N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
VII. volebné obdobie
Návrh
poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
Petra Antala, Gábora Gála a Eleméra Jakaba
na v y d a n i e
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon ktorým sa dopĺňa zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení neskorších predpisov
Predkladajú:Návrh na uznesenie:
Národná rada Slovenskej republiky
Peter Antal v.r. schvaľuje
Gábor Gál v.r. návrh poslancov Národnej rady
Elemér Jakab v.r. republiky Petra Antala, Gábora Gála
a Eleméra Jakaba na vydanie zákona, ktorým
sa mení a dopĺňa zákon ktorým sa dopĺňa
zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú
niektoré podmienky držania psov v znení
neskorších predpisov
Bratislava, február 2017
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
Návrh
ZÁKON
z ... 2017,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení zákona č. 102/2010 Z. z. a zákona č. 355/2016 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.„Slová „verejné priestranstvo“ sa vo všetkých tvaroch v celom texte zákona nahrádzajú slovami „priestor prístupný verejnosti“ v príslušnom tvare.“.
2.V § 2 ods. 1 písmeno c) sa na konci vety bodka nahrádza čiarkou.
3.V § 2 ods. 1 sa za písmeno c) vkladá nové písmeno d), ktoré znie:
„d) priestorom prístupným verejnosti je miesto v zastavanom území obce, ktoré je prístupné každému bez toho, aby musel prekonávať prekážky zabraňujúce vstupu.“.
4.V § 5 sa pred odsek 1 vkladá nový odsek 1, ktorý znie:
„(1) Voľný pohyb psov na priestore prístupnom verejnosti je zakázaný, ak tento zákon neustanovuje inak.“.
Doterajšie odseky 1 a 2 sa označujú ako odseky 2 a 3.
5.V § 5 ods. 2 sa vypúšťa slovo „môže“ a slovo „vymedziť“ sa nahrádza slovom „vymedzí“.
6. V § 5 ods. 2 písm. a) sa slovo „zakázaný“ nahrádza slovom „povolený“.
7.V § 5 ods. 3 sa slová „podľa odseku 1“ nahrádzajú slovami „podľa odseku 2“.
8.Za § 8 sa vkladá § 8a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠8a
„Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júna 2017
Obec je do 1. októbra 2017 povinná vydať všeobecne záväzné nariadenie podľa § 5 ods. 2 alebo prispôsobiť tomuto zákonu všeobecne záväzné nariadenie vydané podľa § 5 ods. 1 v znení účinnom do 31. mája 2017 .“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júna 2017.
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Dôvodom predloženia poslaneckého návrhu novely zákona č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení zákona č. 102/2010 Z. z. a o zmene a doplnení zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 282/2002 Z. z.“) je problematická aplikácia doteraz platného a účinného § 5 v súvislosti s kompetenciou obcí upravovať vo všeobecne záväznom nariadení voľný pohyb psov, resp. zákaz voľného pohybu psov.
Navrhované znenie reflektuje na uvedené problémy obcí a miest (ďalej len „obec) pri uplatňovaní § 5 zákona, kedy obce všeobecne záväzným nariadením (ďalej len „VZN“) v mnohých prípadoch a celkom logicky vymedzujú miesta, kde je voľný pohyb psa povolený, nakoľko vychádzajú zo skutočnosti, že je nežiaduce, aby na priestore prístupnom verejnosti bol v zastavanom území obce povolený voľný pohyb psa, teda pohyb psa bez vôdzky. Zároveň veľká väčšina obcí vo VZN upravuje zákaz voľného pohybu psov v celom zastavanom území obce. Takéto VZN však v rozpore s platnou právnu úpravou, ktorá vyžaduje, aby obce naopak vymedzili a zároveň označili miesta, kde je voľný pohyb psa zakázaný. VZN, ktoré v rozpore so zákonom, oprávnene napáda prokuratúra protestom a žiada o uvedenie do súladu s týmto zákonom. Uvedenie do súladu s platnou právnou úpravou by však znamenalo vo VZN vymedzenie miest, a to napr. názvom ulíc, kde je voľný pohyb psa zakázaný a zároveň označením na viditeľnom mieste, čím by obce boli nútené oblepiť či stĺpy verejného osvetlenia, alebo na každom kroku na trávnikoch priestoroch prístupných verejnosti umiestniť označenia s uvedeným zákazom voľného pohybu psov, čo je jednak nákladné a zároveň neestetické. Súčasná právna úprava neprimerane zaťažuje obce, aby v negatívnom zmysle presne vymedzili miesta, kde je voľný pohyb psov zakázaný, a to napriek skutočnosti, že miest, kde je voľný pohyb psov povolený je nepomerne menej. Nakoľko na efektívne zabezpečenie podmienok voľného pohybu psov stačí vo všeobecnosti vymedziť len jednu z dvoch možností, teda na ktorých miestach je voľný pohyb psov buď povolený alebo zakázaný, väčšina prijatých VZN obcí v tejto oblasti definuje, že voľný pohyb psa na priestore prístupnom verejnosti je zakázaný. Zároveň určujú miesta, kde je voľný pohyb psa je povolený.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh zákona pozitívny dopad na verejné financie, najmä rozpočty obcí, bude mať pozitívny dopad na životné prostredie, nebude mať negatívny dopad na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I, 1. bodu
Novelou sa odstraňuje jazyková diskrepancia zákona, ku ktorej došlo postupným novelizovaním právneho predpisu. Zjednotili sa pojmy verejné priestranstvo a priestor prístupný verejnosti a zákon po novele už pracuje len s pojmom priestor prístupný verejnosti.
K čl. I, 2. bodu
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s pridaním nového písmena.
K čl. I, 3. bodu
Zaviedla sa presná definícia pojmu priestor prístupný verejnosti na účely tohto zákona
K čl. I, 4., 5. a 6. bodu
Novonavrhované znenie § 5 ods. 1 hospodárnejšie a efektívnejšie dosahuje identický záujem ako doterajšia právna úprava a to tým, že sa zákonom zakazuje voľný pohyb psa na priestore prístupnom verejnosti v zastavanom území obce. Východiskový stav teda je, že voľný pohyb psov v priestore prístupnom verejnosti je zakázaný. Nad rámec uvedeného obec povinnosť vymedziť vo všeobecne záväznom nariadení miesta, na ktorých je voľný pohyb psov povolený a na ktorých je vstup so psom zakázaný. Okrem samotného vymedzenia miest vo všeobecne záväznom nariadení obce musia byť tieto miesta aj viditeľne označené, a to buď textovou tabuľkou alebo príslušným piktogramom.
V tomto bode sa teda upravuje povinnosť obce vo svojom VZN určiť miesta, kde je voľný pohyb psa povolený (väčšinou ide o tzv. výbehové lúky). Toto miesto však musí byť rovnako vyznačené buď tabuľkou v trávniku, tabuľou na oplotení alebo piktogramom.
K čl. I, 7. bodu
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s prečíslovaním odsekov.
K čl. I, 8. bodu
V prechodných ustanoveniach k právnej úprave účinnej od 1. júna 2017 sa obciam dáva 4 mesačná lehota na prijatie VZN podľa ust. § 5 ods. 2 zákona alebo na zosúladenie prijatých VZN s novou právnou úpravou. Lehota je postačujúca, nakoľko vo všetkých obciach musí obecné zastupiteľstvo zasadať najmenej raz za 3 mesiace (§12 ods. 1 zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona tak, aby termínovo napĺňala všetky lehoty procesu prerokúvania a schvaľovania zákonov Národnou radou Slovenskej republiky.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky – Peter Antal, Gábor Gál a Elemér Jakab
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení zákona č. 102/2010 Z. z. a o zmene a doplnení zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
nie je upravená v práve Európskej únie
Keďže predmet tohto návrhu zákona spadá výlučne pod vnútroštátnu právnu úpravu jednotlivých členských štátov EÚ, body 4. a 5. sa nevypĺňajú.