Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností v znení neskorších predpisov na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Milan Krajniak.
Cieľom návrhu zákona je
-zadefinovať náboženskú stavbu, ako stavbu určenú na praktizovanie náboženskej viery, organizovanie hromadných kultúrnych a náboženských podujatí, bohoslužieb, iných náboženských úkonov pokiaľ úplne alebo čiastočne vlastnené cirkvou alebo náboženskou spoločnosťou. Zároveň sa stanovuje povinnosť stavebnému úradu požiadať o záväzné stanovisko Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky v prípade, ak ide o cirkev alebo náboženskú spoločnosť, ktorá nie je na Slovensku registrovanou;
-stanoviť povinnosť Ministerstvu kultúry Slovenskej republiky, ako registrujúcemu orgánu, aby si v rámci preskúmavania návrhu na registráciu cirkvi alebo náboženskej spoločnosti vyžiadal informácie od Slovenskej informačnej služby v oblasti bezpečnosti a ochrany občanov a verejného poriadku. Taktiež sa zavádza povinnosť pre registrujúci orgán opätovne preskúmať registrovanú cirkev alebo náboženskú spoločnosť v oblasti bezpečnosti a ochrany občanov a verejného poriadku po piatich rokoch od jej registrácie.
Vzhľadom na to, že súčasný právny poriadok v Slovenskej republike nepoznal tzv. náboženské stavby a neboli vykonané potrebné bezpečnostné opatrenia pri registrácii novej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti je podľa nášho názoru potrebné tento stav zmeniť aj s ohľadom na vývoj migračnej vlny v Európskej únii a s ňou súvisiace negatívne javy, akým možná radikalizácia členov novo registrovaných cirkví a náboženských spoločnosti a možné teroristické útoky v Slovenskej republike.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Nemá vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť a ani vplyv na informatizáciu spoločnosti. Zároveň predložený návrh zákona nemá negatívny sociálny vplyv a ani vplyv na hospodárenie obyvateľstva.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 (§ 139b ods. 16)
Navrhuje sa zadefinovať pojem náboženská stavba, ako stavbu určenú na výlučne alebo čiastočne praktizovanie náboženskej viery, organizovanie hromadných kultúrnych a náboženských podujatí, bohoslužieb, iných náboženských úkonov pokiaľ úplne alebo čiastočne vlastnené cirkvou alebo náboženskou spoločnosťou.
K bodu 2 (§ 140b ods. 2)
Zavádza sa povinnosť stavebnému úradu požiadať o záväzné stanovisko dotknutý orgán, ktorou je obec a od Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky v prípade, ak ide o cirkev alebo náboženskú spoločnosť, ktorá nie je na Slovensku registrovanou.
K čl. II
K bodu 1 (§ 15 ods. 1, 2)
Navrhuje sa doplniť do procesu preskúmavania žiadosti o založenie a činnosť cirkvi alebo náboženskej spoločnosti povinnosť pre registrujúci orgán, aby vykonal prieskum zameraný aj na možné ohrozenie práv iných právnických osôb a fyzických osôb.
Navrhuje sa povinnosť registrujúcemu orgánu, aby si v rámci preskúmavania návrhu na registráciu cirkvi alebo náboženskej spoločnosti vyžiadal informácie od Slovenskej informačnej služby v oblasti bezpečnosti a ochrany občanov a verejného poriadku.
K bodu 2 (§ 16 ods. 1)
Navrhuje sa zaviesť povinnosť pre registrujúci orgán opätovne preskúmať novo registrovanú cirkev alebo náboženskú spoločnosť v oblasti bezpečnosti a ochrany občanov a verejného poriadku po piatich rokoch od jej registrácie. Po opätovnom splnení podmienok registrujúci orgán predĺži registráciu cirkvi alebo náboženskej spoločnosti na dobu neurčitú.
K bodu 3 (§21a)
Určuje sa účinnosť navrhnutých zmien v prechodných ustanoveniach.
K čl. III
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. júl 2017.