NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD-59/2017
362a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 362)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 362) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 412 z 1. februára 2017 pridelila predmetný vládny návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 362) prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 165 zo 14. marca 2017,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 135 z 15. marca 2017
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 44 z 21. marca 2017.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I sa za bod 14 vkladá nový bod 15, ktorý znie:
„15. V § 35b odsek 4 znie:
„(4) Sektorová rada najmä
a)aktualizuje informačný systém podľa § 35a ods. 1,
b)určuje požiadavky na odborné vedomosti, zručnosti a schopnosti potrebné na vykonávanie pracovných činností na pracovných miestach na trhu práce a vytvára predpoklady na ich prenos do systému celoživotného vzdelávania,
c)spolupracuje pri príprave a realizácii projektov vzdelávania a prípravy pre trh práce podľa tohto zákona.“.“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. mája 2017. V súvislosti s vložením nového bodu sa nasledujúce body prečíslujú; v súvislosti s prečíslovaním bodov sa vykoná úprava čl. III (Účinnosť).
Zámerom navrhovanej úpravy je zohľadniť pôsobnosť sektorovej rady tak, aby profesijná rekvalifikácia poskytovala pre uchádzačov o zamestnanie práve tie odborné vedomosti, zručnosti a návyky, ktoré v príslušnom sektore/odvetví hospodárstva SR akceptované. Spolupráca sektorovej rady sa bude opierať o pôsobnosť sektorovej rady ako dobrovoľného nezávislého profesijného a odborného združenia špecifikovanú v platnom § 35b ods. 4 zákona
3
o službách zamestnanosti. Podľa tohto ustanovenia sektorové rady určujú požiadavky na odborné vedomosti, zručnosti a schopnosti potrebné na vykonávanie pracovných činností na pracovných miestach na trhu práce a vytvárajú predpoklady na ich prenos do systému celoživotného vzdelávania. Vstupom dobrovoľného nezávislého profesijného a odborného združenia do procesu zabezpečovania vzdelávania a prípravy pre trh práce sa sleduje jeho vyššia akceptácia kľúčovými aktérmi na trhu práce.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I sa za bod 18 vkladá nový bod 19, ktorý znie:
„19. V § 36 ods. 5 písm. c) sa slovo „alebo“ nahrádza čiarkou a na konci sa pripájajú tieto slová: „alebo neplnenie opatrení určených v individuálnom akčnom pláne podľa § 43 ods. 6 bez vážnych dôvodov“.“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. mája 2017. V súvislosti s vložením nového bodu sa nasledujúce body prečíslujú; v súvislosti s prečíslovaním bodov sa vykoná úprava čl. III (Účinnosť).
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I sa za bod 19 vkladá nový bod 20, ktorý znie:
„20. V § 43 ods. 6 tretia veta znie: „Individuálny akčný plán je záväzný pre znevýhodneného uchádzača o zamestnanie a pre úrad.“.“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. mája 2017. V súvislosti s vložením nového bodu sa nasledujúce body prečíslujú; v súvislosti s prečíslovaním bodov sa vykoná úprava čl. III (Účinnosť).
Odôvodnenie k bodom 2 a 3:
Jednou z hlavných úloh úradov práce, sociálnych vecí a rodiny je poskytovanie individualizovaných odborných poradenských služieb zameraných na zvýšenie zamestnateľnosti najmä znevýhodnených skupín uchádzačov o zamestnanie. Za týmto účelom vypracúvané individuálne akčné plány, ktorých cieľom je na základe komplexného zhodnotenia celkového potenciálu uchádzača o zamestnanie z hľadiska jeho uplatniteľnosti na trhu práce, identifikácie bariér, zhodnotenia odborných zručností a osobnostných predpokladov aj prostredníctvom bilancie kompetencií, určiť opatrenia na zvýšenie možností jeho uplatnenia sa na trhu práce.
