DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽANO – NOVA).
Hlavným cieľom návrhu zákona je upraviť jednu z podmienok nároku na jednorazový príspevok pri zverení do náhradnej starostlivosti, a to, že v čase zverenia do náhradnej starostlivosti by dieťa malo byť mladšie ako šesť mesiacov, čo sa v aplikačnej praxi vzhľadom na trvanie súdnych konaní javí ako nesplniteľná podmienka. Ak táto podmienka nie je splnená, oprávnená osoba na príspevok nemá nárok. Z toho dôvodu je pre mnoho oprávnených osôb objektívne nemožné podmienku splniť a preto strácajú nárok na jednorazový príspevok pri zverení do náhradnej starostlivosti, čo považujú navrhovatelia za nespravodlivé. Slovenská republika deklaruje a preferuje osobnú starostlivosť o dieťa pred ústavnou starostlivosťou, preto je dôležité, aby i žiadatelia o náhradnú starostlivosť mali reálne umožnený prístup k príspevku, ktorý zlepšuje materiálne zabezpečenie dieťaťa pri prijatí dieťaťa do rodiny.
Z toho dôvodu sa návrhom zákona upravuje daná podmienka, a to tak, aby dieťa bolo mladšie ako šesť mesiacov v čase podania návrhu na zverenie do náhradnej starostlivosti podľa zákona č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok, a teda nie v čase samotného rozhodnutia o zverení do náhradnej starostlivosti. Podmienka, že dieťa následne musí byť zverené do náhradnej starostlivosti podľa § 1 ods. 2 písm. d) až f) zákona zostáva zachovaná.
Zároveň sa zvyšuje suma jednorazového príspevku pri zverení do náhradnej starostlivosti v sume 829,86 eur, čo je rovnaká suma, na akú majú nárok rodičia pri narodení dieťaťa podľa zákona č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Cieľom navrhovateľov je zrovnoprávniť výšku príspevkov, keďže pri oboch príspevkoch je ich účelom podporiť zabezpečenie základného vybavenia dieťaťa, ktoré príde do rodiny a odstrániť prekážku, ktorá bráni nároku na príspevok v podobe dlhotrvajúcich súdnych konaní o zverenie do náhradnej starostlivosti, v dôsledku čoho uplynie šesť mesačná lehota od narodenia dieťaťa a na ktoré nemajú dieťa ani náhradný rodičia vplyv.
Predkladaný návrh zákona má negatívny dopad na rozpočet verejnej správy, avšak vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy. Nemá vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
K Čl. I
Jednorazový príspevok pri zverení do náhradnej starostlivosti patrí dieťaťu, ktoré je zverené do náhradnej starostlivosti za predpokladu splnenia zákonných podmienok. Podľa § 3 ods. 2 zákona