Príloha č. 1
1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 435/2001 Z. z. o patentoch, dodatkových ochranných osvedčeniach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (patentový zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Úrad priemyselného vlastníctva SR (ÚPV SR)
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ (čiastočná)
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2436 zo 16. decembra 2015 o aproximácii právnych predpisov členských štátov v oblasti ochranných známok.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2436 zo 16. decembra 2015 o aproximácii právnych predpisov členských štátov v oblasti ochranných známok je prepracovaným znením smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/95/ES z 22. októbra 2008 o aproximácii právnych predpisov členských štátov v oblasti ochranných známok, ktorá bola úplne transponovaná do zákona č. 506/2009 Z. z. o ochranných známkach. Predkladaný návrh zákona (článok IV) predstavuje čiastočnú transpozíciu smernice EÚ/2015/2436. Úplná transpozícia bude zabezpečená v ustanovenej transpozičnej lehote ďalšou novelou zákona č. 506/2009 Z. z. o ochranných známkach.
Týmto návrhom zákona sa transponuje len
čl. 23 ods. 2 v spojení s čl. 26 (zápis záložného práva na prihlášku ochrannej známky do registra)
čl. 24 ods. 2 ( zápis exekúcie ochrannej známky do registra)
čl. 24 ods. 2 v spojení s čl. 26 (zápis exekúcie prihlášky ochrannej známky do registra)
čl. 25 ods. 1, 3 a 4 (výlučná a nevýlučná licencia, aktívna legitimácia na uplatňovanie práv z ochrannej známky, právo držiteľa licencie vstúpiť do konania popri majiteľovi ochrannej známky)
čl. 25 ods. 1, 3 až 5 v spojení s čl. 26 (detto vo vzťahu k licencii na prihlášku ochrannej známky)
Do MPK bude predložená aj tabuľka zhody.
Ostatné ustanovenia smernice budú transponované samostatným návrhom zákona.
Termín začiatku a ukončenia PPK
23. december 2016 – 9. január 2017
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Právna úprava jednotlivých predmetov priemyselného vlastníctva (patenty, úžitkové vzory, dizajny, ochranné známky) nie je konzistentná vo vzťahu k spoločným právnym inštitútom. Neodôvodnené rozdiely je možné identifikovať tak v procesnej oblasti (konanie pred ÚPV SR) ako aj hmotnoprávnej oblasti a oblasti vymožiteľnosti práv. Posilnenie doterajšieho rámca vymožiteľnosti práv duševného vlastníctva je žiaduce aj
Príloha č. 1
2
v nadväznosti aj na rekodifikáciu civilného procesného práva a prijatie zákona č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok, ktorý s účinnosťou od 1. júla 2016 určil, že jediným kauzálne príslušným súdom na konanie v sporoch z priemyselného vlastníctva je Okresný súd Banská Bystrica. Z praxe vyplynula potreba zmien v právnej úprave niektorých existujúcich právnych inštitútov a zavedenia viacerých nových služieb úradu. Komplexne sa reviduje Sadzobník správnych poplatkov, XVI. časť Priemyselné práva.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Predkladaný návrh zákona zabezpečí v oblasti priemyselného vlastníctva konzistentnú a vhodne harmonizovanú právnu úpravu s jednoznačne nastavenými štandardami, čím sa zvýši úroveň právnej istoty zúčastnených subjektov, adresátov právnej normy a tiež predvídateľnosť a transparentnosť postupu a rozhodovania ÚPV SR. Klientom úradu budú k dispozícii nové služby (rešerš v prioritnej lehote a rešerš medzinárodného typu). Nastavenie správnych poplatkov bude lepšie odzrkadľovať pomer medzi administratívnou záťažou a náročnosťou úkonov a konaní úradu na jednej strane a benefitmi priemyselnoprávnej ochrany na strane klientov úradu.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Majitelia a prihlasovatelia práv priemyselného vlastníctva (patenty, úžitkové vzory, dizajny, ochranné známky)
Podnikatelia
Patentoví zástupcovia
Advokáti
Univerzity, vysoké školy, vedecké centrá, výskumné a vývojové centrá, Slovenská akadémia vied
Okresný súd Banská Bystrica
Krajský súd Banská Bystrica
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
S ohľadom na v zásade legislatívnu povahu identifikovaných problémov (bod 2), jediným efektívnym riešením sú primerané legislatívne zmeny, ktoré sú predmetom predkladaného návrhu zákona. Do úvahy v budúcnosti prichádza aj prípadná kodifikácia právnej úpravy v oblasti priemyselného vlastníctva a nahradenie jednotlivých novelizovaných zákonov jediným zákonom, ktorý by mal charakter kódexu.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Vyhláška Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky č. 223/2002 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 435/2001 Z. z. o patentoch, dodatkových ochranných osvedčeniach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (patentový zákon)
V
yhláška Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky č. 629/2002 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 444/2002 Z. z. o dizajnoch
Vyhláška Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky č. 1/2008 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 517/2007 Z. z. o úžitkových vzoroch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Vyhláška Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky č. 567/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 506/2009 Z. z. o ochranných známkach
Legislatívny proces ohľadne návrhov zmien existujúcich vykonávacích predpisov predkladateľ spustí po schválení návrhu zákona vládou SR, čo sa predpokladá v apríli 2017.