Vzhľadom na to, že ide o dôležitý nástroj pre integráciu znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie na trh práce, úpravou v § 36 ods. 5 písm. c) sa navrhuje, aby v prípade neplnenia opatrení zadefinovaných v individuálnom akčnom pláne uchádzačom o zamestnanie bez vážnych dôvodov bol dôvodom pre jeho vyradenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie, nakoľko takýmto
4
spôsobom odmieta pomoc poskytovanú úradom práce, sociálnych vecí a rodiny.
Nadväzne na uvedené sa zároveň v § 43 ods. 6 navrhuje jednoznačne ustanoviť, že individuálny akčný plán je záväzný tak pre uchádzača o zamestnanie, ako aj pre úrad práce, sociálnych vecí a rodiny.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I bod 20 znie:
„20. V § 50b ods. 4 druhá veta znie: „Na účely priznania postavenia sociálneho podniku pracovnej integrácie sa podmienka ustanovená v odseku 1 písm. c), a ak ide o právnickú osobu alebo fyzickú osobu, ktorá sídlo alebo trvalý pobyt v najmenej rozvinutom okrese podľa osobitného predpisu,47) aj podmienky ustanovené v odseku 1 písm. a) a b) považujú za splnené.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 47 znie:
47) Zákon č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 378/2016 Z. z.“.“.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I sa za bod 20 vkladajú nové body 21 až 23, ktoré znejú:
„21. V § 50b ods. 7 písmeno b) znie:
„b) doklady preukazujúce splnenie podmienok ustanovených v odseku 1 písm. a) a b) a odseku 3, a ak žiadateľom je právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá sídlo alebo trvalý pobyt v najmenej rozvinutom okrese podľa osobitného predpisu,47) doklady preukazujúce splnenie podmienky ustanovenej v odseku 3,“.
22. V § 50b ods. 10 sa za slová „podľa tohto zákona“ vkladajú slová „alebo ktorý nesplnil povinnosť ustanovenú v odseku 11 písm. a)“.
23. V § 50b ods. 11 sa pred písmeno a) vkladá nové písmeno a), ktoré znie:
„a) do štyroch mesiacov odo dňa priznania postavenia sociálneho podniku splniť podmienky ustanovené v odseku 1 písm. a) a b), ak ide o sociálny podnik, ktorý sídlo alebo trvalý pobyt v najmenej rozvinutom okrese podľa osobitného predpisu,47) a predložiť ústrediu doklady preukazujúce splnenie týchto podmienok,“.
Doterajšie písmená a) až d) sa označujú ako písmená b) až e).“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. mája 2017. V súvislosti s vložením nových bodov sa nasledujúce body prečíslujú; v súvislosti s prečíslovaním bodov sa vykoná úprava čl. III (Účinnosť).
5
Odôvodnenie k bodom 4 a 5:
Žiadateľ o priznanie postavenia sociálneho podniku pracovnej integrácie (SPPI) je povinný preukázať zamestnávanie znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie v počte, ktorý predstavuje najmenej 30 % z celkového počtu zamestnancov, a poskytovanie podpory a pomoci týmto zamestnancom nájsť zamestnanie na otvorenom trhu práce. S cieľom zabezpečiť podporu vytvárania SPPI v najmenej rozvinutých okresoch v súlade s Akčnými plánmi rozvoja najmenej rozvinutých okresov sa navrhuje, aby žiadatelia o priznanie postavenia SPPI v týchto okresoch preukázali splnenie týchto povinností následne, po štyroch mesiacoch od priznania postavenia SPPI.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I bode 21 sa slová „písmeno c)“ nahrádzajú slovami „písmeno d)“ a písmeno c) sa označí ako písmeno d).
