DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO-NOVA).
Nedávno schválená novela zákona o sociálnych službách sprísnila podmienky pre poskytovanie finančných príspevkov štátu pre verejných a neverejných poskytovateľov sociálnych služieb. Zákon č. 40/2017 Z. z., ktorým sa zákon o sociálnych službách novelizoval, ešte viac sťažil už i tak neľahké podmienky pre poskytovateľov sociálnych služieb.
Samotné opatrenia, ktorými sa stanovil minimálny počet hodín na jedno zriadené miesto v zariadení, v ktorom sa poskytuje sociálna služba a zároveň ponechanie súm finančných príspevkov, nemožno hodnotiť ako negatívum, avšak ich súčasné nastavenie je pre mnohých prevádzkovateľov sociálnych služieb likvidačné, aj vzhľadom na povinnosť priestorového a materiálneho zabezpečenia, ktoré je pre denné stacionáre v platnosti podľa vyhlášky Ministerstva zdravotníctva SR č. 210/2016, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia.
Zvyšovanie poplatkov pre prijímateľov sociálnej služby by znamenalo, že si ich už nebudú môcť dovoliť a len by sa prehlbovala sociálna exklúzia. Vzhľadom na skutočnosť, že príjemcovia pomoci patria takmer výlučne medzi osoby neschopné zamestnať sa, alebo medzi osoby, ktoré sú vo veľmi zlých sociálnych podmienkach, je od štátu nezodpovedné takto nepriamo ešte väčšmi zhoršovať ich životnú situáciu.
Cieľom návrhu zákona je úprava podmienok, ktoré majú vplyv na vrátenie poskytnutých finančných prostriedkov prevádzkovateľmi sociálnych služieb v prípade, že sa osoba v danom zariadení nezdržiava stanovený počet hodín. Mierne sa liberalizuje obmedzenie počtu prijímateľov pomoci na jedného zamestnanca v dennom stacionári pre prijímateľov, ktorí sú v stupni odkázanosti III a IV.
V neposlednom rade sa navrhuje zvýšenie poskytovaných finančných príspevkov na zabezpečenie sociálnej služby v dennom stacionári pre deti, ale i v zariadení pre seniorov a v zariadeniach opatrovateľskej služby. Tieto služby sú už dlhodobo podfinancované a mnohým hrozí zánik. V týchto typoch sociálnych služieb sa nepreplácajú ošetrovateľské úkony, čo vedie k samotnému podfinancovaniu. Je nezodpovedné, že štát všetku ťarchu o zdravotnú starostlivosť v zariadeniach sociálnych služieb prenecháva na pleciach zriaďovateľov. Už dnes tieto zariadenia nie sú schopné pokryť svoje náklady, ktoré súvisia s každoročne zvyšujúcou sa minimálnou mzdou, pričom na mzdové náklady ide až 70 % príspevku. Taktiež počet miest v zariadeniach je nepostačujúci vzhľadom na počet čakateľov na požadovanú službu.
Všetky navrhnuté opatrenia v predloženom návrhu zákona majú jediný cieľ, ktorým je záchrana poskytovania sociálnych služieb, osobitne záchrana denných stacionárov. Tieto slúžia ako preventívny nástroj pre rodiny, ktoré sa o svojho člena so zdravotným postihnutím starajú v domácom prostredí.
Od návrhu zákona sa očakáva negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Naopak, návrh