpočtovo kryté.
V rozpočtovej kapitole MV SR je časť výdavkov vyčíslená v tabuľke č.1 rozpočtovo krytá, nie kryté výdavky v súhrnnej sume 430 693 eur v roku 2017 (dopravné) a v súhrnnej sume 1 292 080 eur ročne v rokoch 2018 až 2020 (dopravné).
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh rieši problematiku
poskytovanie príspevku na dochádzajúcich žiakov na dopravu žiakov základných škôl a špeciálnych základných škôl do školy a späť do miesta trvalého pobytu,
poskytovanie príspevku na kurz pohybových aktivít v prírode (napr. lyžiarsky kurz) v stredných školách s osemročnou dĺžkou štúdia,
poskytovanie príspevku na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia zabezpečenie asistentov učiteľa,
poskytovanie príspevku na výchovu a vzdelávanie detí v materských školách podľa § 6b zákona č. 597/2003 Z. z. aj u detí z rodiny, ktorá je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi,
rozdeľovania podielových daní obciam na stravovanie žiakov základných škôl zriadených na území obce, ak nemajú na území obce zriadené žiadne zariadenie školského stravovania,
použitia časti normatívnych finančných prostriedkov na úhradu osobných nákladov odborných zamestnancov školských špeciálnych pedagógov v školách, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
1.Príspevok na dopravu
MŠVVaŠ SR v súčasnosti poskytuje príspevok na dopravu žiakov základných škôl a špeciálnych základných škôl do školy a späť do miesta trvalého pobytu. Príspevok na dopravu sa poskytuje žiakom základných škôl z obcí, v ktorých nie je zriadená
základná škola. Podmienkou pridelenia finančných prostriedkov je uzatvorenie školského obvodu medzi obcou, v ktorej žiak trvalý pobyt, a obcou, v ktorej navštevuje základnú školu. V súčasnosti nedostávajú finančné prostriedky na dopravné žiaci z obcí, v ktorých je zriadená základná škola s konkrétnym vyučovacím jazykom, ale žiaci majú záujem vzdelávať sa v jazyku národnostnej menšiny. V súlade s PVV sa navrhuje odstrániť tento stav a prideľovať finančné prostriedky na dopravu žiaka do školy a späť z obce, kde nie je zriadená základná škola s príslušným vyučovacím jazykom, a to do najbližšej základnej školy s príslušným vyučovacím jazykom.
Návrh bude mať jednorazový dopad na rozpočet kapitoly MV SR na školstvo v roku 2017 vo výške 430 693 eur (1/3 roku), v roku 2018 a nasledujúcich rokoch 1 292 080 eur. Návrh sa dotkne pozitívne zriaďovateľov základných škôl (okrem zriaďovateľov súkromných škôl, kde sa príspevok na dopravné neposkytuje ani v súčasnosti). Priemerné ročné náklady na dopravu na žiaka základnej školy za rok 2015 boli vo výške 124 eur. Návrh sa dotkne asi 20% žiakov základných škôl a špeciálnych základných škôl s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny (asi 5 900 žiakov) a asi 1% žiakov základných škôl a špeciálnych základných škôl s vyučovacím jazykom slovenským (asi 4 520 žiakov), spolu 10 420 žiakov.
2017
2018
2019
2020
Názov príspevku
MŠVVaŠ SR
MV SR
MŠVVaŠ SR
MV SR
MŠVVaŠ SR
MV SR
MŠVVaŠ SR
MV SR
Príspevok na dopravné
0
430 693
0
1 292 080
0
1 292 080
0
1 292 080
2.Príspevok na kurz pohybových aktivít v prírode (napr. lyžiarsky kurz)
MŠVVaŠ SR v súčasnosti poskytuje na žiaka základnej a strednej školy (vrátane špeciálnych škôl) príspevok na kurz pohybových aktivít v prírode jedenkrát za celé štúdium v príslušnom druhu školy (Napr. 1 krát v základnej škole, 1 krát v gymnáziu, strednej odbornej škole, a podobne). U žiakov osemročných gymnázií a konzervatórií je problém v tom, že keby boli bývali zostali v systéme základných škôl, mali by nárok na 2 príspevky ( 1x v ZŠ a 1x na gymnáziu). Z uvedeného dôvodu sa navrhuje, aby sa na žiaka osemročného gymnázia a konzervatória poskytoval príspevok 2 krát za štúdium, raz počas štúdia v 1. 4. ročníku a raz počas štúdia v 5. 8. ročníku. Dopad sa dotýka len nákladov na žiakov za 1.-4. ročník osemročného štúdia.
