DÔVODOVÁ SPRÁVAA.Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a o doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona”).
Návrh zákona bol vypracovaný ako iniciatívny materiál a jeho účelom je flexibilne reagovať na viaceré podnety, ktorá vznikli v súvislosti s interpretáciou a aplikáciou ustanovení zákona č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon”).
Úmyslom zákonodarcu vychádzajúcim z týchto podnetov je určiť, že povinnosť registrácie sa neviaže jednak na vymedzené subjekty, ktorými sú iné štáty a medzinárodné organizácie a ich orgány, ako aj na právne vzťahy ktorých účastníkom je Agentúra pre riadenie dlhu a likvidity a Národná banka Slovenska a ktoré sa týkajú verejne obchodovaných dlhopisov a iných finančných nástrojov alebo dvojstranných obchodov na medzinárodnom finančnom trhu za účelom riadenia menového alebo úrokového rizika štátu a riadenia jeho likvidity, a tiež na vzťahy vznikajúce pri obchodovaní na burze.
Za týmto účelom dochádza k precizovaniu definície zmluvy zavedenej v § 2 ods. 1 písm. d) zákona vyňatím určitých zmlúv resp. iných právnych úkonov z tejto definície, a to aj napriek tomu, že tieto zmluvy sú právnym titulom pre poskytnutie verejných prostriedkov. Ide o špecifické zmluvné vzťahy, ktorých účastníkom sú vyššie uvedené subjekty pri výkone svojej pôsobnosti podľa osobitných predpisov. Uvedenú právnu úpravu zákonodarca zvolil z dôvodu, že splnením povinnosťou registrácie zmluvných partnerov uzatvárajúcich zmluvy s vyššie uvedenými subjektami, by mohlo dôjsť k obmedzeniu činnosť dotknutých štátnych orgánov alebo Národnej banky Slovenska na finančnom a kapitálovom trhu, čo by mohlo mať následne nežiaduci vplyv na samotné fungovania štátneho hospodárstva. Rovnako zákonodarca reaguje na fakt, že samotný trh burzy je regulovaný vlastnými pravidlami a zásadami a nie je vhodné ani účelné riadiť trh prostredníctvom zákonom uvedených povinností.
Návrhom zákona tiež dochádza k úprave negatívneho vymedzenia partnera verejného sektora uvedeného v § 2 ods. 2, 3 a 4 zákona. Postavenie partnera verejného sektora nemajú subjekty, ktoré z hľadiska teritoriálnej pôsobnosti zákona nemožno radiť medzi partnerov verejného sektora a to ani v prípade, ak prijímajú určité plnenia od „verejného sektora” (napr. príspevky v rámci medzinárodnej organizácie, pohľadávky voči Slovenskej republike).
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade aj s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie a s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Návrh zákona nemá finančný, ekonomický, environmentálny, sociálny vplyv ani vplyv na podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti a služby občanom.