Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Beblavý a Katarína Macháčková predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Cieľom predkladaného návrhu je umožniť úplné zrušenie vyšších územných celkov ku dňu 31.12.2017, a to tak, aby nebola stanovená náhrada vyšších územných celkov, ale prenos ich súčasných kompetencií na štát, obce a mestá. Nakoľko zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov stanovuje vyšším územným celkom významné kompetencie (najmä určovanie všeobecne záväzným nariadením pre stredné školy vo svojej územnej pôsobnosti počet tried prvého ročníka v dennej forme štúdia v členení na jednotlivé študijné odbory alebo na jednotlivé učebné odbory a počet spoločných tried prvého ročníka v členení na jednotlivé príbuzné študijné odbory alebo na jednotlivé príbuzné učebné odbory pre prijímacie konanie pre nasledujúci školský rok), je z legislatívneho hľadiska potrebné tento zákon novelizovať tak, aby tieto kompetencie prešli vzhľadom na ich nadokresný význam a potrebnú odbornosť na vybrané štátne orgány, prioritne na Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
Hlavným motívom k tomuto kroku je výrazná finančná úspora, ktorá by za jedno volebné obdobie dosiahla približne 200 000 000 eur. Navrhovatelia taktiež presvedčení, že v súčasnosti vyššie územné celky nedokážu plniť úlohy, ako znižovanie regionálnych nerovností, posilňovanie miestnej demokracie, alebo efektívna správa veci verejných. Vyššie územné celky od svojho vzniku naakumulovali do roku 2016 dlh vo výške 370 000 000 eur, participácia občanov vo voľbách do orgánov vyšších územných celkov od ich vzniku klesavú tendenciu a aj v súčasnosti môžeme pozorovať výrazné regionálne nerovnosti vyjadrené v ukazovateľoch HDP, nezamestnanosti a priemerných miezd medzi krajmi Slovenskej republiky.
Následné prerozdelenie výnosov z dane z príjmov fyzických osôb (ďalej „DPFO“) v ďalších návrhoch zákonov bude odzrkadľovať nové prerozdelenie kompetencií tak, aby bolo zabezpečené spravodlivé financovanie prenesených kompetencií novým zodpovedným subjektom. Systém financovania sa meniť nebude, zmení sa iba súčasný vzorec prerozdelenia DPFO v pomere 88% DPFO pre samosprávy a 12% DPFO pre štát. Všetky finančné záväzky vyšších územných celkov, vrátane doteraz naakumulovaného dlhu, budú prenesené na štát. Majetok a vlastné príjmy vyšších územných celkov budú prenesené na ten subjekt, ktorý bude zodpovedný za výkon prenesenej právomoci spojený s týmto majetkom alebo príjmom.
Prirodzene, všetky vyššie uvedené detaily nie súčasťou návrhu zákona, ale budú spoločne predmetom každého zo samostatných návrhov zákonov. Tento návrh sa sústreďuje na zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov vzhľadom na zakotvenie vyšších územných celkov v jeho texte.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1, 5, 7, 9, 11, 18 a 20
Všetky uvedené novelizačné body majú legislatívno-technický charakter, pretože nimi dochádza k vypusteniu vyšších územných celkov z textu zákona vzhľadom na ich nahradenie Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a okresnými úradmi v sídle kraja v ďalších novelizačných bodoch.
K bodom 2 až 4, 12 až 17
Kompetencia určovať pre stredné školy počet tried prvého ročníka v dennej forme štúdia v členení na jednotlivé študijné odbory alebo na jednotlivé učebné odbory a počet spoločných tried prvého ročníka v členení na jednotlivé príbuzné študijné odbory alebo na jednotlivé príbuzné učebné odbory pre prijímacie konanie pre nasledujúci školský rok prechádza na Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. V tejto súvislosti sa vykonávajú úpravy v príslušných ustanoveniach zákona.
K bodom 6, 8, 10 a 19
Koordinácia odborného vzdelávania a prípravy pre trh práce na úrovni kraja prechádza z vyšších územných celkov na okresné úrady v sídle krajov.
K Čl. II
Stanovuje sa účinnosť navrhovaných zmien tak, aby mali všetky príslušné orgány verejnej moci dostatočný časový priestor (cca viac než polovicu roka 2017) na ich aplikáciu v praxi.