1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) vypracovalo návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony na základe úlohy č. 1 na december z Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2016, ktorá bola preložená na február 2017.
Novela zákona rieši rokmi citlivú problematiku v súvislosti s potrebou usporiadania vlastníckych a užívacích pomerov k pozemkom nachádzajúcim sa pod osídleniami marginalizovaných skupín obyvateľstva (ďalej len „osídlenie“), teda ide o urbanistické sídla marginalizovaných rómskych komunít, ako aj k pozemkom v hospodárskych dvoroch, čo sa prejavilo v rozšírení dôvodov vykonávania pozemkových úprav v § 2 ods. 1. S potrebou aplikačnej praxe sa v ustanovení § 2 v odsekoch 2 a 3 vymedzilo, z akých dôvodov dochádza k nariadeniu alebo povoleniu pozemkových úprav.
Oproti doterajšej právnej úprave novela jednoznačne upravila procesné ustanovenia jednoduchých pozemkových úprav. Zároveň rieši aj problematiku, ktorá vznikla v minulosti v súvislosti so zmenou štátnej hranice. V tomto prípade novela vymedzila na podanie návrhu ústredný orgán štátnej správy, z ktorého podnetu bola zmena štátnej hranice vykonaná, pričom ústredný orgán štátnej správy je povinný si zabezpečiť na vykonanie pozemkových úprav finančné prostriedky zo svojej rozpočtovej kapitoly. Vyrovnanie sa poskytne iba v pozemkoch, ktoré poskytuje Slovenský pozemkový fond alebo správca, pričom vlastníkom sa poskytnú nové pozemky v rovnakej výmere a druhu pozemku, ako mali pozemky, ktoré prešli na územie iného štátu.
V prípade pozemkov pod osídlením novela zákona dáva vlastníkom pozemkov a vlastníkom spoluvlastníckych podielov možnosť rozhodnúť sa pre vyrovnanie a to; v nových pozemkoch, v pozemkoch pod osídlením alebo v peniazoch. Pokiaľ si vlastník takto dotknutých pozemkov vyberie z možnosti pozemky na účely vyrovnania, alebo peniaze, jeho pôvodný pozemok, resp. jeho spoluvlastnícky podiel k pôvodnému pozemku, pod osídlením prejde do vlastníctva obce, pričom obec nesmie tento pozemok scudziť ani zaťažiť s výnimkou prevodu do vlastníctva obyvateľa obydlia.
V prípade hospodárskych dvorov novela zákona prináša možnosť usporiadania vlastníckych vzťahov k pozemkom, na ktorých boli zriadené stavby poľnohospodárskych podnikov do 24. júna 1991 v hospodárskych dvoroch, a to v záujme rozvoja vidieka, ako aj z hľadiska prevádzkovo-ekonomickej podpory.
Ministerstvo malo snahu riešiť novelou zákona aj situáciu ohľadne zákona č. 66/2009 Z. z. o niektorých opatreniach pri majetkovoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce a vyššie územné celky a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon 66/2009 Z. z.“) špecifikovaním náležitostí konania jednoduchých pozemkových úprav z tohto dôvodu. V rámci medzirezortného pripomienkového konania boli vznesené k týmto ustanoveniam zásadné pripomienky zo strany Ministerstva financií SR, Slovenského pozemkového fondu a Žilinského samosprávneho kraja. Vzhľadom na nejednotné názory bolo skonštatované, že situácia si vyžaduje analýzu stavu a návrh riešenia. Bolo dohodnuté, že uvedené ustanovenia sa z novely vypustia, pričom na tento účel sa obnoví činnosť pracovnej skupiny zriadenej podľa bodu D.2. uznesenia vlády SR č. 232/2011 a rozšíri sa jej účasť o zástupcu Žilinského samosprávneho kraja. Výsledkom činnosti pracovnej skupiny bude do 30. júna 2018 predložiť na rokovanie vlády SR materiál s analýzou stavu a návrhom riešenia pozemkových úprav
2
podľa zákona č. 66/2009 Z. z.
S potrebou aplikačnej praxe sa návrhom zákona dopĺňa aj zákon č. 180/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov, pričom jednotlivé ustanovenia vymedzujú podmienky pre schválenie registrov a ich skorší zápis do katastra nehnuteľností, čím sa vytvára možnosť zápisu rozhodnutí o vydržaní samostatne do katastra nehnuteľností po zápise registra. V záujme zamedziť drobeniu pozemkov, ktoré vznikli scelením po pozemkových úpravách sa zavádza opatrenie v podobe zdvojnásobenia odvodu uvedeného v § 22 ods. 1. Ďalšie ustanovenia sa dotýkajú úpravy vyplácania finančných náhrad pri vyvlastňovaní a pri prevádzaní pozemkov Slovenského pozemkového fondu. V záujme zabrániť špekuláciám a skupovaniu pozemkov sa zavádza zákaz prevodu finančnej náhrady na tretiu osobu.
Návrhom zákona sa ďalej dopĺňa aj zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov v znení neskorších predpisov, kde sa umožňuje vlastníkovi pozemku, ktorému bol vyčlenený iný pozemok do bezplatného náhradného užívania rozhodnutím o schválení zjednodušeného rozdeľovacieho plánu vykonania urýchleného usporiadania vlastníckych a užívacích pomerov podľa § 15 zákona č. 330/1991 Zb., účinného do 31. decembra 2007 usporiadať si svoje užívacie vzťahy podaním návrhu na začatie konania o vydaní rozhodnutia o vzniku podnájomného vzťahu k doterajšiemu náhradnému pozemku v jeho prospech.
Návrhom zákona sa dopĺňa aj zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov, pričom od 1. januára 2018 nebude financovanie vyhotovenia programov starostlivosti o lesy zabezpečované z Programu rozvoja vidieka SR 2014 -2020, ale bude zabezpečované iba zo štátneho rozpočtu, teda z kapitoly ministerstva. Dátum nadobudnutia účinnosti je navrhnutý tak, aby adresáti zákona mali dostatok času na oboznámenie sa s novou právnou úpravou.
Návrh zákona bude mať negatívny dopad na štátny rozpočet. Nebude mať žiadny dopad na podnikateľské prostredie, na sociálne vplyvy, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občanov ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právnymi aktmi Európskej únie.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie,
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že návrh právneho predpisu nie je v práve Európskej únie upravený, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Februára 2017
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
čl. I – usporiadanie pozemkov pod rómskymi osadami, pod stavbami v hospodárskych dvoroch bývalých poľnohospodárskych podnikov, jednoduché pozemkové úpravy pri usporiadaní pozemkov po zmene štátnej hranice, precizácia postupov jednoduchých pozemkových úprav, skončenie platnosti doterajších náhradných pozemkov, legislatívno-technické úpravy niektorých ustanovení
čl. II – umožniť schváliť registrov obnovenej evidencie pozemkov aj pred rozhodnutím o všetkých návrhoch podľa § 11 zákona, umožniť zapísať rozhodnutia podľa § 11 do katastra samostatne po zápise registra, sprísniť podmienky drobenia pozemkov po pozemkových úpravách
čl. III – presne určeným osobám, vlastníkom pozemkov v konkrétnych prípadoch umožniť podať návrh na
4
konanie o vydaní rozhodnutia o vzniku podnájomného vzťahu k pozemku
čl. IV – zmena financovania vyhotovenia programov starostlivosti o lesy v určitých prípadoch
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
1.čl. I – nové dôvody pozemkových úprav, precizácia postupov jednoduchých pozemkových úprav, skončenie platnosti doterajších náhradných pozemkov
2.čl. II – možnosť schváliť registre obnovenej evidencie pozemkov aj pred rozhodnutím o všetkých návrhoch podľa § 11 zákona, možnosť zapísať rozhodnutia podľa § 11 do katastra samostatne po zápise registra, sprísnenie podmienok drobenia pozemkov po pozemkových úpravách
3.čl. III – presne určeným osobám, vlastníkom pozemkov v konkrétnych prípadoch sa umožňuje podať návrh na konanie o vydaní rozhodnutia o vzniku podnájomného vzťahu k pozemku
4.čl. IV – zvýšenie objemu finančných prostriedkov v štátnom rozpočte prostredníctvom zákona o štátnom rozpočte pre rok 2018 a roky nasledujúce (2019, 2020, 2021) a objemu finančných prostriedkov kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) na prvku 08V0203 „Vyhotovenie programov starostlivosti o lesy“. Zvýšená čiastka finančných prostriedkov ŠR a kapitoly MPRV SR bude poskytnutá Národnému lesníckemu centru Zvolen (NLC) prostredníctvom bežného transferu a na základe kontraktu medzi MPRV SR a NLC. NLC použije poskytnuté finančné prostriedky na úhradu služby (vyhotovených programov starostlivosti o lesy), ktorú poskytuje vo verejnom obstarávaní vybratý vyhotovovateľ programov starostlivosti o lesy.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
čl. I – vlastníci pozemkov, projektanti pozemkových úprav, okresné úrady, obce, VÚC
čl. II – vlastníci pozemkov
čl. III – vlastníci pozemkov, ktorým boli vyčlenené doterajšie náhradné pozemky
čl. IV – vyhotovitelia programov starostlivosti o lesy, Národné lesnícke centrum Zvolen
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
-
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
nie
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
nie
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
5
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
JUDr. Lenka Hrnčiarová,
lenka.hrnciarova@land.gov.sk
, 02/59266410
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
-
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Pripomienky a odporúčania Komisie boli akceptované a materiál bol v ich zmysle dopracovaný.
