Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“), predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Oto Žarnay.
Cieľom predkladanej novely zákona je:
a)podpora zabezpečenia riadnej školskej dochádzky žiakov a skvalitnenie vedomostnej úrovne žiakov pri prechode do vyššieho ročníka,
b)explicitné zakotvenie práva rodiča alebo zástupcu zariadenia plnoletého dieťaťa na strednej škole na informácie o jeho výchovno-vzdelávacích výsledkoch,
c)zamedzenie bezdôvodných absencií plnoletých žiakov na stredných školách.
Škola pri naplnení štátnych a školských vzdelávacích programov so zreteľom na ciele výchovy a vzdelávania za dodržania princípov výchovy a vzdelávania explicitne uvedených v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní v § 3-7 musí mať na zreteli množstvo ďalších parciálnych cieľov, ktoré je nutné naplniť. Jedným z nich sú vzdelávacie štandardy, výkonové a obsahové, ktoré sú vytvárané tak, aby boli jasne stanovené kritériá určujúce úroveň zvládnutia vedomostí, zručností a schopností, ako aj rozsah požadovaných vedomostí a zručností. Dosiahnutie požadovanej úrovne a rozsahu získaných vedomostí, zručností a schopností je podmienené aj dôslednou účasťou na výchovno-vzdelávacom procese. Žiak, ktorý bez ohľadu na dôvod absencie a jej hodnotenie, čiže či sú vymeškané hodiny ospravedlnené alebo neospravedlnené, má najmä pri prechode do vyššieho ročníka značnú nevýhodu, ktorú zvyčajne nedokáže ani s pomocou rodičov, pokiaľ prejavujú o jeho školské výsledky záujem, prekonať. Medzery vo vzdelávaní, ktoré pri dlhodobejšej absencii vznikajú, spôsobujú, že žiakovi tak unikajú logické súvislosti a nadväznosti v jednotlivých vyučovacích predmetoch, úroveň a rozsah osvojených vedomostí a zručností sa znižuje, a tým sa znižuje nielen úspešnosť samotného žiaka, ale aj predpoklad, že školskú dochádzku ukončí vyšším ako základným vzdelaním, čo by malo neblahý dosah nielen na neho samotného, ale aj pre spoločnosť. Rovnako aj nedostatočne zodpovedný prístup zákonných zástupcov, ktorí týmto skutočnostiam neprikladajú dostatočnú vážnosť a z rôznych, často veľmi subjektívnych a marginálnych dôvodov, dovolia dieťaťu vymeškať vyučovanie, spôsobuje značné medzery v ich vzdelávaní. Považujeme preto za potrebné s ohľadom na uvedené skutočnosti zaviesť zákonný inštitút komisionálneho preskúšania pri viac ako 25 % vymeškaných vyučovacích hodín, prípadne opakovania ročníka pri viac ako 35 % vymeškaných vyučovacích hodín, aby bola dostatočne zabezpečená vedomostná úroveň absolventov primárneho i sekundárneho vzdelávania.
Fenomén plnoletých stredoškolákov sa v novodobej školskej histórii s príchodom deviateho ročníka základnej školy a odkladov povinnej školskej dochádzky stal neodmysliteľnou realitou. Zákonný zástupca dieťaťa alebo žiaka alebo zástupca zariadenia je povinný podľa školského zákona vytvoriť pre dieťa podmienky na prípravu na výchovu a vzdelávanie v škole a na plnenie školských povinností. Zákon o rodine uvádza, že vyživovacia povinnosť rodičov k deťom je ich zákonná povinnosť, ktorá trvá do času, kým deti nie sú schopné samé sa živiť. S uvedenými povinnosťami musí však korešpondovať aj explicitne vyjadrené právo rodiča alebo zástupcu