Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Ivan, Eugen Jurzyca, Jana Kiššová a Vladimír Sloboda.
Cieľom predkladaného zákona je reagovať na prienik moderných internetových technológií do procesov organizácie dopravných služieb, v tomto prípade prepravy osôb. Na slovenský trh vstúpili poskytovatelia sprostredkovateľských služieb v oblasti prevádzky elektronických platforiem, ktorých cieľom je párovať dopyt a ponuku na prepravu osôb.
Legislatívne prostredie, konkrétne zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave pozná v súčasnosti len jednu formu prepravy osôb do 9 pasažierov vrátane vodiča a to vo forme taxislužby. Podnikanie podľa v súčasnosti platnej legislatívy je natoľko preregulované, že nielen vo svete, ale aj u nás sa začína táto prílišná regulácia prejavovať na trhu tak, že vzniká snaha obchádzať ju, pričom, spúšťačom v tomto je dopyt po kvalite, flexibilite a bezhotovostnej platbe.
Vo svete existuje niekoľko takto fungujúcich platforiem. A médiá prinášajú stále viac správ, ako stúpa napätie medzi tradičnými poskytovateľmi prepravy osôb a tými, ktorí vstupujú na trh cez tieto platformy.
Štát v tejto situácií dve možnosti. Prísne kontrolovať dodržiavanie zákona u všetkých poskytovateľoch, alebo uvoľnenie trhu znížením regulácie, čím odstráni snahy takéto regulácie obchádzať rôznymi, nie celkom v platných zákonoch definovanými formami.
Náš návrh spočíva v umožnení novej formy podnikania v oblasti prepravy osôb, tzv. „zmluvnej nepravidelnej prepravy“ ktorú môžu vykonávať všetci, ktorí splnia základné predpoklady a zároveň v zásadnej deregulácii pravidiel prepravy formou taxislužby. Cieľom je nastaviť presné pravidlá pre tých, ktorí chcú poskytovať prepravu osôb a dnes tak konajú na hrane zákona a upraviť podmienky prepravy formou taxislužby tak, aby žiadna forma prepravy osôb nebola voči inej diskriminovaná a aby bol dopyt po jednotlivých formách prepravných služieb v čo najväčšej miere určovaný dopytom po týchto službách.
Zároveň do legislatívy nezavádzame nič nové, nakoľko tento právny režim upravujúci podnikanie v nepravidelnej osobnej doprave u nás existoval pred zavedením v súčasnosti platnej právnej normy a umožňoval ho zákon 168/1996 Z. z. o cestnej doprave do 29.2.2012. Podľa tohto zákona bolo možné vykonávať živnosť „Nepravidelná osobná cestná doprava vykonávaná cestnými osobnými vozidlami, ktoré majú okrem miesta pre vodiča najviac 8 miest na sedenie“.
Konkrétne zmeny zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave :
1.Navrhujeme vznik novej formy voľnej živnosti „zmluvnej nepravidelnej prepravy“ a definujeme podmienky výkonu tejto formy živnosti.
2.Odstraňujeme všetky prekážky v podnikaní formou taxislužby, o ktorých sme presvedčení, že zbytočne zaťažujú túto formu podnikania neprimeranými požiadavkami a zároveň upravujeme podmienky označenia vozidiel taxislužby, nie ako povinnosť, ale ako výsadu pre tých, ktorí splnia nové podmienky pre vydanie
licencie na výkon dopravných služieb taxislužby. Zároveň, pre takto označené vozidlá bude naďalej platiť právo využívať jazdné pruhy pre MHD ako doteraz.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie a na podnikateľské prostredie, nebude mať ani negatívny sociálny vplyv ani negatívny vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1 (§ 1 ods. 1 písm. d))
Pozitívne vymedzenie predmetu úpravy sa dopĺňa o nový predmet úpravy, ktorým je zmluvná nepravidelná doprava za podmienok ustanovených týmto zákonom.
K bodu 2 (§ 1 ods. 2)
Dopĺňa sa negatívne vymedzenie predmetu zákona o cestnej doprave. Navrhuje sa vylúčenie aplikácie zákona ako celku vo vzťahu k zmluvnej nepravidelnej doprave, avšak s výnimkou konkrétnych, taxatívne vymenovaných ustanovení.
K bodom 3 až 6 a bod 28 (§ 4 a § 29 ods. 1)
Navrhuje sa vypustenie povinnosti mať prepravný poriadok pre taxikárov; dôvodom je snaha znížiť administratívnu záťaž pre taxislužbu. V nadväznosti na to sa v novelizačnom bode 28 29 ods. 1) sa vypúšťa zmienka o prepravnom poriadku; legislatívno-technická úprava. Ešte ten jeden bod spraviť dôvodovku.
K bodu 7 (§ 6 ods. 1)
Navrhovaným ustanovením sa zakotvuje výnimka zo všeobecných požiadaviek na výkon povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy pre podnik podnikajúci v taxislužbe. Vo vzťahu k zmluvnej nepravidelnej doprave nie je potrebné túto výnimku zakotvovať, pretože platí všeobecné pravidlo, že na zmluvnú nepravidelnú dopravu sa zákon o cestnej doprave nevzťahuje (s výnimkou taxatívne vymenovaných ustanovení).
K bodom 8 a 9 (§ 6 ods. 5)
S cieľom znížiť podnikateľskú záťaž sa navrhuje vypustenie povinnosti preukazovania finančnej spoľahlivosti pre každé vozidlo taxislužby v sume najmenej 1000 eur alebo formou zmluvy o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú z prevádzky organizácie vrátane poistenia zodpovednosti za výkon povolania alebo uznaním osvedčenia vydaného príslušným orgánom štátu sídla podniku.
K bodom 10 14 6 ods. 10, 13 vypustenie odsekov 14 16 a zmena v novooznačených odsekoch 14 a 15)
V súlade so základným cieľom tohto návrhu zákona - znížiť administratívne bariéry podnikania v oblasti taxislužby, sa navrhuje upustiť od zákonnej požiadavky preukazovania odbornej spôsobilosti na vykonávanie taxislužby; v súvislosti s tým sa v § 6 vypúšťajú všetky ustanovenia, ktoré požiadavky na odbornú spôsobilosť upravujú.
K bodu 15 (§ 8 ods. 1)
Navrhuje sa rozšírenie okruhu spôsobov prevádzkovania osobnej dopravy o zmluvnú nepravidelnú dopravu.
K bodu 16 (§ 8 ods. 3)
Navrhuje sa rozšírenie okruhu zákonom prípustných spôsobov prevádzkovania osobnej dopravy vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča, medzi ktoré bude patriť okrem prevádzkovania taxislužby aj prevádzkovanie zmluvnej nepravidelnej dopravy.
K bodu 17 (§ 26 ods. 3)
V súlade s jedným zo základných cieľov tohto zákona uvoľniť podmienky pre podnikanie v oblasti taxislužby sa dopĺňa okruh možností ponúkať poskytovanie dopravných služieb okrem spôsobov, ktoré dnes vymenované v zákone, o možnosť ponúkať toto poskytovanie iným spôsobom.
K bodom 18 až 20 (§ 26 ods. 4 )
Navrhovaná úprava rozširuje taxislužbám okruh možností uzatvoriť zmluvu o preprave osôb s cestujúcim aj o iný spôsob, ako umožňuje platná právna úprava.
K bodu 21 (§ 26 ods.5 )
Explicitne sa zakotvuje výhradné používanie označenie vozidiel s označením TAXI len pre vozidlá taxislužby a zároveň sa zakotvuje zákonný zákaz používať toto označenie inými vozidlami ako vozidlami taxislužby.
