1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Predkladaný návrh ovplyvní všetky subjekty, ktoré organizujú regulované trhy, mnohostranné obchodné systémy (MTF) a organizované obchodné systémy (OTF). Obchodné miesta sú povinné vykazovať podrobnosti o transakciách s finančnými nástrojmi.
K dotknutým subjektom patria obchodníci s cennými papiermi (vrátane bánk), burzy, a ostatné obchodné miesta. Vykazovane transakcií sa môže uskutočňovať prostredníctvom poskytovateľov služieb vykazovania údajov. Všetky uvedené subjekty z veľkej časti napĺňajú kritériá na malé a stredné podniky.
V Slovenskej republike aktuálne pôsobí 17 obchodníkov s cennými papiermi a 13 bánk disponuje povolením na poskytovanie investičných služieb. Funguje tu jedna burza cenných papierov, jedna špecializovaná komoditná burza, dva centrálne depozitáre.
Do analýzy nezahŕňame subjekty, ktoré pôsobia v rámci slobodného poskytovania služieb bez založenia pobočky. U týchto subjektov predpokladáme, že náklady na prispôsobenie sa požiadavkám smernice MiFID II sú vyčíslené v domovskom štáte daného subjektu.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
K navrhovanému materiálu bola zverejnená predbežná informácia pod číslom PI/2016/144. V rámci doby trvania konzultácie v čase od 7.10.2016 do 31.10.2016 sa k predmetnej predbežnej informácii nevyjadril žiaden subjekt. Dotknutým subjektom sa však určite zvýšia náklady z dôvodu úpravy príslušných informačných systémov, ktoré môžu byť zabezpečené internými zdrojmi alebo externe, a o to zložitejšia je ich presná kvantifikácia.
Pokiaľ ide o samotné reportovanie transakcií, tu prichádzajú do úvahy dve alternatívy – vykazovanie požadovaných údajov vo vlastnej réžii, alebo na zmluvnom základe s poskytovateľom služieb vykazovania údajov. Samotné vykazovanie údajov by sa však po implementácii nových požiadaviek malo uskutočňovať takmer celé automaticky.
V rámci odhadovaných nákladov treba predpokladať nárast nákladov na zmenu operačných a informačných systémov, obchodných systémov, poradenské a právne služby, nárast prevádzkových nákladov v budúcnosti vyvolaný regulačnými požiadavkami, a v neposlednom rade treba brať do úvahy aj náklady na zosúladenie sa s novým právnym rámcom (úlohy compliance).
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
2
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nie je možné vylúčiť, že nedôjde k čiastkovej úprave cenníkov účastníkov trhu. Zavádzané zmeny pôsobia skôr pozitívne na vnútornú infraštruktúru trhu a harmonizáciu vykazovaných údajov o transakciách s finančnými nástrojmi. V prípade, že by sa využívali služby poskytovateľov služieb vykazovania údajov, určite dôjde aj k finančnej kompenzácii za poskytnuté služby, ktorých výšku teraz nie je možné určiť. Poznamenávame, že dotknuté subjekty už v súčasnosti vykazujú údaje o transakciách s finančnými nástrojmi, do budúcna sa mení len štruktúra vykazovaných údajov.
Ten istý neurčitý záver máme aj v prípade organizovania organizovaného obchodného systému, kde predpokladáme, že táto možnosť bude využívaná len obchodníkmi s cennými papiermi v štátoch s veľmi dobre rozvinutým kapitálovým trhom, nakoľko na malých trhoch by organizácia tohto typu trhu bola neekonomická (s ohľadom na počet obchodovaných finančných nástrojov a ich likviditu).
Pri priamych finančných nákladoch nepredpokladáme zavedenie žiadnych poplatkov, odvodov, daní a podobne. Pri alternatíve prenesenia nákladov na implementáciu smernice MiFID II na klientov obchodníkov a bánk prostredníctvom zvýšenia poplatkov spojených s úkonmi s finančnými nástrojmi predpokladáme ročné zvýšenie nákladov na jeden subjekt v rozpätí 0 – 5000 Eur v závislosti od počtu vykonaných úkonov. Celkové priame náklady sme vyčíslili podľa vzorca ako súčin počtu subjektov * maximálne odhadované náklady, t.j.: 30*5 000=150 000 Eur.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Áno, keďže úpravy obchodných systémov sú vo väčšine prípadov zabezpečované externe, vzniknú aj dodatočné náklady na nákup tovarov a služieb. To isté však platí aj pri využití interných zdrojov.
Časť prác si môže vyžadovať zapojenie dodatočných ľudských zdrojov, najmä v prípravnej fáze. Náklady na zamestnávanie sa teda môžu zvýšiť adekvátne v rozsahu využitia dodatočných kapacít.
Pri nepriamych finančných nákladoch predpokladáme pri ¾ subjektov externé úpravy obchodných systémov vo výške 50 000 Eur, osobitne sa započítali odhadované náklady pre burzu vo výške 100 000 Eur a v prípade ¼ subjektov sme započítali odhadované náklady na jedného obchodníka vo výške 15 000 Eur. Celkové nepriame náklady sme vyčíslili podľa vzorca: suma nepriamych nákladov=(0,75*30*50 000) +(0,25*30*15000) + 100 000, t.j. ako súčet nákladov pre veľké subjekty (3/4 súhrnu bánk a obchodníkov), malé subjekty (1/4 súhrnu bánk a obchodníkov) a burzu.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Harmonizácia reportovania transakcií s finančnými nástrojmi zároveň znamená potrebu úpravy doterajších informačných povinností spolu s ich premietnutím do informačných a obchodných systémov. Spôsob predkladania príslušných výkazov a ich frekvencia bude mať minimálny vplyv na rast súvisiacich nákladov, najväčšiu časť budú tvoriť náklady súvisiace so zmenou štruktúry údajov a ich zberu.
Administratívne náklady zahŕňajú náklady na poradenstvo, právne služby a zosúladenie so zákonnými požiadavkami (úloha compliance). Tieto úlohy budú z väčšej časti plnené doterajšími zamestnancami, predpokladá sa dočasné menšie navýšenie počtu zamestnancov. Implementácia smernice MiFID II na strane dotknutých subjektov nevyžaduje permanentné zvýšenie pracovných síl,
3
pokiaľ nebude podmienené rastúcim počtom poskytnutých investičných služieb. Celkové odhadované náklady na administratívu z dôvodu prispôsobovania sa navrhnutým zmenám predpokladáme pri ¾ subjektov (banky a obchodníci spolu) vo výške 35 000 Eur, a v prípade ¼ subjektov sme započítali odhadované náklady na jedného obchodníka vo výške 10 000 Eur. Celkové nepriame náklady sme vyčíslili podľa vzorca: suma odhadovaných administratívnych nákladov=(0,75*30*35 000) +(0,25*30*10000), t.j. ako súčet nákladov pre veľké a malé subjekty.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0 - 5000 Eur
0,15 mil. Eur
Nepriame finančné náklady
15000 – 100 000 Eur
1,3375 mil. Eur
Administratívne náklady
10000 - 35000 Eur
0,8625 mil. Eur
Celkové náklady regulácie
0 – 140 000 Eur
2,35 mil Eur
Vo vyššie uvedenej tabuľke poskytujeme ročný odhad nákladov na implementáciu MiFID II v podmienkach Slovenskej republiky počas obdobia implementácie požiadaviek balíka MiFID II do prevádzkových procesov. Predpokladáme zachovanie súčasného stavu (teda žiadni noví organizátori regulovaných trhov a obchodných systémov), a možné využívanie služieb poskytovateľov služieb vykazovania údajov (čo však bude služba ekonomicky zaujímavá len od určitého objemu vykazovaných údajov).
Malí účastníci trhu budú implementovať nové požiadavky MiFID II do svojich prevádzkových procesov vo vlastnej réžii s využitím disponibilných kapacít, u veľkých subjektov (najväčší obchodníci a banky) tieto procesy budú realizované pravdepodobne externe. Uvedený rozdiel v nákladoch preto uvádzame formou rozpätia odhadovaných nákladov.
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Bariéry ako také nevznikajú, avšak požiadavky na kapitál a prevádzkové náklady sú značné, avšak typické pre túto oblasť podnikania. Rovnaký režim sa bude uplatňovať na všetky subjekty rovnako, odlišnosti budú spôsobené iba ich vlastnou ekonomickou aktivitou (značná závislosť od počtu klientov a použitej obchodnej platformy).
Priestor na cezhraničné investície z dôvodu zavedenia nových požiadaviek je minimálny. Určite vzrastú dotknutým subjektom náklady na kvalifikovanú pracovnú silu, schopnú obhospodarovať sofistikované informačné systémy.
Prístup k financiám by nemal byť ovplyvnený navrhovanými zmenami.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
4
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Možno predpokladať, že v dôsledku navrhovaných zmien pôjde o zmenu vo vnútornej štruktúre trhu vynútenú regulačnými požiadavkami na vyššiu kvalitu údajov o uskutočňovaných transakciách s finančnými nástrojmi.
Možno predpokladať, že sa budú využívať autorské práva a ochranné známky v štandardnom rozsahu.
Nepredpokladáme súvislosť so zvyšovaním efektivity využívania zdrojov.
Priestor na uplatnenie výskumu a vývoja je v tejto oblasti limitovaný.