Dôvodová správa
A. Všeobecná èas
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopåòa zákon Národnej rady Slovenskej republiky è. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ïalej len návrh zákona) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Oto Žarnay.
Cie¾om predkladanej novely zákona je:
a)zabezpeèenie a spriechodnenie riadneho výkonu štátnej správy na pozícii riadite¾ školy a riadite¾ školského zariadenia,
b)rozšírenie funkcií a kompetencií rady školy pre skvalitnenie a zefektívnenie procesov vo fungovaní a riadení škôl a školských zariadení,
c)špecifikácia lehoty, spôsobu a platnosti kreovania rady školy v záujme zabezpeèenia riadneho a demokratického priebehu volieb do samosprávneho orgánu.
Rada školy ako samosprávny orgán má svoje nezastupite¾né miesto. Od svojho vzniku prešla mnohými transformáciami a jej postavenie, úlohy a kompetencie sa neustále menili. Súèasný stav ukazuje vážne nedostatky pri riešení problémov s vedením škôl. Ve¾ké množstvo podnetov prichádza zo strany pracovníkov škôl a rodièov na nevhodné správanie sa a konanie riadite¾ov škôl, ktoré je zväèša aj v rozpore s právnym poriadkom SR a neèinnos zriaïovate¾ov, ktorí prehliadajú závažné pochybenia riadite¾ov škôl. Rady školy sú buï bezzubými orgánmi, ktoré bojujú proti veterným mlynom alebo orgánmi, ktoré sú poplatné vedeniu školy a tvrdia, že skutok sa nestal. Možnos odvola riadite¾a školy, ktorý uplatòuje nekalé praktiky pri riadení školy, zbavuje sa ¾udí, ktorí mu oponujú a správa sa a koná ako neobmedzený vládca pri neèinnosti zriaïovate¾a je takmer nulová. Kompetentná rada školy alebo pracovníci školy i rodièia musia ma možnos domôc sa právneho stavu, kde nekompetentný riadite¾ bude odvolaný. Touto možnosou je právo ministra školstva, prípadne zdravotníctva po dôkladnom prešetrení stavu, da návrh na odvolanie riadite¾a školy, ktorý bude musie zriaïovate¾ zo zákona akceptova.
Rady školy dnes vo väèšine prípadov disponujú oklieštenými funkciami a kompetenciami a niekde sa zredukovali akurát na komisiu rozhodujúcu o budúcom riadite¾ovi školy. Potreba rozšírenia jej kompetencií je cite¾ná a mala by ma možnos zauja stanovisko k vylúèeniu žiaka zo školy, kde môže zisti skutoèný stav veci za predvolania si všetkých zainteresovaných strán. Rovnako pri riešení podnetov a sažností pedagogických a nepedagogických pracovníkov školy, žiakov a rodièov na postup riadite¾a školy na základe vlastných zistení má právo navrhova zriaïovate¾ovi opatrenia na odstránenie nedostatkov v postupe riadite¾a školy, èi èlena vedenia školy, prípadne navrhnú odvolanie riadite¾a školy. Pokia¾ zriaïovate¾ je neèinný alebo nemá záujem na odvolaní riadite¾a školy, má právo rada školy svoju sažnos adresova kompetentnému ministrovi, ktorý je povinný kona a zjedna nápravu, prípadne zriaïovate¾ovi navrhnú odvolanie riadite¾a školy.
Jednoznaèné povinnosti stanovené zákonom pri kreovaní rady školy by mali zamedzi obchádzaniu zákona pri vo¾bách do tohto samosprávneho orgánu. Na základe podnetov z praxe je známe, že riaditelia škôl si èastokrát cielene vyberajú spriaznených èlenov rady školy, najmä z radov rodièov, ale aj pedagógov tak, aby si zabezpeèili hladký postup do ïalšieho volebného
obdobia vo funkcii riadite¾a alebo èo najmenej konfliktný výkon svojej funkcie. Doterajší právny stav ukazuje, že zodpovednos riadite¾a za vo¾by do rady školy, ktorá sama neskôr volí riadite¾a školy je kontraproduktívna a jeho participácia na vo¾bách do tohto samosprávneho orgánu by mala by eliminovaná. Zriadením volebnej komisie, ktorá bude zodpoveda za riadny a demokratický priebeh volieb, rovnako ako urèenie podmienok platnosti volieb a ich lehoty a termínov, ako aj explicitné vyjadrenie možnosti volebných sažností v dvojinštanènej podobe, by mali by zárukou uplatnenia ústavných práv ako aj práv obèana EÚ.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ïalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude ma negatívny vplyv na verejné financie. Návrh zákona nebude ma vplyv na podnikate¾ské prostredie, životné prostredie, ani vplyv na informatizáciu spoloènosti. Návrh zákona bude ma pozitívny sociálny vplyv.
B. Osobitná èas
Èl. I
K bodu 1
Zákon ukladá zriaïovate¾ovi povinnos odvola riadite¾a školy na návrh ministra školstva SR a riadite¾a strednej zdravotníckej školy na návrh ministra zdravotníctva SR.
K bodu 2
Zákon ruší alternatívnu možnos zriaïovate¾a odvola riadite¾a školy na návrh ministra školstva SR a riadite¾a strednej zdravotníckej školy na návrh ministra zdravotníctva SR.
K bodu 3
Zákon upravuje odkaz na kompetencie ministerstva v súvislosti s odvolaním riadite¾a školy.
K bodu 4
Zákon rozširuje pôvodné iniciatívne a poradné funkcie samosprávnych školských orgánov o kontrolné a vyšetrovacie funkcie.
K bodu 5
Zákon upravuje poznámku pod èiarou k odkazu 67 v § 24 ods. 2, kde je uvedené už neplatné znenie zákona è. 29/1984 Zb. a nahrádza ho novým odkazom na platný zákon è. 245/2008 Z. z.
K bodu 6
Zákon rozširuje kompetencie rady školy, ktorá sa vyjadruje aj k vylúèeniu žiaka zo školy, rieši podnety a sažnosti pedagogických a nepedagogických pracovníkov školy, žiakov a rodièov a na postup riadite¾a školy a na základe vlastných zistení navrhuje zriaïovate¾ovi opatrenia na odstránenie nedostatkov v postupe, podáva sažnosti na konanie alebo opomenutie konania zriaïovate¾a Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu SR alebo Ministerstvu zdravotníctva SR.
K bodu 7
Zákon ukladá zriaïovate¾ovi povinnos 60 dní pred ukonèením funkèného obdobia rady školy poveri volebnú komisiu na zabezpeèenie a uskutoènenie volieb do tohto samosprávneho orgánu. Rovnako mu urèuje povinnos vyhlási termíny èiastkových volieb do tohto orgánu.
Zákon ukladá zriaïovate¾ovi vytvori 5 èlennú volebnú komisiu tak, aby v nej boli riadne zastúpení pedagogickí a nepedagogickí zamestnanci školy, rodièia, žiaci a zriaïovate¾.
Zákon ukladá povinnos volebnej komisie vyhotovi a všetkými èlenmi podpísa zápisnicu o priebehu a výsledkoch volieb, ako aj jej zodpovednos za riadny a demokratický priebeh volieb a sèítanie hlasov.
Zákon podmieòuje platnos volieb úèasou nadpoloviènej väèšiny volièov v jednotlivých volebných segmentoch a platnou zápisnicou volebnej komisie.
Zákon ukladá dvojinštanèný postup pri riešení sažností v súvislosti s vo¾bami do rady školy, kde v prvej inštancii ich rieši samotná volebná komisia a v druhej inštancii zriaïovate¾.