6
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2017
2018
2019
2020
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
(+) 4 575 737
(+) 4 674 896
(+) 3 974 082
ústredný orgán štátnej správy (zmena štátnej hranice)
obce
Ministerstvo pôdohospodárstva a RV SR
0
(+) 150 000
(+) 1 500 000
(+) 2 925 737
(+) 150 000
(+) 1 500 000
(+) 3 024 896
(+) 150 000
(+) 1 500 000
(+) 2 324 082
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
(+) 3 075 737
(+) 3 174 896
(+) 2 474 082
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
(+) 1 500 000
(+) 1 500 000
(+) 1 500 000
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
7
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
čl. I - §8f štátny rozpočet náklady uhrádza ústredný orgán štátnej správy, §8g obecné rozpočty + zdroje EÚ
čl. II – bez vplyvu na rozpočet verejnej správy
čl. III – bez vplyvu na rozpočet verejnej správy
čl. IV Navrhuje sa zvýšenie objemu finančných prostriedkov v štátnom rozpočte prostredníctvom zákona o štátnom rozpočte pre rok 2018 a roky nasledujúce (2019, 2020, 2021) a objemu finančných prostriedkov kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR na prvku 08V0203 „Vyhotovenie programov starostlivosti o lesy“. Zvýšená čiastka finančných prostriedkov ŠR a kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR bude poskytnutá Národnému lesníckemu centru Zvolen prostredníctvom bežného transferu a na základe kontraktu medzi Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR a Národným lesníckym centrom Zvolen. Národné lesnícke centrum Zvolen použije poskytnuté finančné prostriedky na úhradu služby (vyhotovených programov starostlivosti o lesy), ktorú poskytuje vo verejnom obstarávaní vybratý vyhotovovateľ programov starostlivosti o lesy.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
V čl. I sa rozširujú dôvody, pre ktoré je možné povoliť pozemkové úpravy, precizujú sa postupy jednoduchých pozemkových úprav z pohľadu správneho orgánu, legislatívno-technicky sa upravujú niektoré doterajšie ustanovenia zákona.
V čl. II sa umožňuje schváliť registre obnovenej evidencie pozemkov aj pred rozhodnutím o všetkých návrhoch podľa § 11 zákona a umožňuje sa zapísať tieto rozhodnutia do katastra samostatne po zápise registra. Sprísňujú sa podmienky drobenia pozemkov po pozemkových úpravách.
V čl. III sa vytvára nová služba štátnej správy, kde presne určeným osobám, vlastníkom pozemkov v konkrétnych prípadoch sa umožňuje podať návrh na konanie o vydaní rozhodnutia o vzniku podnájomného vzťahu k pozemku.
Služby pre čl. I až III budú poskytovať pozemkové a lesné odbory okresných úradov.
čl. IV Návrh rieši problematiku vyhotovenia programov starostlivosti o lesy v SR, ktorých vyhotovenie zabezpečujú Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR poverené osoby. Financovanie vyhotovenia programov starostlivosti o lesy v SR bolo do roku 2017 zabezpečované z dvoch zdrojov ŠR (kapitola Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja SR a kapitola Ministerstva obrany SR) a Program rozvoja vidieka SR 2014 2020 v rezorte pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (pre ochranné lesy, lesy osobitného určenia a hospodárske lesy, s výnimkou hospodárskych lesov, ktoré funkčne klasifikované ako typ produkčný). Služby súvisiace s vyhotovením programov starostlivosti o lesy bude vo verejnom záujme poskytovať štát prostredníctvom vo verejnom obstarávaní vybratých vyhotovovateľov programov starostlivosti o lesy. Z návrhu vyplýva, že od 1.1.2018 nebude financovanie vyhotovenia programov starostlivosti o lesy zabezpečované z Programu rozvoja vidieka SR 2014 2020, ale kompletne zo ŠR (kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR). Výška finančných prostriedkov, ktorá bola do 1.1.2018 alokovaná v Programe rozvoja vidieka SR 2014 2020 na financovanie vyhotovenia programov starostlivosti o lesy bude použitá na iné opatrenia Programu rozvoja vidieka SR 2014 – 2020.
