1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO-NOVA).
Prístupnosť je pre osoby so zdravotným postihnutím nevyhnutným predpokladom, aby mohli samostatne žiť a začleniť sa do spoločnosti v plnom a rovnakom rozsahu. Bez prístupu k fyzickému prostrediu, školám, zdravotnej starostlivosti, informáciám a komunikácii, ako aj k ďalším zariadeniam a službám dostupným alebo poskytovaným verejnosti nebudú mať osoby so zdravotným postihnutím rovnaké príležitosti účasti na živote v spoločnosti.
Prístupnosť je jedným z kľúčových a hlavných princípov, z ktorých vychádza Dohovor OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím (ďalej len „Dohovor“) [čl. 3 písm. f)] a s ktorým Slovenská republika vyslovila súhlas a ratifikovala ešte v roku 2010. Osoby so zdravotným postihnutím sa denne vyrovnávajú s architektonickými, orientačnými, informačnými a komunikačnými bariérami, ako napr. schody pri vchodoch do budovy, chýbajúci ťah vo viacpodlažných budovách, či nedostatok informácií v prístupných formátoch. Tieto bariéry mimoriadne citlivo vnímané najmä na školách, ktoré osoby so zdravotným postihnutím navštevujú a v nemocniciach či ambulanciách, kde sa poskytuje zdravotná starostlivosť. Najmä na tieto dve oblasti poukázali aj Správa o výsledkoch prieskumu bezbariérového prístupu do budov škôl a bezbariérovosti v nich a Správa o výsledkoch bezbariérovosti v štátnych nemocniciach a iných zdravotníckych zariadeniach z dielne Kancelárie verejného ochrancu práv.
Za účelom zlepšenia situácie pre osoby so zdravotným postihnutím sa predkladá návrh zákona, ktorého cieľom je ustanoviť zodpovednosť Ministerstva školstva, vedy výskumu a športu SR za napĺňanie práva na prístupnosť v školstve a zodpovednosť Ministerstva zdravotníctva SR za napĺňanie práva na prístupnosť pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Návrh zákona používa širšie vymedzený pojem „prístupnosťv súlade s Dohovorom na rozdiel od laicky zaužívaných pojmov „bezbariérovosť“, resp. „bezbariérová prístupnosť“. Pod pojmom prístupnosť sa teda rozumie nielen bezbariérová prístupnosť v zmysle fyzickej prístupnosti stavieb, ale aj komunikač a informačprístupnosť pre osoby so zrakovým, či sluchovým postihnutím, alebo osoby s inými špecifickými potrebami.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, ani na životné prostredie. Návrh zákona vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy a nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Uznesením vlády č. 103/2013 bolo zriadené hlavné kontaktné miesto pre problematiku vykonávania Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím (ďalej len „dohovor“) na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny SR. časne s tým boli zriadené tzv. sekundárne kontaktné miesta nominovanie kontaktnej osoby v rámci každého ústredného orgánu štátnej správy, ktorá bude zodpovedná aj za zber a spracovanie podkladov do správy o legislatívnych návrhoch a zmenách v oblasti práv osôb so zdravotným postihnutím.
Vzhľadom k tomu, že s vykonávaním dohovoru je spojená široká oblasť pôsobenia, nie je reálne v možnostiach dvoch zamestnancov hlavného kontaktného miesta vykonávať, stíhať, upozorňovať, skúmať či zisťovať napĺňanie práv zdravotne postihnutých osôb. V dôsledku toho sa navrhuje presunúť časť kompetencie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a Ministerstvo zdravotníctva SR, ktoré na to predpripravené tým, že už v súčasnosti majú vytvorené sekundárne kontaktné miesta. Je tak z dôvodu, že oblasť školstva a zdravotníctva patria medzi tie oblasti, ktoré majú zásadný vplyv na kvalitu života a rozvoj osôb so zdravotným postihnutím
K bodu 2
V Správe Kancelárie verejného ochrancu práv o výsledkoch prieskumu bezbariérového prístupu do budov škôl a bezbariérovosti v nich z októbra 2016 sa poukazuje na chýbajúci bezbariérový prístup, keď z 24 skúmaných škôl malo len 9 škôl taký prístup, ktorý by vyhovoval aj osobám s obmedzenou schopnosťou pohybu. Čo sa týka bezbariérového pohybu vnútri budovy, túto požiadavku nespĺňala ani jedna zo skúmaných škôl, čiastočne bezbariérových bolo iba pár. Chýbajúce zábradlia, orientač tabule, úzke chodby, nedostatok bezbariérových sociálnych zariadení či vyhradených parkovacích miest len príklady opatrení, ktorý by kaž škola mala spĺňať na to, aby v nej mohli študovať, resp. pracovať osoby so zdravotným postihnutím.
Keďže Ministerstvo školstva SR je ústredným orgánom štátnej správy pre rôzne druhy škôl, školské zariadenia, celoživotné vzdelávanie a i., na základe vyššie uvedenej správy sa navrhuje, aby toto ministerstvo vykonávalo svoju pôsobnosť aj plnením úloh v oblasti prístupnosti osôb so zdravotným postihnutím v školstve. Prístupnosťou sa rozumie nielen fyzická prístupnosť, ale je potrebné rozšíriť prístupnosť aj na iné oblasti, ako napr. prístup k študijným materiálom v alternatívnych formách, počty asistentov a pod.
K bodu 3
4
Verejný ochranca práv vo svojej správe poukazuje aj na nedostatky pri prístupe k zdravotnej starostlivosti. V Správe o bezbariérovosti v štátnych nemocniciach a iných zdravotníckych zariadeniach zo septembra 2016 sa síce potvrdilo, že čšina nemocníc vybudovaný bezbariérový prístup, nebol však prispôsobený pre osoby so zrakovým alebo sluchovým postihnutím. V nemocniciach chýbali orientač tabule, bezbariérové sociálne zariadenia, chodby boli slabo osvetlené, vo ťahoch absentovali držadlá, stolička, zvuková signalizácia či hmatové označenie tlačidiel pre osoby so zrakovým postihnutím. Poukázalo sa na to, osoby so zdravotným postihnutím nútené vyberať si lekára (poskytovateľa zdravotnej starostlivosti) nie podľa odbornosti, ale podľa absencie fyzických bariér.
Demonštráciou vyššie uvedených nedostatkov je snaha preukázať potrebu zveriť kompetencie v oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti vrátane prístupnosti pre osoby so zdravotným postihnutím do gescie Ministerstva zdravotníctva SR, keďže je ústredným orgánom štátnej správy pre túto oblasť.
K Čl. II
Nadobudnutie účinnosti novely zákona sa navrhuje s primeranou legisvakačnou lehotou, a to najmä s ohľadom na presunutie kompetencie medzi ministerstvami od 1. januára 2018. Hoci presun kompetencie nespočíva v delimitácii zamestnancov, majetku, či osôb, ale len v presune agendy, resp. náplne práce zamestnancov jednotlivých ministerstiev, aj to si vyžaduje primeraný čas.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v článku 9 (boj proti sociálnej vylúčenosti), článkoch 10 a 19 (boj proti diskriminácii) a článku 168 ods. 7 (zdravotná starostlivosť je zodpovednosťou členských štátov EÚ) Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ako aj v článkoch 21 (nediskriminácia) a 26 (integrácia osôb zo zdravotným postihnutím) Charty základných práv Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v rozhodnutí Rady 2010/48/ES z 26. novembra 2009 o uzatvorení Dohovoru Organizácie Spojených národov o právach osôb so zdravotným postihnutím Európskym spoločenstvom (Ú. v. L 23, 27.1.2010),
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na transpozíciu: bezpredmetné,
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c)smernice boli prebraté do týchto právnych predpisov: bezpredmetné,
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
- úplne.
6
7
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona nebude mať dopad na rozpočet z verejnej správy z toho dôvodu, že už v súčasnosti vzhľadom na zriadenie hlavného kontaktného miesta na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny SR vytvorené tzv. sekundárne kontaktné miesta aj na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR a na Ministerstve zdravotníctva SR. To znamená, že už v súčasnosti je v rámci organizačnej štruktúry týchto rezortov vyčlenená osoba zodpovedná za zber a spracovanie podkladov do správy o legislatívnych návrhoch a zmenách v oblasti práv osôb so zdravotným postihnutím. Rozšírenie agendy zamestnancov na sekundárnych kontaktných miestach o oblasť prístupnosti pre osoby so zdravotným postihnutím v jednotlivých druhov škôl (Ministerstvo školstva SR) alebo pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti (Ministerstvo zdravotníctva SR), a s tým súvisiace rozpočtové nároky, sa dajú pokryť z vnútorných rozpočtových zdrojov jednotlivých ministerstiev. Návrh zákona predpokladá
8
pozitívny vplyv na sociálnu exklúziu a rovnosť príležitostí v dôsledku zlepšenia podmienok osôb so zdravotným postihnutím v školstve a zdravotníctve.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.