Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal, Béla Bugár a Gábor Gál predkladajú na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh novely zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).
Cieľom navrhovanej úpravy je zefektívnenie, zjednodušenie, zjednotenie a zrýchlenie postupov verejného obstarávania pre verejných obstarávateľov a obstarávateľov ako i pre hospodárske subjekty. Návrh si rovnako kladie za cieľ zníženie administratívnej záťaže a odstránenie niektorých problémov aplikačnej praxe.
Súčasné znenie zákona o verejnom obstarávaní upravuje postupy verejného obstarávania do veľkej miery podrobne a relatívne striktne. Takéto znenie pritom sleduje plne legitímne ciele, akými ochrana hospodárskej súťaže a zároveň efektívne nakladanie s verejným prostriedkami. V niektorých prípadoch je však zákonom vyžadovaný postup vzhľadom ku konkrétnym okolnostiam neflexibilný a nadmieru komplikovaný, čo vedie k častokrát zbytočnému zvyšovaniu administratívnej záťaže pre verejných obstarávateľov a obstarávateľov na jednej strane a hospodárske subjekty na strane druhej. Zároveň tým dochádza k neúčelnému predlžovaniu procesu verejného obstarávania a koniec koncov k nižšej efektivite verejného obstarávania. Zákonom sledovaný cieľ je pritom v niektorých prípadoch možné dosiahnuť aj iným, menej rigidným a zjednodušeným postupom.
Návrh novely zákona o verejnom obstarávaní preto prináša zjednodušenie a zefektívnenie procesu verejného obstarávania pri nízkych prahových hodnotách. Konkrétne ide o zjednodušenie nákupu potravín pre zariadenia školského stravovania, ktoré budú vďaka tomu môcť vo zvýšenej miere využívať ponuky regionálnych výrobcov a overených dodávateľov. Cieľom návrhu je tiež zatraktívniť dynamický nákupný systém, ktorý sám o sebe predstavuje rýchlejšiu a flexibilnejšiu formu verejného obstarávania. Zásadnou zmenou predloženého návrhu je zjednodušenie postupu v prípade tzv. podlimitných zákaziek. Návrh dopĺňa možnosť zadávania podlimitnej zákazky bez elektronického trhoviska aj na bežne dostupné tovary, služby alebo stavebné práce. Umožňuje tiež v prípade podlimitných zákaziek využiť tzv. jednoobálkový systém alebo zmeniť poradie vyhodnocovania dokumentov. Návrh ďalej redukuje povinnosť vyhodnotiť splnenie podmienok účasti len na prípad uchádzača, ktorý sa svojou ponukou umiestnil na prvom mieste namiesto súčasných prvých troch uchádzačov. Návrh ďalej ukladá verejným obstarávateľom a obstarávateľom, aby využívali existujúci register referencií, čím sa zjednotí ich postup a uľahčí účasť hospodárskych subjektov na verejnom obstarávaní. Všetky uvedené kroky rozširujú možnosti verejného obstarávania, znižujú administratívnu náročnosť, celý proces urýchľujú a tým verejné obstarávanie zefektívňujú.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie. Nebude mať tiež dopad na životné prostredie, zamestnanosť a informatizáciu spoločnosti, predpokladá sa však pozitívny dopad na podnikateľské prostredie.
B. Osobitná časť
K čl. I, 1. bodu
Navrhovaným zvýšením finančného limitu na nákup potravín pre zariadenia školského stravovania, t. j. školy, školské zariadenia a ich školské jedálne do výšky 200.000 eur sa sleduje zjednodušenie a zefektívnenie procesu verejného obstávania pri nízkych prahových hodnotách, a tým zníženie administratívnej záťaže verejných obstarávateľov, ktorými zariadenia školského stravovania. Tieto tak nebudú obmedzené kritériom najnižšej ceny, ale budú môcť nakupovať čo najkvalitnejšie potraviny. Zároveň budú môcť využívať najmä služby regionálnych výrobcov a overených dodávateľov.
K čl. I, 2. bodu
Navrhovaná legislatívna zmena zavádza povinnosť verejných obstarávateľov a obstarávateľov vyhľadať referencie o dodávateľoch v existujúcom registri referencií, ktorý vedie Úrad pre verejné obstarávanie.
Táto zmena odstráni existujúce aplikačné problémy pri využívaní elektronickej evidencie referencií. V súčasnosti totiž existujú rozdielne názory na povinnosť verejných obstarávateľov a obstarávateľov automaticky dohľadať a overiť referencie, ktoré sa nachádzajú v evidencii referencií. Existujúci elektronický register referencií sa tak využíva na svoj pôvodný účel len čiastočne a z tohto dôvodu dochádza k zbytočnému vylučovaniu uchádzačov a znižovaniu počtu vyhodnocovaných ponúk. Navrhovaná zmena uľahčí účasť hospodárskych subjektov vo verejnom obstarávaní a zároveň zjednotí postup verejných obstarávateľov a obstarávateľov pri vyhodnocovaní splnenia podmienok účasti týkajúcich sa technickej a odbornej spôsobilosti. Uvedená zmena nemá negatívny vplyv na verejné financie a nevyžaduje si žiadne investície, keďže evidencia referencií už existuje.
K čl. I, 3. bodu
Zákon o verejnom obstarávaní je nastavený tak, že ukladá verejným obstarávateľom a obstarávateľom povinnosť overiť splnenie podmienok účasti uchádzačov nachádzajúcich sa na prvom treťom mieste. Zmluva však vo väčšine prípadov môže byť podpísaná iba s uchádzačom na prvom mieste. Uchádzači nachádzajúci sa na druhom a treťom mieste však aj napriek tejto skutočnosti musia byť podľa súčasne platného a účinného zákona vyzvaní na preukázanie splnenia podmienok účasti doložením príslušných dokladov. Ak ich nepredložia, verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ ich musí vylúčiť z verejného obstarávania, hoci s nimi nezamýšľa podpísať zmluvu. Verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ musí vždy, keď dôjde k vylúčeniu uchádzača, vyčkať 10 dní, počas ktorých vylúčený uchádzač právo podať námietky.
Navrhovaná zmena mení povinnosť verejných obstarávateľov a obstarávateľov overovať splnenie podmienok účasti u prvých troch uchádzačov na povinnosť vyhodnotiť splnenie podmienok účasti len v prípade uchádzača, ktorý sa umiestnil na prvom mieste.
Cieľom navrhovanej legislatívnej zmeny je zrýchlenie a zjednodušenie verejného obstarávania. Zrušením povinnosti automaticky požadovať doklady od uchádzačov na druhom a treťom mieste dôjde vo väčšine prípadov k zníženiu administratívnej náročnosti na strane podnikateľských subjektov aj verejných obstarávateľov a obstarávateľov. Zároveň sa odstraňuje problém so zbytočným vylučovaním uchádzačov nachádzajúcich sa na druhom a treťom mieste. V mnohých prípadoch sa tak skráti čas potrebný na podpis zmluvy, pretože nebude potrebné vyčkať na uplynutie 10 dňovej prekluzívnej lehoty na podanie námietok proti vylúčeniu.
Hoci sa ruší povinnosť vyhodnocovať splnenie podmienok účasti uchádzačov na druhom a treťom mieste, bude i naďalej existovať možnosť týchto uchádzačov doklady predložiť a možnosť verejných obstarávateľov a obstarávateľov ich vyhodnotiť. Takýto postup však nebude povinným a najmä nebude splnený s lehotami, ktoré ovplyvňujú ďalší postup vo verejnom obstarávaní.
Predkladaná zmena nemá vplyv na verejné financie, znižuje administratívnu náročnosť procesov verejného obstarávania a má pozitívny vplyv na rozvoj hospodárskej súťaže.
K čl. I, 4., 5. a 6. bodu
Legislatívne zmeny navrhované v dynamickom nákupnom systéme majú uľahčiť, sprehľadniť a zefektívniť jeho fungovanie. Ako prvé je potrebné uviesť, že ide o plne elektronický systém, ktorý si môže viesť každý verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ. Prostredníctvom tohto systému môže zabezpečovať svoje potreby.