8
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Vplyv na ŠR sa predpokladá pri pozemkových úpravách, ktoré sa budú vykonávať z dôvodu podľa § 2 ods. 1 písm. i), teda že je to potrebné na usporiadanie vlastníckych a užívacích pomerov v súvislosti s rozsiahlou zmenou štátnej hranice. Je to problém z minulosti, keď na rôznych úsekoch štátnej hranice došlo k jej úpravám bez kompenzácií vlastníkom pozemkov. Výdavky zo ŠR sa predpokladajú za vyhotovenie projektov jednoduchých pozemkových úprav vo výške cca 150 000 € ročne. Návrh ukladá povinnosť zabezpečiť rozpočtové prostriedky tomu ústrednému orgánu štátnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí dôvod zmeny štátnej hranice. V najväčšej miere sa predpokladá, že pôjde o Ministerstvo životného prostredia SR (úpravy hraničných vodných tokov), ale nevylučujeme ani Ministerstvo obrany SR či Ministerstvo vnútra SR.
Pri jednoduchých pozemkových úpravách z dôvodu podľa § 2 ods. 1 písm. j), teda že je to potrebné na usporiadanie vlastníckych a užívacích pomerov k pozemkom nachádzajúcim sa pod osídleniami marginalizovaných skupín obyvateľstva, budú projekty jednoduchých pozemkových úprav hradené obcami, predpokladá sa tiež využitie financií z „Národného projektu: Podpora vysporiadania pozemkov v marginalizovaných rómskych komunitách“. Predpokladá sa, že návrh podá 50 obcí ročne pri priemernej cene projektu jednoduchých pozemkových úprav cca 20 000 €, čo spolu činí cca 1 000 000 € ročne. Obce súčasne budú uhrádzať vyrovnanie v peniazoch vlastníkom, následne sa stanú vlastníkom tých pozemkov. Pri počte 50 obcí a priemernej výške vyrovnania cca 100 000 € sa predpokladá cca 500 000 € ročne.
9
Potreba objemu finančných prostriedkov na zabezpečenie obnovy programov starostlivosti o lesy zo štátneho rozpočtu pre roky 2016 - 2020 podľa platného harmonogramu obnov programov starostlivosti o lesy za dodržania verejným obstarávaním vysúťaženej ceny programov starostlivosti o lesy na 1 ha pre financovanie zo ŠR a Programu rozvoja vidieka SR 2014 – 2020.
Celková cena v € spolu za všetky LC
Výmera obnovovaných PSL*
Jednotková cena v €/1 ha pre všetky LC . **
Celková cena v € spolu za všetky LC
z toho ŠR
z toho PRV
Rok obnovy PSL
Rok začiatku platnosti PSL
ha
s DPH
s DPH
s DPH
s DPH
1
2
3
4
5
6
7
2016
2017
200 900
19,15 €
3 847 235
582 371
3 264 864
2017
2018
193 100
19,15 €
3 697 865
516 686
3 181 179
2018
2019
195 400
19,15 €
3 741 910
783 618
2 925 737
2019
2020
190 200
19,15 €
3 642 330
617 434
3 024 896
2020
2021
183 100
19,15 €
3 506 365
1 182 283
2 324 082
2021
2022
200 500
19,15 €
3 839 575
767 915
3 071 660
2022
2023
212 000
19,15 €
4 059 800
811 960
3 247 840
* Výmera obnovovaných PSL v súlade s platným aktualizovaným Harmonogramom obnov PSL
** Priemerný cena za 1 ha v súlade s rámcovou zmluvou na vyhotovenie PSL a podľa VO
Čiastky finančných prostriedkov uvedené v stĺpci 7 čiastky, ktoré majú byť podľa návrhu súčasťou ŠR a budú tvoriť dopad na verejné financie (ŠR).
10
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4
Ústredný orgán štátnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí dôvod zmeny štátnej hranice
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
150 000
150 000
150 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
0
150.000
150.000
150.000
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
150.000
150.000
150.000
11
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4
Obce (možnosť čerpať zdroje z Národného projektu: Podpora vysporiadania pozemkov v marginalizovaných rómskych komunitách)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
1 500 000
1 500 000
1 500 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
0
1 000 000
1 000 000
1 000 000
Bežné transfery (640)2
500 000
500 000
500 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
1 500 000
1 500 000
1 500 000
12
Tabuľka č. 4
MPRV SR (PSL)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2018
2019
2020
2021
poznámka
Bežné výdavky (600)
2 925 737
3 024 896
2 324 082
3 071 660
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
2 925 737
3 024 896
2 324 082
3 071 660
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
13
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
14
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
V čl. I rozširujú sa dôvody, pre ktoré je možné povoliť pozemkové úpravy, precizujú sa postupy jednoduchých pozemkových úprav z pohľadu správneho orgánu, legislatívno technicky sa upravujú niektoré ustanovenia zákona
V čl. II sa umožňuje schváliť registre obnovenej evidencie pozemkov aj pred rozhodnutím o všetkých návrhoch podľa § 11 zákona a umožňuje sa zapísať rozhodnutia podľa § 11 do katastra samostatne po zápise registra. Sprísnili sa podmienky drobenia pozemkov po pozemkových úpravách.
Čl. IV nemá vplyv na služby verejnej správy pre občana.
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
V čl. III sa vytvára nová služba štátnej správy, kde presne určeným osobám, vlastníkom pozemkov v konkrétnych prípadoch sa umožňuje podať návrh na konanie o vydaní rozhodnutia o vzniku podnájomného vzťahu k pozemku.
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
čl. I – pozemkové úpravy
čl. II – registre obnovenej evidencie pozemkov
čl. III – podnájomné vzťahy k doterajším náhradným pozemkom
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
čl. I Zákon SNR č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov
čl. II Zákon NR SR č. 180/1995 Z.z.. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov
čl. III Zákon NR SR č. 504/2003 Z.z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
Pozemkové a lesné odbory okresných úradov
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
V čl. I rozširujú sa dôvody, pre ktoré je možné povoliť pozemkové úpravy, precizujú sa postupy jednoduchých pozemkových úprav z pohľadu správneho orgánu, legislatívno technicky sa upravujú niektoré ustanovenia zákona
V čl. II sa umožňuje schváliť registre obnovenej evidencie pozemkov aj pred rozhodnutím o všetkých návrhoch podľa § 11 zákona a umožňuje sa zapísať tieto rozhodnutia do katastra samostatne po zápise registra. Sprísnili sa podmienky drobenia pozemkov po pozemkových úpravách.
V čl. III sa vytvára nová služba štátnej správy, kde presne určeným osobám, vlastníkom pozemkov v konkrétnych prípadoch sa umožňuje podať návrh na konanie o vydaní rozhodnutia o vzniku podnájomného vzťahu k pozemku.
Nepriamy vplyv (popíšte)
Podľa § 42v dotknutí vlastníci pozemkov povinní do 31. októbra 2019 usporiadať svoje užívacie vzťahy podľa zákona č. 504/2003 o nájme ...
15
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
-
Zvýšenie priamych finančných nákladov
-
Zníženie nepriamych finančných nákladov
-
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
-
7.2.2 Časový vplyv
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
čl. III podanie návrhu do 6 mesiacov od účinnosti zákona, správny rozhodne do 24 mesiacov od skončenia predošlej lehoty
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
-
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
čl. I vlastníci pozemkov a spoluvlastníckych podielov k pozemkom, ktoré sa nachádzajú v obvode projektu pozemkových úprav
čl. II osoby, ktoré podali návrh podľa §11 zákona 180/1995 a o ich návrhu bude rozhodnuté po schválení registra a jeho zápise do katastra
čl. III vlastníci, ktorým boli vyčlenené doterajšie náhradné pozemky a ktorí podali návrh podľa nového §12b zákona 504/2003
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
čl. I - Podľa § 42v dotknutí vlastníci pozemkov povinní do 31. októbra 2019 usporiadať svoje užívacie vzťahy podľa zákona č. 504/2003 o nájme
čl. II ak úkonom vlastníka dôjde k drobeniu pozemku po pozemkových úpravách, výška odvodov sa zdvojnásobuje
čl. III – ak ide o presne stanovené podmienky, vlastník môže podľa návrh podľa § 12b zákona 504/2003
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Ktoré subjekty verejnej správy sú účastné procesu poskytnutia služby?
Pozemkové a lesné odbory okresných úradov
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
čl. I - § 7 ods. 4 písm. h) až k); § 8g ods. 8; § 11 ods. 12;
čl. III - § 12b ods.4, 5, 9
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
čl. I - § 8 ods. 4
16
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Rozširujú sa dôvody, pre ktoré môže dôjsť k vykonávaniu pozemkových úprav (§ 2 ods. 1).
K bodu 2
V § 2 sa v súvislosti s rozšírením dôvodov pozemkových úprav dopĺňajú nové odseky 3 5. Odsek 3 špecifikuje, v ktorých prípadoch okresný úrad povoľuje pozemkové úpravy. Odseky 4 a 5 definujú na účely tohto zákona pojmy osídlenie marginalizovaných skupín obyvateľstva a hospodársky dvor.
K bodu 3
Terminologické spresnenie.
K bodu 4
Legislatívno-technická úprava.