Dopad sa týka celkom 2 518 žiakov, z toho 632 žiakov financovaných z RK MV SR. a 1 886 žiakov financovaných prostredníctvom RK MŠVVaŠ SR. Príspevok na žiaka je 150 eur a celkový ročný dopad predstavuje 377 700 €, z toho v RK MV SR 94 800 eur a 282 900 € v RK MŠVVaŠ SR .
Návrh nemá vplyv na štátny rozpočet, financovanie bude zabezpečené z RK MŠVVaŠ SR a RK MV SR.
2018
2019
2020
Názov príspevku
MŠVVaŠ SR
MV SR
MŠVVaŠ SR
MV SR
MŠVVaŠ SR
MV SR
Príspevok na kurz pobybových aktivít
282 900
94 800
282 900
94 800
282 900
94 800
3.Príspevok na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia podľa § 4e zákona č. 597/2003 Z. z.
Vzhľadom na zmeny uvedené v § 107 školského zákona, ktoré nadobudli účinnosť od 1.9.2016, sa navrhuje znížiť hranica počtu žiakov školy zo sociálne znevýhodneného prostredia z počtu 100 na 50 žiakov pre účely povinného zabezpečenia asistenta učiteľa pre týchto žiakov. V § 107 školského zákona sa presnejšie zadefinoval žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia. Tieto zmeny priniesli zníženie počtu žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, a to na polovicu. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje znížiť hranica počtu žiakov školy zo sociálne znevýhodneného prostredia z počtu 100 na 50 žiakov pre účely povinného zabezpečenia asistenta učiteľa. Cieľom je zachovať služby poskytované žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia asistentmi učiteľa.
V súčasnosti evidujeme 21 718 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP), na ktorých sa v roku 2017 poskytujú finančné prostriedky zriaďovateľom základných škôl, na žiaka 260 eur ročne v celkovej sume 5 646 680 eur. Z týchto finančných prostriedkov sa financujú okrem iného aj náklady na asistentov učiteľa pre deti zo SZP. V súčasnosti evidujeme 45 základných škôl, v ktorých sa vzdeláva viac ako 100 žiakov zo SZP. Počet ZŠ, v ktorých sa vzdeláva viac ako 50 žiakov zo SZP je 116 ZŠ. Tieto školy budú mať povinnosť mať v stave zamestnancov aj asistenta učiteľa pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Na základe nového návrhu sa počet základných škôl, ktoré budú mať povinnosť mať v stave zamestnancov aj asistenta učiteľa pre tieto deti zvýši, cca o 71 škôl a to z titulu zmeny hranice zo 100 na 50 žiakov. Predpokladáme, že počet asistentov učiteľa pre žiakov zo SZP sa zvýši zo súčasných 271,7 prepočítaných úväzkov asistentov učiteľa na 300 asistentov učiteľa. Zvýšenie o 29 asistentov učiteľa bude kryté z finančných prostriedkov rozpočtovaných pod nenormatívnym príspevkom - Príspevok na skvalitnenie podmienok na výchovu a vzdelávanie žiakov zo SZP (§4e zákona) v RK MV SR. Osobné náklady na asistenta učiteľa predstavujú ročne 9 912,86 eura (vrátane odvodov), t.j. platová trieda 8, pracovná trieda 1 a 5 rokov praxe mesačný plat 611 eur (bez odvodov). Na základe uvedeného navrhovaná zmena legislatívy vplyv na zamestnanosť, ale nemá vplyv na štátny rozpočet. Vplyvy za oblasť zamestnanosti budú zabezpečené v rámci limitu výdavkov a počtu zamestnancov regionálneho školstva.
