DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO-NOVA).
Ekonomická kondícia Všeobecnej zdravotnej poisťovne a. s. (ďalej len „VšZP“) je dlhodobo zlá. Odhady hovoria o dlhu rátajúcom sa v desiatkach až stovkách miliónov eur. Návrhy opatrení na zníženie tohto enormného dlhu boli naposledy zhrnuté do Ozdravného plánu pre Všeobecnú zdravotnú poisťovňu a. s. (ďalej len „OP VšZP“) z decembra 2016, ktorý bol schválený aj Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Slovenskej republiky.
Napriek množstvu navrhnutých úsporných opatrení, sa už v samom úvode OP VšZP konštatuje, že pre zabezpečenie platobnej schopnosti a likvidity v roku 2017 bude nutné externé dofinancovanie VšZP, a to v predpokladanej výške 150 mil. €. Dlh VšZP sa v praxi často prejavuje v obmedzeniach pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, na ktoré doplácajú samotní poistenci. Čím väčší dlh VšZP má, tým väčšie a závažnejšie obmedzenia pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti poistencom hrozia.
V uplynulej dekáde sa vyššie uvedené riziká, plynúce z ekonomickej situácie VšZP, eliminovali dočasným zvýšeným sadzby poistného, ktoré uhrádza štát. K navýšeniu sadzby poistného pre štát (nad základné poistenie stanovené vo výške 4 % z vymeriavacieho základu), došlo v rokoch 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2015, 2016.
V roku 2017 bola sadzba poistného pre štát vôbec po prvý krát znížená pod úroveň 4 %, konkrétne na 3,78 %. Zníženie tejto sadzby v praxi predstavuje ročnú stratu vo výške 118 mil. €. Nezabezpečenie platobnej schopnosti VšZP je spôsobilé zásadným spôsobom ohroziť poskytovanie zdravotnej starostlivosti, a teda životy a zdravie jej poistencov. Z dôvodu naliehavosti existujúceho stavu a doposiaľ nepredstaveného žiadneho alternatívneho spôsobu dofinancovania VšZP, je nevyhnutné zaistiť platobnú schopnosť VšZP už takpovediac „zaužívaným“, no na druhej strane aj transparentným spôsobom.
Cieľom predloženého návrhu zákona je teda dočasné (na dobu 2 mesiacov) zvýšenie sadzby poistného pre štát zo súčasných 3,78 % na úroveň 7,56 % z vymeriavacieho základu.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy (hospodárenie obyvateľstva), pričom sa zároveň očakáva negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nebude mať žiadny vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Uplatnenie ústavného práva na bezplatné poskytnutie zdravotnej starostlivosti, pre približne 60 % obyvateľstva Slovenskej republiky, do značnej miery závisí od ekonomickej kondície VšZP. Len