K bodom 5 a 16
Novela zákona reaguje na zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách.
K bodu 6
Špecifikuje dôvody, z ktorých možno začať konanie z podnetu okresného úradu a určuje subjekty, ktoré môžu podľa stanovených zákonných dôvodov podať žiadosť na uskutočnenie pozemkových úprav.
K bodu 7
Požadovanou zmenou sa docieli zovšeobecnenie pojmu, tak aby bol v súlade s obsahom pozemkových úprav podľa § 1 zákona.
K bodu 8
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 9
Bližšie sa definuje zistenie a vyhodnotenie záujmu vlastníkov pozemkov pri vykonávaní pozemkových úprav z konkrétnych dôvodov.
K bodu 10
Z doterajšej praxe vyplynulo, že pre účely konania nie je táto informácia potrebná.
K bodu 11
Odstraňuje sa nesúlad s § 23 ods. 4. Činnosť prípravného výboru z hľadiska prehľadnosti upravuje samostatný odsek novely zákona (§ 7 ods. 8).
K bodu 12
Vzhľadom na rozšírenie dôvodov pozemkových úprav (§ 2 ods. 1) sa vymedzujú v rámci prípravného konania ďalšie povinnosti okresnému úradu, pričom sa zároveň stanovuje 15 dňová lehota, v ktorej príslušný subjekt vzhľadom na konkrétny dôvod jednoduchých pozemkových úprav navrhne pozemky na účely vyrovnania, ktoré vo svojom vlastníctve alebo vo svojej správe.
K bodu 13
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 14
Odôvodnenie v bode 11.
K bodu 15
Bližšie sa špecifikuje, v ktorých prípadoch rozhodne okresný úrad o nariadení alebo povolení pozemkových úprav.
K bodom 17 až 19
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 20
Ustanovuje jednotnú úpravu konania v prípadoch jednoduchých pozemkových úprav.
K bodu 21
17
Upravuje špecifickú úpravu konania v prípade jednoduchých pozemkových úprav pri podstatných zmenách vo vlastníckych a užívacích pomeroch, jednoduchých pozemkových úpravách vykonávaných z dôvodu budúceho použitia pozemkov na iné účely ako hospodárenie na pôde a jednoduchých pozemkových úprav pri investičnej výstavbe ktorá podstatne ovplyvní hospodárenie na pôde.
K bodu 22
Upravuje procesný postup jednoduchých pozemkových úprav vykonávaných na usporiadanie vlastníckych a užívacích pomerov v súvislosti s rozsiahlou zmenou štátnej hranice (§ 8f).Uvedeným postupom bude umožnené vlastníkovi pozemku, ktorý prešiel na územie iného štátu, poskytnúť vyrovnanie na pozemkoch vo vlastníctve Slovenskej republiky.
§ 8g upravuje konanie v prípadoch usporiadania vlastníckych a užívacích pomerov k pozemkom pod osídleniami, pričom ide o urbanistické sídla marginalizovaných rómskych komunít. Poskytuje vlastníkovi takéhoto pozemku možnosti vyrovnania a to v pozemkoch na účely vyrovnania, v pozemkoch pod osídlením alebo vyrovnanie v peniazoch. Ak si vlastník takto dotknutých pozemkov vyberie pozemky pre vyrovnanie alebo peniaze, pozemok pod osídlením prejde do vlastníctva obce, pričom obec nesmie tento pozemok scudziť ani zaťažiť s výnimkou prevodu do vlastníctva obyvateľom obydlí.
§ 8h podrobnejšie upravuje procesné postupy v prípadoch jednoduchých pozemkových úprav vykonávaných z dôvodov usporiadania vlastníckych a užívacích pomerov v hospodárskych dvoroch, čím by malo dôjsť najmä dôjsť k zosúladeniu vzťahov k stavbám a pozemkom v hospodárskych dvoroch.
K bodom 23 až 27
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 28
Legislatívno-technická úprava, riešené priamo v § 8d.
K bodu 29
Legislatívno-technická úprava. Zároveň v tretej vete sa ustanovuje možnosť využitia zabezpečovacieho právneho úkonu vo veci pohľadávky Slovenského pozemkového fondu vyplývajúcej z majetkoprávneho usporiadania vlastníckych a užívacích vzťahov k pozemkom.
K bodu 30
Legislatívno-technická úprava.
V rámci zlučovania pozemkov do 400 m² podľa § 11 ods. 15 sa kladie dôraz na zlučovanie pozemkov do celkov takým spôsobom, aby nedochádzalo k zlučovaniu spoluvlastníckych podielov známych vlastníkov t. j. vlastníkov ktorých miesto pobytu alebo sídlo je známe so spoluvlastníckymi podielmi, ktoré spravuje alebo s ktorými nakladá Slovenský pozemkový fond alebo správca, nakoľko to komplikuje nakladanie s takýmito pozemkami po pozemkových úpravách.
Legislatívno-technická úprava a terminologické spresnenie reagujúce na zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov.
K bodu 31
Ide o terminologické spresnenie.
K bodu 32
Legislatívno-technická úprava, riešené priamo v § 8d.
K bodu 33
Ide o terminologické spresnenie.
K bodu 34
Rozširuje sa definícia verejných zariadení a opatrení o cestné komunikácie okrem poľných a lesných ciest, čím sa zároveň vysvetľuje kedy sa cestné komunikácie považujú
18
za verejné zariadenia a opatrenia alebo spoločné zariadenia a opatrenia.
K bodom 35 a 36
Ide o terminologické spresnenie.
K bodom 37 a 38
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 39
Vychádzajúc z praxe pri jednoduchých pozemkových úpravách nie je potrebné vždy pozastaviť zápisy v katastri nehnuteľností na 90 dní pred predpokladaným termínom schválenia vykonania projektu. Správny orgán môže túto lehotu primerane skrátiť.
K bodu 40
Ide o terminologické spresnenie ukončenia konania.
K bodu 41
Legislatívno-technická úprava.
K bodom 42 a 43
Legislatívno-technická úprava. Spresňujú sa subjekty, ktoré znášajú náklady na pozemkové úpravy.
K bodu 44
Úprava reaguje na prax, kedy pri pozemkových úpravách s menším počtom účastníkov konania nie je potrebné a niekedy ani možné vytvoriť predstavenstvo s počtom členov podľa doterajšej právnej úpravy.
K bodom 45 a 46
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 47
Problematika je upravená v novom § 8f.
K bodu 48
Upravuje sa lehota na opakované vykonanie skúšok odbornej spôsobilosti.
K bodom 49 až 51
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 52
Vyplýva zo zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodu 53
Vyplýva z právomoci rozhodovania súdov.
K bodu 54
Rozširuje sa dôvod, kedy dochádza k zániku platnosti rozhodnutia o schválení zjednodušeného rozdeľovacieho plánu vykonania urýchleného usporiadania vlastníckych a užívacích pomerov.
K bodu 55
Ukladá vlastníkom pozemkov, ktorým boli vyčlenené iné pozemky do bezplatného náhradného užívania usporiadať si užívacie pomery podľa zákona č. 504/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov. Cieľom je, aby užívacie pomery, ktoré boli založené na základe rozhodnutia o schválení zjednodušeného rozdeľovacieho plánu vykonania urýchleného usporiadania vlastníckych a užívacích pomerov podľa § 15 zákona účinného do 31. decembra 2007 prestali od 31. decembra 2018 platiť.
Zároveň sa upravujú konania, ktoré neboli právoplatne ukončené.
K bodu 56
Ide o terminologické spresnenie.
K Čl. II
K bodom 1 až 3
Doplnené a nové ustanovenia vytvárajú predpoklady pre schválenie registrov a ich skorší zápis do katastra a vytvárajú možnosť zápisu rozhodnutí o vydržaní samostatne do katastra po zápise registra.
19
K bodom 4 až 6
Legislatívno-technická úprava.
K bodom 7 a 10
Legislatívne opatrenia za účelom zjednotenia vyplácania finančných náhrad pri vyvlastňovaní a pri prevádzaní pozemkov SPF. Zároveň sa znemožňuje prevádzať finančnú náhradu na tretie osoby, čo zamedzí možným špekuláciám a skupovaniu pozemkov.
K bodom 8 a 9
Rieši problém s vysporiadaním pozemkov nezistených vlastníkov, na ktorých záhrady k rodinným domom príp. iné podobné pozemky.
K bodu 11
Zavádza sa opatrenie, aby sa pozemky vzniknuté scelením po pozemkových úpravách nemohli, alebo iba ťažko mohli, znovu ďalej drobiť.
K bodu 12
Zavádzajú sa prechodné ustanovenia pre neukončené konania podľa doterajšieho znenia zákona.
K Čl. III
K bodu 1
Nové ustanovenia reakciou na zrušenie doterajších náhradných pozemkov vymedzených vlastníkovi podľa § 15 zákona č. 330/1991 Zb., účinného do 31. decembra 2007. Upravuje sa procesný postup a podmienky, kedy je vlastníkom umožnené pokračovať v užívaní rovnakých pozemkov ako doteraz, ale v inom právnom režime, v súlade so zákonom č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov v znení neskorších predpisov. Vlastník pozemku, ktorému bol vyčlenený iný pozemok do bezplatného náhradného užívania môže podať na okresný úrad návrh na začatie konania o vydaní rozhodnutia o vzniku podnájomného vzťahu k doterajšiemu náhradnému pozemku v jeho prospech. Po splnení zákonom ustanovených podmienok okresný úrad rozhodne o vzniku podnájomného vzťahu. Pre určenie výmery na účel podnájomného vzťahu sa sčítavajú výmery poľnohospodárskej pôdy, pripadajúce na jednotlivé spoluvlastnícke podiely vo vlastníctve navrhovateľa (t. j. vlastníka, ktorému bol vyčlenený iný pozemok do bezplatného náhradného užívania) za predpokladu, že nemá na túto poľnohospodársku pôdu uzatvorenú nájomnú zmluvu.
K bodu 2
Zavádzajú sa prechodné ustanovenia a lehoty pre konania podľa bodu 1.
K Čl. IV
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava. Spresnenie pojmu „hospodárska úprava lesov“ s prihliadnutím na súbor činností vykonávaných na základe objednávky štátu. V širšej súvislosti chápaná ako vedná disciplína a zároveň aj praktická činnosť zameraná najmä na zisťovanie stavu lesov, sledovanie, hodnotenie, určovanie a plánovanie trvalo udržateľného hospodárenia v lesoch, ktoré sa musia plniť pri zosúlaďovaní záujmov vlastníkov, správcov, obhospodarovateľov lesa s verejným záujmom.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava. Program starostlivosti o lesy je dokumentáciou, ktorá je výsledkom hospodárskej úpravy lesov a jeho vyhotovenie sa zabezpečuje z verejných zdrojov štátu.
K bodu 3
Program starostlivosti o lesy sa vyhotovuje prostredníctvom vybratého vyhotovovateľa programu starostlivosti o lesy, ktorý podpíše zmluvu o dielo s verejným obstarávateľom, ktorým je Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, alebo na základe jeho poverenia príslušný orgán štátnej správy lesného hospodárstva alebo
20
právnická osoba, ktorej zriaďovateľom alebo zakladateľom je Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky. Predmetom zmluvy o dielo je záväzok vyhotovovateľa vypracovať a dodať objednávateľovi verejnému obstarávateľovi programu starostlivosti o lesy dielo - program starostlivosti o lesy na obdobie zväčša 10 rokov na určených lesných celkoch a za dohodnutú cenu na 1 ha lesného pozemku.
K bodu 4
Vlastník, správca alebo obhospodarovateľ lesa si zabezpečuje sám vyhotovenie programu starostlivosti o lesy a z vlastných finančných prostriedkov v prípade, ak ide podľa § 43 ods. 1 o predčasnú obnovu programu starostlivosti o lesy.
K bodom 5 a 6
Pôvodné znenie § 41 ods. 4 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov je nelogické, pretože Národné lesnícke centrum, ako aj orgány štátnej správy lesného hospodárstva, majú informáciu o platnosti programu starostlivosti o lesy a zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov umožňuje začať správne konanie z podnetu správneho orgánu (tzv. z úradnej povinnosti - ex offo/ex officio). Okrem toho je potrebné uviesť, že správne konanie o vyhotovení programu starostlivosti o lesy začína dňom vyhotovenia protokolu o výsledkoch prerokovania správy o doterajšom hospodárení a o určení zásad na vyhotovenie programu starostlivosti pre príslušný lesný celok podľa § 41 ods. 10 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov. Správu o doterajšom hospodárení a o určení zásad na vyhotovenie programu starostlivosti o lesy pre príslušný lesný celok predkladá podľa § 41 ods. 6 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov vyhotovovateľ programu starostlivosti o lesy orgánu štátnej správy lesného hospodárstva najneskôr do konca februára posledného roka platnosti programu starostlivosti o lesy. Súčasne je potrebné uviesť, že program starostlivosti o lesy je nástrojom štátu a z tohto dôvodu nemá vlastník, správca alebo obhospodarovateľ lesa dôvod oznamovať túto skutočnosť, ani žiadať o vypracovanie programu starostlivosti o lesy pre ďalšie zväčša desať ročné obdobie.
K Čl. V
Účinnosť sa navrhuje od 1. septembra 2017 okrem čl. IV, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2018. Dátum nadobudnutia účinnosti je navrhnutý tak, aby adresáti zákona mali dostatok času na oboznámenie sa s novou právnou úpravou.
Bratislava 1. marca 2017
Robert Fico v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Gabriela Matečná v. r.
ministerka pôdohospodárstva
a rozvoja vidieka Slovenskej republiky