2017
2018
2019
2020
Názov príspevku
MŠVVaŠ SR
MV SR
MŠVVaŠ SR
MV SR
MŠVVaŠ SR
MV SR
MŠVVaŠ SR
MV SR
Príspevok na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia – asistenti učiteľa
0
95 824
0
287 473
0
287 473
0
287 473
4.Príspevok na výchovu a vzdelávanie detí v materských školách podľa § 6b zákona č. 597/2003 Z. z.
MŠVVaŠ SR navrhuje poskytovať zriaďovateľom materských škôl príspevok na výchovu a vzdelávanie (15% zo sumy životného minima na jedno nezaopatrené dieťa) aj na deti, ktoré majú menej ako 5 rokov, ale z rodín, ktorá je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi.
Školský zákon 28 ods. 6 písm. b) zákona č. 245/2008 Z. z.) oslobodil zákonných zástupcov detí od povinnosti prispievať na čiastočnú úhradu nákladov. V súčasnosti
evidujeme problémy pri prijímaní týchto detí do materskej školy, nakoľko rodičia za deti neuhrádzajú príspevok. Cieľom návrhu je tento problém odstrániť.
Dopad sa predpokladá v kapitole MV SR na 5 410 detí materských škôl (6%) vo veku 2 4 rokov u všetkých zriaďovateľov materských škôl, ročný príspevok na dieťa je približne vo výške 162,756 eura, čo predstavuje ročný dopad v roku 2018 a nasledujúcich rokoch vo výške 880 510 eur. Finančné prostriedky na tento účel zabezpečené v kapitole MV SR.
2017
2018
2019
2020
Názov príspevku
MŠVVaŠ SR
MV SR
MŠVVaŠ SR
MV SR
MŠVVaŠ SR
MV SR
MŠVVaŠ SR
MV SR
Príspevok na výchovu a vzdelávanie detí v materských školách podľa § 6b zákona č. 597/2003 Z. z.
0
0,00
0
880 510
0
880 510
0
880 510
5.Rozdeľovanie podielových daní obciam na stravovanie žiakov základných škôl zriadených na území obce
V súčasnosti sa prideľujú podielové dane obciam na stravovanie žiakov základných škôl podľa počtu všetkých žiakov základnej školy zriadenej na území obce v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti alebo inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby, bez ohľadu na to, či je na území obce zriadené zariadenie školského stravovanie akéhokoľvek zriaďovateľa. Od 1. januára 2018 sa navrhuje sledovať skutočnosť, či na území obce je zriadené aspoň jedno zariadenie školského stravovania. Návrh bude mať dopad na hospodárenie 40 obcí. Podľa prognózy MF SR na rok 2017 vychádza šetrenie na jedného žiaka približne 142 eur. Na 2 503 žiakov základných škôl predstavuje celková úspora sumu 355 426 eur. Podielové dane, ktoré sa takto ušetria v roku 2018 a nasledujúcich rokoch, budú prerozdelené na zvýšenie príspevkov pre obce na materské školy, jazykové školy, základné umelecké školy a ostatné školské zariadenia.
Názov aktivity
2018
2019
2020
Rozdeľovanie podielových daní obciam na stravovanie žiakov základných škôl
-355 426
-355 426
-355 426
6.Školský špeciálny pedagóg
MŠVVaŠ SR navrhuje uložiť povinnosť základným a stredným školám, ktoré vzdelávajú viac ako 20 individuálne začlenených žiakov so zdravotným znevýhodnením zamestnať školského špeciálneho pedagóga.
Náročnosť vzdelávania žiakov so zdravotným znevýhodnením je uvedená v prílohe č. 8 a 9 nariadenia vlády SR č. 630/2008 Z. z. Ide o žiakov základných škôl uvedených v 2. až 6. skupine prílohy č. 8 a o žiakov stredných škôl uvedených v prílohe č. 9.
Návrh sa dotkne 497 základných škôl a 143 stredných škôl. Návrhom sa neurčuje úväzok školského špeciálneho pedagóga. V súčasnosti pôsobí 536 školských špeciálnych pedagógov v základných školách, z toho 304 v školách s viac ako 20 individuálne začlenenými žiakmi a 43 školských špeciálnych pedagógov v stredných školách, z toho 18 v školách s viac ako 20 individuálne začlenenými žiakmi.
Zriaďovatelia týchto škôl dostávajú od roku 2004 zvýšené normatívy na týchto žiakov. Z uvedeného dôvodu nemá návrh dopad na štátny rozpočet.
Predpokladá sa, že sa zvýši počet školských špeciálnych pedagógov v základných školách o 52 (prepočítaný počet) a v stredných školách o 13 (prepočítaný počet), spolu o 65 odborných zamestnancov. Financovanie návrhu je zabezpečené zo zvýšených normatívov na žiaka so zdravotným znevýhodnením, ktoré dostávajú školy od roku 2004. Osobné náklady na školského špeciálneho pedagóga predstavujú ročne 16 256 € , t.j. platová trieda 11, pracovná trieda 2 a 20 rokov praxe – mesačný plat 1 002 €.
Ročná potreba na osobné náklady pre zvýšený počet školských špeciálnych pedagógov je v RK MV SR celkom 845 335 a v RK MŠVVaŠ SR 211 334 eur. Zvýšenie v roku 2017 predstavuje potrebu na osobné náklady pre zvýšený počet špeciálnych školských pedagógov v RK MV SR celkom 281 779 a v RK MŠVVaŠ SR 70 445.
Financovanie návrhu je zabezpečené zo zvýšených normatívov na žiaka so zdravotným znevýhodnením, teda vplyvy za oblasť zamestnanosti budú zabezpečené v rámci limitu výdavkov a počtu zamestnancov regionálneho školstva.
2017
2018
2019
2020
Názov príspevku
MŠVVaŠ SR
MV SR
MŠVVaŠ SR
MV SR
MŠVVaŠ SR
MV SR
MŠVVaŠ SR
MV SR
Školský špeciálny pedagóg
70 445
281 779
211 334
845 335
211 334
845 335
211 334
845 335
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Popísané v časti 2.2.2.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Popísané v časti 2.2.2.
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Bežné výdavky (600)
878 740
3 894 432
3 894 432
3 894 432
v tom MŠVVaŠ SR / program 0781F
70 445
494 234
494 234
494 234
v tom MV SR / program 0D501
808 296
3 400 198
3 400 198
3 400 198
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
331 396
994 188
994 188
994 188
v tom MŠVVaŠ SR / program 0781F
52 104
156 312
156 312
156 312
v tom MV SR / program 0D501
279 292
837 876
837 876
837 876
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
116 651
349 954
349 954
349 954
v tom MŠVVaŠ SR / program 0781F
18 341
55 022
55 022
55 022
v tom MV SR / program 0D501
98 311
294 932
294 932
294 932
Tovary a služby (630)2
430 693
2 550 290
2 550 290
2 550 290
v tom MŠVVaŠ SR / program 0781F
0
282 900
282 900
282 900
v tom MV SR / program 0D501
430 693
2 267 390
2 267 390
2 267 390
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
878 740
3 894 432
3 894 432
3 894 432
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2017
2018
2019
2020
poznámka
Počet zamestnancov celkom
94
94
94
94
z toho vplyv na ŠR
94
94
94
94
v tom: MŠVVaŠ SR
13
13
13
13
v tom školský špeciálny pedagóg
13
13
13
13
v tom: MV SR
81
81
81
81
v tom školský špeciálny pedagóg
52
52
52
52
v tom asistent učiteľa pre žiakov zo SZP
29
29
29
29
Priemerný mzdový výdavok (v eurách) - školský špeciálny pedagóg
1 002
1 002
1 002
1 002
z toho vplyv na ŠR
1 002
1 002
1 002
1 002
Priemerný mzdový výdavok (v eurách) – asistent učiteľa pre žiakov zo SZP
611
611
611
611
z toho vplyv na ŠR
611
611
611
611
Osobné výdavky celkom (v eurách)
448 047
1 344 142
1 344 142
1 344 142
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
331 396
994 188
994 188
994 188
z toho vplyv na ŠR
331 396
994 188
994 188
994 188
v tom: MŠVVaŠ SR
52 104
156 312
156 312
156 312
v tom: MV SR
279 292
837 876
837 876
837 876
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
116 651
349 954
349 954
349 954
z toho vplyv na ŠR
116 651
349 954
349 954
349 954
v tom: MŠVVaŠ SR
18 341
55 022
55 022
55 022
v tom: MV SR
98 311
294 932
294 932
294 932
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Popíšte pozitívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Rozšírenie príspevku na dochádzajúcich žiakov bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie domácností, v ktorých žijú dochádzajúci žiaci, najmä na národnostne zmiešanom území.
