Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Zuzana Zimenová predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Cieľom návrhu je rozšíriť možnosti individuálnej pomoci pre žiakov, prioritne v materských a základných školách, vrátane špeciálnych škôl, prostredníctvom osobných asistentov, pomocných vychovávateľov a školských sestier.
Na Slovensku pribúda detí, ktoré majú rôzne ťažkosti s učením a so začlenením do kolektívu spolužiakov. Týka sa to najmä detí so zdravotným znevýhodnením, s rôznymi poruchami učenia a správania, či detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Na to, aby mohli rozvíjať svoj potenciál a vo vzdelávaní napredovať, potrebujú mnohé z nich pomoc nad rámec obvyklého prístupu učiteľov.
Väčšina žiakov so zdravotným postihnutím sa dnes učí v špeciálnych školách, no čoraz častejšie sú integrovaní aj v bežných materských a základných školách. Na vyučovaní im pomáha asistent učiteľa, no mnohé z týchto detí by potrebovali aj osobnú asistenciu pri bežných činnostiach.
Platné a účinné znenie zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov pozná iba asistentov učiteľa. Ďalšie právne predpisy osobným asistentom vstup do škôl zakazujú, a to aj do špeciálnych škôl. Výnimku majú len študenti so zdravotným postihnutím na vysokých školách. Mnohé deti so zdravotným postihnutím sa však nevládzu samé pohybovať po školských chodbách, najesť sa, či ísť na toaletu. Preto je potrebné urýchlene tento nezmyselný zákaz zrušiť a umožniť osobným asistentom pôsobiť aj v materských, základných a stredných školách.
V školách sú i žiaci, ktorí potrebujú aj odbornú zdravotnú starostlivosť. V priebehu dňa im treba pichnúť inzulín, podať lieky, ošetriť ich v prípade náhlej zmeny stavu. To všetko dnes zabezpečujú rodičia, a to aj v prípade, že ich dieťa navštevuje špeciálnu školu. Učitelia nedisponujú potrebnými kompetenciami na plnenie takýchto úloh.
Predkladateľka návrhu zákona preto vidí riešenie vo vytvorení novej pozície v školách, tzv. školskej sestry. V rámci konzultácie s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky ako vecne príslušného ústredného orgánu štátnej správy sa už podarilo pripraviť aj návrh na jej kompetenčný profil. Mala by sa venovať nielen žiakom so zdravotným znevýhodnením, ale zabezpečovať aj prevenciu a zdravotnú výchovu na škole. K návrhu sa kladne postavilo aj Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
Učitelia by tiež privítali v školách okrem väčšieho počtu asistentov učiteľa aj pomoc tzv. pomocných vychovávateľov. Asistent učiteľa je často pedagóg s vysokoškolskou kvalifikáciou. Jeho úlohou je pomáhať učiteľovi žiakov vzdelávať. Učitelia však potrebujú s deťmi pomôcť aj cez prestávky, v jedálni, či popoludní v školskom klube. Pomocný vychovávateľ by bol ideálnym pomocníkom aj v materskej škole.