Príloha č. 1
3
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
Predkladaný návrh zákona neobsahuje takéto ustanovenia.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Nenavrhujeme preskúmanie účinnosti a účelnosti navrhovaného zákona.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
Predpokladané výdavky budú rozpočtovo zabezpečené z kapitoly Úradu priemyselného vlastníctva SR.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Lucia HarachováE-mail:
lucia.harachová@indprop.gov.sk
Tel.: 00421 484 300 104
Odbor legislatívno-právny
Úrad priemyselného vlastníctva SR
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
Výročná správa Úradu priemyselného vlastníctva SR za rok 2015
Interný informačný systém ÚPV SR INVENTIO
Analýza vybraných správnych poplatkov po MPK (v prílohe).
Príloha č. 1
4
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
BRATISLAVA: 12. 01. 2017
ČÍSLO: 365/2016
VYBAVUJE: MGR. KOVÁČ.
STANOVISKO KOMISIE
(PREDBEŽNÉ PRIPOMIENKOVÉ KONANIE)
K NÁVRHU
ZÁKONA, KTORÝM SA MENÍ A DOPĹŇA ZÁKON O PATENTOCH, DODATKOVÝCH OCHRANNÝCH OSVEDČENIACH A O ZMENE A DOPLNENÍ NIEKTORÝCH ZÁKONOV (PATENTOVÝ ZÁKON) V ZNENÍ NESKORŠÍCH PREDPISOV A O ZMENE A DOPLNENÍ NIEKTORÝCH ZÁKONOV
I. Úvod: Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky dňa 23. decembra 2016 predložil Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o patentoch, dodatkových ochranných osvedčeniach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (patentový zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov“. Materiál predpokladá pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pozitívno-negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívno-negatívnych vplyvov na malé a stredné podniky, pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti, pozitívne vplyvy služieb verejnej správy na občana a pozitívne vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledujúce pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
V doložke vybraných vplyvov je potrebné vyznačiť aj negatívny vplyv na služby verejnej správy pre občana z dôvodu, že sa prijatím tohto materiálu bude meniť aj zákon o správnych poplatkoch, kde dôjde k zvýšeniu niektorých správnych poplatkov. AKCEPTOVANÉ – doložka vybraných vplyvov (bod 9) upravená.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
Nakoľko v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti „Administratívne náklady“ predkladateľ uvádza, že „Predkladaný návrh zákona rozsah administratívnej záťaže nezvyšuje, skôr naopak prispieva k jej zníženiu.“, Komisia žiada predkladateľa o konkretizáciu týchto opatrení, ktoré prispievajú k zníženiu administratívnej záťaže podnikateľov. AKCEPTOVANÉ analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
upravená.
K analýze sociálnych vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi prehodnotiť identifikované sociálne vplyvy predloženého návrhu zákona, a to v súvislosti s bodom 4.2 analýzy sociálnych vplyvov zhodnotenie vplyvov navrhovanej právnej úpravy na prístup obyvateľstva k zdrojom, právam, tovarom a službám (napr. návrh novej právnej úpravy zamestnaneckého režimu, návrhy s cieľom posilniť doterajší rámec vymožiteľnosti práv v predmetnej oblasti). Táto pripomienka sa vzťahuje aj na príslušný text všeobecnej časti dôvodovej správy. AKCEPTOVANÉ
analýza sociálnych vplyvov vypracovaná, čo zohľadňuje dôvodová správa aj predkladacia správa.
V analýze vplyvov na služby verejnej správy pre občana
Komisia odporúča:
V bode 7.1.3. "Nepriamy vplyv" - uviesť aj zákon o správnych poplatkoch. Prijatím tohto materiálu sa bude meniť aj zákon o správnych poplatkoch, kde dôjde k zvýšeniu/zníženiu, resp. zrušeniu niektorých správnych poplatkov a tiež zavedeniu nových správnych poplatkov, a to bude mať nepriamy vplyv na poskytované služby. AKCEPTOVANÉ analýza vplyvov na služby verejnej
správy občanom (bod 7.1.3) doplnená.
V bode 7.2.1 "Zníženie priamych finančných nákladov" - ako je vyššie uvedené prijatím
Príloha č. 1
5
navrhovaného materiálu dôjde k zníženiu prípadne zrušeniu niektorých správnych poplatkov. Je preto potrebné to v tejto časti analýzy uviesť a popísať, a zároveň vyčísliť aké bude zníženie oproti súčasnosti. AKCEPTOVANÉ analýza vplyvov na služby verejnej správy občanom (bol 7.2.1)
doplnená.
"Zvýšenie priamych finančných nákladov" - prijatím navrhovaného materiálu dôjde aj k zvýšeniu niektorých správnych poplatkov, prípadne zavedeniu nových správnych poplatkov. Je preto potrebné to v tejto časti analýzy uviesť a popísať, a zároveň vyčísliť, aké bude zvýšenie oproti súčasnosti. AKCEPTOVANÉ – analýza vplyvov na služby verejnej správy občanom (bol 7.2.1) doplnená.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
súhlasné stanovisko s návrhom na dopracovanie
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Ing. Rastislav Chovanec, PhD.
predseda komisie