Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Branislav Grӧhling, Eugen Jurzyca, Martin Poliačik a Natália Blahová.
Cieľom predloženého návrhu je umožniť domáce vzdelávanie žiakov aj na druhom stupni základných škôl. Domáce vzdelávanie na prvom aj druhom stupni funguje vo viacerých európskych krajinách. Podľa viacerých svetových štúdií deti vzdelávané doma rodičmi alebo rodičmi vybranou osobou vo výsledkoch, sociálnej a emocionálnej zrelosti nezaostávajú za svojimi rovesníkmi navštevujúcimi školu.
Domáce vzdelávanie je vhodné pre žiakov, ktorí si vyžadujú individuálny prístup pri výučbe prispôsobený ich potrebám. Jeho zavádzanie zároveň nevedie k hromadnému odchodu detí zo škôl, vzhľadom na to, že väčšine pracujúcich rodičov vyhovuje štandardný spôsob vzdelávania ich detí. Domáce vzdelávanie obvykle volia rodičia z objektívnych dôvodov ako sú špeciálne potreby dieťaťa alebo časté sťahovanie rodiny. Na Slovensku existujú prípady, kedy domáce vzdelávanie vykonávajú rodičia detí, ktoré majú špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby a ktorým škola nemohla zabezpečiť dostatočné podmienky na vzdelávanie.
Pre zjednodušenie domáceho vzdelávania ľuďom, ktorí volia túto formu vzdelávania ich dieťaťa, nie je nutné požadovať od rodičov špeciálnu kvalifikáciu. Návrh zákona zároveň aktívne zapája školu do individuálneho vzdelávania. Komisionálne skúšky, ktoré má absolvovať žiak v individuálnom vzdelávaní, nahrádza preverením vedomostí, ktorého rozsah a podobu určuje učiteľ povinného predmetu. Kvalitu individuálneho vzdelávania zároveň kontroluje Štátna školská inšpekcia ako aj škola a pri zistení nedostatkov či pochybení môže riaditeľ zrušiť povolenie na individuálne vzdelávanie žiaka.
Jedným z aktuálnych problémov rodín, ktorých deti sa vzdelávajú v individuálnom vzdelávaní je absencia učebných materiálov a pomôcok. V súčasnosti podľa nariadenia vlády 630/2008 Z. z. predstavuje normatív na žiaka v individuálnom vzdelávaní 10 % normatívu na žiaka vzdelávajúceho sa v dennej forme štúdia. Navrhovatelia odporúčajú zvýšiť aktuálne normatívne prostriedky z 10 % na 40 % s cieľom, aby bola kmeňová škola schopná poskytnúť žiakovi všetky potrebné učebné materiály, ako aj prípadné stretnutia či konzultácie s vyučujúcimi nad rámec pravidelného preverovania vedomostí.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie, nebude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať ani negatívny sociálny vplyv ani negatívny vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.