Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1513, ktorou sa mení smernica 98/70/ES týkajúca sa kvality benzínu a naftových palív a ktorou sa mení smernica 2009/28/ES o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov energie
Smernica Rady (EÚ) 2015/652, ktorou sa stanovujú metodiky výpočtu a požiadavky na predkladanie správ podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 98/70/ES týkajúcej sa kvality benzínu a naftových palív
Termín začiatku a ukončenia PPK
9.2.2017 – 16.2.2017
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
február 2017
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
marec 2017
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Materiál transponuje smernice v oblasti využívania biopalív a znižovania emisií v doprave. Zároveň sa upravujú podmienky pre podporu využívania obnoviteľných zdrojov energie.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Cieľom návrhu zákona je transpozícia smerníc.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Materiál sa týka právnických a fyzických osôb, ktoré uvádzajú na trh motorové palivá a výrobcov biopalív.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Alternatívne riešenia neboli zvažované.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Vyhláška MH SR č. 373/2011 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby
Vyhláška Ministerstva životného prostredia SR č. 271/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú kritériá trvalej udržateľnosti a ciele na zníženie emisií skleníkových plynov z pohonných látok
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
Právna úprav nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu. Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
Materiál nepredpokladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, na informatizáciu, ani sociálne vplyvy, či vplyvy na služby verejnej správy pre občana. Vplyv na podnikateľské prostredie v oblasti dodávky palív v doprave bude neutrálny, pretože sa v nasledujúcich rokoch znižuje povinné celkové primiešavanie biozložiek v energetickom vyjadrení, avšak zavádza sa nová povinnosť primiešavať biopalív II. generácie, čiže pokročilých biopalív. Nepredpokladáme ani dosah na spotrebiteľov. Znižovanie povinného celkového primiešavania biozložiek v energetickom vyjadrení bude mať pri súčasných cenách ropy pozitívny dosah. Existencia dvojitého započítavania energetického obsahu pokročilých
biopalív znamená, že negatívny dosah je porovnateľný s dosahom v predchádzajúcej vete. Vplyv primiešania II. generácie na cenu benzínu pri cenách ropy na úrovni 50 USD/bbl. bude nižší ako 1 cent na liter. V prípade rastu cien ropy tento vplyv bude menší.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Ing. Juraj Novák, odbor energetickej a surovinovej politiky, MH SR, e-mail:
novak@mhsr.sk
, tel. 02 4854 1921
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania.
K doložke vybraných vplyvov
Komisia sa oboznámila s predkladateľom priloženými podkladmi a dospela k záveru, že posudzovaný materiál pozitívno-negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, vrátane MSP.
Predkladateľ v Doložke vybraných vplyvov, časť 9. Vplyvy navrhovaného materiálu uvádza, že materiál nemá žiadny vplyv na podnikateľské prostredie. Následne však v časti 10. Poznámky uvádza, že materiál „neutrálny vplyv“ na podnikateľské prostredie v oblasti dodávky palív v doprave, pričom spomína tak pozitívne, ako aj negatívne vplyvy. Komisia upozorňuje na fakt, že predkladateľ je v súlade s bodom 4.5. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov povinný vypracovať analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie v prípade, že identifikuje vplyvy. Komisia preto žiada predkladateľa o vyznačenie vplyvu na podnikateľské prostredie v Doložke vybraných vplyvov a zároveň žiada o vypracovanie príslušnej analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Komisia zároveň žiada predkladateľa o vyznačenie všetkých vplyvov vyplývajúcich z návrhu zákona, nielen tých, ktoré okrajovo spomenuté v Doložke vplyvov, časť 10. Poznámky. Predkladateľ v tejto časti napríklad nespomína zjemnenie povinnosti PO alebo FO uvádzajúcich pohonnú látku na trh v SR znížiť priemerné ročné emisie skleníkových plynov počas životného cyklu na jednotku energie z pohonných látok a dodávanej energie z 10% na 6% v porovnaní s referenčnou hodnotou 94,1 gCO2ekv/MJ od 1. januára 2020 (§14c, ods. (6), písm. a)). Predkladateľ takisto v tejto časti neuvádza zavedenie povinnosti PO alebo FO, ktoré uvádzajú na trh v SR biopalivo používané na pohon vozidiel, monitorovať, každoročne vypracovať a zaslať organizácii na overenie správu o úrovni tvorby emisií skleníkových plynov počas životného cyklu na jednotku energie z pohonnej látky a dodávanej energie za predchádzajúci rok (§14c, ods. (3)). Podobne, predkladateľ v tejto časti nespomenul zavedenie nových povinností pre odborne spôsobilé osoby overujúce výpočty emisií z biopalív, ktorých energetický obsah sa započítava dvojnásobne (doplnenie §14d o nový odsek 13).
Komisia preto žiada o doplnenie nielen vyššie uvedených, ale všetkých vplyvov do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním
na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
Vyjadrenie predkladateľa materiálu: na základe stanoviska Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK bola prepracovaná doložka vybraných vplyvov a súčasne bola vypracovaná analýza vplyvov na podnikateľské prostredie.