Zmena uvedená v § 58 ods. 4 zabezpečí zjednodušenie nakupovania najmä tovarov a služieb prostredníctvom dynamického nákupného systému. V súčasnosti úprava dynamického nákupného systému vylučuje využitie rámcovej dohody. Toto obmedzenie však nemá žiadne opodstatnenie ani v smerniciach EÚ, ani v našom právnom systéme. Aj toto obmedzenie prispieva k nepružnosti a k obmedzenému využívaniu dynamického nákupného systému. Otvorením možnosti uzatvárať rámcové dohody cez dynamický nákupný systém sa výrazným spôsobom zatraktívni trh pre všetky podnikateľské subjekty, ktoré môžu do tohto systému vstúpiť kedykoľvek počas jeho existencie. Na druhej strane verejný obstarávateľ a obstarávateľ budú môcť využiť výhod, ktoré so sebou prinášajú rámcové dohody, akými napríklad zľavy pri odbere väčšieho objemu.
Verejní obstarávatelia a obstarávatelia majú jednoznačnú povinnosť zaregistrovať záujemcu do dynamického nákupného systému v čo najkratšom čase, zákon stanovuje povinnosť vyhodnotiť žiadosť o zaradenie do 10 dní. Táto povinnosť je dostatočne určená v § 59 ods. 4. Z dôvodu odstránenia duplicity resp. chybnej interpretácie spôsobujúcej zdržanie vyhlasovania jednotlivých zákaziek navrhujeme zmenu ustanovenia § 60 ods. 1 vypustením lehoty 15 dní, ktoré by mohlo spôsobiť zdržania vyhlasovania jednotlivých zákaziek. Vypustením ďalšej lehoty sa tiež zabráni interpretačným problémom.
Doplnením minimálnej 10 dňovej lehoty na predkladanie ponúk v konkrétnej zákazke sa spresňujú a ujasňujú procesné pravidlá pri dynamickom nákupnom systéme. Ide však len o minimálnu lehotu, ktorú je potrebné vždy individuálne posúdiť s ohľadom na náročnosť konkrétnej zákazky a v prípade potreby je ju potrebné primerane predĺžiť. Uvedená lehota je v súlade s rozhodovacou praxou Úradu pre verejné obstarávanie, slovenských súdov, smernicami EÚ a judikatúrou Súdneho dvora EÚ.
Ustanovenie § 60 ods. 4 sa navrhuje vypustiť, pretože ho možno považovať za nadbytočné. Ustanovenia týkajúce sa kritérií dostatočne jasné a zrozumiteľné. Navyše, ekonomicky najvýhodnejšia ponuka môže byť nielen ponuka s najnižšou cenou, ale napr. aj ponuka, ktorá predstavuje najlepší pomer ceny a kvality, resp. ponuka s najnižšími nákladmi počas životného cyklu (§ 44 zákona).
K čl. I, 7. bodu
Nový zákon obmedzil možnosti verejných obstarávateľov na výber postupov zadávania podlimitných zákaziek. Pri zadávaní bežne dostupných tovarov, služieb alebo stavebných prác musia verejní obstarávatelia podľa súčasnej úpravy povinne použiť elektronické trhovisko. To však bolo cielené len na jednoduché typy komodít, akými napr. kancelársky papier alebo benzín. Systém elektronického trhoviska však neumožňuje vložiť vlastnú zmluvu ani použiť zložitejšie kritériá. Na trhovisku nie je možné požiadať ani o preukázanie finančného a ekonomického postavenia, technickej ani odbornej spôsobilosti. Doplnením možnosti rozhodnúť sa pre použitie podlimitného postupu zadávania zákazky bez elektronického trhoviska aj na bežne dostupné tovary, služby alebo stavebné práce sa vhodne rozšíria možnosti verejných obstarávateľov na zabezpečenie požadovaných tovarov, služieb a stavebných prác. V spojení so znížením administratívnej náročnosti a možnosti použiť jednoobálkové predkladanie ponúk, ktoré prispeje aj k skráteniu času potrebného na podpísanie zmluvy, sa doplnia možnosti verejných obstarávateľov na zabezpečenie potrebných tovarov, služieb alebo stavebných prác. Zároveň sa predíde možným špekuláciám pri odôvodňovaní inej ako bežnej dostupnosti na trhu. Verejným obstarávateľom sa tiež umožní využiť rôznorodosť kritérií, ktorými môžu dosiahnuť úspory pri servise, údržbe, či prevádzkových nákladoch.