K bodu 22 (§ 27)
Navrhovaným ustanovením § 27 sa upravujú podmienky udelenia koncesie. Taxislužbu možno prevádzkovať len na základe udelenej koncesie. Vymedzujú sa základné obsahové náležitosti koncesie, základné podmienky pre udelenie koncesie, časové obmedzenie trvania koncesie, ako aj platnosť koncesie. Oproti minulosti nastáva posun v tom, že sa navrhuje udeľovanie koncesií na dobu neurčitú (doterajšia úprava predpokladala desaťročné obdobie s možnosťou predĺženia). V § 27 sa tiež ustanovuje, za akých podmienok je možné držiteľovi koncesiu odňať, kedy koncesia zaniká a za akých podmienok je možné dočasné prevádzkovanie taxislužby.
K bodu 23 (§ 28 ods. 1)
Navrhuje sa, aby vodič taxislužby mohol pre svojho zamestnávateľa pracovať aj na základe dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
K bodu 24 (§ 28 odsek 2)
Navrhuje sa nanovo ustanoviť podmienky, za splnenia ktorých možno vydať preukaz vodiča, ktorými spôsobilosť na právne úkony a bezúhonnosť, pričom navrhované nové ustanovenie neustanovuje ako podmienku pre vydanie preukazu vodiča vek najmenej 21 rokov a odbornú spôsobilosť.
K bodu 25 (§ 28 ods. 3 písm. a))
Navrhuje sa zmena okruhu trestných činov, ktorých spáchanie v minulosti je prekážkou vydania preukazu vodiča taxislužby. Podľa navrhnutej úpravy bude prekážkou bezúhonnosti len úmyselný trestný čin proti slobode a ľudskej dôstojnosti alebo úmyselný trestný čin proti životu a zdraviu.
K bodu 26 (§ 28 odsek 4)
Navrhuje sa kompetencia, resp. povinnosť dopravného správneho orgánu vydať tomu, kto splnil podmienky podľa odseku 2, vydať na základe písomnej žiadosti preukaz vodiča.
K bodu 27 (§ 28, vypustenie odsekov 5 až 10)
Navrhuje sa vypustiť zákonnú požiadavku preukazovania odbornej spôsobilosti vodiča vozidla taxislužby a v nadväznosti na to sa vypúšťajú ustanovenia o skúške odbornej spôsobilosti pre získanie preukazu vodiča taxislužby.
K bodu 29 (§ 29 ods. 1 písm. a))
Navrhuje sa vypustenie zmienky o dispečingu. V súčasnosti je možné dispečing nahradiť novými technológiami a preto nie je potrebné dispečing osobitne uvádzať.
K bodu 30 (§ 29 vypustenie odseku 3)
Navrhuje sa vypustenie predmetného ustanovenia ako nadbytočná regulácia; riešenie podobných situácií by malo byť vecou nastavenia vnútropodnikových procesov a nie zákonnej úpravy.
K bodom 31 a 32 (§ 30 ods. 1)
V súlade v deklarovaným cieľom právnej úpravy zjednodušiť podnikateľské prostredie, sa vypúšťajú niektoré zákonné požiadavky nevyhnutné pre to, aby vozidlo mohlo získať status vozidla taxislužby; predovšetkým ide o vypustenie povinnosti uzatvoriť poistenie pre prípad vzniku zodpovednosti za škodu spôsobenú cestujúcemu na zdraví alebo na jeho majetku, ako aj vypustenie požiadavky na objem batožinového priestoru.
K bodu 33 (§ 30, vypustenie ods. 2)
Navrhuje sa zmiernenie technických požiadaviek na vozidlá taxislužby; v tejto súvislosti sa zo zákona vypúšťajú platné podmienky kladené na vozidlá taxislužby medzi ktoré patria najmä vek vozidla alebo požiadavka na počet dverí vozidla taxislužby.
