DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO – NOVA).
V rámci zmeny systému financovania verejnoprávneho vysielania na Slovensku je cieľom predkladaného návrhu zákona zrušenie dvoch súčasných príjmov Rozhlasu a televízie Slovenska a ich nahradenie novým príjmom, ktorým bude každoročne poskytovaný príspevok zo štátneho rozpočtu. Pritom sa presne a jasne určuje mechanizmus výpočtu jeho výšky, a to zabezpečuje transparentnosť, nezávislosť, istotu objemu financií, ako aj presné kritériá. Tento príspevok je percentuálne stanovený k objemu hrubého domáceho produktu v Slovenskej republike. Zároveň sa však určuje, že suma nikdy neklesne pod 100 miliónov eur. Takéto ukotvenie koeficientu na ukazovateľ hrubého domáceho produktu (HDP) odkazuje na navyšovanie príspevku v závislosti od výkonu slovenskej ekonomiky. Pri ukotvení sadzby na HDP treba tiež vziať na vedomie, že umelecká a audiovizuálna tvorba sa veľkou mierou podieľa na pridanej hodnote krajiny a takto zároveň na tvorbe hrubého domáceho produktu. Zároveň sa navrhuje, aby rozhodujúcim obdobím, od ktorého sa bude odvíjať výška príspevku, bol kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa príspevok poskytuje.
Tento spôsob financovania Rozhlasu a televízie Slovenska nahrádza doterajší spôsob napĺňania rozpočtu tohto média. Kombinácia povinného platenia úhrady za služby verejnosti, ktoré väčšina obyvateľstva považuje za nespravodlivé, a každoročného uzatvárania dodatku k zmluve so štátom, ktorý bol neraz „politickým bojom“ o vyššiu podporu a lepšie podmienky, je neudržateľný a politicky neobhájiteľný. Presne stanovený príspevok zo štátneho rozpočtu odstraňuje politický vplyv a bude použitý na úhradu nákladov na zabezpečenie služby verejnosti v oblasti vysielania, čo zahŕňa programy vo verejnom záujme, účelové investičné projekty i vysielanie do zahraničia.
Návrhom zákona sa teda zrušuje úhrada za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska, inými slovami, zrušuje sa povinné platenie tzv. koncesionárskych poplatkov. Od roku 2008 musí tieto poplatky platiť zo zákona každý, kto je odberateľom elektriny, bez ohľadu na to, či vlastní televízor alebo rádio, bez ohľadu na to, či sleduje alebo počúva vysielanie Rozhlasu a televízie Slovenska. Tieto poplatky boli zrušené v roku 2012 za vlády Ivety Radičovej, avšak zmenou politického zloženia vlády SR po voľbách na čele so stranou SMER – SD sa platenie týchto platieb opätovne zaviedlo, a to ešte skôr, než novela zákona prijatá za vlády Ivety Radičovej stihla nadobudnúť účinnosť. Sociálno-demokratická vláda z obdobia rokov 2012-2016 teda opätovne zaviedla najnespravodlivejší a veľmi nesociálny poplatok, pretože jeho výška je rovnaká pre všetky osoby v produktívnom veku nezohľadňujúc výšku príjmov.
Návrh zákona má negatívny vplyv na štátny rozpočet, ale má pozitívne sociálne vplyvy a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.