1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona predkladá Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky z dôvodu transpozície ustanovení
smernice Rady (EÚ) 2015/652 z 20. apríla 2015, ktorou sa stanovujú
metodiky výpočtu a požiadavky na predkladanie správ podľa smernice Európskeho
parlamentu a Rady 98/70/ES týkajúcej sa kvality benzínu a naftových palív
(ďalej len „smernica 2015/652“) a smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1513 z 9. septembra 2015, ktorou sa mení smernica 98/70/ES týkajúca sa kvality benzínu a naftových palív a ktorou sa mení smernica 2009/28/ES o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov energie (ďalej len „smernica 2015/1513“). Zároveň sa spresňujú niektoré ustanovenia na základe požiadaviek aplikačnej praxe.
Cieľom smernice 2015/1513 je urýchliť využívanie biopalív tzv. druhej generácie, teda biopalív využívajúcich suroviny z biomasy, ktoré nemajú vysokú ekonomickú hodnotu pri inom použití ako biopalivo. Tieto pokročilé biopalivá zaručujú vysoké úspory emisií skleníkových plynov s malým rizikom spôsobenia nepriamej zmeny vo využívaní pôdy a nesúťažia priamo o poľnohospodársku pôdu určenú pre trhy s potravinami a krmivom.
Cieľom smernice 2015/652 je ustanoviť metodiku výpočtu úspor emisií skleníkových plynov počas životného cyklu pohonných látok a požiadavky na predkladanie ročných správ o týchto dosahovaných úsporách.
Návrh novely zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, ani vplyv na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana. Predpokladá sa pozitívny vplyv na životné prostredie. Návrh bude mať pozitívny a súčasne negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a zákonmi , ako aj s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zavedením definície pohonnej látky v bode 3.
K bodu 2
Navrhuje sa doplniť definíciu paliva z obnoviteľných zdrojov energie nebiologického pôvodu podľa smernice 2015/1513/EÚ.
K bodu 3
Navrhuje sa spresniť pojem pohonná látka.
K bodu 4
V súlade so smernicami 2015/652/EÚ a 2015/1513/EÚ sa navrhuje doplnenie definícií pojmov, ktoré sú potrebné pre výpočet emisií a rozvoj pokročilých biopalív.
K bodu 5
Navrhuje sa rozšíriť pôsobnosť Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o metodické usmerňovanie pri uvádzaní pohonných látok s obsahom pokročilých biopalív.
K bodu 6
Navrhuje sa pre roky 2018 2020 znížiť energetický obsah biopalív v motorových palivách z dôvodu náročného dosiahnutia uvedených hodnôt biopalivami prvej generácie. V súčasnosti nie na trhu dostupné dostatočné komerčné množstvá pokročilých biopalív, t. j. biopalív druhej generácie, ktoré je nevyhnutné primiešavať do pohonných látok fosílneho pôvodu v takom množstve, aby bolo možné splniť od roku 2018 energetické ciele uvádzania biopalív na trh v Slovenskej republike, ktoré boli nastavené v minulosti. Vychádzalo sa z predpokladu, že od roku 2017 budú na trhu bežne dostupné pokročilé biopalivá, čo sa však nestalo. Zároveň z dôvodu stability podnikateľského prostredia sa navrhujú aj ciele po roku 2020.
K bodu 7
Precizuje sa ustanovenie týkajúce sa povinnosti primiešavania biopaliva do pohonnej látky.
K bodu 8
Úprava textu upresňuje ustanovenie týkajúce sa dvojitého započítavania.
K bodu 9
Navrhuje sa doplniť hlásenie o potvrdenie o pôvode biopaliva z dôvodu potreby kontroly kritérií trvalej udržateľnosti.
K bodu 10
Úprava textu vyplýva z potreby spresnenia ustanovenia tak, aby bolo zrejmé, že povinnosť podávať hlásenie colnému úradu aj právnická a fyzická osoba, ktorá uvádza na trh 100 % biopalivo.
K bodu 11
3
Na základe aplikačnej praxe sa spresňuje, že povinnosť plnenia primiešavania biopaliva v referenčnej hodnote sa plní na ročnej báze. Ako motivácia pre dodávateľov motorových palív primiešavať biopalivá vyrobené z nepotravinárskeho celulózového materiálu, ktorý zahŕňa všetky druhy slamy, sa navrhuje ich dvojnásobné započítavanie do celkovej energetickej referenčnej hodnoty. Ustanovuje sa povinnosť pre výrobcu 100 % biopaliva zasielať Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky údaje, ktoré potrebné pre spracovanie správy pre Európsku komisiu. Okrem výrobcu 100 % biopaliva povinní zasielať ustanovené údaje Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky aj podnikateľské subjekty, ktoré prepravujú pohonné látky s obsahom biopaliva vrátane pohonných látok, ktoré 100 % biopalivom, mimo pozastavenie dane alebo ktoré dovážajú pohonné látky z iných členských štátov alebo z tretích štátov.