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na úpravu navrhovanú v § 50b ods. 11.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I bod 31 znie:
„31. V § 53a ods. 1 sa za druhú vetu vkladá nová tretia veta, ktorá znie: „Ak počas poskytovania príspevku zamestnanec nastúpi do ďalšieho zamestnania bezprostredne nadväzujúceho na predchádzajúce zamestnanie alebo ak zamestnanec zmení miesto trvalého pobytu alebo nahlási nový prechodný pobyt, ktoré vzdialené od miesta pôvodného trvalého pobytu podľa odseku 2 najmenej 70 km, v poskytovaní príspevku sa pokračuje.“.“.
Navrhuje sa upraviť možnosť pokračovania v poskytovaní príspevku na podporu mobility za prácou aj v prípade zmeny pobytu, a to vzhľadom na to, že v prípade zmeny zamestnania môže dôjsť aj k zmene pobytu, najmä prechodného. Pri zmene pobytu podmienkou na pokračovanie v poskytovaní príspevku bude, že nový trvalý pobyt alebo prechodný pobyt je vzdialený od pôvodného trvalého pobytu najmenej 70 km, teda neustále musí byť splnená pôvodná podmienka vzdialenosti od pôvodného trvalého pobytu, z ktorého sa uchádzač o zamestnanie pri podaní žiadosti o príspevok sťahoval.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
8.V čl. I bod 32 znie:
„32. V § 53a ods. 4 sa pred prvú vetu vkladá nová prvá veta, ktorá znie: „Príspevok sa poskytuje na základe písomnej dohody o poskytnutí príspevku uzatvorenej medzi úradom a zamestnancom.“.“.
Legislatívno-technická úprava. V záujme jednoznačného vyjadrenia toho, že príspevok na podporu mobility za prácou sa poskytuje na základe dohody o poskytnutí príspevku, aj ak sa poskytuje 12 mesiacov zamestnancovi, ktorý bol znevýhodneným uchádzačom o zamestnanie, navrhuje sa upraviť uzatváranie dohody v samostatnej vete.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I bode 33 sa slová „prvej vety“ nahrádzajú slovami „druhej vety“ a slová „druhej vety“ sa nahrádzajú slovami „tretej vety“.
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na úpravu v § 53a ods. 4.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. I sa za bod 36 vkladá nový bod 37, ktorý znie:
„37. § 54 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Účastníkovi projektov a programov podľa odseku 1 možno poskytnúť finančný príspevok.“.“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. mája 2017. V súvislosti s vložením nového bodu sa nasledujúce body prečíslujú; v súvislosti s prečíslovaním bodov sa vykoná úprava čl. III (Účinnosť).
V súvislosti s navrhovanou úpravou v čl. II 4 písm. k)] sa navrhuje v § 54 ustanoviť, že počas účasti uchádzača o zamestnanie na projektoch a programoch mu môže byť poskytnutý finančný príspevok.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. I 50. bode sa slovo „poslednej“ nahrádza slovom „tretej“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
7
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.V čl. I bode 52 v § 72aa ods. 1 sa prvá veta nahrádza týmito vetami: „Uchádzač o zamestnanie, ktorý k 30. aprílu 2017 vykonával zárobkovú činnosť v pracovnom pomere alebo v právnom vzťahu podľa osobitného predpisu13) podľa § 6 ods. 2 písm. a) v znení účinnom do 30. apríla 2017, môže túto zárobkovú činnosť vykonávať najdlhšie do 31. júla 2017. Úrad vyradí uchádzača o zamestnanie, ktorý vykonáva zárobkovú činnosť podľa prvej vety aj po 31. júli 2017, z evidencie uchádzačov o zamestnanie 1. augustom 2017.“.