K bodu 34 (§ 30 vypustenie ods. 4)
Navrhuje sa vypustenie absurdnej požiadavky v zákone, aby prevádzkovateľ taxislužby musel mať na každých 15 prevádzkovaných vozidiel taxislužby najmenej jedno vozidlo taxislužby, ktoré je počtom sedadiel alebo veľkosťou batožinového priestoru alebo ložného priestoru uspôsobené alebo vybavené na prepravu viac ako štyroch a najviac ôsmich cestujúcich, vybraných skupín cestujúcich s príslušenstvom, veľkého počtu kusov batožiny alebo rozmernej batožiny.
K bodu 35 (§ 30a)
Navrhované ustanovenie rozširuje zákon o § 30a, ktorý ustanovuje podmienky poskytovania služieb v zmluvnej nepravidelnej doprave. Na účely právnej úpravy sa definuje zmluvná nepravidelná doprava, ustanovujú sa základné pravidlá na jej prevádzkovanie a zakotvuje sa, že zmluvná nepravidelná doprava je podnikaním podľa živnostenského zákona. Rovnako sa ustanovujú základné povinnosti a podmienky prevádzkovania pre vodiča zmluvnej nepravidelnej dopravy medzi ktoré patrí napríklad povinnosť vodiča taxislužby informovať každého cestujúceho pred jazdou o maximálnej cene jazdy.
K bodu 36 (§ 41 ods. 1 písm. r))
V súvislosti so zrušením zákonných požiadaviek na odbornú spôsobilosť sa vypúšťa kompetencia ministerstva schvaľovať a zabezpečovať výrobu a distribúciu úradných tlačív na osvedčení o odbornej spôsobilosti na vykonávanie taxislužby.
K bodom 37 až 39 (§ 41 ods. 2 a 4)
V § 41 ods. 2, ktorý je všeobecným splnomocňovacím ustanovením pre ministerstvo, sa navrhuje vypustenie písmen c) a e) (podľa pôvodného označovania ide o písmeno f).
Vypúšťané splnomocňovacie ustanovenie znie na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu na
- podrobnosti o vykonávaní skúšok na získanie odbornej spôsobilosti v taxislužbe a
- podrobnosti o vykonávaní skúšok vodiča taxislužby, o zozname predmetov skúšky a o preukaze vodiča taxislužby.
Obe vypúšťané ustanovenia legislatívno-technickým vysporiadaním sa s vypustením požiadaviek na odbornú spôsobilosť.
K bodu 40 (§ 42)
V súvislosti s navrhovaným zrušením vyžadovania odbornej spôsobilosti v taxislužbe sa vypúšťa kompetencia Okresného úradu v sídle kraja vydávať na základe výsledku skúšky osvedčenia o odbornej spôsobilosti na vykonávanie taxislužby podľa § 6 ods. 15 a ich duplikát.
K bodom 41 a 42 (§ 48 ods. 1 písm. p) a s)
Navrhuje sa zmena v § 48 upravujúcom správne delikty. Doterajšia sankcia prevádzkovania taxislužby bez koncesie sa nahrádza univerzálnou a všeopostihujúcou sankciou neoprávneného používania označenia „TAXI“; výška sankcie je rovnaká. Zároveň sa zjednodušuje skutková podstata správneho deliktu a to všeobecným odkazom na § 28 ods. 1, kam podľa novej úpravy patrí aj zamestnávanie taxikárov na základe dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
K bodom 43 a 44 (§ 49 ods. 1. písm. m) a § 49 ods. 2)
Do okruhu priestupkov sa zavádza sankcia za neoprávnené používanie označenia „TAXI“. Sankcia za daný priestupok sa navrhuje vo výške 5000 eur.
K bodu 45 (§ 50 ods. 4 písm. d)
Upravuje sa ustanovenie týkajúce sa vzťahu zákona o cestnej doprave k správnemu poriadku v súlade so zrušením posudzovania odbornej spôsobilosti.
K čl. II
Navrhuje sa termín nadobudnutia účinnosti zákona na 1. augusta 2017.