DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO-NOVA) Igor Matovič a Eduard Heger.
Zmyslom inštitútu mimoriadneho povýšenia alebo mimoriadneho vymenovania do vojenskej hodnosti vojaka v zálohe by malo byť mimoriadne zabezpečenie podpory profesionálnej armáde v krízových situáciách, a to za predpokladu nevyhnutnosti udelenia vojenských hodností na plnenie potrebných podporných úloh. K mimoriadnemu vymenovaniu alebo povýšeniu vojaka v zálohe do vojenskej hodnosti by malo dochádzať len v mimoriadnych situáciách a za mimoriadnych okolností. Zistenia z ostatných dní či mesiacov však odhalili ako jednoducho je tento inštitút zneužiteľný a v praxi aj skutočne zneužívaný.
Vojenská hodnosť je odrazom služobnej kariéry a vyjadrením pripravenosti vojaka na výkon činností zodpovedajúcich vojenskej hodnosti. Vojenská hodnosť reflektuje nielen na nadobudnutú kvalifikáciu, ale najmä na schopnosti, skúsenosti a ich reálne preverovanie vo vojenskej praxi. V dnešnej spoločnosti nie je akceptovateľné, aby aktívny politik bol povýšený o 8 vojenských hodností, pričom statoční vojaci nasadzujúci svoj život v drsných podmienkach armády, niekedy aj za cenu vlastného života, boli povýšení o jednu vojenskú hodnosť.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je jednoznačne určiť, za akých podmienok majú byť vojaci v zálohe mimoriadne vymenovaní alebo mimoriadne povyšovaní do vojenských hodností. Predkladáme návrh zákona, podľa ktorého:
1)vojaka v zálohe bude možné mimoriadne vymenovať do vojenskej hodnosti alebo mimoriadne povýšiť do vojenskej hodnosti len o jeden stupeň vyššej, než akú dosiahol (táto podmienka v súčasnosti platí u vojakov mimoriadnej služby a profesionálnych vojakov),
2)sa precizuje, že vojenskou hodnosťou sa vyjadruje pripravenosť vojaka v zálohe na výkon funkcie, do ktorej má byť ustanovený (toto ustanovenie je v súčasnosti explicitne uvedené u vojakov mimoriadnej služby),
3)vojaka v zálohe, ktorý zároveň vykonáva funkciu podľa § 17 ods. 1 zákona (poslanec NR SR, člen vlády SR, atď.), nebude možné mimoriadne vymenovať do vojenskej hodnosti alebo mimoriadneho povýšiť do vojenskej hodnosti, (ak by aj nastala krízová situácia, podľa súčasnej právnej úpravy sú oslobodení od výkonu mimoriadnej služby),
4)tým, ktorí vojenské hodnosti získali podľa bodu 3, patrí vojenská hodnosť dosiahnutá pred mimoriadnym vymenovaním alebo mimoriadnym povýšením.
Predkladaný návrh zákona nemá žiaden vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a nezakladá ani žiadne sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.