Tézy
vykonávacích právnych predpisov
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 564)
Podľa návrhu zákona by mal byť vydaný jeden nový vykonávací právny predpis, a to podľa § 59 ods. 1 písm. d) o podrobnostiach o spôsobe vyhotovenia a náležitostiach rovnopisu podľa § 31a ods. 2.
Ostatné zmeny v splnomocňovacích ustanoveniach nezakladajú vydanie nového vykonávacieho predpisu, ale smerujú k úpravám kompetencií, resp. k spresneniu splnomocňovacích ustanovení existujúcich vykonávacích právnych predpisov.
Vykonávací predpis podľa § 59 ods. 1 písm. d)
Ustanovenie § 31a ods. 2 obsahuje definíciu listinného rovnopisu elektronického úradného dokumentu, ako „vyhotovenie elektronického úradného dokumentu, vrátane jeho príloh, v listinnej podobe, vrátane identifikácie toho, kto elektronický úradný dokument autorizoval a informácie o spôsobe autorizácie a čase autorizácie“. Predmetné ustanovenie teda definuje obsahové náležitosti rovnopisu.
Vykonávací predpis vo vzťahu k podrobnostiam o spôsobe jeho vyhotovenia bude popisovať najmä spôsob, akým sa overia údaje o autorizácii elektronického dokumentu a v akej forme sa z nich vytvorí informácia kto elektronický úradný dokument autorizoval a informácie o spôsobe autorizácie a čase autorizácie. Následne bude ustanovovať, akým postupom dôjde k materializácii elektronického dokumentu, jeho príloh a informácie o autorizácii a ich prípadnému spojeniu, na účely vytvorenia poštovej zásielky. Rovnako bude ustanovovať podrobnosti o získavaní údajov o adrese, na účely doručenia a o jej uvádzaní na vyhotovenom rovnopise. Pôjde teda o technické, „spracovateľské“ podrobnosti o tom, ako sa elektronický dokument, vrátane potrebných, zákonom ustanovených údajov, materializuje, konkrétne o úpravu týchto krokov
vyčítanie identifikačných údajov z autorizačných prvkov elektronického úradného dokumentu (uvedené v náležitostiach doložky o autorizácii)
transformácia elektronického úradného dokumentu vrátane príloh z elektronickej do listinnej podoby a vytvorenie doložky o autorizácii
priloženie doložky o autorizácii k listinnej podobe elektronického úradného dokumentu
Vo vzťahu k podrobnostiam o náležitostiach bude vykonávací predpis, v limitoch § 31a ods. 2 zákona, ustanovovať spôsob a rozsah uvádzania zákonom ustanovených náležitostí. Pôjde v prvom rade o podrobnosti k rozsahu uvádzaných informácií o autorizácii, keďže tie môžu byť odlišné s ohľadom na použitý spôsob autorizácie. Listinná podoba elektronického úradného dokumentu vrátane príloh nemusí obsahovať vlastnoručný podpis zodpovednej osoby a pečiatku orgánu verejnej moci - tieto autorizačné prvky budú nahradené doložkou o autorizácii, ktorá bude obsahovať
identifikačné údaje osoby, ktorá autorizovala elektronický úradný dokument a ktoré je možné vyčítať z certifikátu:
ov prípade kvalifikovaného elektronického podpisu s mandátnym certifikátom:
meno a priezvisko mandatára
mandát (oprávnenie, napr. sudca)
názov a identifikátor mandanta (napr. názov orgánu verejnej moci a IČO)
ov prípade kvalifikovanej elektronickej pečate:
názov a identifikátor právnickej osoby
dátum a čas vystavenia elektronickej časovej pečiatky, ak je k prostriedku autorizácie pripojená
dátum vytvorenia doložky o autorizácii
identifikačné údaje osoby, ktorá rovnopis vytvorila (názov a identifikátor)
môže obsahovať aj:
oprístupový kód ku správe v centrálnom úložisku vo forme QR kódu aj v textovej podobe
odátum konca platnosti prístupového kódu k správe v centrálnom úložisku
Vykonávací predpis nebude upravovať žiadnu možnosť zmeny obsahu elektronického dokumentu, keďže ten je plne v gescii orgánu, ktorý ho vydal a nemôžu sa s ním oboznámiť žiadne neoprávnené osoby.