Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Dôvodom predloženia poslaneckého návrhu novely zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) je v praxi problematická aplikácia § 48 zákona, ktorá umožňuje obci využiť finančnú náhradu za výrub dreviny výlučne len na úhradu nákladov spojených so starostlivosťou o dreviny rastúce na jej území.
V praxi sa čoraz častejšie vyskytujú prípady, keď v dôsledku rozsiahlych infraštruktúrnych investícií (výstavba diaľnic a rýchlostných komunikácií, výstavba a rekonštrukcia železničných tratí, elektrických sietí atď.) dochádza k situácií, keď malá obec rádovo s počtom obyvateľov v stovkách obdrží finančnú náhradu za výrub drevín na svojom území v hodnote niekoľko desiatok stoviek tisíc eur. Využitie tejto finančnej náhrady je však viazané výlučne len na úhradu nákladov spojených so starostlivosťou o dreviny rastúce na jej území. Dôsledkom takejto úpravy je, že obec disponuje finančnými prostriedkami, ktoré aj s prihliadnutím na všetky zásady odbornej starostlivosti o dreviny nemá ako efektívne využiť na starostlivosť o rastúce dreviny na jej území. Zároveň však nemôže tieto finančné prostriedky využiť žiadnym iným spôsobom, ktorý by síce bol ideologicky v súlade so zmyslom zákona, avšak zákon v súčasnom znení takú možnosť vylučuje.
Reflektujúc na tieto skutočnosti sa novelou dopĺňajú nové možnosti využitia finančnej náhrady, ktoré bezprostredne súvisia so starostlivosťou o dreviny, resp. starostlivosťou o ekosystémy, ktorých dreviny významným funkčným prvkom. V tomto smere je zachovaný zmysel zákona, keď finančná náhrada za zásah do stability ekosystému byť použitá výlučne na jeho následnú obnovu. Obec bude v zmysle novely zákona oprávnená využiť finančné prostriedky okrem starostlivosti o dreviny na vypracovanie dokumentácie bezprostredne súvisiacej s ochranou a starostlivosťou o dreviny a na výsadbu nových drevín na svojom území, a to najmä geograficky pôvodných druhov. Ďalej obec bude môcť použiť finančné prostriedky na vypracovanie dokumentu miestneho územného systému ekologickej stability, ktorý sa spravidla vypracúva pre katastrálne územie obce, a ktorého schválenie patrí v zmysle zákona do pôsobnosti obce, a v súlade s týmto dokumentom aj na realizáciou opatrení, ktoré súvisia s tvorbou prvkov územného systému ekologickej stability, ktorými v zmysle zákona biocentrá, biokoridory a interakčné prvky (v praxi pôjde najmä o výsadbu drevín, zakladanie trvalých trávnych porastov a vytváranie vodných plôch). Obec tiež bude môcť použiť finančné prostriedky na budovanie prvkov zelenej infraštruktúry, ako zelené parky, zelené strechy alebo ekodukty, ktoré prispievajú k ochrane biodiverzity a súčasne prinášajú benefit pre ľudí v obciach prostredníctvom zabezpečovania ekosystémových služieb.
Navrhovaným rozšírením možnosti využitia finančných prostriedkov tak dôjde ku komplexnejšej starostlivosti o dreviny a zeleň na území obcí. Vytváranie nových prvkov ekologickej siete umožní, že ochrana a starostlivosť o dreviny bude v konečnom dôsledku z hľadiska celkového prínosu pre životné prostredie efektívnejšia. Zároveň sa novelou zákona
vytvára predpoklad k realizácii zelených plôch, ktoré môžu obyvateľom obce slúžiť ako oddychová zóna.
Finančná náhrada (vrátane rozšírenia možností jej využitia) zostáva aj po navrhovanej zmene zákona len ako sekundárny spôsob odstránenia negatívnych vplyvov výrubu drevín, a teda k jej uloženiu sa bude pristupovať len v prípade, ak nie je možné uložiť náhradnú výsadbu drevín.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh zákona pozitívny dopad na verejné financie, najmä rozpočty obcí, bude mať pozitívny dopad na životné prostredie, nebude mať negatívny dopad na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I, 1. bodu
Novelou sa rozširujú možnosti využitia finančnej náhrady poskytnutej za výrub drevín v zmysle § 48 zákona. Ponechaná je starostlivosť o dreviny rastúce na jej území, avšak finančné prostriedky sa ďalej môžu použiť aj na vypracovanie dokumentácie súvisiacej s ochranou a starostlivosti o dreviny, dokumentu miestneho územného systému ekologickej stability, výsadbu nových drevín na území obce, realizáciou opatrení súvisiacich s vytváraním prvkov miestneho územného systému ekologickej stability podľa schváleného dokumentu miestneho územného systému ekologickej stability a budovaním prvkov zelenej infraštruktúry ako sú zelené parky, zelené strechy alebo ekodukty.
Dokumentáciou súvisiacou s ochranou a starostlivosťou o dreviny sa myslia napríklad terénne prieskumy a zameriavanie drevín, dokument starostlivosti o dreviny, odborné posudky, dendrologický prieskum atď.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona tak, aby termínovo napĺňala všetky lehoty procesu prerokovania a schvaľovania zákonov Národnou radou Slovenskej republiky.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal, Gábor Gál, Jaroslav Baška a Milan Panáček
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
nie je upravená v práve Európskej únie
Keďže predmet tohto návrhu zákona spadá výlučne pod vnútroštátnu právnu úpravu jednotlivých členských štátov EÚ, body 4. a 5. sa nevypĺňajú.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Peter Antal, Gábor Gál, Jaroslav Baška a Milan Panáček
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Materiál nebol predmetom PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Materiál nebol predmetom MPK
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Materiál nebol predkladaný na rokovanie vlády Slovenskej republiky
2. Definícia problému
Riešenie problémov aplikačnej praxe – problematická aplikácia § 48 zákona.
3. Ciele a výsledný stav
Novela dopĺňa nové možnosti využitia finančnej náhrady na účely, ktoré bezprostredne súvisia so starostlivosťou o dreviny, resp. starostlivosťou o ekosystémy, ktorých sú dreviny významným funkčným prvkom.
4. Dotknuté subjekty
obce
5. Alternatívne riešenia - nepredkladajú sa
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
x Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
 Áno
 Nie
 Čiastočne
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Sociálne vplyvy
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
x Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
Peter_Antal@nrsr.sk
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Materiál nebol predmetom PPK