K čl. I, 8. bodu
Cieľom navrhovanej legislatívnej zmeny je zjednodušenie podlimitného postupu zadávania zákazky bez elektronického trhoviska návratom k tzv. jednoobálkovému systému predkladania ponúk.
Využívaním súčasného dvojobálkového systému dochádza k predlžovaniu doby potrebnej na uzavretie zmluvy, ktoré je častokrát zbytočné. Navrhovaná zmena skráti postup verejného obstarávania minimálne o 10 dní, počas ktorých museli verejní obstarávatelia čakať na uplynutie lehoty pre otváranie časti označenej ako „Kritériá“. Využitím jednoobálkového postupu sa verejní obstarávatelia oslobodia aj od ďalších úkonov, akými napríklad povinnosť zverejňovať informáciu o otváraní ponúk časti označenej ako „Ostatné“ a „Kritériá“ na profile a zasielaniu oznámenia podľa § 166. Zároveň sa zrýchli konanie
o námietkach. Legislatívna zmena nemá negatívny vplyv na verejné financie, zrýchľuje proces verejného obstarávania a znižuje je administratívnu náročnosť.
K čl. I, 9. bodu
Nový zákon o verejnom obstarávaní umožnil verejným obstarávateľom v § 66 ods. 7 pri nadlimitnom postupe zadávania zákazky použiť tzv. reverzný postup. Bez ohľadu na to, či sa uchádzači rozhodnú predložiť jednotlivé doklady na preukázanie splnenia podmienok účasti alebo prostredníctvom Jednotného európskeho dokumentu, je vhodné umožniť verejným obstarávateľom zmeniť poradie vyhodnocovania dokumentov aj v prípade podlimitných zákaziek, pretože to prispeje k urýchleniu a teda zefektívneniu procesu verejného obstarávania.
K čl. I, 10. bodu
Prechodné ustanovenia formulované tak, aby sa verejné obstarávania začaté pred 31. októbrom 2017 vrátane riadili predpismi účinnými do tohto dátumu a aby sa podľa novej právnej úpravy účinnej od 1. novembra 2017 postupovalo vo verejnom obstarávaní začatom po tomto dátume.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona tak, aby termínovo napĺňala všetky lehoty procesu prerokúvania a schvaľovania zákonov Národnou radou Slovenskej republiky.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal, Béla Bugár a Gábor Gál
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom
obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve – čl. 26 a 114 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
b)v sekundárnom práve Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ z 26. 2. 2014 o verejnom obstarávaní a zrušení smernice 2004/18/ES
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie - bezpredmetné
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii - nie sú
predkladaným návrhom dotknuté; predmetná smernica už je prebraná
v platnom zákone
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie: úplne
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Peter Antal, Béla Bugár, Gábor Gál
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Materiál nebol predmetom PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Materiál nebol predmetom MPK
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Materiál nebol predkladaný na rokovanie vlády Slovenskej republiky
2. Definícia problému
Riešenie neflexibility a neúčelného predlžovania niektorých postupov verejného obstarávania.
3. Ciele a výsledný stav
Zjednodušenie, zefektívnenie a zrýchlenie niektorých postupov verejného obstarávania.
4. Dotknuté subjekty
Verejní obstarávatelia, obstarávatelia a hospodárske subjekty podľa zákona č. 343/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
5. Alternatívne riešenia - nepredkladajú sa
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
 Áno
 Nie
 Čiastočne
x Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
x Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
Sociálne vplyvy
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
Peter_Antal@nrsr.sk
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Materiál nebol predmetom PPK