Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Poslanci za stranu Kotleba Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Milan Uhrík, Martin Beluský a Rastislav Schlosár predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Hlavným cieľom predloženej novely zákona je snaha o efektívne využívanie verejných zdrojov a prirodzené obmedzenie pôrodnosti asociálnej časti obyvateľstva.
Demokratický štát nemôže žiadnemu páru muža a ženy (s výnimkou incestu) brániť v možnosti mať ľubovoľný počet detí. Rovnako však platí, že demokratický štát nie je povinný finančne prispievať rodinám za účelom zvyšovania pôrodnosti, a preto tieto finančné príspevky nemôžu byť nárokovateľné. Každá rozumná vláda by sa preto mala prostredníctvom nástrojov demografickej a sociálnej politiky snažiť podporovať pôrodnosť najmä tých skupín obyvateľstva, ktoré dokážu s najväčšou pravdepodobnosťou zabezpečiť budúci kultúrny a hospodársky rozvoj štátu a podieľať sa na jeho obrane.
Slovenská republika poskytuje v súčasnosti rodičom dlhodobú finančnú pomoc buď vo forme prídavkov na deti alebo vo forme daňového bonusu pre ekonomicky aktívnych rodičov. Prídavky na deti predstavujú nezásluhovú formu finančnej podpory zo strany štátu a asociálni rodičia ich často zneužívajú na vlastnú spotrebu, pričom sa o svoje deti patrične nestarajú. Snaha o podporu pôrodnosti prostredníctvom poskytovania prídavkov na deti tak v konečnom dôsledku vedie práve k zvýšeniu podielu asociálnej časti obyvateľstva, ktorá si z plodenia detí robí zárobkovú činnosť.
Plošne vyplácané prídavky na deti teda predstavujú nežiaducu a kontraproduktívnu formu podpory zvyšovania pôrodnosti. Systém ich vyplácania sa musí zmeniť tak, aby motivoval oprávnené osoby a rodičov, resp. budúcich poberateľov prídavkov na deti, pracovať na svojej socializácii a integrácii do slušnej spoločnosti. Preto navrhujeme do budúcna zaviesť vyplácanie prídavkov na deti len tým oprávneným osobám a rodičom, ktorí majú ukončené stredné vzdelanie. Spomedzi všetkých uvažovaných kritérií sa totiž práve kritérium ukončeného stredného vzdelania ukazuje ako najlepšia deliaca čiara, ktorou je možné oddeliť asociálov od slušnej spoločnosti. Pre úspešné ukončenie stredoškolského štúdia je podľa školského systému v Slovenskej republike totiž potrebné preukázať schopnosť vzdelávania sa vo všeobecných a odborných témach a zároveň dokázať osvojenie si základov telesnej, mravnej a etickej výchovy.
Podľa výsledkov posledného sčítania obyvateľstva z roku 2010 stredoškolské vzdelanie viac ako 81 % obyvateľov Slovenska nad 15 rokov. Opačná situácia je však napríklad v osadách obývaných prevažne cigánskou populáciou. Podľa údajov publikovaných v „Stratégii Slovenskej republiky pre integráciu Rómov do roku 2020“, ktorá bola schválená uznesením vlády č. 1/2012, 17 % z cigánskej populácie nemá ukončené ani len základné vzdelanie. Špeciálnu základnú školu majú ukončené 4 % a základnú školu 48 % z cigánskej populácie. Začaté, ale neukončené stredné vzdelanie 8 % Cigánov. Ukončené stredoškolské vzdelanie tak má nanajvýš len 23 % cigánskej populácie!
Aby sa však predišlo negatívnemu dopadu na životné podmienky pre narodené a počaté deti, tak účinnosť tejto novely zákona sa navrhuje od 1. januára 2018, aby si perspektívni budúci rodičia vedeli zodpovedne naplánovať tehotenstvo a rodičovstvo.
Zároveň sa v rámci tejto novely do zákona zavádza aj prechodné ustanovenie, ktorého cieľom je uplatniť zmenené podmienky na vyplácanie prídavku len pre deti narodené po nadobudnutí účinnosti tejto novely zákona. Oprávnené osoby, resp. rodičia, ktorým sa narodili deti pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona, budú mať aj v budúcnosti nárok na poberanie prídavku na tieto deti za rovnakých podmienok, za akých ich poberali doposiaľ. Cieľom tohto prechodného opatrenia je zachovať podmienky pre vyplácanie prídavkov pre narodené deti. Zastavenie vyplácania prídavkov na deti narodené pred nadobudnutím účinnosti tejto novely zákona by totiž mohlo viesť k zhoršeniu životných podmienok v mnohých chudobných rodinách, ktoré v rámci domácnosti s prídavkami na deti počítajú. Rodičia narodených a počatých detí by tiež mohli argumentovať, že ak by boli vedeli, že na tieto deti nebudú dostávať v budúcnosti prídavky, tak by si ich ani nenaplánovali. Cieľom tejto novely zákona nie je trestať už narodené a počaté deti, ale pozitívne ovplyvniť populačnú politiku Slovenska do budúcnosti.
Predložený návrh zákona bude mať jednoznačne pozitívny dopad na štátny rozpočet, keďže skupina bezzásluhových poberateľov prídavkov na deti sa v budúcnosti zúži. Presný dopad na štátny rozpočet však nie je možné kvantifikovať, keďže nie je možné dopredu určiť, ako sa vyvinie plánovaná pôrodnosť obyvateľstva po nadobudnutí účinnosti tejto novely zákona.
II. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Dopĺňa sa nová podmienka, ktorú musí splniť oprávnená osoba na pridelenie prídavku na dieťa.
K bodu 2
Stanovujú sa prechodné ustanovenia, ktoré zabezpečia, aby oprávneným osobám, ktorým bol prídavok priznaný podľa starých pravidiel bol aj naďalej vyplácaný podľa starých pravidiel aj po nadobudnutí účinnosti tejto novely zákona.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. januára 2018.