Príloha č. 7
1
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
Odbočenie z patentovej prihlášky
Odbočenie z prihlášky úžitkového vzoru
Predkladaným návrhom sa menia príslušné ustanovenia 36a patentového zákona a § 35 zákona o úžitkových vzoroch) a v záujme právnej istoty na strane prihlasovateľa sa spresňuje určenie začiatku plynutia lehoty, do kedy je prihlasovateľ povinný podať tzv. odbočenú prihlášku patentu resp. odbočenú prihlášku úžitkového vzoru. Táto dvojmesačná lehota sa doteraz počítala od doručenia negatívneho rozhodnutia o patentovej prihláške resp. európskej patentovej prihlášky. Navrhuje sa posunúť začiatok plynutia tejto lehoty od právoplatnosti rozhodnutia. Zároveň sa vypustením odseku 2 v § 36a patentového zákona a úpravou odseku 2 v § 35 zákona o úžitkových vzoroch znižuje administratívna záťaž na strane prihlasovateľov, ktorý nie povinní predkladať rovnopis prihlášky, nakoľko túto ÚPV SR k dispozícii. Ponecháva sa povinnosť v odseku 2 v § 35 zákona o úžitkových vzoroch predložiť rovnopis európskej patentovej prihlášky, pretože tu ÚPV SR nemá k dispozícii.
Prepis patentu
Novou právnou úpravou ustanovenia § 48 dochádza k zmene v konaní o prepise majiteľa patentu (resp. prihlasovateľa) v registri úradu. Doteraz dochádzalo k prepisu majiteľa patentu na základe rozhodnutia úradu o odňatí a prepise patentu a to na návrh a po tom, čo bol úradu predložený právoplatný rozsudok súdu o práve na riešenie. Takáto právna úprava bola príliš formalistická a ako vhodnejšie sa javí jednoduchšie riešenie, keď úrad, bez toho, aby vydával rozhodnutie o odňatí a prepise patentu, len vyznačil zmenu v osobe majiteľa patentu v registri a to v súlade s predloženým právoplatným rozsudkom. Nová právna úprava predlžuje lehotu na podanie žiadosti o prepis z troch na šesť mesiacov a to v súlade s obdobnou úpravou pri iných predmetoch priemyselného vlastníctva. Uvedené zmeny v prospech klientov úradu.
Námietkové konania vo veciach úžitkových vzorov
Ustanovenia § 40 zákona o úžitkových vzoroch upravujú konanie o námietkach a procesný postup úradu. Novou právnou úpravou konania o námietkach proti zápisu úžitkového vzoru sa vypúšťajú ustanovenia o ústnom pojednávaní a to aj v nadväznosti na zavedenie koncentračnej zásady. Úrad tak k dispozícii písomné doklady (dôkazy) od začiatku konania, ktorými je predmet konania jasne definovaný a písomné vyjadrenia k týmto dokladom (dôkazom) pre rozhodnutie úradu dostačujúce. Novinkou je, že namietateľ vo väčšine prípadov nemusí sám predkladať dokumenty o stave techniky, ale postačí, ak odkáže na tie dokumenty uvedené v rešerši zverejnenej spolu s prihláškou. Takto nastavené námietkové konanie bude rýchlejšie a efektívnejšie.
Zrušovacie konanie vo veciach patentov
Výmazové konanie vo veciach úžitkových vzorov a dizajnov
Zrušovacie konania a konania o neplatnosti vo veciach ochranných známok
V zrušovacích konaniach vo veciach patentov aj vo výmazových konaniach vo veciach úžitkových vzorov sa zavádza mechanizmus, ktorým môže majiteľ vhodne reagovať na podaný návrh na výmaz a prípadne tak predísť pokračovaniu sporu. Majiteľ patentu alebo úžitkového vzoru podľa konkrétnych
Príloha č. 7
2
okolností môže najmä zmeniť nároky, opis alebo výkresy tak, aby vykonané zmeny nešli nad rámec ochrany. Takéto zmeny sa stávajú podkladom pre ďalšie konanie. Zavádza sa právo navrhovateľa na oboznámenie sa s vyjadrením a prípadnými protinávrhmi majiteľa. Posilňuje sa tak kontradiktórnosť konania.