Špecifikujte pozitívne ovplyvnené skupiny:
Domácnosti, v ktorých žijú dochádzajúci žiaci, najmä na národnostne zmiešanom území.
Popíšte negatívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte negatívne ovplyvnené skupiny:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv:
Kvantifikujte rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom.
V prípade vyššieho počtu ovplyvnených skupín doplňte do tabuľky ďalšie riadky.
V prípade, ak neuvádzate kvantifikáciu, uveďte dôvod.
Ovplyvnená skupina č. 1: Domácnosti, v ktorých žijú dochádzajúci žiaci, najmä na národnostne zmiešanom území.
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Domácnosť dostane preplatené náklady na dopravu žiaka do školy a späť približne vo výške 124 eur ročne.
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
10 420 žiakov
Ovplyvnená skupina č. 2:
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky vyššie špecifikovaných domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. mieru rizika chudoby, podiel rastu/poklesu výdavkov na celkových výdavkoch/príjme):“
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Špecifikujete ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Rozumie sa najmä na prístup k:
sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
doprave,
ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
informáciám
k iným právam (napr. politickým).
Zvýši sa zamestnanosť v školách (základných a stredných) z dôvodu zavedenia povinnosti zamestnať školského špeciálneho pedagóga pri viac ako 20 individuálne začlenených žiakov so zdravotným znevýhodnením. Títo zamestnanci budú poskytovať odbornú pomoc žiakom so zdravotným znevýhodnením vo výchovno-vzdelávacom procese, čo pomôže zlepšiť prístup ku kvalitnému vzdelávaniu pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Materským školám sa bude poskytovať príspevok na výchovu a vzdelávanie aj na deti z rodín, ktoré sú poberateľmi pomoci v hmotnej núdzi, čím sa pre tieto deti zlepší prístup k predškolskému vzdelávaniu. Materské školy nebudú už demotivované pri prijímaní detí z rodín, ktoré sú poberateľmi pomoci v hmotnej núdzi, za ktoré štát podľa doterajšej právnej úpravy príspevok neposkytoval. Zvýši sa kvalita výchovno-vzdelávacieho procesu v školách s osemročnou dĺžkou štúdia, nakoľko žiak dostane príspevok na kurz pohybových aktivít v rovnakom rozsahu ako žiak základnej školy, ktorý študuje po jej skončení na strednej škole, t.j. spolu 2krát.
Podielové dane sa nebudú prideľovať obciam, ktoré nemajú zriadené na svojom území žiadne zariadenie školského stravovania. Týmto opatrením sa zvyšuje tlak na obce, aby takúto službu pre žiakov základných škôl zabezpečili.
V § 4e zákona sa navrhuje znížiť hranica počtu žiakov školy zo sociálne znevýhodneného prostredia z počtu 100 na 50 žiakov pre účely povinného zabezpečenia asistenta učiteľa pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Cieľom je zachovať služby poskytované žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia asistentmi učiteľa, čo pomôže zlepšiť prístup ku kvalitnému vzdelávaniu pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
deti (0 – 17),
mladí ľudia (18 – 25 rokov),
starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
ľudia so zdravotným postihnutím,
marginalizované rómske komunity
domácnosti s 3 a viac deťmi,
jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
V školách s viac ako 20 individuálne začlenenými žiakmi so zdravotným znevýhodnením bude pôsobiť školský špeciálny pedagóg, ktorý bude poskytovať odbornú pomoc žiakom so zdravotným znevýhodnením vo výchovno-vzdelávacom procese, čo pomôže zlepšiť prístup ku kvalitnému vzdelávaniu pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Znížením hranice počtu žiakov školy zo sociálne znevýhodneného prostredia z počtu 100 na 50 žiakov pre účely povinného zabezpečenia asistenta učiteľa sa zachová služba poskytovaná žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia asistentmi učiteľa.
Predpokladá sa, že návrh na poskytovanie príspevku na výchovu a vzdelávanie aj na deti z rodín, ktoré sú poberateľmi pomoci v hmotnej núdzi sa dotkne asi 5 410 detí materských škôl.
Predpokladá sa, že návrh na poskytnutie príspevku na kurz pohybových aktivít dvakrát počas osemročnej dĺžky štúdia bude mať vplyv na 2 518 žiakov osemročných gymnázií a konzervatórií.
„4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Zvýši sa zamestnanosť v školách (základných a stredných) z dôvodu zavedenia povinnosti zamestnať školského špeciálneho pedagóga.
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodovú rovnosť.
Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia veku a sexuálnej orientácie? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Podporuje návrh rovnosť príležitostí?
Návrh podporuje rovnosť príležitostí u detí v národnostne zmiešaných územiach, etnické a národnostné menšiny, detí s ťažkým zdravotným postihnutím resp. zdravotným znevýhodnením a u detí zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Môže mať návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Podporuje návrh rovnosť medzi ženami a mužmi alebo naopak bude viesť k zväčšovaniu rodových nerovností? Popíšte vplyvy.
Pri identifikovaní rodových vplyvov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi mužmi a ženami, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rodovej rovnosti spočíva v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti, ktoré súvisia s rodovými rolami či pohlavím. Hlavné oblasti podpory rodovej rovnosti:
podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
podpora rovnej participácie na rozhodovaní,
boj proti rodovo podmienenému násiliu a obchodovaniu s ľuďmi,
eliminácia rodových stereotypov.
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.“
Príloha č. 7
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
Zákonný zástupca žiaka nebude musieť každoročne žiadať riaditeľa školy o oslobodenie alebo čiastočné oslobodenie žiaka od vyučovania niektorého predmetu.
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
Rozhodovanie o žiadosti o oslobodenie alebo čiastočné oslobodenie žiaka od vyučovania niektorého predmetu
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
V prípade žiadosti o oslobodenie alebo čiastočné oslobodenie žiaka od vyučovania niektorého predmetu je problematika upravená v § 31 ods. 4 školského zákona.
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
Škola, v ktorej sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
Zákonný zástupca žiaka nebude musieť každoročne žiadať riaditeľa školy o oslobodenie alebo čiastočné oslobodenie žiaka od vyučovania niektorého predmetu
Nepriamy vplyv (popíšte)
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
Zvýšenie priamych finančných nákladov
Zníženie nepriamych finančných nákladov
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
7.2.2 Časový vplyv
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
Zákonní zástupcovia žiakov základných a stredných škôl.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Zákonný zástupca žiaka nebude musieť každoročne žiadať riaditeľa školy o oslobodenie alebo čiastočné oslobodenie žiaka od vyučovania niektorého predmetu.
7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Ktoré subjekty verejnej správy sú účastné procesu poskytnutia služby?
Školy (najmä základné a stredné).
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové
povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Zákonný zástupca žiaka nebude musieť každoročne žiadať riaditeľa školy o oslobodenie alebo čiastočné oslobodenie žiaka od vyučovania niektorého predmetu.