1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Ministerstvo financií Slovenskej republiky vypracovalo návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súlade s bodom B.10 uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 405 z 21. septembra 2016, ktorým sa nahrádza bod B.8 uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 484 z 24. septembra 2014.
Navrhovaným zákonom sa transponuje smernica 2014/65/EÚ (zmenená smernicou 2016/1034/EÚ) do právneho poriadku Slovenskej republiky. Smernica 2014/65/EÚ a nariadenie 600/2014/EÚ (zmenené nariadením 2016/1033/EÚ), spoločne označované ako balík MiFID II, sa vzťahujú na trhy s cennými papiermi, investičných sprostredkovateľov a miesta obchodovania. Novým legislatívnym rámcom sa posilňuje a nahrádza súčasný rámec MiFID. Nový rámec vyžaduje, aby miesta obchodovania a systematickí internalizátori poskytli príslušným orgánom referenčné údaje o finančnom nástroji, v ktorých sa jednotným spôsobom opisujú charakteristiky každého finančného nástroja podliehajúceho pôsobnosti balíka 2014/65/EÚ. S cieľom zbierať údaje efektívnym a harmonizovaným spôsobom sa vypracovala aj novú infraštruktúra zberu údajov a zavádza sa regulácia nad poskytovateľmi služieb vykazovania údajov.
Prijatie navrhovaného zákona nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana a vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe. Predpokladáme pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, nakoľko sa umožňuje poskytovanie služieb vykazovania údajov, pri prevažujúcich negatívnych vplyvoch na podnikateľské prostredie z dôvodu potreby úprav interných procesov dotknutých subjektov a zvýšeného rozsahu regulačných požiadaviek. Vplyvy na podnikateľské prostredie sa týkajú malých a stredných podnikov. Predkladaný materiál nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Verejnosť k uvedenému materiálu nevzniesla žiadne pripomienky.
Návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. augusta 2017 okrem čl. I bodov 2 99, 101 103, 110 122, 125 135 a 137, čl. II bodov 3 7, 9 23, 25 47, 49 55 a 57 60 a čl. IV bodov 5 a 6, ktoré nadobúdajú účinnosť 3. januára 2018 a čl. I bodu 100 § 79i ods. 4, ktorý nadobúda účinnosť 3. septembra 2018, z dôvodu dodržania transpozičnej lehoty predmetnej smernice.