Výslovne sa zavádza možnosť, aby úrad kedykoľvek v priebehu zrušovacieho alebo výmazového konania a aj v konaní o neplatnosť ochrannej známky, podľa toho kedy to považuje za potrebné, vyzval buď navrhovateľa alebo majiteľa, aby sa vyjadrili k podaniam toho druhého, prípadne aby uviedli svoje stanovisko ku nejakej konkrétnej skutočnosti, ktoré podľa názoru úradu rozhodujúce v konaní. Aj týmto spôsobom sa realizuje princíp súčinnosti medzi úradom ako správnym orgánom a účastníkmi konania v zmysle § 3 ods. 2 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
Novinkou je aj ustanovenie, ktoré umožňuje úradu v zrušovacom aj výmazovom konaní stanoviť účastníkom spoločnú lehotu na záverečné vyjadrenia. Lehota je spoločná pre oboch účastníkov a na vyjadrenia doručené po jej uplynutí úrad neprihliada, na čo musia byť účastníci vopred upozornení. Týmto procesne transparentným spôsobom je možné ukončiť niekedy zdĺhavé výmeny názorov medzi účastníkmi, z ktorých každý akoby chcel mať posledné slovo.
V konaní o výmaze úžitkového vzoru sa zachováva inštitút ústneho pojednávania (odseky 7 a 8), v záujme rýchlosti a efektivity sa však sprísňujú podmienky, kedy úrad môže vyhovieť žiadosti o odročenie ústneho pojednávania. V žiadosti musia byť uvedené dôležité dôvody a musí byť podaná bezodkladne potom, ako sa o nich účastník dozvedel. Neurčitý pojem „dôležité dôvody“ je možné aplikovať obdobným spôsobom ako v Civilnom sporovom poriadku (§ 183 CSP).
Precizuje sa koncentrácia konania na strane navrhovateľa zrušenia patentu alebo výmazu úžitkového vzoru či dizajnu. Navrhovateľ je viazaný hmotnoprávnymi dôvodmi, ktoré uviedol v návrhu, ako aj predloženými alebo označenými dôkazmi smerujúcimi k preukázaniu nesplnenia podmienok ochrany. Po podaní návrhu navrhovateľ nie je oprávnený návrh v tomto smere rozširovať či dopĺňať a úrad na takéto úkony neprihliada. Je tak vždy jasný základ konania, ktoré by malo byť aj takto efektívnejšie.
Určovacie konanie vo veciach patentov a úžitkových vzorov
Určovacie konanie tak vo veciach patentov 49 patentového zákona) ako aj vo veciach úžitkových vzorov 48 zákona o úžitkových vzoroch) sa významne zjednodušuje. Odsek 2 výslovne stanovuje, že účastníkom je výlučne žiadateľ. Nie je pritom podstatné, či je žiadateľom majiteľ patentu alebo akákoľvek iná osoba. Na druhej strane odsek 1 zdôrazňuje význam jasného a úplného opísania predmetu určenia, za čo nesie zodpovednosť samotný žiadateľ. Ak nie tieto základné podmienky splnené, úrad určovacie konanie zastaví (odsek 4). Určovacie konanie sa prerušuje bez nutnosti vydávať o tom rozhodnutia priamo zo zákona (odsek 3), ak sa vo vzťahu k tomu istému patentu začalo zrušovacie konanie alebo bol úrad požiadaný súdom o odborné vyjadrenie v zmysle § 33 ods. 5. Proti rozhodnutiu vydanému v určovacom konaní, teda proti rozhodnutia o zastavení určovacieho konania podľa odseku 4 a proti samotnému rozhodnutiu o určení, nie je prípustný rozklad 55 ods. 4 písm. d)]. Dôvodom pre vylúčenie rozkladu je, že v určovacom konaní úrad nerozhoduje o právach, oprávnených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v zmysle zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
Rozklad vo veciach patentov
Novinkou je umožnenie účastníkom konania podať odôvodnenie rozkladu v dodatočnej zákonnej lehote dvoch mesiacov odo dňa podania rozkladu. Ide o inštitút, ktorý sa osvedčil napr. v konaniach o ochranných známkach a ktorý poskytuje účastníkom viac času na formulovanie dôvodov rozkladu. Rozsahom rozkladu je totiž úrad viazaný s výnimkami uvedenými v zákone (odsek 2). Aby však nedochádzalo k neúmernému predlžovaniu konania o rozklade a aby bola zabezpečená náležitá úroveň právnej istoty je pri zákonnej lehote na podanie odôvodnenia rozkladu ako aj samotného rozkladu
Príloha č. 7
3
vylúčené uvedenie do predošlého stavu (§ 52).
