Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Branislav Grӧhling.
Výchovné a kariérové poradenstvo je čoraz potrebnejším elementom v prostredí slovenských škôl, aj čo sa týka potreby riešiť problémy žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami ako aj potreby kariérneho a študijného usmernenia žiakov. Avšak aktuálne znenie zákonov nejasne rozdeľuje kompetencie výchovných a kariérových poradcov a neposkytuje im dostatočný čas, aby sa venovali tejto pozícii. Zároveň kariérové poradenstvo stále pomerne slabú pozíciu na školách, čo v konečnom dôsledku vedie k neefektívnosti systému vzdelávania či k štúdiu odborov, ktoré absolvent nevyužije vo svojej nasledovnej práci.
Novela zákona upravuje nezrovnalosti medzi zákonom č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon), ktorý pozná pozíciu výchovného poradcu, nie však kariérového poradcu a zákonom č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, ktorý rozlišuje dve samostatné pozície: výchovný poradca a kariérový poradca. Novela zlučuje tieto pozície do pozície školského poradcu, jasne definuje jeho kompetencie a definuje náplň kariérového poradenstva.
Školský poradca sa stáva vedúcim zamestnancom a má na starosti koordináciu pedagogických asistentov v škole alebo školskom zariadení. Touto cestou sa naňho vzťahujú aj jasne dané podmienky a profesionalizuje sa jeho pozícia, na ktorú musí mať prvú atestáciu a musí vykonať potrebné kvalifikačné štúdium. Navrhovatelia okrem profesionalizácie tejto pozície zavedením kvalifikačného štúdia odporúčajú aj rozšírenie času na poradenskú prácu školského poradcu a teda väčšie zníženie úväzku.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a právom Európskej únie.
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet a nezakladá zvýšené nároky na rozpočty obcí a vyšších územných celkov. Predkladaný návrh zákona pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať negatívny sociálny vplyv a ani negatívny vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 a 2 (§ 33 ods. 2)
V dôsledku nezrovnalostí medzi zákonmi č. 317/2009 Z. z. a č. 245/2008 Z. z. sa v zákone č. 317/2009 Z. z. zlučuje pozícia výchovného poradcu a kariérového poradcu pod pozíciu školského poradcu.
K bodu 3 (§ 33 ods. 5)
Ustanovenie jasne definuje, že školský poradca je sprostredkovateľom výchovného poradenstva a kariérového poradenstva zároveň a koordinuje pedagogických asistentov na pracovisku. Keďže na väčšine škôl absentuje špeciálny pedagóg alebo školský psychológ, školský poradca sa stáva zamestnancom povereným koordináciou pedagogických asistentov.
K bodu 4 (§ 33 ods. 6)
V súlade s cieľom navrhovanej novely zákona sa zo zákona o pedagogických zamestnancoch vypúšťa ustanovenie vymedzujúce kariérového poradcu.
K bodu 5 (§ 33 ods. 9)
V súlade so zlúčením pozície výchovného poradcu a kariérového poradcu do jednej pozície školského poradcu sa navrhuje úprava ustanovenia.
K bodu 6 (§ 34 ods. 1)
Navrhuje sa, aby školský poradca vykonával svoju činnosť ako vedúci pedagogický zamestnanec alebo vedúci odborný zamestnanec. Školský poradca sa stáva vedúcim zamestnancom, keďže koordinuje pedagogických asistentov na pracovisku. Zároveň sa v dôsledku tejto zmeny naňho vzťahujú podmienky prvej atestácie, či absolvovanie funkčného vzdelávania do troch rokov od nastúpenia na pozíciu, čím sa táto pozícia profesionalizuje.
K čl. II
K bodom 1, 2 a 3 (§ 29 ods. 11 a § 130 ods. 3 a 5)
V súlade so zlúčením pozície výchovného poradcu a kariérového poradcu do jednej pozície školského poradcu podľa navrhovaných zmien a doplnení zákona o pedagogických zamestnancoch (čl. I) sa navrhujú nevyhnutné zmeny v zákone 245/2008 Z. z.
K bodu 4 (§ 134)
Jasne sa definuje kariérové poradenstvo a jeho náplň, ktorá pozostáva aj z práce s relevantnými kvalitatívnymi informáciami o stredných a vysokých školách a s údajmi o uplatnení absolventov. Návrh zároveň definuje, že kariérové poradenstvo tvoria rovnako individuálne stretnutia, ako aj aktivity rôznorodého charakteru, ako napr. stretnutia so zamestnávateľmi, skupinové aktivity či návštevy stredných a vysokých škôl.
K čl. III
Účinnosť predloženého návrhu zákona sa navrhuje na od 1. septembra 2017.