Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Beblavý a Katarína Macháčková predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov.
Cieľom predkladaného návrhu je prispieť k úplnému zrušenie vyšších územných celkov ku dňu 31.12.2017, a to tak, aby nebola stanovená náhrada vyšších územných celkov, ale prenos ich súčasných kompetencií na štát, obce a mestá. Nakoľko zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov počíta s existenciou vyšších územných celkov, je z legislatívneho hľadiska potrebné tento zákon novelizovať tak, aby sa ustanovenia týkajúce sa vyšších územných celkov vypustili.
Hlavným motívom k tomuto kroku je výrazná finančná úspora, ktorá by za jedno volebné obdobie dosiahla približne 200 000 000 eur. Navrhovatelia taktiež presvedčení, že v súčasnosti vyššie územné celky nedokážu plniť úlohy, ako znižovanie regionálnych nerovností, posilňovanie miestnej demokracie, alebo efektívna správa veci verejných. Vyššie územné celky od svojho vzniku naakumulovali do roku 2016 dlh vo výške 370 000 000 eur, participácia občanov vo voľbách do orgánov vyšších územných celkov od ich vzniku klesavú tendenciu a aj v súčasnosti môžeme pozorovať výrazné regionálne nerovnosti vyjadrené v ukazovateľoch HDP, nezamestnanosti a priemerných miezd medzi krajmi Slovenskej republiky.
Následné prerozdelenie výnosov z dane z príjmov fyzických osôb (ďalej „DPFO“) v ďalších návrhoch zákonov bude odzrkadľovať nové prerozdelenie kompetencií tak, aby bolo zabezpečené spravodlivé financovanie prenesených kompetencií novým zodpovedným subjektom. Systém financovania sa meniť nebude, zmení sa iba súčasný vzorec prerozdelenia DPFO v pomere 88% DPFO pre samosprávy a 12% DPFO pre štát. Všetky finančné záväzky vyšších územných celkov, vrátane doteraz naakumulovaného dlhu, budú prenesené na štát. Majetok a vlastné príjmy vyšších územných celkov budú prenesené na ten subjekt, ktorý bude zodpovedný za výkon prenesenej právomoci spojený s týmto majetkom alebo príjmom.
Prirodzene, všetky vyššie uvedené detaily nie súčasťou návrhu zákona, ale budú spoločne predmetom každého zo samostatných návrhov zákonov. Tento návrh sa sústreďuje na zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov vzhľadom na zakotvenie vyšších územných celkov v jeho texte.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Podľa platnej a účinnej právnej úpravy nesmie politická strana a politické hnutie prijať dary a iné bezodplatné plnenia okrem iného aj od vyššieho územného celku, právnických osôb, ktorých zriaďovateľom alebo zakladateľom je vyšší územný celok a právnických osôb, v ktorých majetkovú účasť vyšší územný celok. Vzhľadom na navrhované zrušenie vyšších územných celkov v ďalších návrhoch zákonov a ústavných zákonov je vhodné vypustiť tieto ustanovenia z dôvodu ich nadbytočnosti po prípadnom schválení zámeru zrušiť vyššie územné celky.
K Čl. II
Stanovuje sa účinnosť navrhovaných zmien tak, aby mali všetky príslušné orgány verejnej moci dostatočný časový priestor (cca viac než polovicu roka 2017) na ich aplikáciu v praxi.