DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO-NOVA).
Do informatizácie verejnej správy, vrátane tej na úseku škôl, sa v poslednom období investovalo ohromné množstvo finančných prostriedkov. Výsledný efekt však za ohromný (v pozitívnom slova zmysle) označiť nemožno. Práve naopak. Vynaložené finančné prostriedky sa často minuli požadovanému účinku. Bezpochyby dnes možno vymenovať viacero príčin, kvôli ktorým nie je informatizácia verejnej správy na požadovanej úrovni.
V oblasti školstva existuje viacero informačných systémov. Ich neefektívne nastavenie, zložitosť obsluhy a podobné neduhy sa najvýraznejšie prejavia vtedy, ak sú zadávateľmi údajov školy a školské zariadenia, konkrétne ich učitelia. Je potrebné uvedomiť si, že primárnou úlohou škôl, osobitne však vyučujúcich je vzdelávanie svojich žiakov. Aj keď je pre súčasný vzdelávací proces je už istá dávka administratívy zrejme nevyhnutná, štát musí v prvom rade trvať na tom, aby boli administratívne povinnosti vyučujúcich znížené na minimum. Skrátka, aby boli vyučujúci čo najviac odbremenený od administratívnych povinností, resp. aby bolo možné nevyhnutné administratívne operácie vykonať v čo najkratšom čase.
Školy a školské zariadenia každoročne poskytujú kvantum najrôznejších informácii prostredníctvom množstva formulárov aj na štatistické účely. Napriek rovnakému právnemu základu ich poskytovania sa najmä forma ich podania líši od jedného štatistického výkazu k ďalšiemu. Niektoré výkazy sa vyplňujú a zasielajú v elektronickej forme, prostredníctvom webových aplikácii, iné ešte stále v listovej verzii.
Cieľom návrhu zákona je preto povinné zavedenie výlučne elektronickej formy podávania štatistických výkazov školou a školským zariadením.
Od informatizácie verejnej správy sa zároveň očakáva jednoduchá a rýchla dostupnosť údajov nachádzajúcich sa v jednotlivých informačných systémoch pre všetky subjekty verejnej správy. Poskytnutie údajov do informačného systému by daný subjekt malo automaticky odbremeniť od jeho opakovaného poskytovania (hoci aj v inej štruktúre) iným orgánom verejnej správy. Bohužiaľ ani toto prirodzené očakávanie od informatizácie verejnej správy, nie je v oblasti školstva žiadnou samozrejmosťou.
Ďalším cieľom predkladaného návrhu zákona je odbremenenie škôl od duplicitnej byrokracie. V prípade, že škola poskytne údaje do informačného systému verejnej správy, nebude už povinná opakovane ich zasielať ostatným orgánom verejnej správy.
Od návrhu zákona sa očakáva najmä pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. V dôsledku zjednodušenia administratívy pre vyučujúcich, možno očakávať ich väčšiu koncentráciu na vyučovací proces, čo sa v dlhodobejšom horizonte môže pozitívne odraziť v oblasti sociálnych vplyvov. Najmä v oblasti sociálnej inklúzie či dokonca aj v zamestnanosti. Návrh zákona má pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a v naozaj nepatrnej miere môže, v dôsledku zníženia potreby listovej formy výkazov, mať pozitívny vplyv aj na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými