Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
☐
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
☐
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
☒
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Predkladaným návrhom zákona budú ovplyvnené podnikateľské subjekty vo všeobecnosti. Nie je možné špecifikovať ich konkrétny typ, vzhľadom na to, že používateľmi systému priemyselného vlastníctva sú tak živnostníci, malé a stredné podniky, ako aj veľké podniky s nadnárodnými obchodnými aktivitami. Nemožno hovoriť ani o špecifickom dopade na malé a stredné podniky.
Osobitne sa návrh zákona dotkne nasledovných skupín podnikateľov:
•Majitelia a prihlasovatelia práv priemyselného vlastníctva (patenty, úžitkové vzory, dizajny, ochranné známky)
•Podnikatelia
•Patentoví zástupcovia
•Advokáti
Počet dotknutých podnikateľov nie je možné uviesť, vzhľadom na skutočnosť, že predkladateľ obdobnou štatistikou nedisponuje. Je však možné spraviť kvalifikovaný odhad založený na počte prihlášok podaných slovenskými prihlasovateľmi (3085 prihlášok*), z ktorých prevažnú väčšinu tvoria slovenské podnikateľské subjekty. Je však potrebné poznamenať, že uvedený údaj nezohľadňuje skutočnosť, že nezanedbateľné množstvo prihlasovateľov podá viac ako len jednu prihlášku, v niektorých prípadoch podstatne viac.
* Z toho 220 patentových prihlášok, 300 prihlášok úžitkových vzorov, 82 prihlášok dizajnov a 2483 prihlášok ochranných známok. Zdroj: podklady ÚPV SR k Výročnej správe ÚPV SR za rok 2016.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Predstaviteliaodbornejverejnosti,osobitnezakademickejobcea zoSlovenskejkomorypatentovýchzástupcov (celkovov počte33)malimožnosťzúčastniťsanaprípraveprávnehopredpisuužodfebruára2016a tov rámci cielenýchkonzultáciík čiastkovýmpracovnýmnávrhomzasielanýche-mailom.ÚPVSRv rámciverejných konzultáciíorganizovalpracovnéstretnutiasozástupcamiodbornejverejnostiv dňoch31.marca2016,21. apríla 2016 a 24. mája 2016, na ktoré boli oznámené vždy aspoň 15 dní vopred e-mailom.
)saverejnosť,vrátanepodnikateľskýchsubjektovmohlazapojiťdoprípravyprávneho predpisuajformouzasielaniapodnetovanávrhov.Lehotanaichzaslaniebolastanovenádo1.júna2016. V tejto fáze žiadny podnikateľský subjekt nevyužil túto možnosť.
Verejnékonzultáciev zmysleJednotnejmetodikyposudzovaniavplyvovprebiehaliod19.augustado20. Septembra 2016
V rámcitýchtoverejnýchkonzultáciiuplatnilisvojepripomienkydvapodnikateľskésubjekty.Tieto pripomienkysmerovalinajmäk odstraňovaniuniektorýchnejasnostív pracovnomdokumente,neboliuplatnené žiadne výhrady alebo negatívne stanoviská.
Príloha č. 3
2
Možnozhrnúť,žekonzultáciebolivýznamnénajmäv úvodnejfázeprípravylegislatívnehonávrhu,keďsaešte lennačrtávalizákladnétézy(cielenékonzultácie),prispelik lepšiemuvnímaniupotriebnastrane podnikateľskejverejnostiosobitnevovzťahuk niektorýmprávnyminštitútom(zamestnaneckýrežim, spolumajiteľstvo, licenčná zmluva a pod).
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predkladanýmnávrhomsazvyšujúpriamefinančnénáklady,pretožesazavádzajúnovésprávnepoplatky(v celkovejsume266eur*)a zvyšujúsasadzbydoterazexistujúcichsprávnychpoplatkov(vcelkovejsume819 eur*).Zároveňvšakdochádzak zrušeniuniektorýchsprávnychpoplatkov(vcelkovejsume269eur*) a zníženiusadziebniektorýchsprávnychpoplatkov(vcelkovejsume199eur*).Zvýšenédodatočnépriame náklady na jedného podnikateľa (maximálny variant) teda predstavujú 617 eur [266 + 819 - 269 - 199].
Nemožno hovoriť o špecifickom zvýšení nákladov pre malé a stredné podniky.
* Celková suma predstavuje súčet rozdielov sadzieb jednotlivých poplatkov v porovnaní s platným stavom.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predkladaný návrh zákona nevyžaduje vo vzťahu k podnikateľom dodatočné náklady na nákup tovarov a služieb ani v súvislosti so zamestnávaním.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predkladaný návrh zákona rozsah administratívnej záťaže nezvyšuje, skôr naopak prispieva k jej zníženiu a to v odhadovanej sume 16 eur na jedného podnikateľa.
Navrhuje sa vypustiť z novelizovaných zákonov viacero doterajších administratívno-formálnych povinností, najmä povinné predkladanie niektorých dokumentov účastníkmi konania.
Vypúšťa sa napríklad pri odbočení z patentovej prihlášky (§ 36a patentového zákona), resp. odbočení z prihlášky úžitkového vzoru (§ 35 zákona o úžitkových vzoroch) povinnosť predkladať rovnopis prihlášky (pozn.: s výnimkou európskej patentovej prihlášky, ktorú ÚPV SR nemá k dispozícii). Ak predpokladáme, že táto povinnosť by trvala 30 minút, dochádza k ušetreniu sumy 3 eurá na jedného podnikateľa (vrátane patentových zástupcov a advokátov).
Pri podávaní námietok voči zápisu úžitkového vzoru (§ 40 zákona o úžitkových vzoroch) a ani pri podávaní návrhu na výmaz úžitkového vzoru (§ 45 zákona o úžitkových vzoroch) už namietateľ resp. navrhovateľ vo väčšine prípadov nemusí sám predkladať dokumenty o stave techniky, ale postačí, ak jednoducho odkáže na tie dokumenty uvedené v rešerši zverejnenej spolu s prihláškou napadnutého úžitkového vzoru. Ak predpokladáme, že táto povinnosť by trvala 120 minút dochádza k ušetreniu sumy 10 eur na jedného podnikateľa (vrátane patentových zástupcov a advokátov).
Ak je predmetom patentovej prihlášky zamestnanecký vynález (§ 11 patentového zákona), prihlasovateľ nebude podľa § 37 ods. 5 písm. f) patentového zákona povinný túto skutočnosť dokladovať, ale postačí ak ju jednoducho uvedie v prihláške. Ak predpokladáme, že táto povinnosť by trvala 30 minút, dochádza k ušetreniu sumy 3 eurá na jedného podnikateľa (vrátane patentových zástupcov a advokátov).
Príloha č. 3
3
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské* prostredie
Priame finančné náklady
617 €
-
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
- 16 €
0
Celkové náklady regulácie
601 €
-
*Nie je možné ani odhadnúť, vzhľadom na dobrovoľný charakter využívania služieb úradu v súvislosti s poskytovaním ochrany priemyselného vlastníctva. Predkladateľ nedisponuje štatistikami, z ktorých by sa dal akýkoľvek expertný odhad v tomto uviesť.
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Predkladaný návrh zákona nevytvára žiadne bariéry pre vstup na trh, nezvýhodňuje žiadne skupiny podnikov a nemá vplyv na cenu a dostupnosť základných zdrojov ani prístup k financiám.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Metodický postup pre analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie
VčlenskýchštátochEÚsaneprestajnezvyšujepovedomieonákladochspojených s regulačnouzáťažouaopotrebemaximálnezjednodušiťpožiadavkyvyplývajúcezregulácie, pričomjepotrebnérešpektovaťjejciele.Zásahštátupredstavujeprepodnikateľovzvyčajne istúsumunákladov,ktorúmusiavynaložiťvsnahenaplniťpožiadavkyimplementovaných regulácií, pričom časť z nich predstavujú aj administratívne náklady.
V prvomkrokujepotrebnéurčiť,naktorúz veľkostnýchkategóriípodnikovbudemať navrhovanýmateriálvplyv.V prípade,akniejemožnéurčiť,čimateriálbudemaťvplyviba najednuz veľkostnýchkategórií,trebaoznačiťvplyvynavšetkykategórie.Tentoúdajje potrebnýprevypracovaniea vyhodnotenietestuMSPvrátaneSZČO.TestMSPtvorísúčasť analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
Priposudzovanívplyvovnapodnikateľsképrostrediejedôležitéidentifikovať,čisadaný návrh dotýka:
podnikateľského prostredia vo všeobecnosti
niektorýchprávnychforiempodnikania(samostatnezárobkovočinnáosoba,slobodné povolanie,samostatnehospodáriaciroľník,spoločnosťs ručenímobmedzeným, akciová spoločnosť, družstvo, verejná obchodná spoločnosť a iné)
Nazákladeidentifikovaniadotknutýchsubjektovjenutné kvantifikovaťpribližnýpočet dotknutýchpodnikateľovs využitímdostupnýchštatistíka evidencií.V prípadešpecifickej povinnostijemožnéurčiťpredpokladanýpočetdotknutýchpodnikateľovnazáklade priemernéhopočtupodnikateľovzaposlednéobdobieplniacichpodobnúpovinnosť. V prípade vzniku úplne novej povinnosti možno určiť očakávané množstvo plnení.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
Efektívnekonzultácies dotknutýmisubjektmizvyšujútransparentnosťprípravymateriálu a týmzvyšujújeholegitimitu.Pretentoúčeljev tejtočastinutnéuviesťformukonzultácie, ktorúpredkladateľzvolilspolus odôvodnenímtohtovýberu,a subjekty,ktorébolido konzultácie zapojené. V prípade veľkého počtu zúčastnených ich možno iba typovo popísať.
Predkladateľuvediedĺžkukonzultáciív prípadeelektronickejkonzultácie.V prípade konzultáciíosobnouformou(seminár,verejnéprerokovaniaa pod.)uvedie,koľkodnívopred bolooznámenéuskutočneniekonzultácie.Predkladateľuvedielinknawebovústránku,na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Predkladateľtiežuvedieformulovanéotázkyalebotémydiskusie,ktorébolipredmetom konzultáciea odpovede,prípadnestanoviskázúčastnenýchstrán.Odpovedea názory konzultujúcichjemožnéuviesťajv skrátenejformezozachovanímhlavnejmyšlienky. Podrobnosťtejtočastijepotrebnézvoliťs ohľadomnarozsahnavrhovanýchzmienpodľa princípu proporcionality.
Predkladateľzhodnotí,čibolisplnenéciele,ktorésistanovilpriprípravekonzultáciíspolu s odôvodnením,resp.čizískalpotrebnéinformácie.Tiežuvedie,akoboliodpovede zúčastnenýchstránvyužitépriprípravenavrhovanéhomateriálu.Tátočasťslúžiakospätná väzba pre zúčastnených, od ktorej závisí aj ich ochota participovať na ďalších konzultáciách.
Simplementáciounovejregulácieovplyvňujúcejpodnikateľsképrostrediesúspojené povinnosti,ktorémusiapodnikateliaplniťzaúčelomzabezpečeniasúladus danoureguláciou. Významnúčasťz týchtopovinnostítvoriatzv.informačnépovinnosti(IP)spojenés výkonomurčitýchadministratívnychúkonovzostranypodnikateľanazabezpečeniesúladu s reguláciou. PríkladomIPjepovinnosťposkytovaťinformácieadátaverejnémusektoru a tretímstranám,povinnosťmaťinformáciezverejnenéčiposkytnúťalebosprístupniťichna požiadanie,predkladaťdokumentyahlásenia,viesťdokumentáciu,evidovaťa archivovať, podať žiadosť, vypracovať správu a pod.
Okremvyššieuvedenýchinformačnýchpovinnostívyplývajúpodnikateľomz regulácieaj ďalšie,tzv.regulačnépovinnosti,vyvolávajúcenastranepodnikateľovpriamealebo nepriamefinančnénáklady.Príkladomjepovinnosťabsolvovaťškolenie;používaťa teda zakúpiťelektronickúregistračnúpokladňu,ochrannéodevy,uhradiťregistračnýpoplatok, poistné, daň a iné.
Sohľadomnacharakterpovinnostívyplývajúcichzreguláciečlenímenákladyspojenésich plnením do 3 kategórií:
Administratívnenáklady–nákladyspojenésadministratívnymiúkonmipriplnení informačnejpovinnosti,ktorémusípodnikateľvykonaťnazabezpečeniesúladu s reguláciou.Ideonákladovévyjadreniečasu,ktorýstrávipodnikateľrealizáciou konkrétnychčinnostívyžadovanýchreguláciou (napr.vypracovaniedokumentu, vedenieevidencieaarchivácia,oznamovanieskutočností,predloženiedokladov, spracovanie žiadosti a iné).
Priamefinančnénáklady–súodvodenézkonkrétnejpriamejpovinnostipreviesť určitúsumupeňazíštátualebopríslušnémuorgánuverejnejsprávy(napr.poplatokza vystaveniestavebnéhopovolenia,správnepoplatky,registračnýpoplatok,poistné, dane, clá a iné).
Nepriamefinančnénáklady–súnáklady,ktorémusípodnikateľvynaložiťpreúčely zabezpečeniasúladuvýrobku,služieb,internýchprocesov,vybaveniaprevádzky s požiadavkamiregulácie(napr.nákladyspojenésozabezpečenímochranných pracovnýchodevov,nákladynazabezpečeniepitnéhorežimu,nákladynavybavenie prevádzkyelektronickouregistračnoupokladňou,nákladynazískaniepotrebných vedomostínevyhnutnýchprezískanieosvedčeniaainé)a nákladyspojenéso zamestnávaním.
Príloha č. 3
6
Celkové náklady spojené s plnením povinností vyplývajúcich podnikateľom z regulácie
Administratívne náklady
Priame finančné náklady
Nepriame finančné náklady
Školenia, investície do vybavenia (registračná pokladňa, IT a pod.) , zabezpečenie pitného režimu, atď.
Registračné poplatky, správne poplatky, kolky, poistné, dane, clá atď.
Ocenenie času stráveného plnením administratívnych úkonov plynúcich z regulácie.
Kalkulácianákladovregulácievychádzaz metodikyštandardnéhonákladovéhomodelu (SCM).Jejpodstatoujerozkladregulácieaparagrafovéhozneniadosúborumenších,ľahšie merateľných komponentov – povinností, s následným nákladovým vyjadrením ich plnenia.
Vyčíslenienákladovjednejpovinnostijezaloženénapostupnostištyrochjednoduchých krokov, ktoré musí predkladateľ v rámci kalkulácie vykonať:
•Uchovávanie dokumentácie po dobu päť rokov po skončení prítomnosti jadrových materiálov;
•Uchovávanie posudkov z posudzovania rizika desať rokov odo dňa zatriedenia do rizikovej triedy;
•Povinnosť uchovávať počas desiatich rokov od uvedenia hračky na trh kópiu ES certifikátu;
Evidencia, vedenie dokumentácie
•Povinnosť viesť evidenciu používaných určených meradiel s uvedením dátumov ich overenia;
•Povinnosť viesť samostatnú evidenciu o zmenách na jadrovom zariadení;
•Držiteľ povolenia vedie evidenciu odborne spôsobilých zamestnancov;
Inventarizácia
•Vykonať inventarizáciu omamných a psychotropných látok do 31. decembra každého roka;
•Pri uzatvorení dohody o hmotnej zodpovednosti, pri jej zániku, pri preradení zamestnanca na inú prácu alebo na iné pracovisko, pri jeho preložení a pri skončení pracovného pomeru sa musí vykonať inventarizácia;
•Účtovná jednotka je povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov;
Ohlásenie, oznámenie, poskytnutie informácie
•Oznámenie o zmene údajov uvedených v ohlásení živnosti;
•Bezodkladne informovať orgán dohľadu, že zariadenie sprístupnené na trhu nespĺňa technické požiadavky;
•Informovať o pripravovanej zmene druhu opakovane použiteľného obalu najmenej tri mesiace pred vykonaním takejto zmeny;
Overenie súladu
•Vykonávať pravidelné kontroly výrobnej činnosti na zistenie koncentrácie ťažkých kovov;
•Osoba, ktorá podpisuje návrh na zápis elektronickým podpisom, je povinná zabezpečiť overenie svojich osobných údajov na účely elektronického konania;
•Pred začiatkom spúšťania musí držiteľ povolenia skontrolovať pripravenosť jadrového zariadenia na spúšťanie tak, že preverí a protokolárne zaznamená splnenie kritérií úspešnosti pomontážnych skúšok systémov, konštrukcií a komponentov;
