I. Úvod: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky dňa 14. februára 2017 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál „Návrh zákona z....../2017, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov“ spolu so žiadosťou o skrátenie lehoty PPK. Komisia tejto žiadosti vyhovela. Materiál predpokladá pozitívno-negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívno-negatívnych vplyvov na malé a stredné podniky. Materiál tiež predpokladá pozitívne sociálne vplyvy.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania.
K predkladacej správe
Komisia žiada vypustiť odsek: „Plnenie záväzkov z reprezentatívnej kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa môže mať na druhej strane aj pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, a to z dôvodu spravodlivej konkurenčnej súťaže, aby si podnikateľské subjekty bez kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa nevytvárali výhodnejšie podmienky na úkor zamestnancov, ako aj na stierania regionálnych rozdielov. Dá sa predpokladať, že zlepšenie a vyrovnávanie pracovných podmienok a podmienok zamestnávania vyvolá vyššiu motiváciu pracovať najmä v regiónoch s voľnými pracovnými miestami.“
Podľa názoru Komisie ide o nepriamy zanedbateľný pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Uvedené možno kvalifikovať ako pozitívny sociálny vplyv.
Neakceptované
V súvislosti s ďalšou pripomienkou, v ktorej sa uvádza že „pretože MPSVR SR dlhodobo pracuje s agendou kolektívnych zmlúv predpokladáme, že na základe svojich skúseností z predchádzajúcich období počet subjektov vie určiť.“. Na základe tejto dôvery v hlbšie znalosti systému a fungovania kolektívneho vyjednávania MPSVR SR sa predkladateľ nestotožňuje s názorom Komisie, keďže vzhľadom na dlhoročné skúsenosti a prax s rozširovaním kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa a na základe diskusií s dotknutými subjektmi disponuje väčším rozsahom informácií (ktoré sú v mnohých prípadoch dôverné).
1) to, že v niektorých prípadoch nejde o zanedbateľný pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie je zjavné aj z dvoch skutočnosti:
a) zamestnávatelia požadujú zúženie aplikácie napr. na dcérske spoločnosti, resp. subdodávateľov – je teda zjavné, že v niektorých prípadoch reprezentatívna kolektívna zmluva vybalansuje vzťahy v odvetví nielen na úroveň zamestnávateľ versus zamestnávateľ alebo aj zamestnávateľ + subdodávatelia versus zamestnávateľ + subdodávatelia.
b) o tom, že časť zamestnávateľov si nemyslí, že pôjde o nepriamy zanedbateľný vplyv svedčí aj skutočnosť, že v roku 2014 z 5 návrhov na rozšírenie boli dva podané ako spoločný návrh zmluvných strán (autobusová doprava, stavebníctvo) a v roku 2015 z 5 návrhov na rozšírenie bol jeden podaný ako spoločný návrh (stavebníctvo).
2) zároveň rovnaká skutočnosť bola deklarovaná aj v materiáli v roku 2013, keď sa menil § 7 zákona o kolektívnom vyjednávaní.
Vychádzajúc z praxe pri rozširovaní KZVS zástupcovia v tripartitnej komisii pre rozširovanie KZVS súhlasili s rozšírením na základe uznania pozitívnych vplyvov, ako aj na základe konštatovania, že niektorí zamestnávatelia sa snažia vyhnúť rozširovaniu najmä z dôvodu vytvárania si lepších konkurenčných podmienok na trhu.
K doložke vybraných vplyvov
V časti 9. Komisia žiada odstrániť označenie „pozitívny“ vplyv na podnikateľské prostredie
Podľa názoru Komisie ide o nepriamy zanedbateľný pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Uvedené možno kvalifikovať ako pozitívny sociálny vplyv.
Neakceptované – odôvodnenie rovnaké ako v predchádzajúcom bode.
V časti 3.2 Vyhodnotenie konzultácií - z toho MSP v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie predkladateľ uvádza, že „Ministerstvo hospodárstva SR rozhodlo, že test MSP nie je potrebné vykonať.“, pričom toto tvrdenie