Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Dôvodom predloženia poslaneckého návrhu novely zákona č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení zákona č. 102/2010 Z. z. a o zmene a doplnení zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 282/2002 Z. z.“) je problematická aplikácia doteraz platného a účinného § 5 v súvislosti s kompetenciou obcí upravovať vo všeobecne záväznom nariadení voľný pohyb psov, resp. zákaz voľného pohybu psov.
Navrhované znenie reflektuje na uvedené problémy obcí a miest (ďalej len „obec) pri uplatňovaní § 5 zákona, kedy obce všeobecne záväzným nariadením (ďalej len „VZN“) v mnohých prípadoch a celkom logicky vymedzujú miesta, kde je voľný pohyb psa povolený, nakoľko vychádzajú zo skutočnosti, že je nežiaduce, aby na priestore prístupnom verejnosti bol v zastavanom území obce povolený voľný pohyb psa, teda pohyb psa bez vôdzky. Zároveň veľká väčšina obcí vo VZN upravuje zákaz voľného pohybu psov v celom zastavanom území obce. Takéto VZN sú však v rozpore s platnou právnu úpravou, ktorá vyžaduje, aby obce naopak vymedzili a zároveň označili miesta, kde je voľný pohyb psa zakázaný. VZN, ktoré sú v rozpore so zákonom, oprávnene napáda prokuratúra protestom a žiada o uvedenie do súladu s týmto zákonom. Uvedenie do súladu s platnou právnou úpravou by však znamenalo vo VZN vymedzenie miest, a to napr. názvom ulíc, kde je voľný pohyb psa zakázaný a zároveň označením na viditeľnom mieste, čím by obce boli nútené oblepiť či už stĺpy verejného osvetlenia, alebo na každom kroku na trávnikoch – priestoroch prístupných verejnosti umiestniť označenia s uvedeným zákazom voľného pohybu psov, čo je jednak nákladné a zároveň neestetické. Súčasná právna úprava neprimerane zaťažuje obce, aby v negatívnom zmysle presne vymedzili miesta, kde je voľný pohyb psov zakázaný, a to napriek skutočnosti, že miest, kde je voľný pohyb psov povolený je nepomerne menej. Nakoľko na efektívne zabezpečenie podmienok voľného pohybu psov stačí vo všeobecnosti vymedziť len jednu z dvoch možností, teda na ktorých miestach je voľný pohyb psov buď povolený alebo zakázaný, väčšina prijatých VZN obcí v tejto oblasti definuje, že voľný pohyb psa na priestore prístupnom verejnosti je zakázaný. Zároveň určujú miesta, kde je voľný pohyb psa je povolený.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh zákona má pozitívny dopad na verejné financie, najmä rozpočty obcí, bude mať pozitívny dopad na životné prostredie, nebude mať negatívny dopad na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.