•Prehodnocovať a aktualizovať bezpečnostnú správu najmenej raz za päť rokov ako aj pri závažnej zmene v podniku;
Poskytnutie súčinnosti
•Prijímateľ, partner a osoba k nim majúca vzťah dodávateľa je povinná poskytnúť súčinnosť riadiacemu orgánu;
•Na základe vyžiadania dodať príslušné materiály a technickú dokumentáciu o meradle v štátnom jazyku;
•Povinnosť poskytnúť súčinnosť správe katastra pri revízii údajov katastra;
Predloženie dokladu/ dokumentu elektronicky
•Poskytnúť elektronickú verziu technickej dokumentácie do desiatich pracovných dní od doručenia žiadosti orgánu dohľadu nad trhom;
•Odovzdanie štatistických údajov spravodajskou jednotkou;
•Povinnosť zasielať zoznamy vydaných a zoznamy zrušených kvalifikovaných certifikátov;
Predloženie dokladu/ dokumentu papierovo
•Povinnosť pri skončení činnosti, ktorá je predmetom registrácie, odovzdať úradu rozhodnutie o registrácii;
•Predloženie auditnej správy ako náhrady kontroly;
•Predkladať NBS výkaz o vykonávaní finančného sprostredkovania a výkaz o vykonávaní finančného poradenstva;
Pridefinovaníčasovejnáročnostipovinnostijepotrebnéklásťdôraznato,abyv rámci expertnéhoodhadučasovejnáročnostibolozohľadnenétrvanievšetkýchčiastkových administratívnychúkonov,ktorémusípodnikateľvykonať,abyriadnesplnildanú povinnosť(takakotomujeajv prípadeštandardizovanýchčasovuvedenýchpri typickýchinformačnýchpovinnostiach).Medzičiastkovéadministratívneúkony,ktoré podnikateľzvyčajnevykonávapriplnení jednotlivýchinformačnýchpovinností,patrí najmäoboznámeniesas IP,vyhľadávanieavýberinformácií,spracovanievstupných informácií,výpočty,spracovaniečíselnýchúdajov,kontrola,korekcia, vyúčtovanie/platba,internéstretnutia,externéstretnutia,inšpekciazostranyverejných orgánov, korekcia vyplývajúca z výsledku inšpekcie, kopírovanie a skenovanie.
Krok2–Určenievýškysúvisiacichpriamychanepriamychfinančnýchnákladovna splnenie povinnosti jedným podnikom, resp. na jedno plnenie
Vprípade,žeplneniepovinnostijespojenétaktiež/výhradnespriamymialebonepriamymi finančnýminákladminastranepodnikateľa,určí/odhadnepredkladateľvýškutýchtonákladov najednéhopodnikateľa,resp.jednoplnenie.Idebuďonákladypriame–poplatkyza vystaveniedokladu/výpisu,kolky,správnepoplatky,poistnéalebonákladynepriame– nákladynapovinnéškolenia,testy,kontroly,investíciedosoftvéru,zabezpečeniesúladu s reguláciou technickým vybavením prevádzky, a pod.
Vprípade,žepovinnosťjenastranepodnikateľaspojenásozaplatenímdane,claalebo odvodov,opierasapredkladateľoanalýzuvplyvupredkladanéhomateriálunaverejné financie.Súvisiacivyvolanýdopadnaverejnéfinancie vydelíspracovateľpočtom podnikateľov,ktorýchsapovinnosťtýka. Týmzískavaúdajovplyve daňového/odvodového/colnéhozaťaženianajednéhopodnikateľavsúvislostisplnením povinnosti.Informáciu,žeideovýškuodvedenejdane/cla/odvodovzároveňuvedie predkladateľ spolu s komentárom.
Príloha č. 3
9
Krok 3 – Určenie počtu dotknutých podnikateľov – populácie, resp. počtu plnení
Populáciapredstavujepočetpodnikateľov,naktorýchsadanápovinnosťvzťahujeresp.počet podnikateľovovplyvnenýchpredkladanoureguláciou.Tentoúdajmôžebyťurčenýpresnena základeevidenciezodpovednýchútvarovzapredošléobdobia,odhadomprostredníctvom údajovzapredchádzajúceobdobie,prostredníctvomštatistíkpodľaSKNACEklasifikácie alebo expertným odhadom.
Vprípade,žepredkladateľdisponujeúdajomopresnompočteplnenípovinnostízarok, postupuje pri vypĺňaní tohto kroku nasledovne:
a)vprípadepovinnostisfrekvenciouplneniamenšouako1krátročne,t.j.nepravidelne/ jednorázovo aleborazzaniekoľkorokov(napr.početžiadostíoregistráciu, povinnosťperiodickéhoobnoveniaodbornejspôsobilostizamestnancapo5rokoch a pod.)uvediepredkladateľvrámcitohtopoľaúdajopresnompočteplnenívdanom roku.Sohľadomnapotrebukalkulácienákladovpovinnostinaročnejbázevtakomto prípadenáslednepoužívavKroku4–Stanoveniefrekvencieplneniapovinnosti možnosť 1-krát ročne (koeficient frekvencie 0,1).
b)vprípadepovinnostisfrekvenciouplnenianiekoľkokrátzarok(napr.podávanie kvartálnych/mesačnýchvýkazovDPH,predkladaniepolročnýchštatistickýchvýkazov apod.),vydelípredkladateľpočetplnenívdanomrokufrekvenciouplneniapovinnosti (mesačne–12,kvartálne–4,polročne–2,atď.),čímdostávadátaopočtedotknutých podnikateľov,s ktorýmiuvažujeďalejvovýpočte.VnáslednomKroku4–Stanovenie frekvencieplneniapovinnosti–postupujevsúladesnižšieuvedeným popisom/tabuľkou, t.j. uvádza skutočnú frekvenciu plnenia povinnosti za rok.
Vštvrtomkrokupredkladateľstanovífrekvenciuplneniapovinnosti,tedapočetnosťplnení danejpovinnostijednýmpodnikateľomzaurčitéobdobie.Bázou,vočiktorejjestanovovaná frekvencia,jeobdobie1roka.Povinnostimôžubyťplnenépravidelnenaročnejbáze, polročne,kvartálne,razzaniekoľkorokov,prípadnejednorazovo(napr.povinnosti v súvislostisovznikomaukončenímpodnikania)alebonepravidelne(vprípadezriedkavého výskytuurčitejudalosti,napr.vznikpriemyselnejhavárie).Koeficientyprevýpočetnákladov regulácie zodpovedajúce frekvencii plnenia sú uvedené v tabuľke.
Priame a nepriame náklady na 1 podnikateľa - výška priamych a nepriamych nákladov povinnosti na 1 podnikateľa je vyčíslená na základe vzorca:
Administratívne náklady na 1 podnikateľa - výška administratívnych nákladov povinnosti na 1 podnikateľa je vyčíslená na základe vzorca:
*Tarifa – vychádza z priemernej hrubej mzdy v národnom hospodárstve (priemerná hrubá mesačná mzda v národnom hospodárstve SR za rok 2013 - 835 EUR, Eurostat).
Celkové náklady na 1 podnikateľa - výška celkových nákladov povinnosti na 1 podnikateľa je automatizovane vyčíslené na základe vzorca:
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame a nepriame náklady na celé podnikateľské prostredie - výška priamych a nepriamych nákladov povinnosti na celé podnikateľské prostredie je vyčíslená na základe vzorca:
Administratívne náklady na celé podnikateľské prostredie - výška administratívnych nákladov povinnosti na celé podnikateľské prostredie je vyčíslená na základe vzorca:
*Tarifa – vychádza z priemernej hrubej mzdy v národnom hospodárstve (priemerná hrubá mesačná mzda v národnom hospodárstve SR za rok 2013 - 835 EUR, Eurostat ).
Celkové náklady na celé podnikateľské prostredie - výška celkových nákladov povinnosti na celé podnikateľské prostredie je vyčíslené na základe vzorca:
Príloha č. 3
11
Nakalkuláciunákladovreguláciejemožnévyužiťkalkulačkunákladov(voformáteMS Excel),ktorájezverejnenánastránkeMinisterstvahospodárstvaSR.S ohľadomnaúčel použitia,resp.rozsahpredkladanýchmateriálova z nichvyplývajúcehopočtupovinností, možno využiť pre kalkuláciu nákladov:
•Malú kalkulačkunákladov povinnosti – slúži na jednoduchú kalkuláciu nákladov ľubovoľnej jednej povinnosti (MS Excel, záložka č. 1 – Malá kalkulačka);
•Veľkú kalkulačku nákladov predkladaného materiálu/regulácie – slúži na agregovanú kalkuláciu nákladov všetkých povinností, ktoré vyplývajú podnikateľom z predkladaného materiálu/regulácie (MS Excel, záložka č. 2 – Veľká kalkulačka).