K bodu 12
Úprava textu vyplýva z požiadaviek aplikačnej praxe, pričom vyhlásenie pestovateľa alebo dodávateľa biomasy je k dispozícii iba u výrobcu biopaliva alebo biokvapaliny. Z uvedeného dôvodu je vhodné, aby bol zodpovedný za jeho archiváciu.
K bodu 13
Úprava textu vyplýva z požiadaviek aplikačnej praxe. Spresňuje sa termín zasielania kópie potvrdenia o pôvode biopaliva alebo biokvapaliny. Hospodárske subjekty povinné zabezpečiť nielen kontrolu plnenia kritérií trvalej udržateľnosti pre biopalivá a biokvapaliny, ale aj kontrolu vedenia hmotnostnej bilancie. Zároveň sa umožňuje použiť existujúce platné potvrdenia o pôvode biopaliva alebo biokvapaliny. Úprava textu vyplýva aj zo smernice 2015/652, ktorá definuje, na aké druhy pohonných látok a energií sa povinnosť vzťahuje, a určujú sa tiež podrobnosti týkajúce sa výpočtu úspor a správy, ktorú majú hospodárske subjekty zaslať Slovenskému hydrometeorologickému ústavu. Slovenský hydrometeorologický ústav plnil doposiaľ úlohy organizácie na základe poverenia Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky. Zavádza sa povinnosť overovať správu o úrovni tvorby emisií skleníkových plynov počas životného cyklu na jednotku energie z pohonnej látky a dodávanej energie, ktorá vychádza zo smernice č. 2009/30/ES, pričom povinnosti sa vzťahujú na všetky pohonné látky vrátane biopaliva. Znižuje sa výška požadovaných úspor emisií skleníkových plynov počas životného cyklu na jednotku energie z pohonných látok a dodávanej energie z pôvodných 10 % na 6 % pre rok 2020 a určuje sa nová referenčná hodnota. Navrhuje sa umožniť plniť záväzok spoločne, ako aj znížením emisií dodávkami biopalív pre využitie v leteckej doprave alebo znížením v predvýrobnej fáze v ktorejkoľvek krajine, napríklad pri ťažbe ropy alebo plynu.
K bodu 14
Spresňuje sa, že organizáciou je Slovenský hydrometeorologický ústav, ktorý plnil doposiaľ úlohy organizácie na základe poverenia Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky.
K bodu 15
Navrhujú sa rovnaké povinnosti, ako majú dodávatelia biopalív, zaviesť aj pre prípad dodávok obnoviteľných surovín nebiologického pôvodu.
K bodu 16
Spresňuje sa, že organizáciou je Slovenský hydrometeorologický ústav, ktorý plnil doposiaľ úlohy organizácie na základe poverenia Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky.
4
Doplnenie textu v § 14d ods. 12 písm. i) vyplýva z aplikačnej praxe a zistení kontroly Najvyššieho kontrolného úradu, keďže podľa súčasného znenia zákona musel Slovenský hydrometeorologický ústav kontrolovať jedenkrát ročne všetky odborne spôsobilé osoby vrátane tých, ktoré v danom kalendárnom roku nevykonali žiadnu kontrolu.
K bodu 17
Doplnenie textu ustanovenia vyplýva z potreby zvýšenej kontroly biopalív, ktoré budú môcť byť započítané do plnenia záväzkov dvojnásobne. Keďže tým hospodárske subjekty získavajú výhodu, je potrebné predísť podvodom a nesprávnemu započítavaniu niektorých druhov biopalív.
K bodu 18
Doplnenie textu vyplýva z aplikačnej praxe, keďže sa na biokvapalinu vzťahujú rovnaké kritériá trvalej udržateľnosti ako na biopalivo.
K bodu 19
Rozširuje sa pôsobnosť Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky v oblasti zverejňovania údajov týkajúcich sa emisií skleníkových plynov a evidencie zaslaných jednotiek znižovania emisií skleníkových plynov.
K bodu 20
Dopĺňajú sa ustanovenia týkajúce sa podpory pokročilých biopalív, ktoré definované v súlade so smernicou 2015/1513/EÚ. Dodávateľom palív sa ukladá povinnosť primiešavať určité minimálne množstvá pokročilých biopalív, čím sa vytvorí motivácia pre podnikateľské subjekty pre výrobu pokročilých biopalív. Navrhuje sa, aby plnenie referenčnej hodnoty pre pokročilé biopalivá bolo možné plniť na ročnej báze.
K bodu 21
Úprava zohľadňujúca presun pôsobnosti Štátnej energetickej inšpekcie na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
K bodu 22
Rozširuje sa pôsobnosť Slovenskej obchodnej inšpekcie.
K bodu 23
Doplnenie textu vyplýva z aplikačnej praxe, keďže bolo správnym deliktom iba uvedenie nepravdivých údajov v potvrdení o pôvode biopaliva alebo biokvapaliny, ale nie jeho nevydanie.
K bodu 24
Doplnenie textu vyplýva z aplikačnej praxe, keďže bolo správnym deliktom iba nezaslanie ročnej správy, nie však uvedenie nepravdivých a neúplných údajov v nej.
K bodu 25
Úprava vyplýva zo zmeny číslovania odsekov v § 14c.
K bodu 26
Navrhuje sa rozšíriť okruh správnych deliktov tak, aby bolo sankcionovateľné porušenie nových povinností ustanovených týmto zákonom.
5
K bodu 27
Doplnenie textu pre určenie výšky sankcie za niektoré nové správne delikty.
K bodu 28
Doplnenie ustanovení, ktoré určujú výšku pokút za nedosiahnutie zníženia emisií skleníkových plynov, nesplnenia povinnosti primiešania minimálneho energetického obsahu biopalív alebo nesplnenia povinnosti primiešania pokročilých biopalív. Zavedenie účinných, primeraných a odrádzajúcich vnútroštátnych sankcií a opatrení požaduje smernica 2015/652.
K bodu 29
Transponuje sa povinnosť Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky predložiť Európskej komisii v roku 2020 správu o pokroku týkajúcu sa plnenia cieľov v oblasti pokročilých biopalív. Ustanovuje sa tiež, že v roku 2018 pri vypracovaní a zaslaní správy o úrovni tvorby emisií skleníkových plynov počas životného cyklu na jednotku energie z pohonnej látky a dodávanej energie za rok 2017 sa použije nová referenčná hodnota 94,1 g CO2 ekv/MJ. Zavádza sa taktiež ustanovenie zohľadňujúce prípad nemožnosti plnenia povinnosti podľa § 14f ods. 2 písm. a), pričom povinná osoba je túto skutočnosť povinná oznámiť Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky do určeného dátumu.
K bodu 30
Doplnenie textu umožní Ministerstvu životného prostredia Slovenskej republiky ustanoviť metodiku, ktorá slúži na započítanie zníženia emisií skleníkových plynov za životný cyklus pohonnej látky a dodávanej energie a zníženie emisií skleníkových plynov v predvýrobnej fáze.
K bodu 31
Spresňuje sa, že organizáciou je Slovenský hydrometeorologický ústav, ktorý plnil doposiaľ úlohy organizácie na základe poverenia Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky.
K bodu 32
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 33
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 34
Doplnenie textu umožní Ministerstvu životného prostredia Slovenskej republiky vyhláškou spresniť oprávnené opatrenia na zníženie emisií skleníkových plynov a ustanoviť podrobnosti o činnosti Slovenského hydrometeorologického ústavu, o správach, ktoré predkladané Európskej komisii, o použití formátu správy o úrovni tvorby emisií a náležitosti tejto správy. Podrobnosti správ sú ustanovené na základe transpozície smernice 2015/652.
K bodu 35
Pre roky 2018 2020 sa znižuje povinný objemový podiel biozložky v motorovej nafte. Definovaná kvalita motorovej nafty podľa normy STN EN590 umožňuje pridávať maximálne 7 objemových percent do fosílnej motorovej nafty. Neexistuje technická norma, ktorá generálne spĺňa kvalitatívne požiadavky na motorové palivo pre vznetové motory s vyšším podielom biozložiek. Vyšší obsah biozložky v zmesovej motorovej nafte spôsobuje
6
prevádzkové problémy sofistikovaným technológiám spaľovacích motorov, ktoré musia spĺňať sprísňujúce sa požiadavky na produkované emisie znečisťujúcich látok.
Pre rok 2020 sa zvyšuje povinný objemový podiel bioetanolovej zložky v motorovom benzíne z hodnoty 7,0 % na hodnotu 7,4 %. Vyšším plnením objemového podielu sa zvýšia úspory skleníkových plynov v doprave. Hodnoty pre rok 2020 budú platiť aj pre ďalšie roky do roku 2030.
K bodu 36
V prílohe sa v súlade so smernicou 2015/1513 vymedzujú suroviny alebo palivá, z ktorých je možné vyrábať pokročilé biopalivá.
K bodu 37
Príloha č. 2 sa dopĺňa o transponované smernice, ktorými smernica 2015/652 a smernica 2015/1513, a neaktuálna smernica sa z nej vypúšťa.
K čl. II
Navrhuje sa dátum účinnosti zákona.
V Bratislave 19. apríla 2017
Robert Fico v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Peter Žiga v. r.
minister hospodárstva Slovenskej republiky