Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
💧 Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 15.12.2016Ukončenie: 27.12.2016
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
9.1.2017
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
február 2017
2. Definícia problému
Novela zákona reaguje na rozdeľovanie finančných prostriedkov zriaďovateľom škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, a to normatívnych finančných prostriedkov, najmä v základných školách. Ďalej novela zákona reaguje najmä na- poskytovanie finančných prostriedkov na rozvoj škôl a školských zariadení v rámci dotácií a rozvojových projektov, - poskytovanie finančných prostriedkov na dopravu žiakov do školy z obcí, v ktorých nie je zriadená základná škola alebo jej časť, najmä z titulu vyučovacieho jazyka,- poskytovanie príspevku na kurz pohybových aktivít v prírode, - poskytovanie príspevku na výchovu a vzdelávanie detí v materských školách,- administratívnu záťaž škôl a školských zariadení a ich zriaďovateľov,- ukazovatele, podľa ktorých sa rozdeľujú podielové dane obciam na činnosť školských klubov detí a zariadení školského stravovania.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom je efektívnejšie a spravodlivejšie vynakladanie finančných prostriedkov na činnosť škôl a školských zariadení, na rozdeľovanie podielových daní obciam a účelné použitie finančných prostriedkov prideľovaných zo štátneho rozpočtu školám a školským zariadeniam a ich zriaďovateľom.
4. Dotknuté subjekty
Zmeny sa dotknú - škôl a školských zariadení a ich zriaďovateľov, - zákonných zástupcov žiakov základných škôl a špeciálnych základných škôl z obcí, kde nie je zriadená škola alebo jej časť.
5. Alternatívne riešenia
žiadne
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno NiePrijatím návrhu novely zákona bude potrebné upraviť nariadenie vlády SR č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov a prijať vykonávací predpis o spôsobe používania učebníc, učebných textov a pracovných zošitov, o ich evidencii, spôsobe a výške náhrady za ich stratu, zničenie alebo poškodenie.
7. Transpozícia práva EÚ
áno- smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/801 z 11. mája 2016 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účely výskumu, štúdia, odborného vzdelávania, dobrovoľníckej služby, výmenných programov žiakov alebo vzdelávacích projektov a činnosti aupair (Ú. v. EÚ L 132, 21.5.2016)Novelou zákona sa aktualizuje transpozičná príloha, keďže smernice 2004/114/ES a 2005/71/ES sa zrušujú pre členské štáty s účinnosťou od 24. mája 2018.Novelou zákona sa nerozširuje pôsobnosť smernice na subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice, nenavyšujú sa požiadavky smernice, nedochádza k nevyužitiu možnosti výnimky, ktorá by udržala požiadavky na minime, neupravuje sa zachovanie existujúcich národných štandardov, ktoré sú vyššie ako minimálne požiadavky EÚ, a nie je stanovená skoršia implementácia.
8. Preskúmanie účelnosti**
Nie
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
💧 Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Príspevok na kurz pohybových aktivít v prírode – rozšírenie pre školy s osemročnou dĺžkou štúdia nebude mať vplyv na štátny rozpočet. Úpravou spôsobu rozdeľovania podielových daní obciam sa nemení výška podielových daní pre obce na nasledujúce obdobie. Zvýšenie počtu odborných zamestnancov v školách nebude mať vplyv na štátny rozpočet. Zníženie hranice počtu žiakov školy zo sociálne znevýhodneného prostredia z počtu 100 na 50 žiakov pre účely povinného zabezpečenia asistenta učiteľa nebude mať vplyv na štátny rozpočet. Poskytovanie príspevku na záujmové vzdelávanie žiakov nebude mať vplyv na štátny rozpočet.
11. Kontakt na spracovateľa
RNDr. Ľuboš Černý, riaditeľ odboru koncepcií financovania regionálneho školstva
12. Zdroje
Údaje zo zberu údajov na účely rozdeľovania finančných prostriedkov zriaďovateľom škôl a školských zariadení (EDUZBER).Štatistické výkazy Škôl (MŠVVaŠ SR)
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Dňa 9.1.2017 komisia vyjadrila nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na PPK s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II stanoviska. MŠVVaŠ SR pripomienky komisie akceptovalo a zapracovalo okrem pripomienky komisie "V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu je v časti 2.1.1. Financovanie návrhu uvedené, že v kapitolách MŠVVŠ SR a MV SR nie sú rozpočtovo kryté výdavky vyčíslené v tabuľke č. 1. S rozpočtovo nekrytým vplyvom
Komisia zásadne nesúhlasí. Vplyvy vyplývajúce z návrhu Komisia žiada v jednotlivých rokoch zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov dotknutých kapitol rozpočtu verejnej správy, bez dodatočných požiadaviek na rozpočet. V tejto súvislosti Komisia žiada upraviť celú analýzu vplyvov. ". Vyhodnotenie: MŠVVaŠ SR neakceptuje pripomienku v plnom rozsahu. MŠVVaŠ SR prehodnotilo požiadavky na štátny rozpočet a znížilo objem požadovaných finančných prostriedkov na príspevok na kurz pohybových aktivít v prírode do rozpočtových kapitol MŠVVaŠ SR a MV SR o sumu 94 800 € v rozpočtovej kapitole MV SR a o sumu 282 900 € v rozpočtovej kapitole MŠVVaŠ SR, ktoré zabezpečí v rámci schválených limitov výdavkov v oboch rozpočtových kapitolách. Ostatné náklady, t.j. príspevok na dopravu a príspevok na výchovu a vzdelávanie detí v materských školách podľa § 6b zákona na deti materských škôl z rodín, ktoré sú poberateľom pomoci v hmotnej núdzi nedokáže zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov pre regionálne školstvo v rozpočtovej kapitole MV SR. Z uvedeného dôvodu sa žiada o navýšenie rozpočtu na regionálne školstvo v rozpočtovej kapitole MV SR na uvedený účel. Ide o úlohy, ktoré vyplývajú z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2016 až 2020. Ďalej komisia žiadala "zvážiť možný negatívny vplyv návrhu v súvislosti s neprideľovaním podielových daní obciam, ktoré nemajú zriadené na svojom území žiadne zariadenie školského stravovania, na prístup k stravovaniu pre deti na ZŠ v ich zriaďovateľskej pôsobnosti. Nežiaduci vplyv by mohol nastať v prípade, pokiaľ je stravovanie pre deti na ZŠ v takýchto obciach zabezpečované inou formou ako v zariadeniach školského stravovania.". Podľa platného a účinného znenia zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zariadeniami školského stravovania sú školská jedáleň a výdajná školská jedáleň. Štát aj doposiaľ poskytoval finančné prostriedky len pre zariadenia školského stravovania, nie pre inú formu stravovania detí.