Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Ivan, Eugen Jurzyca, Jana Kiššová a Vladimír Sloboda.
Cieľom predkladaného zákona je reagovať na prienik moderných internetových technológií do procesov organizácie dopravných služieb, v tomto prípade prepravy osôb. Na slovenský trh vstúpili poskytovatelia sprostredkovateľských služieb v oblasti prevádzky elektronických platforiem, ktorých cieľom je párovať dopyt a ponuku na prepravu osôb.
Legislatívne prostredie, konkrétne zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave pozná v súčasnosti len jednu formu prepravy osôb do 9 pasažierov vrátane vodiča a to vo forme taxislužby. Podnikanie podľa v súčasnosti platnej legislatívy je natoľko preregulované, že nielen vo svete, ale aj u nás sa začína táto prílišná regulácia prejavovať na trhu tak, že vzniká snaha obchádzať ju, pričom, spúšťačom v tomto je dopyt po kvalite, flexibilite a bezhotovostnej platbe.
Vo svete už existuje niekoľko takto fungujúcich platforiem. A médiá prinášajú stále viac správ, ako stúpa napätie medzi tradičnými poskytovateľmi prepravy osôb a tými, ktorí vstupujú na trh cez tieto platformy.
Štát má v tejto situácií dve možnosti. Prísne kontrolovať dodržiavanie zákona u všetkých poskytovateľoch, alebo uvoľnenie trhu znížením regulácie, čím odstráni snahy takéto regulácie obchádzať rôznymi, nie celkom v platných zákonoch definovanými formami.
Náš návrh spočíva v umožnení novej formy podnikania v oblasti prepravy osôb, tzv. „zmluvnej nepravidelnej prepravy“ ktorú môžu vykonávať všetci, ktorí splnia základné predpoklady a zároveň v zásadnej deregulácii pravidiel prepravy formou taxislužby. Cieľom je nastaviť presné pravidlá pre tých, ktorí chcú poskytovať prepravu osôb a dnes tak konajú na hrane zákona a upraviť podmienky prepravy formou taxislužby tak, aby žiadna forma prepravy osôb nebola voči inej diskriminovaná a aby bol dopyt po jednotlivých formách prepravných služieb v čo najväčšej miere určovaný dopytom po týchto službách.
Zároveň do legislatívy nezavádzame nič nové, nakoľko tento právny režim upravujúci podnikanie v nepravidelnej osobnej doprave u nás existoval už pred zavedením v súčasnosti platnej právnej normy a umožňoval ho zákon 168/1996 Z. z. o cestnej doprave do 29.2.2012. Podľa tohto zákona bolo možné vykonávať živnosť „Nepravidelná osobná cestná doprava vykonávaná cestnými osobnými vozidlami, ktoré majú okrem miesta pre vodiča najviac 8 miest na sedenie“.
Konkrétne zmeny zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave :
1.Navrhujeme vznik novej formy voľnej živnosti „zmluvnej nepravidelnej prepravy“ a definujeme podmienky výkonu tejto formy živnosti.
2.Odstraňujeme všetky prekážky v podnikaní formou taxislužby, o ktorých sme presvedčení, že zbytočne zaťažujú túto formu podnikania neprimeranými požiadavkami a zároveň upravujeme podmienky označenia vozidiel taxislužby, nie ako povinnosť, ale ako výsadu pre tých, ktorí splnia nové podmienky pre vydanie