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
Rešerš medzinárodného typu
Po prvý krát sa do slovenského patentového práva 41a patentového zákona a § 38a zákona o úžitkových vzoroch) zavádza rešerš medzinárodného typu v zmysle čl. 15 ods. 5 Zmluvy o patentovej spolupráci. Prihlasovateľ môže požiadať úrad, aby umožnil orgánu pre medzinárodnú rešerš vykonať rešerš medzinárodné typu na predmet prihlášky. Príslušným orgánom na vykonanie rešerše medzinárodného typu je v súlade s čl. 15 ods. 5 písm. c) prvá veta Zmluvy o patentovej spolupráci buď Európsky patentový úrad alebo Vyšehradský patentový inštitút. Úrad za žiadosť nevyberá žiadne poplatky, tie sa platia priamo príslušnému orgánu pre medzinárodnú rešerš. Hlavnou výhodou rešerše medzinárodného typu z pohľadu prihlasovateľa je získanie kvalifikovaných informácii o stave techniky, ktoré mu môžu pomôcť v rámci jeho patentovej stratégie pri ďalších krokoch smerujúcich k patentovej ochrane v zahraničí.
Rešerš v prioritnej lehote
Rešerš v prioritnej lehote 41b patentového zákona) predstavuje novú službu pre prihlasovateľov, i keď úrad poskytoval obdobnú službu na základe podmienok zverejnených vo vestníku úradu č. 12/2011. V záujme transparentnosti a zodpovednosti pri poskytovaní služieb verejnosti sa javí ako vhodnejšie definovať základné náležitosti priamo v patentovom zákone. Podstatou služby rešerš v prioritnej lehote je poskytnúť prihlasovateľovi krátko po podaní prihlášky kvalifikovanú informáciu o stave techniky vo vzťahu k predmetu prihlášky.
Prepočítanie doby platnosti dodatkového ochranného osvedčenia
Zavádza sa osobitná služba o prepočítaní doby platnosti dodatkového ochranného osvedčenia, ktorá bude upravená v osobitnom ustanovení patentového zákona 67a), ktoré predstavuje implementáciu príslušných nariadení Európskej únie. Aplikovať sa bude v prípadoch, keď by mala byť doba platnosti dodatkového ochranného osvedčenia prepočítaná a zmenená, pretože v žiadosti o udelenie dodatkového ochranného osvedčenia bol uvedený nesprávny dátum prvého povolenia na trh v Európskej únii. Účastníkmi konania podľa tohto osobitného ustanovenia bude popri navrhovateľovi vždy aj majiteľ dodatkového ochranného osvedčenia. Posilní sa tým predvídateľnosť rozhodovania úradu v tejto špecifickej oblasti.
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
Zmenené existujúce služby:
Odbočenie z patentovej prihlášky (§ 36a patentového zákona)
Odbočenie z prihlášky úžitkového vzoru (§ 35 zákona o úžitkových vzoroch)
Prepis patentu (§ 48 patentového zákona)
Námietkové konania vo veciach úžitkových vzorov (§ 41 zákona o úžitkových vzoroch)
Zrušovacie konanie vo veciach patentov (§ 46 a 47 patentového zákona)
Výmazové konanie vo veciach úžitkových vzorov (§ 46 a 47 zákona o úžitkových vzoroch)
Výmazové konanie vo veciach dizajnov (§ 38 zákona o dizajnoch)
Zrušovacie konania a konania o neplatnosti vo veciach ochranných známok 37 zákona o ochranných známkach)
Určovacie konanie vo veciach patentov (§ 49 patentového zákona)
Určovacie konanie vo veciach úžitkových vzorov (§ 48 zákona o úžitkových vzoroch)
Príloha č. 7
4
Rozklad vo veciach patentov (§ 55 patentového zákona)
Nové služby:
Rešerš medzinárodného typu
Rešerš v prioritnej lehote
Prepočítanie doby platnosti dodatkového ochranného osvedčenia
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
Viď vyššie.
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
Uvedené služby poskytuje a bude poskytovať jedine Úrad priemyselného vlastníctva SR.
V prípade novej služby „Rešerš medzinárodného typu“ službu poskytuje medzinárodná autorita podľa Zmluvy o patentovej spolupráci, ktorou pre slovenských prihlasovateľov môže byť buď Európsky patentový úrad alebo Vyšehradský patentový inštitút. Za Vyšehradský patentový inštitút poskytuje služby slovenským prihlasovateľom Úrad priemyselného vlastníctva SR.
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
V prípade nových služieb, ktoré zavádzané predkladaným návrhom zákona, sa predpokladá skôr priamy vplyv, pretože úrad bude musieť kapacitne aj metodicky tieto nové služby zabezpečiť.
Nepriamy vplyv (popíšte)
V prípade existujúcich služieb, ktoré zmenené predkladaným návrhom zákona, sa predpokladá skôr nepriamy vplyv, pretože procesy, v rámci ktorých sa tieto služby poskytujú zavedené, upravia sa príslušné vykonávacie predpisy a metodické postupy tak, aby sa zamýšľaný účel zmien prejavil aj v aplikačnej praxi.
Medzi nepriame vplyvy možno zaradiť aj zmeny vyplývajúce z novelizácie zákona o správnych poplatkov, kde dôjde k zvýšeniu/zníženiu, resp. k zrušeniu niektorých správnych poplatkov a tiež zavedeniu nových správnych poplatkov, a to bude mať nepriamy vplyv na poskytované služby.
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
Predkladaným návrhom zákona sa zrušujú dve skupiny správnych poplatkov a to konkrétne
poplatok za podanie žiadosti o zápis zmeny mena, priezviska, trvalého pobytu, obchodného
mena, názvu alebo sídla prihlasovateľa, pôvodcu alebo majiteľa do registra a to vo veciach
patentov [Položka 216 písm. b) bod 6], úžitkových vzorov [Položka 221 písm. b) bod 4], dizajnov [Položka 224 písm. c) bod 4], topografii polovodičových výrobkov [Položka 227 písm. b) bod 3] a vo veciach ochranných známok [Položka 229 písm. b) bod 2] a
poplatok za podanie žiadosti o zápis zmeny zástupcu prihlasovateľa alebo majiteľa do registra
Príloha č. 7
5
a to vo veciach patentov [Položka 216 písm. b) bod 7], úžitkových vzorov [Položka 221 písm. b) bod 5], dizajnov [Položka 224 písm. c) bod 5], topografii polovodičových výrobkov [Položka 227 písm. b) bod 4] a vo veciach ochranných známok [Položka 229 písm. b) bod 3].
Zároveň sa znižujú viaceré sadzby poplatkov a to konkrétne
vo veciach patentov [Položka 217 písm. e) bod 7], úžitkových vzorov [Položka 222 písm. d)], dizajnov [Položka 224 písm. c) bod 5], topografii polovodičových výrobkov [Položka 227 písm. a), Položka 228], ochranných známok [Položka 232 písm. c)] a vo veciach označení pôvodu a zemepisných označení [Položka 233, Položka 234, Položka 235 písm. a) a c)].
Na základe údajov za rok 2015 predstavuje celkové očakávané zníženie priamych nákladov pre občanov sumu 15 433,75 eur každý rok počnúc rokom 2018.
Viď aj Analýza vybraných správnych poplatkov po MPK.xlsx.
Zvýšenie priamych finančných nákladov
Predkladaným návrhom zákona sa zavádzajú tri skupiny nových správnych poplatkov a to konkrétne
poplatok za podanie žiadosti o zápis exekúcie alebo jej ukončenia do registra a to vo veciach
patentov [Položka 216 písm. b) bod 10], úžitkových vzorov [Položka 221 písm. b) bod 8], dizajnov [Položka 224 písm. c) bod 7], topografii polovodičových výrobkov [Položka 227 písm. b) bod 7] a vo veciach ochranných známok [Položka 229 písm. b) bod 5],
poplatok za podanie návrhu na zmenu doby platnosti dodatkového ochranného osvedčenia
[Položka 216 písm. g)] a
poplatok za podanie žiadosti o vykonanie rešerši v prioritnej lehote [Položka 216 písm. h)]
V súvislosti so zavedením nových správnych poplatkov predstavuje očakávané zvýšenie priamych nákladov pre občanov sumu 9 800,00 eur každý rok počnúc rokom 2018.
Predkladaným návrhom zákona sa zvyšujú sadzby viacerých existujúcich správnych poplatkov, čo predstavuje očakávané zvýšenie nákladov pre občanov v sume 27 073,72 eur každý rok počnúc rokom 2019.
Celkové očakávané zvýšenie priamych nákladov pre občanov tak predstavuje sumu 36 873,72 eur každý rok počnúc rokom 2018.
Viď aj Analýza vybraných správnych poplatkov po MPK.xlsx
Zníženie nepriamych finančných nákladov
V súvislosti so zmenenými službami Odbočenie z patentovej prihlášky, Odbočenie z prihlášky úžitkového vzoru, Prepis patentu a Zrušovacie konanie vo veciach patentov a Výmazové konanie vo veciach úžitkových vzorov dôjde k úspore finančných nákladov na strane klientov úradu v dôsledku odstránenia administratívnych prekážok pri využívaní týchto služieb, tak ako je opísané vyššie.
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
-
7.2.2 Časový vplyv
Príloha č. 7
6
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
-
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
V súvislosti so zmenenými službami Odbočenie z patentovej prihlášky, Odbočenie z prihlášky úžitkového vzoru, Prepis patentu a Zrušovacie konanie vo veciach patentov a Výmazové konanie vo veciach úžitkových vzorov dôjde k časovej úspore na strane klientov úradu v dôsledku odstránenia administratívnych prekážok pri využívaní týchto služieb, tak ako je opísané vyššie.
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
Dotknutými skupinami budú majitelia a prihlasovatelia práv priemyselného vlastníctva (patenty, úžitkové vzory, dizajny, ochranné známky), navrhovatelia v konaniach pred úradom (často to podnikatelia), patentoví zástupcovia a advokáti. Väčší vplyv budú mať zmeny na tie subjekty a podnikateľov, ktorí intenzívnejšie využívajú, chránia si a vymáhajú práva priemyselného vlastníctva. Veľkosť skupiny je ťažko odhadnúť; počet slovenských prihlasovateľov a majiteľov práv priemyselného vlastníctva sa pohybuje rádovo v tisícoch.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
-
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
V súvislosti so zmenenými službami Odbočenie z patentovej prihlášky, Odbočenie z prihlášky úžitkového vzoru, Prepis patentu a Zrušovacie konanie vo veciach patentov a Výmazové konanie vo veciach úžitkových vzorov sa odstraňujú niektoré doterajšie povinnosti (administratívne prekážky) pri využívaní týchto služieb, tak ako je opísané vyššie.
7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Ktoré subjekty verejnej správy sú účastné procesu poskytnutia služby?
Uvedené služby poskytuje a bude poskytovať spomedzi subjektov verejnej správy jedine Úrad priemyselného vlastníctva SR.
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
-
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Príloha č. 7
7
V súvislosti so zmenenou službou Prepis patentu dochádza k odstránenie povinnosti vydávať formálne rozhodnutie o odňatí a prepise patentu, ale táto skutočnosť sa jednoducho vyznačí v registri.
Metodický postup pre analýzu vplyvov na služby verejnej správy pre občana
Cieľom služieb je uspokojovať ľudské potreby, a preto je nevyhnutné organizovať výkon verejnej správy a jej služieb tak, aby bol stredobodom pozornosti občan a uspokojenie jeho životných potrieb. Občanom je v kontexte tejto analýzy fyzická osoba, ktorá nevykonáva podnikateľskú činnosť alebo inú činnosť ako samostatne zárobkovo činná osoba. Hlavným očakávaným prínosom modernej, efektívnej a občanovi dobre slúžiacej verejnej správy je odbremenenie občana od zbytočnej záťaže a zabezpečenie komfortných, rýchlych a nákladovo efektívnych služieb. Na tento účel je potrebné realizovať viacero opatrení na technologickej, logistickej a optimalizačnej úrovni. Primárnym cieľom tejto analýzy je preto posudzovať vplyvy každého predkladaného návrhu na služby verejnej správy pre občana (skrátene aj „služba pre občana“) v tomto kontexte.
Službou verejnej správy v kontexte tejto analýzy je potrebné chápať úkony, ktoré realizované a poskytované občanom v rámci jednotlivých segmentov verejnej správy. Uspokojovanie životných potrieb občanov pri kontakte s orgánmi verejnej správy sa premieta do tzv. životných situácií1 (napr. narodenie dieťaťa, sobáš, presťahovanie), ktoré chápané ako situácie, v ktorých sa občan môže počas svojich životných etáp ocitnúť2, t.j. životné situácie týkajúce sa interakcie občana a verejnej správy.
Posudzovanie vplyvov na procesy verejnej správy je v kontexte tejto analýzy sekundárnym cieľom, nakoľko efektívne nastavené procesy predpokladajú poskytovanie kvalitných služieb. Preto každý nový návrh alebo novela existujúceho zákona sa musí zohľadniť do poskytovania služby, ktorá je realizovaná prostredníctvom procesu. Vplyv na procesy realizované verejnou správou je možné sledovať na úrovni vzniku požiadaviek (typ a frekvencia) a dobe realizácie požiadaviek (často dané konkrétnym zákonom alebo, ak nie je uvedené inak, podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní /správny poriadok/ v znení neskorších predpisov).
Bod 7.1. Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby verejnej správy - zmena v spôsobe a podmienkach poskytovania služby, ktorá je definovaná v platnej právnej úprave. Zmenou môže byť frekvencia poskytovania služby, počet potrebných dokumentov na vybavenie, počet subjektov verejnej správy, ktoré potrebuje k vybaveniu služby občan kontaktovať, či spôsob poskytovania informácií medzi subjektmi ktoré poskytujú službu a iné. Napr. zavedenie služby IOMO (integrované obslužné miesto občana), v rámci ktorej je
Príloha č. 7
8
poskytované vydávanie výpisov a odpisov z Registra trestov, výpisov z Obchodného registra a výpisov z listov vlastníctva elektronicky.
Nová služba verejnej správy - služba verejnej správy, ktorá v platnej právnej úprave doposiaľ nebola definovaná a návrh predpokladá jej zavedenie. Napríklad v minulosti zavedenie možnosti podania žiadosti o rezerváciu termínu na dopravnom inšpektoráte prostredníctvom internetu; oznámenie o vyhotovení dokladu (občiansky preukaz, vodičský preukaz, cestovný pas) formou SMS.
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby - napr. podanie žiadosti o vydanie výpisu z listu vlastníctva
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná - napr. zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať - napr. okresný úrad.
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv taký vplyv na službu verejnej správy, ktorá sa posudzovaným návrhom zavádza alebo mení . Napr. zmena Zákona č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý môže priamo meniť spôsob vydávania výpisov z Registra trestov.
