Dôvodová správa
Hlavným cieľom návrhu zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov (ďalej len „návrh zákona“), je zrušenie objektívnej zodpovednosti podnikateľov ako odberateľov za nelegálne zamestnávanie ich dodávateľmi.
Predkladanou novelou sa navrhuje zo zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní vypustiť ustanovenia, ktoré umožňujú pokutovať podnikateľa za to, že jeho dodávateľ niekoho nelegálne zamestnáva. Toto legislatívne opatrenie schválené v roku 2015 nadobudlo účinnosť v roku 2016 a v ankete Byrokratický nezmysel roka 2016 sa umiestnilo na prvom mieste.
Pri predkladaní zákona č. 351/2015 Z. z. o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým sa do zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní zakotvila objektívna zodpovednosť podnikateľov za nelegálne zamestnávanie jeho dodávateľmi sa argumentovalo povinnosťou Slovenskej republiky transponovať do právneho poriadku Slovenskej republiky smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2014/67/EÚ z 15. mája 2014 o presadzovaní smernice 96/71/ES o vysielaní pracovníkov v rámci poskytovania služieb, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 1024/2012 o administratívnej spolupráci prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu („nariadenie o IMI“).
V uvedenej smernici sa však nelegálne zamestnávanie, resp. nelegálna práca spomína iba v Preambule a to nasledovne:
„(27) Na účely zabezpečenia lepšieho a jednotnejšieho uplatňovania smernice 96/71/ES, ako aj jej presadzovania v praxi, a aby sa v najvyššej možnej miere zredukovali rozdiely v úrovni uplatňovania a presadzovania v Únii, členské štáty by mali zabezpečiť, aby sa na ich území vykonávali účinné a primerané inšpekcie, a tak prispieť okrem iného k boju proti nelegálnej práci v kontexte vysielania, tiež pri zohľadnení iných zákonných iniciatív na lepšie riešenie tejto otázky.
(33) Členské štáty sa vyzývajú konkrétne k tomu, aby zaujali integrovanejší prístup k inšpekciám práce. Rovnako by sa mala preskúmať potreba vyvinutia spoločných noriem s cieľom zaviesť porovnateľné metódy, postupy a minimálne normy na úrovni Únie. Vytvorenie spoločných noriem by však nemalo členským štátom brániť v ich úsilí účinne bojovať proti nelegálnej práci.“
V paragrafovom znení smernice nie je pritom žiadna ďalšia zmienka o nelegálnej práci a už vôbec nie o zodpovednosti firiem za nelegálne zamestnávanie jej dodávateľmi. Takže zdôvodnenie potrebnosti zaradenia tohto ustanovenia do zákona potrebou transponovať do právneho poriadku Slovenskej republiky smernicu 2014/67/EÚ v prípade ustanovení zákona, ktoré sa navrhujú zrušiť, bolo nepravdivé.
Opierajúc sa o citáciu zo smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/67/EÚ „členské štáty by mali zabezpečiť, aby sa na ich území vykonávali účinné a primerané inšpekcie, a tak prispieť okrem iného k boju proti nelegálnej práci v kontexte vysielania“ možno dokonca zavedenie objektívnej zodpovednosti podnikateľov za nelegálne zamestnávanie ich dodávateľmi hodnotiť ako snahu štátu preniesť prácu a zodpovednosť zo svojich orgánov inšpekcie práce na podnikateľov.