starobného dôchodku. Diferencované ustanovenie uvedených veličín (parametrov) na každý kalendárny rok obdobia od 1. októbra 1988 do 31. decembra 2003 je determinované predovšetkým dynamickým vývojom miezd v hospodárstve Slovenskej republiky a valorizáciami dôchodkových dávok. Parametre rozhodujúce na nové určenie sumy starobného dôchodku sú ustanovené diferencovane podľa toho, z ktorej pracovnej kategórie bol starobný dôchodok vymeraný, pretože starobný dôchodok vymeraný z I. pracovnej kategórie, ktorého základná výmera je 60 % PMZ alebo z II. pracovnej kategórie, ktorého základná výmera je 55 % PMZ, bol pri rovnakých nárokoch získaných v dôchodkovom zabezpečení (doba zamestnania, zárobky) vyšší ako starobný dôchodok vymeraný z III. pracovnej kategórie, ktorého základná výmera je 50 % PMZ.
Suma starobného dôchodku sa novo určí, aj keď bola určená podľa zákona o sociálnom zabezpečení a nárok na jeho výplatu vznikol po 31. decembri 2017.
Na obmedzenie sumy starobného dôchodku najvyššou výmerou podľa zákona o sociálnom zabezpečení sa pri určení novej sumy starobného dôchodku nebude prihliadať, pretože je jedným z faktorov, ktoré spôsobujú rozdiel v sume starobného dôchodku určenej podľa zákona o sociálnom zabezpečení v porovnaní s jeho sumou určenou podľa zákona o sociálnom poistení a cieľom predkladaného návrhu je práve eliminovať alebo aspoň minimalizovať tieto rozdiely.
Suma starobného dôchodku poistenca, ktorý bol nepretržite zamestnaný od splnenia podmienok nároku na tento dôchodok podľa zákona o sociálnom zabezpečení do 31. decembra 2003, sa podľa návrhu nebude prepočítavať. V súlade s § 261 ods. 1 zákona o sociálnom poistení sa suma tohto starobného dôchodku už vypočítala podľa zákona o sociálnom poistení aj podľa zákona o sociálnom zabezpečení a starobný dôchodok sa vypláca v sume, ktorá je vyššia. Z uvedeného logicky vyplýva, že poberatelia tohto starobného dôchodku už nemôžu byť znevýhodnení rozdielnym spôsobom výpočtu dôchodkov podľa uvedených zákonov a cieľ, ktorý sleduje navrhovaná právna úprava už bol naplnený pri priznaní ich starobného dôchodku.
Suma starobného dôchodku poistenca, ktorý nebol nepretržite zamestnaný od splnenia podmienok nároku na tento dôchodok podľa zákona o sociálnom zabezpečení do 31. decembra 2003, a starobný dôchodok sa prizná alebo priznal po 31. decembri 2003, sa za predpokladu splnenia ustanovených podmienok prepočíta podľa návrhu. Na uvedený účel sa tento dôchodok považuje za priznaný v roku 2003. Rovnako sa bude posudzovať nárok na prepočítanie sumy starobného dôchodku, na ktorý vznikol nárok až podľa § 259 ods. 2 zákona o sociálnom poistení najskôr od 1. januára 2005, pretože poistenec nemal trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, hoci vecné podmienky nároku na tento dôchodok splnil pred 1. januárom 2004.
§ 293dt
Suma starobného dôchodku, ktorá bola určená podľa predpisov účinných pred 1. októbrom 1988, z upraveného PMZ najmenej v sume 2333 Sk sa zvýši o pevnú sumu 25,50 eura. Táto suma je ekvivalentom predpokladanej priemernej sumy zvýšenia starobných dôchodkov, ktorých suma bola určená podľa zákona o sociálnom zabezpečení. Suma PMZ upraveného podľa predpisov účinných pred 1. októbrom 1988 (2333 SK), ktorá je