1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2016
2017
2018
2019
Príjmy verejnej správy celkom
0
210 000
13 984 000
13 909 000
v tom: Ministerstvo kultúry SR
1.Fond na podporu kultúry národnostných menšín
0
210 000
8 040 000
8 040 000
2. Fond na podporu umenia
0
5 012 000
5 012 000
3. Audiovizuálny fond
0
932 000
857 000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
1.Fond kultúry národnostných menšín – príspevok zo ŠR- MK SR
0
200 000
8 000 000
8 000 000
-administratívny poplatok
0
10 000
40 000
40 000
2.Fond na podporu umenia príspevok zo ŠR – MK SR
0
0
5 000 000
5 000 000
-administratívny poplatok
12000
12 000
3.Audiovizuálny fond príspevok zo ŠR – MK SR
0
925 000
850 000
-administratívny poplatok a príspevok
7 000
7 000
Výdavky verejnej správy celkom
0
210 000
13 894 000
13 909 000
2
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Ministerstvo kultúry SR
200 000
13 925 000
13 850 000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
200 000
13 925 000
13 850 000
Fond na podporu kultúry národnostných menšín – nový program -08S07
0
210 000
8 040 000
8 040 000
Vplyv na (OSVS) – príspevok zo ŠR SR
0
200 000
8 000 000
8 000 000
Vplyv na (OSVS)- administratívny poplatok
0
10 000
40 000
40 000
Fond na podporu umenia – 08S06 – Podpora umeleckých aktivít, kultúry a kreatívneho priemyslu
0
0
5 012 000
5 012 000
Vplyv na (OSVS) –príspevok Fondu na podporu umenia-08S0601
0
0
5 000 000
5 000 000
Vplyv na (OSVS)- administratívny poplatok
0
12 000
12 000
Audiovizuálny fond – 08S04- Podpora obnovy audiovizuálneho dedičstva a audiovizuálnej kultúry a priemyslu
932 000
857 000
Vplyv na (OSVS) – príspevok Audiovizuálnemu fondu – 08S401
0
0
925 000
850 000
Vplyv na (OSVS)- administratívny poplatok a príspevok
7 000
7 000
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
6
17
17
3
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
93 600
265 200
265 200
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
4 500 000
4 500 000
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť Fond na podporu kultúry národnostných menšín v kapitole Úradu vlády SR v rámci dotačného systému
0
0
4 500 000
4 500 000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
200 000
9 425 000
9 350 000
4
.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Hlavným zdrojom financovania Fondu na podporu kultúry národnostných menšín budú príspevky zo štátneho rozpočtu, ktoré budú poskytované z kapitoly Ministerstva kultúry SR od roku 2018 v celkovej sume 8 mil. eur v rozsahu schválených limitov na príslušné rozpočtové roky, z ktorých je v súčasnosti krytých 4,5 mil. eur v rámci dotačného systému Úradu vlády Slovenskej republiky, zostávajúce sumy 0,2 mil. eur v roku 2017 a 3,5 mil. eur od r. 2018 nie sú kryté v rozpočte kapitoly Ministerstva kultúry SR.
Zvýšenie výdavkov v kapitole Ministerstva kultúry pre Fondu na podporu umenia navrhujeme riešiť v rámci návrhu rozpočtu na rok 2018 zvýšením výdavkov kapitoly Ministerstva kultúry SR v programe 08S0601 o sumu 5,0 mil. eur, po zvýšení bude celkový transfer Fondu na podporu umenia na rok 2018 predstavovať sumu 20 mil. eur, v súčasnosti je 15 mil. eur.
Zvýšenie výdavkov v kapitole Ministerstva kultúry SR pre Audiovizuálny fond navrhujeme riešiť v rámci návrhu rozpočtu na rok 2018 zvýšením výdavkov kapitoly Ministerstva kultúry SR v programe 08S0401 o sumu 925 000 eur a v roku 2019 o sumu 850 000 eur. Zvýšením bude zabezpečený transfer pre Audiovizuálny fond v sume 6,0 mil. eur rovnako na rok 2018 a 2019 bez prostriedkov na podporu filmových projektov. V roku 2017 je tento transfer na úrovni 5,0 mil. eur, v predikcii na rok 2018 je v sume 5,075 mil. eur a na rok 2019 v sume 5,150 mil. eur.
