Dôvodová správa
Predkladaným návrhom zákona sa navrhuje vypustiť zo zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov automatické zrušenie organizácie z dôvodu, že nepodala výročnú správu do 15. júla kalendárneho roku.
Nezisková organizácia poskytujúce všeobecne prospešné služby (ďalej len „nezisková organizácia“) je jednou z právnych foriem mimovládnych neziskových organizácií (ďalej len „mimovládna organizácia“). Pri iných právnych formách mimovládnych organizácií príslušné zákony nestanovujú takúto mimoriadne tvrdú a vecne neodôvodnenú sankciu za v podstate formálne porušenie povinnosti predkladať výročnú správu v zákonom stanovenom termíne, ktoré môže byť spôsobené ľudskou, technickou alebo administratívnou chybou a nemať žiadne vážne dôsledky pre fungovanie organizácie a jej činnosť.
Občianske združenia vôbec nemajú zákonom stanovenú povinnosť vypracovať, zverejňovať a štátnemu orgánu predkladať výročnú správu. Nadácie takúto povinnosť majú, ale ak si ju v zákonom stanovenom termíne nesplnia, neznamená to ich automatické zrušenie, ale uloženie pokuty a stanovenie náhradného termínu pre splnenie tejto povinnosti. Až na základe nesplnenia povinnosti v náhradnom termíne môže byť nadácia zrušená – ale nie automaticky (zo zákona), ale rozhodnutím súdu. Aj neinvestičné fondy majú povinnosť predkladať výročné správy, ale nesplnenie tejto povinnosti nemá za následok automatické zrušenie neinvestičného fondu, ani udelenie pokuty. Registrový úrad musí najprv upozorniť neinvestičný fond na zistené nedostatky a až v prípade, že náprava nebola vykonaná, môže dať návrh súdu na zrušenie neinvestičného fondu.
Navrhuje sa, aby sankcia za porušenie povinnosti predkladať výročnú správu nebola vo vzťahu k neziskovým organizáciám úplne zrušená, ale zmenená do podoby, v akej existuje vo vzťahu k nadáciám. Miesto automatického zrušenia neziskovej organizácie jej registrový úrad za porušenie tejto povinnosti uloží pokutu a stanoví náhradnú lehotu. Až nedodržanie náhradnej lehoty bude zakladať možnosť zrušenia neziskovej organizácie súdom.
Vzhľadom na neprimeranú tvrdosť sankcie automatického zrušenia neziskovej organizácie z dôvodu nepredloženia výročnej správy sa navrhuje, aby organizácie, ktoré boli v minulosti z tohto dôvodu zrušené, ale ešte nezanikli, mali možnosť v období jedného roku požiadať o obnovenie svojej registrácie.
V návrhu sa okrem toho upravuje postup rozhodovania súdu v konaní o zrušení neziskovej organizácie z menej vážnych dôvodov, keď súd neziskovú organizáciu zrušiť môže, ale nemusí. Zákon by nemal viesť k rušeniu neziskových organizácií z drobných formálnych dôvodov. Preto sa navrhuje aby súd nemal len možnosť, ale povinnosť pred rozhodnutím o zrušení neziskovej organizácie stanoviť jej lehotu na odstránenie dôvodov, na základe ktorých je navrhnuté jej zrušenie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily, nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, na životné prostredie a ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.