Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom návrhu zákona je zmeniť a zmierniť definíciu pojmu nelegálne zamestnávanie.
Podľa platného zákona sa za nelegálne zamestnávanie považuje aj oneskorené prihlásenie zamestnanca do Sociálnej poisťovne. A to aj v prípade, že v čase kontroly zo strany Inšpektorátu práce zamestnanec je prihlásený v Sociálnej poisťovni. Máme za to, že pokiaľ Inšpektorát práce pri kontrole nelegálnej práce zistí, že zamestnanec pracovnú zmluvu, respektíve dohodu a pod. a zamestnávateľ pred kontrolou prihlásil zamestnanca do Sociálnej poisťovne, nie je žiaden dôvod vyrubiť mu pokutu za nelegálne zamestnávanie len a len preto, že k prihláseniu zamestnanca do Sociálnej poisťovne došlo povedzme hodinu po tom ako začal pracovať.
Podľa platného zákona však prípad uvedený v predchádzajúcej vete je definovaný ako nelegálne zamestnávanie.
Podľa názoru predkladateľov ide o neprimeranú tvrdosť zákona. Za nelegálne zamestnávanie by sa mali považovať len prípady, kedy zamestnanec nie je prihlásený do Sociálnej poisťovne v čase, kedy prebieha kontrola inšpektorátu práce. V praxi sa často stáva, že zamestnávateľ prihlási zamestnanca do Sociálnej poisťovne neskoro preto, lebo zodpovedná mzdová účtovníčka z rôznych dôvodov (napríklad ochorenie dieťaťa) prišla do práce neskoro a preto neskoro prihlásila nového zamestnanca do Sociálnej poisťovne. V takýchto prípadoch rozhodne nie je spravodlivé viniť zamestnávateľa zo zamestnávania načierno, udeľovať mu pokutu (najmenej 2000 eur) a okrem iného zneprístupniť mu možnosť uchádzať sa o verejné zákazky.
Návrh zákona preto mení časť definície nelegálneho zamestnávania uvedenú v § 2 ods. 2 písm. b) platného zákona vzťahujúci sa na prípady, kedy zamestnávateľ síce uzavrie so zamestnancom pracovnoprávny vzťah (pracovný pomer, dohoda) alebo štátnozamestnanecký vzťah ale prihlási zamestnanca do Sociálnej poisťovne neskoro. Podľa predloženého návrhu nelegálnym zamestnávaním bude nesplnenie povinnosti prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne do dňa začatia kontroly inšpektorátom práce. Ak bude zamestnanec pri začatí kontroly prihlásený do Sociálnej poisťovne, nebude to považované za nelegálne zamestnávanie a zamestnávateľ nebude znášať pokutu zo strany inšpekcie práce len prípadnú pokutu za neskoré prihlásenie ktorú mu udelí Sociálna poisťovňa.
Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet a na rozpočet verejnej správy. Bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, a pozitívny dopad na sociálne vplyvy, nezakladá vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa, aby sa za nelegálne zamestnávanie považovalo nesplnenie povinnosti prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne do dňa začatia kontroly inšpektorátom práce.
K čl. II
Účinnosť sa navrhuje od 1. septembra 2017.