Hodnotiaca správa procesu tvorby právneho predpisu
1.Zvolený scenár s odôvodnením, prečo bol vybratý:
Vzhľadom na komplexnosť problematiky, ktorú návrh zákona riešiť, bol pre správu o účasti verejnosti na legislatívnom procese zvolený scenár 4.
2.Cieľ účasti verejnosti na tvorbe právneho predpisu:
Zapojiť zainteresovanú verejnosť do tvorby právneho predpisu v rovnocennom postavení s predkladateľom návrhu zákona.
3.Spôsob identifikácie problému a alternatív riešení:
Problém, ktorý navrhovaná právna úprava riešiť bol identifikovaný na základe doterajšej aplikačnej praxe, z ktorej vyplynula potreba zvýšiť verejnú kontrolu justície od výberu sudcov, cez hodnotenie po disciplinárne konanie proti sudcom. Alternatívne riešenia neboli posudzované nakoľko Programové vyhlásenie vlády SR exaktne vymedzuje zadanie, ktoré je premietnuté do návrhu zákona.
4.Spôsob identifikácie zainteresovaných skupín a jednotlivcov:
Zainteresované skupiny a jednotlivci vyplynuli z povahy problému, ktorý navrhovaná právna úprava riešiť; nakoľko sa jedná o novelizáciu zák. č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zámerom predkladateľa je zvýšenie verejnej kontroly justície, ako zainteresované skupiny boli identifikované samosprávne, záujmové a stavovské organizácie sudcov a predstavitelia občianskej spoločnosti.
5.Spôsob identifikácie záujmov a možných konfliktov zainteresovaných skupín a jednotlivcov:
Záujmy a možné konflikty zainteresovaných skupín a jednotlivcov boli identifikované na základe praxe a verejne vyjadrených postojov a názorov, prezentovaných predstaviteľmi sudcovských organizácií a predstaviteľmi občianskych iniciatív.
6.Spôsob zapojenia zainteresovaných skupín a jednotlivcov do tvorby právneho predpisu:
Zástupcovia zainteresovaných skupín a jednotlivcov boli do tvorby zákona zapojení formou účasti v pracovnej skupine, v ktorej mohli predkladať svoje návrhy a pripomienky; predložené návrhy boli na základe konsenzu z väčšej časti zapracované do výslednej podoby návrhu zákona.
7.Zoznam zapojených aktérov:
Súdna rada Slovenskej republiky
Najvyšší súd Slovenskej republiky
Združenie Sudcovia za otvorenú justíciu
Združenie sudcov Slovenska
Splnomocnenec vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti
8.Zvolené a použité participatívne metódy:
Bola vytvorená pracovná skupina zložená zo zástupcov Súdnej rady Slovenskej republiky, Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, stavovských organizácií sudcov a občianskej spoločnosti.
9.Stanoviská zapojených aktérov podľa zvoleného scenára účasti verejnosti na tvorbe právneho predpisu:
Zapojení aktéri neposkytli žiadne stanoviská v zmysle zvoleného scenára 4, preto sa za to, že súhlasia konkludentne.
10.Spôsob naloženia s pripomienkami verejnosti:
Pripomienky a návrhy zapojených aktérov boli po dohode s predkladateľom zapracované do návrhu zákona. Pripomienky, ktoré boli v rozpore s programovým vyhlásením vlády SR a ktoré šli nad rozsah zákonnej úpravy, zapracované neboli. Ďalšie pripomienky verejnosti, ktoré budú vznesené v rámci medzirezortného pripomienkového konania budú spracované po jeho ukončení.