Dôvodová správaA. Všeobecná èas
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopåòa zákon Národnej rady Slovenskej republiky è. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ïalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Oto Žarnay.
Cie¾om predkladanej novely zákona je:
a)zabezpeèenie a spriechodnenie riadneho výkonu štátnej správy na pozícii riadite¾ školy a riadite¾ školského zariadenia,
b)rozšírenie funkcií a kompetencií rady školy pre skvalitnenie a zefektívnenie procesov vo fungovaní a riadení škôl a školských zariadení,
c)špecifikácia lehoty, spôsobu a platnosti kreovania rady školy v záujme zabezpeèenia riadneho a demokratického priebehu volieb do samosprávneho orgánu.
Rada školy ako samosprávny orgán má svoje nezastupite¾né miesto. Od svojho vzniku prešla mnohými transformáciami a jej postavenie, úlohy a kompetencie sa neustále menili. Súèasný stav ukazuje vážne nedostatky pri riešení problémov s vedením škôl. Ve¾ké množstvo podnetov prichádza zo strany pracovníkov škôl a rodièov na nevhodné správanie sa a konanie riadite¾ov škôl, ktoré je zväèša aj v rozpore s právnym poriadkom SR a neèinnos zriaïovate¾ov, ktorí prehliadajú závažné pochybenia riadite¾ov škôl. Rady školy sú buï bezzubými orgánmi, ktoré bojujú proti veterným mlynom alebo orgánmi, ktoré sú poplatné vedeniu školy a tvrdia, že „skutok sa nestal“. Možnos odvola riadite¾a školy, ktorý uplatòuje nekalé praktiky pri riadení školy, zbavuje sa ¾udí, ktorí mu oponujú a správa sa a koná ako neobmedzený vládca pri neèinnosti zriaïovate¾a je takmer nulová. Kompetentná rada školy alebo pracovníci školy i rodièia musia ma možnos domôc sa právneho stavu, kde nekompetentný riadite¾ bude odvolaný. Touto možnosou je právo ministra školstva, prípadne zdravotníctva po dôkladnom prešetrení stavu, da návrh na odvolanie riadite¾a školy, ktorý bude musie zriaïovate¾ zo zákona akceptova.
Rady školy dnes vo väèšine prípadov disponujú oklieštenými funkciami a kompetenciami a niekde sa zredukovali akurát na komisiu rozhodujúcu o budúcom riadite¾ovi školy. Potreba rozšírenia jej kompetencií je cite¾ná a mala by ma možnos zauja stanovisko k vylúèeniu žiaka zo školy, kde môže zisti skutoèný stav veci za predvolania si všetkých zainteresovaných strán. Rovnako pri riešení podnetov a sažností pedagogických a nepedagogických pracovníkov školy, žiakov a rodièov na postup riadite¾a školy na základe vlastných zistení má právo navrhova zriaïovate¾ovi opatrenia na odstránenie nedostatkov v postupe riadite¾a školy, èi èlena vedenia školy, prípadne navrhnú odvolanie riadite¾a školy. Pokia¾ zriaïovate¾ je neèinný alebo nemá záujem na odvolaní riadite¾a školy, má právo rada školy svoju sažnos adresova kompetentnému ministrovi, ktorý je povinný kona a zjedna nápravu, prípadne zriaïovate¾ovi navrhnú odvolanie riadite¾a školy.
Jednoznaèné povinnosti stanovené zákonom pri kreovaní rady školy by mali zamedzi obchádzaniu zákona pri vo¾bách do tohto samosprávneho orgánu. Na základe podnetov z praxe je známe, že riaditelia škôl si èastokrát cielene vyberajú spriaznených èlenov rady školy, najmä z radov rodièov, ale aj pedagógov tak, aby si zabezpeèili hladký postup do ïalšieho volebného