Návrh predpokladá zvýšenie výdavkov v rámci kapitoly Ministerstva kultúry SR pre rok 2017 v celkovej sume 200 000 eur, v roku 2018 v celkovej sume 13 925 000 eur, z toho je krytý príspevok pre Fond na podporu kultúry národnostných menšín v sume 4 500 000 eur z Úradu vlády SR a nekryté výdavky sú v celkovej sume 9 425 000 eur, v roku 2019 v celkovej sume 13 850 000 eur.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zákona upravuje systém financovania kultúrnych a vedeckých aktivít prostredníctvom fondu, vrátane jeho organizácie a fungovania. Orgánmi fondu riaditeľ ako štatutárny a výkonný orgán fondu, odborné rady, dozorná komisia ako kontrolný orgán fondu a správna rada. Účelom fondu je predovšetkým zachovanie, vyjadrenie, ochrana a rozvoj identity a kultúrnych hodnôt národnostných menšín, ďalej výchova a vzdelávanie k právam národnostných menšín, ako aj rozvoj a podpora interkultúrneho dialógu a porozumenia medzi občanmi slovenskej národnosti a občanmi patriacimi k národnostným menšinám a etnickým skupinám. Fond na podporu kultúry národnostných menšín bude poskytovať finančné prostriedky na osvetovú a vzdelávaciu činnosť, edičnú činnosť, podporu aktivít divadiel, umeleckých súborov a kultúrnych inštitúcií a podporu umeleckej tvorby, podporu vedy a výskumu v oblasti kultúry, života, histórie, jazyka a identity príslušníkov národnostných menšín, podporu vzdelávania, záujmovej činnosti a využitia voľného času, zahraničnej prezentácie kultúry, podporu výchovy a vzdelávania detí a mládeže v oblasti práv národnostných menšín, podporu vzájomného porozumenia a zbližovania medzi občanmi slovenskej národnosti a občanmi patriacimi k národnostným menšinám a etnickým skupinám, podporu identifikácie
5
a spoznávania spoločných kultúrnych a vedeckých hodnôt a tradícií, podporu aktivít zameraných na odkrývanie a spoznávanie rodinnej, miestnej a regionálnej histórie, tradícií, osobností a pamiatok, aktivít zameraných na podporu rešpektu, porozumenia a tolerancie voči jazykom národnostných menšín a kultúram v systéme výchovy a vzdelávania, podporu výmenných programov, pobytov, spoločných vzdelávacích podujatí, vedomostných a umeleckých súťaží pre deti a mládež z rôznych národnostných a jazykových skupín, na ochranu, odborné spracovanie, digitalizáciu kultúrneho dedičstva národnostných menšín a na kreatívny priemysel.
Navrhovaná suma zvýšenia príjmov Fondu na podporu umenia predpokladá vyššie uspokojenie dopytu zo strany žiadateľov o finančnú podporu z oblasti umenia, kultúry a kreatívneho priemyslu. V roku 2016 bola celková žiadaná suma približne 47 miliónov EUR, čo predstavuje viac ako trojnásobok sumy, ktorú Fond na podporu umenia mal k dispozícii. Navrhované zvýšenie príjmov by umožnilo pokryť dopyt všetkých cieľových skupín na 40 %, v súčasnosti je to iba 30%.
