Príloha č. 1
1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Zákon o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo kultúry SR
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
nie
Termín začiatku a ukončenia PPK
16. 11. 2016
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
6.12. 2016
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
február 2017
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Hlavným zdrojom financovania Fondu na podporu kultúry národnostných menšín (ďalej len „fond “) bude príspevok zo štátneho rozpočtu, ktorý bude do fondu poskytovaný z rozpočtovej kapitoly Ministerstva kultúry Slovenskej republiky. Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky bude poskytovať v rámci schválených limitov na príslušné rozpočtové obdobie podľa zákona o štátnom rozpočte fondu príspevok v sume 8,0 mil. eur, z ktorých 4,5 mil. eur je v súčasnosti rozpočtovaných v kapitole Úradu vlády Slovenskej republiky. Návrh zahŕňa zvýšenie príspevku Fondu na podporu umenia v sume 5,0 mil. eur, v súčasnosti je v návrhu rozpočtu zabezpečené financovanie na rok 2018 v sume 15,0 mil. eur, t.j. po zapracovaní návrhu bude príspevok z kapitoly Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v celkovej sume 20,0 mil. eur. Zvýšenie príspevku Audiovizuálnemu fondu v roku 2018 o 925 tis. eur a v roku 2019 o 850 tis. eur rozšíri možnosti podpornej činnosti fondu.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je vytvorenie verejnoprávnej inštitúcie na podporu kultúrnych a vedeckých aktivít národnostných menšín, ktorá bude zabezpečovať efektívnu podporu kultúrnych a iných aktivít, ktorej administratíva i rozhodovacie procesy budú nezávislé od ústredných orgánov štátnej správy. Inštitúciu budú riadiť a o prideľovaní prostriedkov rozhodovať samotní zástupcovia zo všetkých národnostných menšín žijúcich na Slovensku. Zvýšením príspevku zo štátneho rozpočtu pre Fond na podporu umenia sa dosiahne zvýšenie podpornej činnosti tohto fondu. Zvýšením príspevku a stabilizáciou príspevku Audiovizuálnemu fondu sa zároveň dosiahne zvýšenie intenzity podpornej činnosti fondu.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Priamo sa návrh dotkne – Fondu na podporu kultúry národnostných menšín, Fondu na podporu umenia, Audiovizuálneho fondu, Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, Úradu vlády Slovenskej republiky, žiadateľov o finančnú podporu z Fondu na podporu kultúry národnostných menšín, Fondu na podporu umenia a Audiovizuálneho fondu.
5.Alternatívne riešenia
Príloha č. 1
2
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Nenavrhujú sa
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Zákon č. 284/2014 z. z. o Fonde na podporu umenia a o zmene a doplnení zákona č. 434/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v znení zákona č. 79/2013 Z. z., zákona č. 354/2015 Z. z. a zákona č. 91/2016 Z. z., zákon č. 516/2008 Z. z. o Audiovizuálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
Netýka sa.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
Úrad vlády SR – dotačný systém, Fond na podporu umenia
Príloha č. 1
3
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
STANOVISKO KOMISIE
(PREDBEŽNÉ PRIPOMIENKOVÉ KONANIE)
K NÁVRHU
ZÁKONA O FONDE NA PODPORU KULTÚRY NÁRODNOSTNÝCH MENŠÍN A O ZMENE A DOPLNENÍ NIEKTORÝCH ZÁKONOV
I. Úvod: Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky dňa 16. novembra 2016 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a o zmene a doplnení niektorých zákonov“ spolu so žiadosťou o skrátenie lehoty na posúdenie. Komisia tejto žiadosti vyhovela.
Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré čiastočne rozpočtovo zabezpečené a pozitívne sociálne vplyvy.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledujúce pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov analýze vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Predkladateľ nevyznačil vplyvy na informatizáciu spoločnosti, a to aj napriek tomu, že vyhlásenie výzvy a zverejnenie formulára žiadosti realizuje výhradne elektronickou formou. Vzhľadom na uvedené Komisia za to, že materiál vplyvy informatizáciu spoločnosti a žiada predkladateľa o ich vyznačenie v doložke vplyvov.
AKCEPTOVANÉ – doložka vplyvov na informatizáciu je priložená
Zásadnou pripomienkou je zaevidovanie formulára žiadosti v Centrálnom metainformačnom systéme verejnej správy (MetaIS).
AKCEPTOVANÉ – predkladateľ zohľadnil v návrhu zákona i dôvodovej správe
Komisia odporúča predkladateľovi aby upravil znenie navrhovaného § 17 Podávanie žiadostí ods. 2 tak, aby
- bol v prípade údajov podľa písm. c) a d) dodržaný princíp „jeden krát a dosť“ a
- v prípade údajov podľa písm. e) a f) a h) až l) sú súčasťou formulára žiadosti.
Komisia odporúča predkladateľovi overiť, či v rámci rezortu vie zabezpečiť údaj podľa písm. g) aj komunikačným kanálom G2G, namiesto navrhovaného G2B/G2C.
Komisia odporúča predkladateľovi prehodnotiť spôsob získavania údajov pre fyzické osoby a osoby oprávnené konať v mene právnickej osoby, ktoré disponujú elektronickým občianskym preukazom s bezpečnostným overovacím kódom a privátnym kľúčom na vytvorenie kvalifikovaného elektronického podpisu.
Príloha č. 1
4
AKCEPTOVANÉ – predkladateľ zohľadnil v návrhu zákona
K analýze sociálnych vplyvov
Analýzu sociálnych vplyvov je potrebné vypracovať v šablóne podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov účinnej od 1. apríla 2016, ktorá je dostupná na nasledovnom
odkaze
.
AKCEPTOVANÉ – predkladateľ vypracoval v zmysle požadovaného
Z analýzy sociálnych vplyvov v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov odporúčame vypustiť predložené hodnotenie a návrh zhodnotiť iba v prvej časti bodu 4.2. vo vzťahu k národnostným menšinám žijúcim na Slovensku všeobecne.
AKCEPTOVANÉ – predkladateľ vypracoval v zmysle požadovaného
K doložke vybraných vplyvov a analýze vplyvov na služby verejnej správy pre občana
Komisia navrhuje v doložke vyznačiť vplyv na služby verejnej správy pre občana a vypracovať Analýzu vplyvov na služby verejnej správy pre občana, a to z nasledujúcich dôvodov:
§ 15 Poskytovanie finančných prostriedkov ods. 3: „Fond poskytuje finančné prostriedky formou štipendia len fyzickým osobám na podporu kultúrnych a vedeckých aktivít v súlade s účelmi podľa § 1 ods. 1. Štipendium je účelovo viazaná nenávratná finančná podpora, ktorú fond vypláca jednorazovo alebo opakovane počas presne určeného časového obdobia v súlade so zmluvou uzavretou podľa § 19“
§ 16 Žiadateľ ods. 1: „Žiadateľom môže byť fyzická osoba, ktorá dovŕšila vek 18 rokov, alebo právnická osoba, predmetom činnosti ktorej je realizácia kultúrnych alebo iných aktivít v súlade s účelmi podľa § 1 ods. 1“
§ 18 Administratívny poplatok za spracovanie žiadosti ods. 1: „Za spracovanie žiadosti o poskytnutie finančných prostriedkov vo forme dotácie je žiadateľ povinný zaplatiť na účet fondu administratívny poplatok“ - uvádzaným ustanovením vznikajú žiadateľovi (aj fyzickej osobe) priame náklady
Z uvedeného vyplýva, že vzniká nová služba pre občana čiže, predmetný materiál bude mať vplyv na služby verejnej správy pre občana, preto Komisia odporúča uvedený vplyv vyznačiť v doložke vybraných vplyvov a zároveň vypracovať aj Analýzu vplyvov na služby verejnej správy pre občana.
AKCEPTOVANÉ – predkladateľ vypracoval v zmysle požadovaného
Zároveň Komisia odporúča predkladateľovi brať na zreteľ nasledovné:
Komisia navrhuje zosúladiť text s Národnou koncepciou informatizácie verejnej
Príloha č. 1
5
správy (NKIVS) a so zákonom č. 305/2013 o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente). Konkrétne princíp „jedenkrát a dosť“, t.j. prostredníctvom referenčných registrov musí byť zabezpečené aby fyzické a právnické osoby nemuseli predkladať pre účely konania informácie, ktoré vedené v referenčných registroch. Orgán verejnej moci je povinný používať referenčné registre a referenčné údaje, ak orgány verejnej moci pre výkon verejnej moci potrebujú údaje o subjektoch evidencie, ktoré referenčnými údajmi, potom ich musia získavať z referenčných registrov.
Čiastočne akceptované: na základe ďalšieho preverovania sme zistili, že Fond na podporu umenia je Štatistickým úradom SR (ŠÚ SR) vedený ako subjekt verejnej správy a je zapísaný v registri organizácií vedenom ŠÚ SR. Napriek tomu nejde o subjekt verejnej moci, na ktorý sa vzťahujú ustanovenia zákona č. 305/2013 Z. z.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie „Komisie“, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.