Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Zákon o európskom vyšetrovacom príkaze v trestných veciach a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/41/EÚ z 3. apríla 2014 o európskom vyšetrovacom príkaze v trestných veciach (Ú. v. EÚ L 130/1, 1.5.2014).
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/343 z 9. marca 2016 o posilnení určitých aspektov prezumpcie neviny a práva byť prítomný na konaní pred súdom v trestnom konaní (Ú. V. EÚ L 65/1, 11.3.2016)
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Marec 2017
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Apríl 2017
2.Definovanie problému
Transpozícia právne záväzných aktov do právneho poriadku Slovenskej republiky, resp. plnenie záväzkov vyplývajúcich z členstva Slovenskej republiky v EÚ. Potreba zabezpečenia spolupráce medzi členskými štátmi pri získavaní dôkazov v konaní pre skutok, ktorý je trestným činom podľa práva dotknutého členského štátu a zjednotiť mechanizmus získavania takých dôkazov. Zvýšenie efektivity justičnej spolupráce v trestných veciach v rámci Európskej únie. Posilnenie určitých aspektov prezumpcie neviny a práva byť prítomný na konaní pred súdom v trestnom konaní.
3.Ciele a výsledný stav
V prípade smernice o európskom vyšetrovacom príkaze v trestných veciach ide o právnu úpravu absentujúcu v právnom poriadku SR. Transpozícia smernice sa teda vykonáva návrhom nového zákona. Návrh zákona vo všeobecnosti upravuje postup justičných orgánov Slovenskej republiky pri vydávaní, uznávaní a výkone európskeho vyšetrovacieho príkazu a s tým súvisiace konanie. Súčasne sa do právneho poriadku transponuje smernica o posilnení určitých aspektov prezumpcie neviny a práva byť prítomný na konaní pred súdom v trestnom konaní, ktorej vykonanie si nevyžaduje návrh nového zákona.
4.Dotknuté subjekty
Štátne orgány, fyzické osoby, právnické osoby.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia neboli posudzované.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
Národná právna úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Všetky výdavky súvisiace s realizáciou návrhu budú zabezpečené v rámci schválených limitov dotknutej kapitoly na príslušný rozpočtový rok, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet.
11.Kontakt na spracovateľa
JUDr. Michaela Gašparová, odbor legislatívy trestného práva, Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, e-mail:
michaela.gasparova@justice.sk
, tel. č.: 02/88891163
12.Zdroje
Bezpredmetné.
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Bezpredmetné.