Navrhuje sa predĺžiť prechodné obdobie, v ktorom môže uchádzač o zamestnanie vykonávať zárobkovú činnosť v pracovnom pomere z dvoch mesiacov na tri mesiace v nadväznosti na § 62 ods. 6 a 7 Zákonníka práce tak, aby bola zohľadnená dĺžka výpovednej doby v prípade, že sa uchádzač o zamestnanie rozhodne zotrvať v evidencii uchádzačov o zamestnanie. Zároveň sa navrhuje vykonať legislatívno-technické úpravy zosúladenie terminológie s § 6, zmeny ktorého sa toto prechodné ustanovenie týka, a legislatívno-technické zosúladenie s ostatnými prechodnými ustanoveniami v § 72aa.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 573/2005 Z. z., zákona č. 592/2006 Z. z., zákona č. 664/2006 Z. z., zákona č. 180/2011 Z. z., zákona č. 383/2013 Z. z. a zákona č. 310/2014 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 3 sa za písmeno g) vkladá nové písmeno h), ktoré znie:
„h) zabezpečuje tvorbu analýz a prognóz vývoja na trhu práce a zverejňuje ich na svojom webovom sídle,“.
Doterajšie písmená h) až l) sa označujú ako písmená i) až m).“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. mája 2017. V súvislosti s vložením nového článku sa nasledujúce články prečíslujú a názov návrhu zákona sa upraví takto: „Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o
8
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony“.
Doplnením § 3 zákona č. 453/2003 Z. z. o nové písmeno h) sa sleduje vytvorenie podmienok na ďalšie zlepšenie politiky trhu práce a podpory účastníkom na trhu práce zohľadnením prognóz vývoja na trhu práce v Slovenskej republike. Návrhom sa vytvoria podmienky na zabezpečovanie tvorby prognóz vývoja na trhu práce na národnej úrovni z pozície ministerstva, čo môže prispieť k lepšiemu zohľadneniu budúceho vývoja na trhu práce pri plnení pôsobnosti ministerstva súvisiacej s tvorbou politiky trhu práce a prispôsobením legislatívneho rámca aktívnych opatrení na trhu práce ustanovených zákonom o službách zamestnanosti. Návrhom sa zabezpečujú predpoklady pre poskytovanie podpory a pomoci účastníkom trhu práce tak, aby služby zamestnanosti lepšie zodpovedali potrebám zamestnávateľov a uchádzačov o zamestnanie v súlade so súčasným a očakávaným budúcim vývojom na trhu práce. Okrem toho sa návrhom na zverejnenie prognóz vývoja na trhu práce na webovom sídle ministerstva sleduje zlepšenie informovanosti o očakávanom vývoji na trhu práce nielen vzhľadom na dopyt na trhu práce, ale aj vzhľadom na zabezpečenie zodpovedajúcej ponuky kvalifikovanej pracovnej sily prostredníctvom jednotlivých systémov školského vzdelávania a ďalšieho vzdelávania dospelých.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V čl. II sa za bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:
„2. V § 4 ods. 3 sa za písmeno j) vkladá nové písmeno k), ktoré znie:
„k) finančné príspevky poskytované na základe účasti v projektoch alebo programoch podľa osobitného predpisu17a) v úhrne najviac do výšky 50 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu,15)“.
Doterajšie písmená k) až v) sa označujú ako písmená l) až w).
Poznámka pod čiarou k odkazu 17a znie:
17a) § 54 zákona č. 5/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. mája 2017. V súvislosti s vložením nového bodu sa nasledujúce body prečíslujú.
S cieľom zvýšenia motivácie uchádzačov o zamestnanie o účasť na rôznych projektoch a programoch realizovaných za účelom zlepšenia ich zamestnateľnosti a uplatnenia na trhu práce, sa v § 4 ods. 3 písm. k) navrhuje, aby sa príspevky, resp. ich časť, ktoré mu počas jeho účasti na projektoch a programoch môžu byť v príslušnom kalendárnom mesiaci poskytnuté, nepovažovali za príjem na účely posudzovania a poskytovania pomoci v hmotnej núdzi v úhrne do výšky 50 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu mesačne.
9
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 362) a v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 14 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 51 z 21. marca 2017.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Jána Podmanického, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 21. marca 2017
Alena B a š i s t o v á v. r.
predsedníčka výboru