1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia a na vedenie motorových vozidiel vyplýva zo smernice Európskeho parlamentu a Komisie 2006/126/ES o vodičských preukazoch. Podľa tejto smernice sa od roku 2013 zvýšil vek na vedenie motorových vozidiel skupiny C a CE z 18 rokov na 21 rokov a na vedenie motorových vozidiel skupiny D a DE z 21 rokov na 24 rokov. Toto zvýšenie minimálneho veku spolu s ďalšími faktormi spôsobuje v súčasnosti nedostatok vodičov vozidiel nákladnej a osobnej dopravy. Na základe podnetov z dopravných podnikov a autodopravcov sa navrhuje, aby sa v Slovenskej republike umožnilo udelenie vodičského oprávnenia a vedenia motorových vozidiel skupín C a D aj v pôvodnom nižšom veku, avšak za podmienky ich dôkladnejšieho a hlbšieho vzdelania v teórii aj v praxi vedenia takýchto motorových vozidiel. Navrhovaný model zníženia veku vychádza z aplikácie smernice 2003/59/ES o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku vodičov určitých cestných vozidiel nákladnej a osobnej dopravy a existuje aj v mnohých iných členských štátoch Európskej únie (napr. v Českej republike, Rakúsku, Poľsku, Nemecku, Francúzsku, Veľkej Británii, Írsku).
Návrh zákona nepredpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Predpokladajú sa pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy, a to predovšetkým tým, že umožní zamestnávať mladých vodičov vozidiel nákladnej a osobnej dopravy v skoršom veku.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona bol podľa § 33 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Július Buček
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
2
čl. 91 ods. 1 písm. c) tretia časť hlava VI Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení – Doprava
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/126/ES z 20. decembra 2006 o vodičských preukazoch (prepracované znenie) v platnom znení;
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2003/59/ES z 15. júla 2003 o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku vodičov určitých cestných vozidiel nákladnej a osobnej dopravy, ktorou sa mení a dopĺňa nariadenie Rady (EHS) č. 3820/85 a smernica Rady 91/439/EHS a zrušuje smernica Rady 76/914/EHS
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
-transpozičná lehota smernice 2006/126/ES bola 19. januára 2011;
-transpozičná lehota smernice 2003/59/ES bola 10. septembra 2006;
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-proti Slovenskej republike v súčasnosti neprebieha žiadne konanie
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
-smernica 2006/126/ES je úplne transponovaná v zákone č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a vo vyhláške č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
-smernica 2003/59/ES je úplne transponovaná v zákone č. 280/2006 Z. z. o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov v znení neskorších predpisov a vo vyhláške č. 44/2016 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 280/2006 Z. z. o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov v znení neskorších predpisov;
3
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
4
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Keďže kurzy základnej kvalifikácie obsahujú aj praktickú časť jazdy v cestnej premávke, ktoré sa môžu vykonávať súčasne alebo súbežne s vodičským kurzom žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia je potrebné toto zohľadniť aj v ustanoveniach o zákaze viesť motorové vozidlo bez vodičského oprávnenia.
K bodom 2 a 3
Oprávnenie viesť motorové vozidlá skupiny C a CE bude v nadväznosti na znenie smernice 2003/59/ES obmedzené len na územie Slovenskej republiky, ak bolo vodičské oprávnenie udelené od 18 do 21 rokov. Ďalšou podmienkou pre takýchto vodičov bude povinnosť byť zároveň aj držiteľom kvalifikačnej karty vodiča, teda nielen vtedy, ak to vyžaduje zákon č. 280/2006 Z. z. o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov. Kvalifikačná karta vodiča preukazuje, že vodič po kurze základnej kvalifikácie úspešne vykonal aj skúšku a získal základnú kvalifikáciu. Tieto obmedzenia budú platiť do dovŕšenia základného minimálneho veku na vedenie motorových vozidiel skupiny C a CE, t. j. do 21 rokov.
K bodom 4 a 5
Oprávnenie viesť motorové vozidlá skupiny D a DE bude v nadväznosti na znenie smernice 2003/59/ES obmedzené len na územie Slovenskej republiky, ak bolo vodičské oprávnenie udelené od 21 do 24 rokov. Ďalšou podmienkou pre takýchto vodičov bude povinnosť byť zároveň aj držiteľom kvalifikačnej karty vodiča, teda nielen vtedy, ak to vyžaduje zákon č. 280/2006 Z. z. o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov. Kvalifikačná karta vodiča preukazuje, že vodič po kurze základnej kvalifikácie úspešne vykonal aj skúšku a získal základnú kvalifikáciu. Vodičské oprávnenie skupiny D a DE, ktoré bolo udelené po dovŕšení 21 rokov a jeho držiteľ získal len zrýchlenú základnú kvalifikáciu, bude do dovŕšenia 23 rokov oprávňovať len na vedenie vozidiel pravidelnej autobusovej dopravy na autobusovej linke, ktorá nepresahuje 50 km. Tieto obmedzenia budú platiť do dovŕšenia základného minimálneho veku na vedenie motorových vozidiel skupiny D a DE, t. j. do 24 rokov.
K bodom 6 a 8
Podmienky na udelenie vodičského oprávnenia sa dopĺňajú o ukončenie kurzu základnej kvalifikácie, ak sa vodičské oprávnenie skupiny C, CE, D a DE udeliť v skoršom veku ako je základný minimálny vek na ich udelenie. Ukončenie kurzu zdokladuje žiadateľ o udelenie vodičského oprávnenia pred vykonaním skúšky z odbornej spôsobilosti predložením potvrdenia o ukončení kurzu, ktorý mu vydá prevádzkovateľ školiaceho strediska podľa § 4 ods. 5 zákona č. 280/2006 Z. z.
Okrem toho sa navrhuje medzi podmienky na udelenie vodičského oprávnenia, ktorých splnenie preukazuje priamo žiadateľ o udelenie vodičského oprávnenia, doplniť aj podmienku podľa § 77 ods. 1 písm. q), teda že sa podrobil preskúmaniu zdravotnej spôsobilosti osobitne vo vzťahu k závislosti od alkoholu, inej návykovej látky alebo liečiva a odbornému poradenstvu, ak v priebehu posledných piatich rokov ako vodič motorového vozidla bez vodičského oprávnenia porušil pravidlá cestnej premávky požitím alkoholu alebo inej návykovej látky alebo odmietnutím podrobiť sa vyšetreniu na ich zistenie, keďže túto
5
skutočnosť môže preukázať len samotný žiadateľ predložením príslušného dokladu od psychiatra a posudzujúceho psychológa.
K bodu 7
Navrhuje sa umožniť udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel nákladnej a osobnej dopravy aj v nižšom veku, ako je v súčasnosti. Motorové vozidlá skupiny C a CE (vozidlá určené na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t) a motorové vozidlá skupiny D1 a D1E (vozidlá určené na prepravu najviac 16 osôb s dĺžkou do 8 m) možno v súčasnosti viesť po dovŕšení veku 21 rokov. Motorové vozidlá skupiny D a DE (vozidlá určené na prepravu viac ako 8 osôb okrem vodiča) možno viesť po dovŕšení 24 rokov. Tieto minimálne roky spoločné v rámci celej Európskej únie a vychádzajú zo smernice 2006/126/ES o vodičských preukazoch. Smernica 2006/126/ES však v istej miere pripúšťa tieto roky znížiť, a to za predpokladu aplikovania smernice 2003/59/ES aj na udeľovanie vodičského oprávnenia.
Smernica 2003/59/ES sa primárne vzťahuje na „vodičov profesionálov“ a na základe nej môžu vodiči viesť motorové vozidlá určené na prepravu osôb alebo nákladu len po získaní základnej kvalifikácie. Okrem toho musia v pravidelných intervaloch (na Slovensku každých päť rokov) absolvovať pravidelný výcvik. Základná kvalifikácia a pravidelný výcvik sa vykonáva v školiacich strediskách, ktorými môžu byť aj autoškoly, pričom kurz základnej kvalifikácie môže prebiehať súčasne s vodičským kurzom žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia. Kurzy základnej kvalifikácie môžu byť riadne (trvajú 280 hodín) alebo zrýchlené (trvajú 140 hodín). Kedy sa vyžaduje kurz riadnej kvalifikácie, kedy kurz zrýchlenej kvalifikácie a na aké skupiny motorových vozidiel, vychádza zo smernice 2003/59/ES.
Navrhuje sa, aby bolo možné vodičské oprávnenie skupiny C a CE udeliť v 18 rokoch (oproti 21 rokom) a vodičské oprávnenie skupiny D a DE v 21 rokoch (oproti 24 rokom), čiže v minimálnom veku, ktorý platil do roku 2013. V súlade so smernicou 2003/59 to však bude možné len za podmienky absolvovania kurzu základnej kvalifikácie.
Absolvovanie kurzu bude musieť žiadateľ doložiť skúšobnému komisárovi pred samotnou skúškou z odbornej spôsobilosti. Po úspešne vykonanej skúške z odbornej spôsobilosti bude musieť vodič ešte úspešne vykonať skúšku podľa zákona č. 280/2006 Z. z., čím získa aj osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačnú kartu vodiča. potom bude vodič oprávnený viesť motorové vozidlá danej skupiny, avšak do dovŕšenia základného minimálneho veku, len na území Slovenskej republiky.
Smernicou 2003/59/ES danú možnosť znížiť vek na vedenie motorových vozidiel určených na hromadnú prepravu osôb (skupiny D1, D1E, D a DE) pod hranicu 21 rokov, sa navrhuje nevyužiť. Zároveň sa nebudú ani uznávať cudzie vodičské preukazy udelené na tieto skupiny pred dovŕšením základného minimálneho veku (viď bod 9 čl. I). Aj pred rokom 2013 bolo možné udeliť vodičské oprávnenie na tieto skupiny od 21 rokov. Mladí vodiči (obzvlášť do veku 20 rokov) považovaní za rizikovú skupinu účastníkov cestnej premávky. Faktormi, ktoré majú vplyv na dopravno-bezpečnostnú charakteristiku nedostatok vodičských skúseností, vek, pohlavie. Neskúsenosť a vek mladých vodičov sa prejavuje v ich nižšej schopnosti rozpoznávania nebezpečenstva alebo jeho podceňovaní, muži v mladom veku náchylní vo vyššej miere podstúpiť riziko, ako starší vodiči alebo ženy. Mladí ľudia vystavení širokej škále externých vplyvov, ktoré spojené so zvýšenou sociálnou aktivitou vlastnou ich veku náchylnejší na požívanie alkoholu a drog, na únavu (vyplývajúcu zo spôsobu ich života), vplyv rovesníkov. V súčasnosti je fenoménom mladosti používanie mobilných zariadení a tento zvyk si mladí vodiči prenášajú aj za volant vo vyššej miere, ako starší vodiči.
Tieto názory potvrdzujú aj údaje z analýzy bezpečnostnej charakteristiky vodičov motorových vozidiel vo veku 18 20 rokov za obdobie rokov 2010 2016, z ktorej
6
vyplývajú nasledovné ukazovatele potvrdzujúce nevhodnosť rozšírenia vodičského oprávnenia skupiny D1, D1E, D a DE na osoby mladšie ako 21 rokov:
-vodiči vo veku 17 20 rokov tvoria len necelé 3 % z celkovej vodičskej populácie, zapríčinia však viac ako 7 % dopravných nehôd spôsobených vodičmi motorových vozidiel,
-mladí vodiči ročne priemerne zapríčinia 9,6 % úmrtí pri dopravných nehodách s tým, že medziročne tento podiel narástol o 4,9 % zo 7,3 % v roku 2015 na 12,4 % v roku 2016,
-mladí vodiči ročne priemerne zapríčinia 8 10 % ťažkých a ľahkých zranení pri dopravných nehodách,
-pomer dopravných nehôd pripadajúcich na 1000 všetkých vodičov za rok je 3,5 dopravnej nehody, pričom pomer dopravných nehôd pripadajúcich na 1000 mladých vodičov za rok je 8,7 dopravnej nehody, teda viac ako dvojnásobne vyšší,
-podiel dopravných nehôd mladých vodičov s následkom na zdraví alebo živote na celkovom počte dopravných nehôd stúpajúci trend, približuje sa k polovici všetkých dopravných nehôd mladých vodičov a je priemerne o 4,1 % vyšší ako podiel dopravných nehôd všetkých vodičov s následkom na zdraví alebo živote.
K bodu 9
Keďže vodičské oprávnenie udelené v zníženom veku platí podľa smernice o vodičských preukazoch a smernice 2003/59/ES v zásade len na území toho štátu, ktorý takéto zníženie veku umožňuje, navrhuje sa, aby držitelia vodičských preukazov vydaných v cudzom štáte mohli viesť motorové vozidlá skupiny C, CE, D a DE len po dovŕšení základného minimálneho veku, t. j. 21 rokov, resp. 24 rokov.
K čl. II
Účinnosť zníženia minimálneho veku na udelenie vodičského oprávnenia sa navrhuje od 1. septembra 2017 vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu a potrebu legisvakancie.