B. Osobitná časťK Čl. I
Uznesením vlády č. 103/2013 bolo zriadené hlavné kontaktné miesto pre problematiku vykonávania Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím (ďalej len „dohovor“) na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Súčasne s tým boli zriadené tzv. sekundárne kontaktné miesta – nominovanie kontaktnej osoby v rámci každého ústredného orgánu štátnej správy, ktorá bude zodpovedná aj za zber a spracovanie podkladov do správy o legislatívnych návrhoch a zmenách v oblasti práv osôb so zdravotným postihnutím.
Vzhľadom k tomu, že s vykonávaním dohovoru je spojená široká oblasť pôsobenia, nie je reálne v možnostiach dvoch zamestnancov hlavného kontaktného miesta vykonávať, stíhať, upozorňovať, skúmať či zisťovať napĺňanie práv zdravotne postihnutých osôb. V dôsledku toho sa navrhuje presunúť časť kompetencie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a Ministerstvo zdravotníctva SR, ktoré sú na to predpripravené tým, že už v súčasnosti majú vytvorené sekundárne kontaktné miesta. Je tak z dôvodu, že oblasť školstva a zdravotníctva patria medzi tie oblasti, ktoré majú zásadný vplyv na kvalitu života a rozvoj osôb so zdravotným postihnutím
V Správe Kancelárie verejného ochrancu práv o výsledkoch prieskumu bezbariérového prístupu do budov škôl a bezbariérovosti v nich z októbra 2016 sa poukazuje na chýbajúci bezbariérový prístup, keď z 24 skúmaných škôl malo len 9 škôl taký prístup, ktorý by vyhovoval aj osobám s obmedzenou schopnosťou pohybu. Čo sa týka bezbariérového pohybu vnútri budovy, túto požiadavku nespĺňala ani jedna zo skúmaných škôl, čiastočne bezbariérových bolo iba pár. Chýbajúce zábradlia, orientačné tabule, úzke chodby, nedostatok bezbariérových sociálnych zariadení či vyhradených parkovacích miest sú len príklady opatrení, ktorý by každá škola mala spĺňať na to, aby v nej mohli študovať, resp. pracovať osoby so zdravotným postihnutím.
Keďže Ministerstvo školstva SR je ústredným orgánom štátnej správy pre rôzne druhy škôl, školské zariadenia, celoživotné vzdelávanie a i., na základe vyššie uvedenej správy sa navrhuje, aby toto ministerstvo vykonávalo svoju pôsobnosť aj plnením úloh v oblasti prístupnosti osôb so zdravotným postihnutím v školstve. Prístupnosťou sa rozumie nielen fyzická prístupnosť, ale je potrebné rozšíriť prístupnosť aj na iné oblasti, ako napr. prístup k študijným materiálom v alternatívnych formách, počty asistentov a pod.