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
Predkladateľuvedie,čidochádzakvytvoreniubariérprevstupnatrhprenovýchdodávateľov aleboposkytovateľovslužieba čidôjdeksprísneniureguláciesprávaniasapreniektoré podniky.Vprincípeexistujútrimožnosti,akomôžuregulácieovplyvniťfungovanie podnikateľských subjektov na trhu:
a)stanovenímďalšíchpodmienokprevstupnatrha začatiepodnikania(problém s otvorenímprevádzkarne,vysokévstupnénáklady,náročnéadministratívneprocedúry a pod.),
b)stanovenímpodmienokpresprávaniesanatrhu-novépovinnostia požiadavkypre existujúcichpodnikateľov môžuznamenaťobmedzenierozsahupodnikaniapre podnikateľskésubjekty,čoimmôžespôsobovaťťažkostipriprofilovanísanatrhualebo až stratu istého segmentu trhu,
c)stanovenímpodmienok,ktorévedúkzmenámvštruktúretrhu.Idevšakspravidla o také opatrenia, ktoré postihujú iba veľké podnikateľské subjekty.
Predkladateľpopíšetiežsituácie,kedysabudezaobchádzaťsniektorýmipodnikmialebo produktmivporovnateľnejsituáciirôzne(napr.špeciálnerežimypremikro,maléa stredné podniky tzv. MSP).
Predkladateľpopíše,čia akývplyvymánávrhnaprekážkyprivývozealebodovozez tretích krajína čibudemaťvplyvvyvolaniecezhraničnýchinvestícií(príliv/odlivzahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch).
Zároveňposúdi priameajnepriamevplyvysozameranímnadostupnosťacenusurovín, polotovarov,súčiastok,strojova zariadení,pracovnejsily,energiía pod.Následneuvedie kvalitatívnyopisa v prípadepohybucienuvedie jednotkovévyčíslenienákladovalebo prínosov.
Predkladateľzanalyzujepredloženýnávrhz hľadiskaprístupuk financiám.Uvedie,čisa vytvárajúnovémožnostifinancovaniaaktivítprepodnikateľov,napr.voformedotácií, úverov, alebo zjednodušuje prístup k existujúcim nástrojom financovania.
Prispracovávanítejtočastijepotrebnérozlišovaťmedzikrátkodobými(1až2roky), strednodobými (3 až 7 rokov) a dlhodobými (8 rokov a viac) vplyvmi.
3.5 Inovácie
V prípade,akmánavrhovanýmateriálvplyvnainováciepodnikateľov,vyplnítútočasť s využitímvšetkýchaleboniektorýchpomocnýchotázokajsozameranímnaMSP.V prípade,
Príloha č. 3
12
aknavrhovanýmateriálvplyvnainovácienemá,predkladateľsemtútoinformáciuuvedie a ďalej nevypĺňa.
Vplyvynainováciemôžumaťajmateriályzameranénapodporuvedya výskumu,prepájanie akademickeja podnikateľskejsféry,možnostidaňovýchodpočtovnákladovnavýskum a vývoja podobne.Inovácienemusiamaťlentechnologickézameranie,alemôžusatýkaťaj takých odvetví akými sú marketing, finančníctvo či inovácie produktov a služieb.
Príloha č. 3
13
Metodika pre vykonávanie testu vplyvov na MSP
Testvplyvovnamaléa strednépodnikyMSPsavykonávaprelegislatívnenávrhyakoaj nelegislatívnenávrhy,ktorémajúindikovanývplyvnaniektorúz kategóriímalých a strednýchpodnikov.Maléa strednépodniky(MSP)súdefinovanév zmysleodporúčania Európskej komisie č. 2003/361/ES.
Test MSP sa vykonáva po predložení materiálu do PPK. Test pozostáva zo 4 fáz:
Fáza 1. Konzultácia so zástupcami MSP
-identifikácia zainteresovaných skupín MSP a ich zastupiteľských organizácií,
-okrúhle stoly so zainteresovanými podnikateľmi/ podnikateľskými organizáciami,
-zverejnenie zámeru online, vytvorenie online platformy na pripomienkovanie,
-vyhodnotenie online pripomienok,
-MSP Test panely.
Fáza 2. Predbežné posúdenie pravdepodobne ovplyvnených podnikateľských subjektov
-identifikáciaovplyvnenýchsubjektova sektorovv rámcijednotlivýchveľkostných, právnych, odvetvových, prípadne iných špecifikácií MSP
-kto sú ovplyvnené subjekty?
•počet subjektov a ich zastúpenie (mikro, malé, stredné a veľké podniky),
•podiel na zamestnanosti v rôznych kategóriách ovplyvnených subjektov,