Nepriamy vplyv taký vplyv na službu verejnej správy, ktorá nie je priamo ustanovená v posudzovanom návrhu , ale na ňu vplyv. Napr. zmena Zákona č. 145/1995 Zb. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, ktorý upravuje výšku správneho poplatku za vyhotovenie výpisu z Registra trestov a tým nepriamo ovplyvňuje službu vydávania výpisov z Registra trestov.
Bod 7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Priame finančné náklady odvodené z konkrétnej priamej povinnosti previesť určitú sumu peňazí štátu alebo príslušnému orgánu verejnej správy (napr. poplatok za vystavenie stavebného povolenia, správne poplatky, registračný poplatok, a iné).
-Zníženie/zvýšenie priamych finančných nákladov na vybavenie požiadavky v porovnaní so súčasnosťou
Príklad
Zvýšenie správneho poplatku (t.j. zvýšenie priamych finančných nákladov) predstavuje negatívny vplyv na dostupnosť služby. Zníženie správneho poplatku (t.j. zníženie priamych finančných nákladov) predstavuje
pozitívny vplyv na dostupnosť služby.
Nepriame finančné náklady náklady, ktoré musí občan vynaložiť na vybavenie žiadosti alebo iného obdobného úkonu, ktoré síce nie priamo v platnej právnej úprave definované ako nevyhnutné pre dosiahnutie výsledku služby (napr. správne poplatky), ale bez ktorých by fakticky nebolo možné, aby občan vôbec mohol požiadať o vybavenie žiadosti alebo uskutočniť iný obdobný úkon (napr. zvýšené
Príloha č. 7
9
náklady na dopravu k miestu poskytovania služby, náklady nevyhnutné k zabezpečeniu prístupu k elektronickým službám, internetu).
-Zníženie/zvýšenie nepriamych finančných nákladov na vybavenie požiadavky v porovnaní so súčasnosťou
7.2.2 Časový vplyv
Časový vplyv - čas potrebný na dosiahnutie požadovaného výsledku služby resp. na riešenie životnej situácie. Do času potrebného na riešenie sa započítava časový úsek od podania žiadosti na poskytnutie služby alebo iný obdobný úkon, ktorý smeruje k prvému kroku k začatiu konania pred orgánom verejnej správy po finálny výsledok žiadanej služby, napr. od podania žiadosti o zápis vlastníckeho práva k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností po vydanie výpisu z listu vlastníctva, od podania žiadosti o výpis z registra trestov do doručenia výpisu, od podania žiadosti o prevedenie verejnej listiny do elektronickej podoby zaručenou konverziou prostredníctvom notára alebo jednotného kontaktného miesta okresného úradu. Proces získania výsledku služby je komplexný súbor úkonov zahŕňajúci viacero dotknutých subjektov. Čas potrebný na získanie požadovaného výsledku služby by mal preto obsahovať nielen čas stanovený zákonnou (resp. inou) lehotou, ale aj čas ktorý je potrebný na zabezpečenie jednotlivých povinných náležitostí (podkladových dokumentov/potvrdení/rozhodnutí) k dosiahnutiu výsledku služby.
Príklad
Pri podaní žiadosti o získanie vodičského preukazu sa do času potrebného na vybavenie započítava:
a)Získanie zdravotnej spôsobilosti (1 deň).
b)Absolvovanie vodičského kurzu v autoškole (0 až 12 mesiacov).
c)Žiadosť o udelenie vodičského oprávnenia (povinnosť autoškoly v lehote do 6 mesiacov od ukončenia vodičského kurzu podľa § 80 ods. 2 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení čl. I zákona č. 430/2015) kurzu).
d)Skúška musí byť vykonaná do 6 mesiacov od určenia prvého termínu (dopravný inšpektorát určí termín do 30 dní), s možnosťou predĺženia termínu maximálne o 3 mesiace zo závažných dôvodov 17 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).
e)Žiadosť o vydanie vodičského preukazu (najskôr v deň udelenia vodičského oprávnenia môže byť požiadané o vydanie vodičského preukazu v lehote do 30 dní, alebo na výslovnú žiadosť poplatníka je možné vyhotoviť vodičský preukaz urýchlene do 2 pracovných dní, pričom správny poplatok sa vyberie do výšky štvornásobku príslušnej sadzby v zmysle zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov).
