Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 378/2015 Z. z. o dobrovoľnej vojenskej príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
vláda Slovenskej republiky
* Materiál nelegislatívnej povahy
Σ Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
* Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 15.12.2016Ukončenie: 19.12.2016
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2. Definícia problému
Zákonom č. 378/2015 Z. z. o dobrovoľnej vojenskej príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 378/2015 Z. z.“), ktorý nadobudol účinnosť 2. januára 2016, sa vytvorilo potrebné právne prostredie, v ktorom sa občanom Slovenskej republiky umožňuje absolvovať základný vojenský výcvik a v rámci dobrovoľnej vojenskej prípravy sa pripraviť na prípadnú obranu Slovenskej republiky. Zároveň sa vytvorili podmienky na obnovenie tvorby záloh ozbrojených síl Slovenskej republiky v stave bezpečnosti z radov mladých registrovaných občanov, a to na báze dobrovoľnosti. Zákonom č. 378/2015 Z. z. sa reagovalo aj na aktuálny vývoj bezpečnostnej situácie vo svete. Navrhované zmeny zákona č. 378/2015 Z. z. sú zamerané najmä na zatraktívnenie výkonu dobrovoľnej vojenskej prípravy. Potreba ich vykonania vychádza z aplikačných poznatkov vyplývajúcich z realizácie dobrovoľnej vojenskej prípravy v roku 2016, poznatkov z uskutočnených výskumov, ako aj pripomienok odbornej a občianskej verejnosti.
3. Ciele a výsledný stav
Vytvorenie dostatočne a prirodzene atraktívnych podmienok na to, aby pokračovala tvorba záloh ozbrojených síl Slovenskej republiky z radov registrovaných občanov a ďalších občanov Slovenskej republiky, ktorí dobrovoľne prevezmú na seba brannú povinnosť a tiež, aby pokračovala príprava registrovaných občanov a ďalších občanov Slovenskej republiky na prípadnú obranu vlasti na báze dobrovoľnosti.Návrh zákona reaguje na poznatky aplikačnej praxe zo zrealizovaného projektu dobrovoľnej vojenskej prípravy v roku 2016, ako aj na pripomienky odbornej a občianskej verejnosti. Navrhuje sa skrátiť dobu trvania dobrovoľnej vojenskej prípravy z doterajších 12 týždňov na 11 týždňov, bez určenia konkrétnej dĺžky trvania základného vojenského výcviku a odborného výcviku, ustanoviť oprávnenie veliteľa výcvikového zariadenia určiť, v ktorých výcvikových dňoch sa výcvik neuskutoční a upraviť (zvýšiť) výšku finančného príspevku poskytovaného vojakovi dobrovoľnej vojenskej prípravy.
4. Dotknuté subjekty
Občania Slovenskej republiky prijatí do dobrovoľnej vojenskej prípravy.
5. Alternatívne riešenia
Nezvažovali sa iné alternatívne riešenia.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? * Áno Σ Nie
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
* Pozitívne
* Žiadne
Σ Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Σ Áno
* Nie
* Čiastočne
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Sociálne vplyvy
Σ Pozitívne
* Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
JUDr. Katarína Duchoňová, tel.: 0960 317 514, e-mail: katarina.duchonova@mod.gov.sk PaedDr. Peter Vojtuš, tel.: 0960 317 513, e-mail: peter.vojtus@mod.gov.sk
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Stála pracovná komisia Legislatívnej rady vlády SR na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila súhlasné stanovisko s návrhom na dopracovanie s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok uvedených nižšie. Komisia uplatnila k materiálu nasledujúce pripomienky a odporúčania: K doložke vybraných vplyvov. V predloženom materiáli legislatívnej povahy je v Predkladacej správe, rovnako aj v Dôvodovej správe - Všeobecná časť, uvedené, že „Návrh zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana ...“, avšak v Doložke vybraných vplyvov je vyznačený pozitívny vplyv na služby verejnej správy pre občana. Po preštudovaní materiálu Komisia súhlasí s tým, že predložený materiál nepredpokladá vplyv na služby verejnej správy pre občana. Podľa vyššie uvedeného, Komisia požaduje opravu - vyznačenie žiadneho vplyvu na služby verejnej správy pre občana aj v doložke vybraných vplyvov. V doložke vybraných vplyvov je uvedený negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý je v analýze vplyvov
na rozpočet verejnej správy kvantifikovaný vo výške 29 925 eur ročne s tým, že financovanie je zabezpečené v rozpočte kapitoly Ministerstva obrany SR. V nadväznosti na uvedené je potrebné označiť aj v bode 9. doložky vybraných vplyvov, že tento negatívny vplyv je rozpočtovo zabezpečený. Komisia odporúča predkladateľovi v doložke vybraných vplyvov v časti 1. Základné údaje vyznačiť približné termíny PPK, MPK a Rokovania vlády SR. Komisia taktiež odporúča predkladateľovi doplniť v doložke vybraných vplyvov časť 4. Dotknuté subjekty a časť 5. Alternatívne riešenia. K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v tab. č. 4. je potrebné v poslednom riadku tabuľky preformulovať text „Kapitola Ministerstvo obrany SR ...“ na text „Dopad na výdavky verejnej správy celkom“. K analýze sociálnych vplyvov. Komisia odporúča predkladateľovi zapracovať pripomienky vo forme sledovača zmien v Analýze sociálnych vplyvov, čo je súčasťou prílohy tohto stanoviska. Komisia ďalej uvádza, že šablónu analýzy sociálnych vplyvov je potrebné uvádzať v predpísanej podobe, čo predložená analýza sociálnych vplyvov nespĺňa (posledné riadky tabuľky v bode 4.1 sú vypustené). Kompletný a správny formát analýzy sociálnych vplyvov sa nachádza na nasledovnom odkaze. Vyhodnotenie pripomienok (vyjadrenie predkladateľa): Všetky uvedené pripomienky a odporúčania boli akceptované a následne zapracované v Doložke vybraných vplyvov, v Analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy a v Analýze sociálnych vplyvov.