Návrh v rámci Audiovizuálneho fondu predpokladá zrušenia hornej hranice administratívneho poplatku (300 eur) a vypustenia ustanovenia, podľa ktorého sa príspevok do fondu neplatí, ak je suma príspevku menšia ako 50 eur. Zrušenie horného limitu 300 eur na administratívnych poplatkoch bude odhadom cca 5000 eur ročne (zvýšený príjem v tejto položke, v roku 2016 by to podľa skutočne podaných žiadostí bol 3 640 eur). Zrušenie spodného limitu 50 eur na príspevkoch prinesie ročne zvýšenie príspevkov o cca 2 000 eur ročne. Cieľom navýšenia príspevku je zvýšenie intenzity podpory audiovizuálnej kultúry v Slovenskej republike.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
6
Odhadované objemy
Objem aktivít
2016
2017
2018
2019
Fond na podporu kultúry národnostných menšín
Počet prijatých žiadostí (predpoklad)
0
1 000
2 000
2 000
Počet uzatvorených zmlúv so žiadateľom
0
500
1 000
1 000
Fond na podporu umenia
Počet prijatých žiadostí (predpoklad)
0
0
500
500
Počet uzatvorených zmlúv so žiadateľom
0
0
290
290
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Tabuľka č. 3
7
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2016
2017
2018
2019
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1 v tom administratívne poplatky pri podaní žiadosti (221)
0
10 000
59 000
59 000
Fond na podporu kultúry národnostných menšín
10 000
40 000
40 000
Fond na podporu umenia
0
12 000
12 000
Audiovizuálny fond
0
7 000
7 000
Granty a transfery (300)1v tom transfery v rámci verejnej správy (322) z toho
0
200 000
13 925 000
13 850 000
Fond na podporu kultúry národnostných menšín
0
200 000
8 000 000
8 000 000
Fond na podporu umenia
0
0
5 000 000
5 000 000
Audiovizuálny fond
0
0
925 000
850 000
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
210 000
13 984 000
13 909 000
8
Tabuľka č. 4
Fond na podporu kultúry národnostných menšín
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Fond na podporu umenia
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2016
2017
2018
2019
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
210 000
8 040 000
8 040 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
46 800
171 600
171 600
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
16 760
61 430
61 430
Tovary a služby (630)2
146 440
126 970
126 970
Bežné transfery (640)2
0
7 680 000
7 680 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
210 000
8 040 000
8 040 000
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2016
2017
2018
2019
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
5 012 000
5 012 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
78 000
78 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
27 924
27 924
Tovary a služby (630)2
0
56 076
56 076
Bežné transfery (640)2
0
4 850 000
4 850 000
9
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Audiovizuálny fond
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Z hľadiska hospodárenia fondov predpokladáme rozpočtovo neutrálny vplyv v danom roku.
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
5 012 000
5 012 000
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2016
2017
2018
2019
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
932 000
857 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
15 600
15 600
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
5 580
5 580
Tovary a služby (630)2
0
13 570
11 320
Bežné transfery (640)2
0
897 250
824 500
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
932 000
857 000
10
Tabuľka č. 5
Fond na podporu kultúry národnostných menšín
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2016
2017
2018
2019
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
6
11
11
z toho vplyv na ŠR
6
11
11
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
1 300
1 300
1 300
z toho vplyv na ŠR
1 300
1 300
1 300
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
63 560
233 030
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
46 800
171 600
171 600
z toho vplyv na ŠR
46 800
171 600
171 600
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
16 760
61 430
61 430
z toho vplyv na ŠR
16 760
61 430
61 430
11
Fond na podporu umenia
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2016
2017
2018
2019
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
5
5
z toho vplyv na ŠR
0
5
5
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 300
1 300
z toho vplyv na ŠR
0
1 300
1 300
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
105 924
105 924
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
78 000
78 000
z toho vplyv na ŠR
0
78 000
78 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
27 924
27 924
z toho vplyv na ŠR
0
27 924
27 924
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
12
Audiovizuálny fond
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2016
2017
2018
2019
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
1
1
z toho vplyv na ŠR
0
1
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 300
1 300
z toho vplyv na ŠR
0
1 300
1 300
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
21 180
21 180
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
15 600
15 600
z toho vplyv na ŠR
0
15 600
15 600
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
5 580
5 580
z toho vplyv na ŠR
0
5 580
5 580
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.