Výsledným časom potrebným na získanie vodičského preukazu je interval vypočítateľný podľa lehôt vyššie uvedených platných právnych predpisov.
-Zvýšenie času vybavenia požiadavky – v porovnaní so súčasnosťou
-Zníženie času vybavenia požiadavky – v porovnaní so súčasnosťou
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikácia skupiny - identifikovanie konkrétnej skupiny občanov, napr. držiteľov vodičského oprávnenia, držiteľov občianskych preukazov, držiteľov cestovných pasov,
Príloha č. 7
10
vlastníkov nehnuteľností, vlastníkov motorových vozidiel.
Veľkosť skupiny - určí sa v zmysle počtu občanov dotknutých zmenou.
Občan v kontexte tejto analýzy fyzická osoba, ktorá nevykonáva podnikateľskú činnosť alebo inú činnosť ako samostatne zárobkovo činná osoba.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti - nové povinné úkony alebo náležitosti, ktoré vyžadované od občana k vybaveniu jeho požiadavky (napr. predloženie dokumentu alebo zavedenie novej oznamovacej povinnosti) pričom podľa aktuálne platnej právnej úpravy uvedenú povinnosť občan nemá.
Zanikajúce povinnosti - povinné úkony alebo náležitosti, ktoré v porovnaní s aktuálne platnou právnou úpravou návrh nevyžaduje a tým znižuje administratívnu záťaž občana. Napr. zánik povinnosti fyzickej prítomnosti občana pri vybavovaní služby za predpokladu možnosti vybavenia žiadosti elektronickou podobou.
Bod 7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
Proces verejnej správy - súbor vecne súvisiacich a procesne nadväzujúcich úkonov verejnej správy v rámci vybavovania služby pre občana, ktorý môže zahŕňať úkony viacerých dotknutých subjektov verejnej správy (pozn. subjektmi verejnej správy v kontexte tejto analýzy nie sú napr. dôchodkové správcovské spoločnosti a životné poisťovne).
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Subjekty verejnej správy zúčastnené na procese poskytnutia služby subjekty, ktoré poskytovateľom služby alebo povinne alebo fakultatívne zúčastnené na procese poskytnutia služby vytváraním špecifických výstupov pre občana alebo poskytovateľa služby.
Príklad
Pri životnej situácií zmeny trvalého pobytu je subjektom poskytujúcim službu mestský alebo miestny úrad, ktorý priamo túto zmenu vykoná a subjektom účastným procesu poskytnutia služby môže byť aj okresný úrad, ktorý k možnosti uskutočnenia služby vydá výpis z listu vlastníctva. Občan je následne povinný požiadať Policajný zbor o vydanie nového dokladu totožnosti z dôvodu zmeny trvalého pobytu.
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti - povinné úkony alebo náležitosti, ktoré je potrebné realizovať pri vybavovaní požiadavky občana (napr. zavedenie novej oznamovacej alebo evidenčnej povinnosti) pričom podľa aktuálne platnej právnej úpravy uvedenú povinnosť subjekt verejnej správy nemá.
Zanikajúce povinnosti - povinné úkony alebo náležitosti, ktoré v porovnaní s aktuálne platnou právnou úpravou návrh nevyžaduje a tým zjednodušuje realizáciu procesu. Napr. ak možnosť doručenia dokumentu občanovi v elektronickej podobe ruší povinnosť zasielania dokumentu v listinnej podobe.
Zdroje:
Príloha č. 7
11
Pri procese posudzovania vplyvov na služby verejnej správy pre občana je možné získať informácie a údaje napríklad z nasledujúcich zdrojov:
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a jeho rozpočtové a príspevkové organizácie3, a
preddavkové organizácie (t.j. krajské riaditeľstvá Policajného zboru, krajské riaditeľstvá Hasičského a záchranného zboru a okresné úrady),
orgány a inštitúcie verejnej správy,
Štatistický úrad Slovenskej republiky.
3 § 21 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov