Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Beblavý a Jozef Mihál predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Cieľom predkladaného návrhu je zavedenie povinnosti uvádzať v pracovných inzerátoch aj informácie o ponúkaných platových podmienkach, a to so zámerom posilniť postavenie budúceho zamestnanca vo vzťahu k zamestnávateľovi. Tento zámer je previazaný so sociálnym významom a poslaním pracovného práva, ktorého normy vždy zabezpečovali najmä ochranu práv a zákonných záujmov zamestnancov.1
Z prieskumu portálu kariera.sk z roku 2016 vyplýva, že približne 60 % spoločností a firiem neuvádza v pracovných inzerátoch výšku potenciálneho platu. Tento výskum zároveň ukázal, že takmer všetci uchádzači by privítali, ak by v ponukách videli mzdu, resp. aspoň rozmedzie platu. Iní uchádzači by sa uspokojili aj s tým, ak by spoločnosť v ponuke uviedla aspoň minimálnu hranicu platu, ktorý je ochotná ponúknuť.2 Je zrejmé, že takto nastavený rámec umožňuje pri ponúkaní práce tzv. preteky nadol, keď môžu byť uchádzači prakticky donútení pýtať si menej. Návrhom zákona sa pozícia oboch subjektov (zamestnanca aj zamestnávateľa) vyrovnáva. Zamestnávateľ pri ponúkaní práce približne vie, akú sumu je z jeho strany možné uchádzačovi poskytnúť. Prijatím návrhu zákona by táto informácia určená zamestnávateľom bola známa aj budúcemu zamestnancovi, ktorý by tak nebol dotlačený do nižšej mzdy, ako by mu bol pôvodne zamestnávateľ ochotný poskytnúť.
Inými slovami, podľa názoru predkladateľov nepredstavuje navrhovaná povinnosť neprimeraný zásah do práv zamestnávateľov, pretože sa ňou zamestnávateľovi neprikazuje, aby ponúkol taký plat, aký nechce. Práve naopak, ponúkaný plat bude plne na jeho uvážení (v medziach dnes platnej a účinnej právnej úpravy), avšak finálne rozhodnutie bude známe aj uchádzačom o zamestnanie. Inšpiráciou bola v tejto súvislosti napríklad právna úprava v Rakúskej republike.
Dozor nad dodržiavaním navrhovanej povinnosti sa zveruje vecne príslušným orgánom verejnej moci, ktorými inšpektoráty práce. V súlade so zásadou zdržanlivosti budú pri porušení navrhovanej povinnosti ukladať ako sankciu najprv pokarhanie, a až pri recidíve budú dostupné finančné sankcie. Ani tie však nebudú mať likvidačný charakter, pretože horná hranica pokuty bude obmedzená sumou 360 eur. Aj v tejto veci bola inšpiratívnou už spomínaná rakúska úprava.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
1 BARANCOVÁ, H., SCHRONK, R.: Pracovné právo. Bratislava: Sprint 2 s. r. o., 2012, s. 43. ISBN 978-80-89393-82-4.
2 Dostupné na https://www.etrend.sk/podnikanie/supertajna-mzda-preco-firmy-v-pracovnych-inzeratoch-neuvadzaju-plat.html
B. Osobitná časť
K Čl. I
Zákonník práce sa ako ústredný predpis pracovného práva upravuje o nové ustanovenie, ktoré v súvislosti s povinnosťou uvádzať v pracovných inzerátoch aj informácie o ponúkaných platových podmienkach odkazuje na osobitný predpis. Z legislatívno-technického hľadiska sa rešpektuje zaužívaná prax, že Zákonník práce poznámky pod čiarou neobsahuje. Z tohto dôvodu sa ani nedopĺňa odkaz na zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý sa novelizuje v čl. II.
K Čl. II
K bodu 1
Doterajšie ustanovenie o ponuke práce sa rozširuje o navrhovanú povinnosť uvádzania informácie o ponúkaných platových podmienkach v pracovných inzerátoch.
K bodu 2
Dodržiavanie novej povinnosti budú kontrolovať inšpektoráty práce, ktoré budú prípadné porušenia riešiť prioritne pokarhaním, a až pri recidíve primeranou finančnou sankciou.
K Čl. III
Stanovuje sa účinnosť navrhovaných zmien s ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu.