1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Predkladaným návrhom budú ovplyvnené subjekty dodávajúce palivá na trh a výrobcovia biopalív.
Počet ovplyvnených subjektov: 50
z toho MSP: 40
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
K zvýšeniu priamych finančných nákladov nedochádza.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predkladaný návrh nevyžaduje dodatočné náklady.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nové informačné povinnosti sa týkajú subjektov, ktoré poskytnú elektrinu používanú v cestných vozidlách a výrobcov biopalív. V prípade subjektov dodávajúcich palivá (pohonné látky) na trh v Slovenskej republiky sa rozširuje rozsah podávaných informácií o pôvod suroviny a meno spracovateľského zariadenia, kde bolo palivo (pohonná látka) vyrobená. Ide o informácie zasielané raz ročne v súhrnnej forme, ich zasielanie vyplýva z transpozície smernice. Povinnosť zasielať ročné správy bola zavedená zákonom č. 136/2011 Z. z., v súčasnosti ide iba o upresnenie metodiky výpočtov a hodnôt emisií skleníkových plynov. Povinnosť zasielania informácií v prípade výrobcov biopalív sa týka dvoch subjektov.
Nové povinnosti pre odborne spôsobilé osoby overujúce výpočty emisií z biopalív, ktorých energetický obsah sa započítava dvojnásobne (doplnenie §14d o nový odsek 13), prevenciou pred zneužitím dvojnásobného
2
započítavania energetického obsahu biopalív. V súčasnosti sú v SR zaregistrované 3 odborne spôsobilé osoby a podnikateľské subjekty využívajú aj „dobrovoľné schémy“, ktoré schválila Európska komisia.. Zvýšenie frekvencie a podielu kontrol môže, ale nemusí z dôvodu ich efektívnejšej práce viesť k zvýšeniu počtu odborne spôsobilých osôb.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
50 eur
2 500 eur
Celkové náklady regulácie
50 eur
2 500 eur
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
V prípade regulácie správania sa podnikateľských subjektov sa regulácia znižuje v nasledujúcich prípadoch:
znižuje sa povinné celkové primiešavanie biozložiek v energetickom podiele,
znižuje sa povinné primiešavanie bionafy v objemovom podiele,
znižuje množstvo úspor emisií skleníkových plynov počas životného cyklu na jednotku energie z pohonných látok a dodávanej energie na 6% v porovnaní s referenčnou hodnotou 94,1 gCO2ekv/MJ od 1. januára 2020.
V prípade regulácie správania sa podnikateľských subjektov sa regulácia zvyšuje novou povinnosťou primiešavať pokročilé biopalivá, teda biopalivá II. generácie. Stabilita podnikateľského sektora výroby biopalív je garantovaná zavedením regulácie na dlhšie časové obdobie.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Návrh podporuje zavedenie nového produktu - pokročilého biopaliva. Dáva priestor pre vznik nových inovatívnych postupov výroby tohto biopaliva s možnosťou exportu produkcie na zahraničné trhy.